جرگه مشورتی صلح هم به پایان رسید
ایجاد شورای عالی صلح با ترکیب یک نماینده از هر ولایت، دو تن عضو شورای ملی و نماینده عده ای از طالبانی که دست از مخالفت مسلحانه کشیده اند، یکی از فیصله های جرگه بود که البته طرح جدیدی نبود زیرا قبلا در کانفرانس لندن مطرح شده بود 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۴۳    ۱۳۸۹/۳/۱۵ کد خبر: 10997 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، جرگه ملی مشورتي صلح كه به مدت 3 روز و با حضور بيش از 1600 تن از مقامات سياسي و اجتماعي، سران قبايل مختلف و افراد سرشناس از مناطق سراسر كشور در کابل برگزار شد، امروز جمعه چهاردهم جواز و با هدف آغاز مذاكرات با گروه طالبان در مورد صلح به پايان رسيد.

عصر امروز و در پايان نشست مشورتي صلح ، اشتراک كنندگان در قالب قطعنامه‌اي از دولت جمهوری اسلامی افغانستان خواستند با تشكيل كميسيون صلحي كه از تمامي ولايت‌ها کشور، نمايندگاني در آن حضور داشته باشند، به روند شكل گيري صلح كمك نمايد.

ایجاد شورای عالی صلح با ترکیب یک نماینده از هر ولایت، دو تن عضوی شورای ملی و نماینده عده از طالبانی که دست از مخالفت مسلحانه کشیده اند، یکی از فیصله های جرگه بود که البته طرح جدیدی نبود بلکه در کانفرانس لندن مطرح شده بود.

نکته قابل توجهی که در این جرگه در رابطه به تشکیل کمیته ملی صلح مطرح گردید این بود که این کمیته باید متشکل از افرادی باشد که اپوزيسيون نيز آن را به رسميت بشناسد و بتواند مذاكرات صلح با مخالفان را آغاز كند. که بهتر است اين مذاكرات در يك كشور اسلامي مانند تركيه يا عربستان سعودي برگزار گردد و در نقطه آغازين مذاكرات صلح بايد با رهبران شبه نظاميان از جمله ملاعمر و گلبدین حکمتیار آن هم بطور مستقیم مذاكره شود.

آزادي زندانياني كه بدون دليل و مدرك در زندانهاي دولتي و سازمان ناتو به سر مي‌برند و حذف نام طالبان از فهرست تحريمي سازمان ملل  و تسریع روند مذاكرات صلح با آنها ، درخواست از طالبان برای قطع رابطه با سازمان القاعده و دست کشیدن از کشتار افراد ملکی، درخواست از حکومت برای تامین امنیت جانی کسانی که به روند صلح می پیوندند و ... از دیگر مفاد این قطعنامه بود که قبلا از سوی دولت مطرح گردیده بود و بخشهای عمده ای از فیصله های کمیته های 28 گانه جرگه به آن اضافه نشده است.

از دیگر مفاد این قطعنامه حفظ دستاوردهای هشت سال اخیر است که در پاسخ به نگرانی هایی درباره حقوق زنان و آزادی های اجتماعی مربوط می شود که به همین منظور در این بیانیه آمده است که صلح باید بصورت عادلانه برقرار گردد تا ضمن تامین حقوق همه اتباع کشور به صورت یکسان، کلیه حقوق زنان و کودکان نیز در نظر گرفته شود.

محترم حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به عنوان آخرین سخنران روز پایانی جرگه مشورتی صلح، از طالبان خواست، این فرصت به وجود آمده را از دست ندهند و به آغوش هموطنان خود بازگردند.

ایشان خطاب به طالبان گفت: شما مي‌گوييد تا زماني که خارجي‌ها از کشور بيرون نروند ما به جنگ خود ادامه مي‌دهيم و خارجي‌ها مي‌گويند تا زماني‌که طالبان را شکست ندهيم خارج نمي‌شويم پس اگر اين‌گونه باشد، هر دو ما را بازي مي‌دهيد و در اين ميان مردم هستند که قرباني مي‌شوند.

رئيس جمهور ضمن تقدیر از برخی کشورهای خارجی به جهت تلاشهایشان در راستای تامین صلح و ثبات در کشور، در ادامه از طالبان خواست که بازيچه دست خارجي‌ها نشوند زيرا به گفته وي، نيروهاي خارجي روزي به آنان سلاح مي‌دهند و روزي ديگر آن‌ها را گرفتار و زنداني مي‌‌کنند.

پیام محترم ربانی رئیس جرگه نیز برای مخالفین تکراری بود. او از طالبان خواست که از جنگ دست بکشند و دست هایی را که برای صلح به سوی آنها دراز شده بفشارند و با سخنان دو پهلو گفت: کشمکش های کنونی نتیجه کوتاهی های رهبران و دخالت های خارجی بوده که درد های زیادی را نصیب مردم افغانستان کرده است.

صرف نظر از این تفاسیر، مطالبی درباره برگزاری این جرگه مطرح می باشد که در جای خود باید مورد تامل قرار گیرد. برای تقریر و خواندن این قطعنامه 16 ماده ای که البته با تفسیر در 36 صفحه در کانفرانس لندن مطرح شد، مسائل زیر هزینه شده است.

محترم غلام فاروق وردک وزیر معارف که دارای سمتی بسیار حساس میباشد چندین ماه تمرکز کاری خود را از دست داد.
محترم
صادق مدبر، رییس اداره امور که باید رابطه نهاد ریاست جمهوری را با دیگر ارگان های دولتی تامین کند و مکتوب ها و اسناد این ادارات را تنظیم و مدیریت نماید، نیز مصروف برگزاری جرگه بود.
براساس اخبار رسیده مبلغ دوصد میلیون دالر صرف هزینه برگزاری این نشست گردیده است.
صدها دانشجویی پلی تکنیک  برای یک سمستر کامل از درس بازماندند.
دو روز رخصتی عمومی برای کارمندان دولتی در کابل و یک روز رخصتی عمومی برای کارمندان دولتی در ولایت ها، بسته شدن مارکیت ها، کسادی بازارها و در عین حال راه بندان های کابل برای چند روز متوالی.

حال اکنون باید از خودمان بپرسیم که خواندن مجدد این قطعنامه واقعا ارزش این همه هزینه انسانی، مالی و اجتماعی را داشت یا خیر؟

اخبار مرتبط: متن کامل قطعنامه پایانی جرگه مشورتی ملی صلح افغانستان

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اينها بيكار مانده اند با تروريزم هم كسي صلح ميكند ؟

>>>   سلام :خدا کنذ که این گفتارهاکه درجرگه صورت گرفته است عملی گردد
اسحق ناصریان از پاکستان

>>>   ما وقتی میتوانیم کشور خود را آباد سازیم تا در تصمیم گیری مردم عزیز مان را داخل سازیم تا بتوانند در آبادی و نو سازی کشور عزیز ما افغانستان سهم داشته وآنها را همیشه در بهبود وضع امنیتی، سیاسی، احتماعی مداخل ساخته تا کشور عزیزمان مورد سبوتاژ ها قرار نگیرد
بردار کوچک شما ستانیکزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است