نکته‌هایی درباره چارلی چاپلین
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۴۰۳/۱/۲۹ کد خبر: 175199 منبع: پرینت

روز ۱۶ آوریل، برابر با صدوسی‌وپنجمین سالروز تولد «چارلی چاپلین» است. چون قبلاً از این آدرس دو یادداشت درباره زندگی این کمدین مشهور جهان تحریر یافته است، به این فکر می‌کردم که چه موضوعاتی درباره او باقی است تا تکراری نباشد. سه موضوع به نظرم رسید که یکی داستان نامه جعلی چارلی چاپلین به دخترش، دیگری تعداد همسران جوان چاپلین و سومی، ماجرای دزدیدن جسد او است.

۱- در ایران مشهور است که چارلی چاپلین برای یکی از دختران خود به اسم «جرالدین» نامه نوشته است. مضمون این نامه که اکنون نیز در کتاب‌ها و مطبوعات وجود دارد، بسیار عاطفی، احساسی، اخلاقی و توأم با مهربانی است. چارلی چاپلین در این نامه، دخترش را به پوشش و حجاب توصیه می‌کند و برهنگی را بيماری عصر خود می‌داند. انتساب این نامه به چارلی چاپلین چنان مشهور است که استاد مطهری نیز در کتاب «مساله حجاب» به آن استناد کرده است اما واقعیت این است که نامه چارلی چاپلین به دخترش حقیقت ندارد. این نامه، حدود ۵۵ سال پیش از باب تفریح، سرگرمی و البته به منظور افکارسنجی و به چالش کشیدن تقلید کورکورانه عوام، توسط شخصی به اسم «فرج‌الله صبا» نوشته شد و در مجله «روشنفکر» در تهران به چاپ رسید. از آنجا که مضمون این نامه، مطابق ذوق و سلیقه یک مسلمان است، آن را تکثیر و توزیع کردند، بدون این که کسی از خود نپرسید چارلی چاپلین را چکار به مسئله برهنگی و توصیه به حجاب! بعداً فرج‌الله صبا که سردبیر مجله روشنفکر بود، راز نامه چارلی چاپلین به دخترش را فاش کرد و در گفتگو با رسانه‌ها بیان داشت که این نامه را خودش برای سرگرمی و افکارسنجی مردم نوشته است. در آن زمان، «مایکل چاپلین» پسر چارلی چاپلین نیز موضوع نوشتن نامه پدرش به خواهرش را تکذیب کرد و این در حالی است که نامه ادعایی چارلی چاپلین به دخترش، در هیچ آرشیوی جهان نیز وجود ندارد. البته جرالدین چاپلین دختر چارلی چاپلین است که اکنون ۸۰ سال دارد و زنده است. جرالدین نیز از نامه ادعایی پدرش به خودش، بی‌خبر است. این را اضافه کنم که نامه چارلی چاپلین بیش از نیم قرن پیش در شرایطی جعل شد که هنوز اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت. اکنون که در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، سرعت تکثیر محتوای جعلی، به مراتب بیشتر از گذشته است. از آنجا که قبلاً به این موضوع طی یادداشتی از این قلم تحت عنوان «تقلید کورکورانه در فضای مجازی» پرداخته شده است، از این موضوع می‌گذریم و به نکته دوم می‌پردازیم.

۲- چارلی چاپلین، تجسم انسان وحشت‌زده غربی پس از دو جنگ جهانی اول و دوم بود که می‌خواست، خود و دیگران را شاد کند. او که کار هنری‌اش را قبل از جنگ جهانی اول آغاز کرده بود، پس از جنگ جهانی دوم نیز ادامه داد. چاپلین که در سال ۱۸۸۹میلادی در یک خانواده فقیر در لندن متولد شده بود و شاهد دو جنگ خانمانسوز نیز بود، بیش از همه درد انسانیت داشت اما در عین حال آدم لذت‌طلبی هم بود. با این که گزارشی از بداخلاقی جنسی چارلی چاپلین وجود ندارد اما او شوق و علاقه خاصی به دختران جوان داشت. چارلی چاپلین چهار بار ازدواج کرد که دو تن از همسرانش هنگام ازدواج با او تنها ۱۶ سال داشتند. «میلدرد هریس» در ۱۶ سالگی با چاپلین ۲۹ ساله ازدواج کرد. «لیتا گری» هم در ۱۶ سالگی همسر چاپلین ۳۵ ساله شد. وقتی چاپلین در ۴۷ سالگی با «پائولت گادرد» ازدواج کرد، پائولت ۲۶ سال داشت. ازدواج چهارم چاپلین با «اونا اونیل» هم در حالی رخ داد که آن زمان چاپلین ۵۳ ساله و اونیل ۱۸ ساله بود.

۳- نکته سوم درباره چارلی چاپلین این که او در اواخر عمرش در سوئیس زندگی می‌کرد و همان ‌جا هم در سال ۱۹۷۷میلادی از دنیا رفت و به خاک سپرده شد. هنوز چند ماه از مرگ او نگذشته بود که قبرش را باز کردند و جنازه‌اش را با تابوت دزدیدند. سرقت تابوت چاپلین شب اول مارس ۱۹۷۸ انجام شد و صبح روز بعد خبرش به گوش خانواده او رسید. اولین پرسشی که در ذهن خانواده او و دیگرانی که خبر این دزدی را می‌شنیدند شکل می‌گرفت این بود که چرا جنازه را برده‌اند؟ برخی می‌گفتند که این کار احتمالاً یک شوخی بی‌مزه و زشت است اما چند روز بعد تماسی تلفنی با همسر چاپلین، انگیزه سرقت را معلوم کرد. دزدها برای پس دادن جنازه و تابوت او، ۶۰۰ هزار دالر درخواست کردند و گفتند چند روز فرصت دارید تا این پول را آماده کنید و به جایی که ما تعیین می‌کنیم، بیاورید. اونا اونیل همسر چاپلین که چهارمین همسرش بود، به اشاره پلیس با دزدها مذاکره کرد تا فرصتی برای ردگیری و شناسایی و دستگیری دزدها فراهم شود. اونا آن‌ قدر دزدها را بازی داد تا فرصتی که پلیس نیاز داشت، فراهم شد. یکی از دزدها را که پناهنده‌ای لهستانی‌تبار بود در یکی از باجه‌های تلفن عمومی، نزدیک خانه چاپلین دستگیر کردند. چند ساعت بعد هم همدستش که او هم یک پناهنده اهل بلغارستان بود، به دام پلیس افتاد. آن‌ها انگیزه خود را از دزدیدن جسد و تابوت چاپلین، فقر و بیکاری عنوان کردند. بعداً جنازه چاپلین را در همان جایی که ابتدا به خاک سپرده شده بود، دفن کردند. البته این بار با بتون و سیمان بیشتر پوشاندند تا دوباره دزدیده نشود.
تصاویر زیر، متعلق به جوانی و پیری چارلی چاپلین و همسران او است.

مرادی




این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چارلی چاپلین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است