حقابه سالانه ایران از رودخانه هلمند داده شده است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۰    ۱۴۰۳/۱/۳۰ کد خبر: 175204 منبع: پرینت

علی سلاجقه، معاون رییس‌جمهور ایران، گفته که حقابه سالانه این کشور از رودخانه هلمند داده شده است.
پیش از این سخنگوی صنعت آب ایران گفته بود که ایران حقابه خود از رودخانه هلمند را دریافت نکرده و امسال ورود آب از افغانستان به ایران به «صفر» رسید.

خبرگزاری ایسکا نیوز روز چهارشنبه (۲۹حمل) به نقل از معاون رییس‌جمهور ایران گزارش داد که با گفتگوهایی که با مقام‌های طالبان صورت گرفت، این گروه نسبت به ایران رویکرد مناسبی داشتند و امسال رهاسازی آب رودخانه هلمند در زمانی مشخص انجام شد.
او ابراز امیدواری کرد که طالبان فرایند تامین حقابه ایران را ادامه دهد.

به گزارش ایسکا نیوز، آقای سلاجقه هنگام بازدید از استان چهارمحال و بختیاری درباره سیاست‌های بزرگ سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «ما از سال‌های قبل نسبت به مدیریت منابع آب دقت خوبی به‌خرج نداده‌ایم»
او افزود که مقدار آب ورودی از افغانستان با مقدار آب خروجی از ایران به یک اندازه است، زیرا سالانه تقریباً ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از ایران خارج می‌شود که میانگین ورودی نیز به همین مقدار است.

طبق این گزارش، آقای سلاجقه گفت: «ما سعی کردیم براساس قوانین بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌ها، ارتباطات و گفتگوها را با کشورهای همسایه در حوزه مسایل آبی انجام دهیم.»
او گفته بعضی از کشورها که نمی‌خواهند ارتباطات بین کشورهای همسایه به نحو مطلوب باشد، موضوع آب را به عنوان وسیله قرار می‌دهند تا اختلافاتی بین کشورها رخ دهد، اما جمهوری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، سعی می‌کند تا این مسایل را تعدیل و حقابه‌ خود را دریافت کند.

آقای سلاجقه با اشاره به موضع ایران در مورد حقابه گفته که نشست‌های مفصل و گفتگوهای متعددی با مقام‌های حاکم افغانستان صورت گرفت و موضوع‌های حقابه و محیط زیست از دیگر تعهدات تفکیک شد.
معاون رییس‌جمهور ایران افزود که بحث بر سر این بود که میزان آب موجودی در سدهای افغانستان به میزانی رسیده که رهاسازی انجام شود و طالبان هم این آب را رها کرد.
آقای سلاجقه همچنین گفت که قرار است که یک هیئت طالبان به ایران سفر کند و در نشست‌های آینده این مسائل پیگیری و موضوع تامین حقابه براساس معاهده‌های موجود انجام می‌شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقابه ایران
رودخانه هلمند
نظرات بینندگان:

>>>   سیلابهای که طالبان نتوانست ذخیره و کنترل کند روانه ایران کرد حقابه یعنی ورودی ابی که در طول سال و ثابت است حتی در تابستان
مجتبی

>>>   حق آبه تمام منطقه را خدا توسط رحمت اش که همان باران است،برایشان داد.
از اورینبورگ روسیه گرفته تا قزاقستان،تا افغانستان تا سیستان و بلوچستان ایران و حتی تا دوبی،که سالها بگذرد باران نمی بارد و یک بوتل آب یک دالر است،باران های شدید و سیل آسا باربد و همه منطقه را سیل برد و زیر آب شد.

>>>   قصه اصلی در سه ماه تابستان است.
حالا که سیلاب ها در حال جولان است.

>>>   همین کم آبی و عدم همکاری همسایه ما موجب می‌شود که مجبور بشویم به سمت تصفیه آب و نمک زدایی آب دریا برویم و آب استان های خشک رو تامین کنیم.. هزینه آن چند تصفیه خانه در کنار دریا و لوله کشی به سمت شهرهای سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی کمتر از یک میلیارد دلار می‌شود که برای بودجه و توان مهندسی ایران بی اهمیت هست و فقط عدم عزم جدی مدیران و مسائل سیاسی مانع تحقق آن تاکنون شده... در صورت انجام این کار در نهایت ما از آب همسایه بی نیاز می شویم ولی آنها همیشه به دریای ما و بنادر ما و ترانزیت ما نیازمند هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است