ملای قندهار بر سر دوراهی
ملا هبة الله و یارانش اگر آنقدر جوگیر شوند که برخلاف تعهدی که در دوحه به آمریکا داده اند، عمل کنند، ممکن است به سرنوشت ملااختر منصور گرفتار شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۴۰۳/۱/۲۹ کد خبر: 175201 منبع: پرینت

طالبان از غیر خودی ها، یکی از سه چیز را میخواهند:
یابیعت کنند،
یا معیت کنند
یا رعیت شوند.
آنچه که طالبان از شیعیان خواسته اند، صرفا انتخاب بین دو گزینه بیعت یا رعیت شدن بوده است، اما در مورد حکمتیار، به معیت او با حاکمیت خودشان هم راضی بودند.
اما کشمکش های اخیر میان حکمتیار و طالبان نشان می‌دهد که دوران همراهی حکمتیار با طالبان به پایان خود رسیده است.
اخراج حکمتیار از منزل دولتی اش و منع او از فعالیت سیاسی توسط طالبان، نشان می‌دهد که حداقل بخشی از طالبان (طرفداران ملاهبهةالله)، معیت حکمتیار را به رسمیت نمی‌شناسند و خواهان بیعت هستند.
از آن طرف، سراج الدین حقانی، حکمتیار را از خانه دولتی اش به خانه ای در وزیر اکبرخان منتقل کرده و حکمتیار هم علیرغم ممنوعیت‌ کار حزبی، همچنان ملاقات های سیاسی و حزبی دارد.

دو نکته از چنین
وضعیتی قابل فهم است:
۱. اول اینکه میان قندهار و کابل، راهبردها یکسان نیستند و در نتیجه، سایه اختلافات بر سر یارگیری ها هم افتاده است و البته، حکمتیار، در این نزاع، سهم حقانی هاست نه ملاهبة الله.
آنچه که از کودتای خاموش و نافرجام مشترک حکمتیار و حقانی علیه ملاهبة الله گفته میشود هم موید همین مطلب است.
۲. نمیشود نقش پاکستان در نزدیکی حکمتیار و طالبان را دست‌کم گرفت.
به همان اندازه که ملاهبة الله و فرماندهان تحت امرش چون قیوم ذاکر و صدر إبراهیم و... به ایران نزدیک هستند، سراج الدین حقانی و فرماندهانش با پاکستانی ها خلوت و رفاقت دارند و حکمتیار به واسطه دوستی قدیمی اش با ای اس ای، با حقانی ها میتواند رابطه نزدیکتری داشته باشد.
اگر پاکستان را کنش‌گری بدانیم که غالبا طبق برنامه‌های آمریکا عمل میکند، میشود استنباط کرد که جناح حقانی، در شرایط فعلی، با سیاست های آمریکا همراه تر است.
آنگاه شاید بتوانیم راز سرک کشیدن پهپادهای آمریکایی در قندهار و فرار ملاهبة الله از محل استقرارش را بهتر درک کنیم.

ملا هبة الله و یارانش اگر آنقدر جوگیر شوند که برخلاف تعهدی که در دوحه به آمریکا داده اند، عمل کنند، ممکن است به سرنوشت ملااختر منصور گرفتار شوند.
اگر قندهاری ها، علیرغم شاخ و شانه کشیدن حکمتیار و پسرش، کماکان با او مماشات کردند، باید درک کنیم پهپاد های امریکایی پیام‌ خود را به درستی به هبة الله منتقل کرده اند و ملای قندهار، زنده ماندن را بر مخالف با آمریکا ترجیح داده است.

در اینصورت، او برای اثبات پایبندی به تعهدات خود نسبت به آمریکا، یک گام دیگر هم باید علیه ایران بردارد.
این گام، ممکن است در هر زمینه ای وقوع پیدا کند.
حقابه و رویدادهای های تروریستی، دو ابزار محکم طالبان برای اعمال فشار بر ایران هستند.
افرایش سیل مهاجرت به سوی ایران با تشدید سیاست های تغییر بافت جمعیتی و اعمال فشار بر چهره ها و نهادهای همراه با ایران هم از دیگر راههای طالبان جهت نشان دادن سیاست های ضد ایرانی شان است.
اگر قرار باشد که هبة الله به حیات ادامه دهد، نمیشود که در ازای آن، موارد فوق تشدید نشود.

سید احمد موسوی مبلغ


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ملا هبة الله
حکمتیار وحقانی
نظرات بینندگان:

>>>   قصه اصلی این است که طالب پول همخوابگی با شش جهت را از قبل به دست آورده و عیش و نوش کرده و حالا نوبت مجرایی دادن است.
ایران و چین و روس در یک صف
پاکستان و امریکا هندوستان در صف دیگر
هر چند کشور های آسیای میانه نیز در صف جداگانه منتظر حظ بردن از این همخوابگب هستند.
اما حالا
دیده شود که توان سرویس دادن طالبان به چه اندازه است و آیا ممکن است که همزمان همه جهات را از اتاق خواب راضی بیرون کنند؟؟؟؟

>>>   در درگیری اخیر ایران طالبان با جهت گیری به نفع ایران نشان دادند که محوریت روس و چین و ایران را بر پاکستان و امریکا و هند ترجیح میدهند ، اگر این درگیری ها تشدید شود طالبان ناچار اند که موضع عملی به نفع ایران یا بر علیه ایران بگیرند که در هر دو صورت نقطه آغاز زوال طالبان مشخص میشود.

>>>   )افغانمزاهم) در سطح مردم و کشور های خارجی
(افغانتروریست) در سطح ترورستان منطقه
(افغانمزدور) در سطح مزدوران نیابتی کشورها
(افغانفغان) در سطح مردم ذلیل و خوارشده
(افغانناقلینسرحدی) در سطح سودآوری ذاتی
(افغانسرکش) در ردیف اسرائیلی ها
ا(فغانداعش) در ردیف تروریستان
(افغانممنوع) در بین مردم فارسیزبانان
(افغانمتعصب) ....
(افغانپشتون) ....
(افغانپشتونطالبان)...
و....

>>>   (افغانجهل) دربین مردم فارسیدانشی
(افغانتروریست)....
(افغانمداخله) پذیر بیگانگان)....
(افغانشرارات) ضرر رسان....
(افغانمحقر) در همه دنیا....
(افغانجعلکار) دز انتخابات و قباله ....
(افغاندزد)....
(افغانخونی)....
(افغانسرکش)....
(افغانبیفرهنگ) در منطقه...
(افغانبداخلاق)....
(افغانمیکروب)....
(افغانمعامله گر قسمخور)....
(افغانزشت) نااهل....
(افغانشیطان) نامعقول...
(افغاندرنده) کفتاری....
(افغانبغض) کینه توز...
(افغانریاکار) قسمخور
(افغانمافیای) پودر تریاک چرس سلاح
(افغانکثیف) که همه وقت در اشغالدانی هستن
(افغانمجرم) در زندانها
(افغانذلیل) نزد پروردگار
و....
عبدالله جنوبسرحدی، این (اصطلاحات افغانیت) قابل شییر کردن است

>>>   🤩 ملای ناقلینسرحدی افغانفغانیتی های لندغر در گمراهی بیراهه سوق شده اند، این چه بدحال آورده اند این پشتونمزاحمت های خانه-بدوش کوچی ؟

>>>   400 سال افغانهای غیور بالایت حکومت کرده است 1000 سال دیگر هم انشاءالله زیر یوغ افغانهای مومن واستعمار شکن وکفر شکن زندگی ذلتباری خواهید داشت. شما برای حکومت کردن نه زاییده نشدیدبلکه برای بی دینی ،ترویج فحشا وتن فروشی زاییده شده اید. (موتوبغیظکم)

>>>   به نظر دهنده 7 وطن دار اینهای که به مردم و ملت پشتون به احترامی یافحشی می کند اینها اینهاغیر از لندغری فحشا گری فساد دمبوره رقص چیز دیگر در دلش جای ندارد دوما اینها که نه تاریخ دارد نه کدام اصل نسب اینها از جنگ شوری که در افغانستان انقلاب شد به اسم جهاد اینها به نان نوای رسیدن تا هنوز با اینا حساب کتاب نشده بود اینها فکر میکردن امریکا و ناتو متحدینش ابد اینجاهستن ما پشتو زبانها اول اسلام بعد افغانستان اگر تمام دنیا یک طرف شود بالای افغانستان حمله کند شاید در مرحله اول واردافغانستان شوند به فضل الله همه را ذلیل بیرون میکنیم سویم برای اینها که اسلام موهیم نیست برای اینها پول بده پدر خود را هم بهت میفرشه اینجا افغانستان هست اینجا تاریخ نوشته شده است تمام دنیا ملت این ملت را اسم افغانستان میشناسد اونهای که مفتخوری چاپلوسی یاخاین بودن عادت دارد با سرسخترین مسلمانان جهان یعنی افغانستان افتاده است اینها به

>>>   در افغانستان لندغری فحشا گری فساد اختلاف ممنوع حال شکر الحمدالله همه اینها دنبال اربابانشان روان هستن حال اربابانشان اینها را هم به غلامی قبول نمیکند افغانستان مال تمام اقوام افغانستان است بی غیر لندغران جنگ سالاران فساد فحشاء کران حال هرچی اینها میگوی میگه برای ملت اینها امتحان دادن اینها که حال بی احترامی به اقوام دیگر میکند از احساسات مردم سو استفاده میکند حامین شبکه اطلاع رسانی یک نمونه من هرازگاهی نظر میدم پخش نمی کنه چون با نظر اینها موافق نیستم برای حامین خاطر پخش نمیکند اینها برای افغانستان که دلسوزی نمیکند اینها برای مقام دالر هرکس بهش بده نوکر اونها میشه

>>>   یک گله ....صفت وحشی کوچی اشترچران جاهل نادان تروریست ادم کش جنایت کار مهاجر تخریب گر ویرانگر دهشتگر وحشتگر فارغین مدرسه های دیو بندی زیر کمپل بوشکه زرد قصه خوانی پشاور پنجاب وزیرستان کروه ختک بی فرهنگ اداره کشور بدست گرفته با خاک فروشی وطن فروشی معامله گری به زور باداران غربی اعراب قطری امارت عربستان پاکستان . تمام مکاتب دانشگاه کار زندگی برای مردم حتی نان خشک از مردم گرفته به غارت چور چپال سرقت معادن ولایات شمال اثار تاریخی مناطق مرکزی راه انداخته هیچکس نیست که پرسان کند زنان دختران مظلوم دو سال است مکمل بیسواد روانی به ده ها مرض مبتلا شدند. غیرت جرآت شیخگ های معامله گر رهبران دزد فراری تاجک ها هزاره ها ازبک ها در ترکیه ایران بسرمیبرند سرمداران این سه قوم ابدآ و اصلاح هوشیار بیدار نشدند در بیرون کشور پوف پتان حواله کرده روان است اداره حکومت را بدست یک گروه ....تروریست تک قومی حمارت پشتونیزمی انفلاقی های انتحاری بدنام دهشتگر ویرانگر افتیده است حکومت حمارت ناچل رنگمالی ملا سازی ایجاد کرده است به کجایش افتخار میکنند قرن ۲۱ پ درس تحصیل کار زندگی پیشرفت را به روی مردم بسته کرده است هیچ چیزی وجود ندارد.
ادریس

>>>   واقعا وحشت ناک این گروه تروریستی مکتب بروی چندین ملیون آدم بسته کرده این ها از آن قشلاق پنج هزار نفری دو نفر سواد خاندن داشت خجالت نمکشد چه خیانت های بر علیه قوم پشتون کرده در تاریخ فراموش شدنی نیست

>>>   به نطردهنده ۹ سوال من این است یک .... کوچی اشترچران قدرت به دست کرفته بالای تو حکومت میکند مگر قبل ازاینها ازتا تاریخ اسقلال افغانستان نشان می تانی بتی که شما بالای مردم افغانستان حکومت کرده باشی میتوانی نشان بتی تاافغانستان بوده به قول تو.... این وحشی ها بالای بابا یت وپدرکلانت تو پدر پدربابای کلان تو حکومت می کرده روان بود چرا باید کسی دیکر سرشما حکومت کند چون شما ظرفیت حکومت داری نداری باید بالای سرشما یک ان کس باشد اگر کسی بالای سرشما نباشد اولین کار که شما میکنی به اسلام زربه میزنی بی عزتی فحشا بی دینی رقص لندغری اختطافچی دوزدی شما فقط تواین کارا تخصص داری اکر شما به فکر حکومت باشی اول باید به تمام ملت افغانستان مثل یک خانواده نگاه داشته باشی که شوربختانه شما این زرفیت نداری به این خاطر یک چیز دیگر که ما درشما میبینم خاین بودن جاسوس بودن وطن فرش ..... بی وجدانی اینها سبب شده که به شمااطمنان نکند

>>>   طالبان هرگزخواب خوش نخواهددید

>>>   طالبان هرگزخواب خوش نخواهددید
وحکومت فاسد ضداسلامی عمارت شیطانی بزودی بادعای مردم ستمدیده ومظلوم نابودخواهدشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است