چرا ایران باید به اسراییل حمله می‌کرد؟
آسیب‌پذیری ایران از داخل است و این ضعف و پاشنه آشیل ایران محسوب می‌شود. دولت ایران اگر اقدامی برای رضایت آحاد ملت خود انجام ندهد، توانایی نظامی نمی‌تواند آن را از درون حفظ کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۴۰۳/۱/۲۷ کد خبر: 175185 منبع: پرینت

ایران و اسراییل سال‌ها است که غیرمستقیم باهم درگیر هستند. این دو جبهه، تا قبل از ۱۳ حمل سال جاری، بدون آن که وارد جنگ تمام عیار با یکدیگر شوند، حمله‌هایی را در سطوح نظامی، امنیتی، سایبری و تبلیغاتی علیه یکدیگر انجام می‌دادند اما هیچگاه خط قرمزی به نام حمله به اماکن دیپلماتیک یکدیگر را نقض نکرده بودند. دوشنبه ۱۳ حمل سال جاری، برای نخستین بار یک ساختمان دیپلماتیک ایران در سوریه هدف حملات اسراییل قرار گرفت که در نتیجه آن شماری از نظامیان ارشد ایران کشته شدند.

اسراییل با این اقدام خود، قاعده بازی را تغییر داد و ایران نیز دیشب ۲۵ حمل به قاعده اسراییل عمل کرد و با ده‌ها پهپاد و موشک، اسراییل را هدف قرار داد. سوال این است که آیا ایران از نگاه نظامی و استراتژیک کار درستی انجام داد یا مرتکب اشتباه راهبردی شد؟
برای پاسخ به این سوال، چند گزینه به شرح زیر قابل طرح است:

۱- اگر آمریکا و اسراییل خواهان جنگ مستقیم با ایران می‌بودند، تنها در یک صورت به این کار اقدام می‌کردند که ایران را فاقد اراده لازم و قدرت دفاعی کافی تشخیص می‌دادند. جنگ‌های فراگیر در نیم قرن اخیر، زمانی به وقوع پیوسته‌اند که یک‌طرف، دشمن خود را ناتوان و بدون عزم و اراده برای دفاع، ارزیابی کرده است. روسیه دو سال پیش تشخیص داد که اکراین ضعیف است و طی چند روز می‌توان دولت آن را سرنگون کرد اما محاسبه روسیه اشتباه بود زیرا اکراین ضمن این که پشتیبانی غرب را دارد، دولت و نظامیان این کشور نیز عزم و اراده دفاع از کشور خود را دارند. اگر روسیه درست محاسبه کرده بود و توانایی‌های اکراین را درست تشخیص می‌داد، در باتلاق اکراین به دام نمی‌افتاد.
مورد تاریخی دیگر این که حمله آمریکا و متحدانش به عراق در دوره صدام نیز زمانی آغاز شد که بازرسی‌های گسترده از اماکن دولتی در عراق، آمریکا و ناتو را به این جمع‌بندی رساند که رژیم صدام سلاح مدرن و کشتار جمعی ندارد و واقعاً ضعیف است و خیلی راحت می‌شود آن را سرنگون کرد. تشخیص آمریکا و ناتو درباره عراق درست بود و این خلاف تشخیص اشتباه روسیه در قبال اکراین بود. در لیبی نیز همین اتفاق رخ داد و زمانی که قذافی را خلع سلاح و ناتوان کردند، هواپیماهای ناتو و آمریکا، مواضع دولت قذافی را بمباران کردند و باعث سقوط دولت او شدند. اگر ایران نیز حمله موشکی دیشب را انجام نمی‌داد و قدرت نظامی خود را به نمایش نمی‌گذاشت، نشانه ضعف مفرط ایران محسوب می‌شد و این اقدام به منزله نشان دادن چراغ سبز برای حمله به ایران بود.

۲- اگر فرض این باشد که اسراییل خواهان جنگ تمام عیار با ایران است، برای جلوگیری از جنگ هم که شده، ایران باید اقدام تلافی‌جویانه انجام می‌داد تا به طرف مقابل بفهماند که جنگ، گزینه پرهزینه‌ای برایش خواهد بود و باید در محاسباتش تجدید نظر کند. به بیان بهتر، اگر استراتژی اسراییل، جنگ با ایران باشد، حمله متقابل یا مانع از جنگ می‌شود یا نمی‌شود که در حالت اول مراد ایران حاصل شده و در فرض دوم، این کشور چیزی را از دست نداده است. به همین دلیل، ایران حمله پیشگیرانه را ترجیح داد.

۳- گفته می‌شود که ایران نباید بهانه به دست اسراییل و آمریکا می‌داد. این سخن تا حدودی درست است اما دقیق نیست زیرا در دنیای فعلی، اگر قدرتی به جمع‌بندی برای حمله برسد، حتی اگر لازم باشد، خودش بهانه را ایجاد می‌کند. بازهم این اتفاق در عراق رخ داد و زمانی که آمریکا و متحدانش برای سرنگونی صدام تصمیم گرفتند، موجودیت سلاح‌های کشتارجمعی را بهانه قرار دادند، در حالی که از پیش می‌دانستند، رژیم صدام فاقد این‌گونه سلاح‌ها است.

۴- اگر تحلیل، مبتنی بر این باشد که اسراییل خواهان جنگ مستقیم با ایران نیست، بازهم ایران باید به اسراییل حمله می‌کرد زیرا اگر ایران در مقابل بمباران کنسولگری خود دست به عمل متقابل نمی‌زد، به معنای انفعال و ضعف این کشور بود. در این صورت، حتی اگر اسراییل و آمریکا قصد حمله به ایران را نمی‌داشتند اما ایران را ضعیف و منفعل می‌دیدند، برای حمله به ایران ترغیب می‌شدند.

۵- اگر ایران می‌خواست مورد ادامه حملات اسراییل قرار نگیرد، باید به اسراییل حمله می‌کرد که چنین کرد. این اقدام، مهم‌ترین استراتژی است که از آن به فرمول بازدارنگی یاد می‌شود. این فرمول، آشناترین معادله در مناقشات بین‌المللی است که تعریف ساده آن این است که اگر بزنی، می‌زنم. اسراییل کنسولگری ایران را در سوریه زد، ایران هم دیشب اسراییل را زد تا اسراییل را از ادامه حملات به خود، بازدارد. البته اگر ایران چند سال پیش اسراییل را زده بود، اسراییل در یک‌سال گذشته ده‌ها حمله به مواضع ایران از جمله حمله به کنسولگری ایران در سوریه را انجام نمی‌داد.

نتیجه‌گیری:
حمله ایران به اسراییل، بدون تبعات برای ایران نیست. تا ساعات دیگر، شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با حمله موشکی ایران به اسراییل، تشکیل جلسه خواهد داد. بیشتر اعضای شورای امنیت، اقدام ایران را محکوم خواهند کرد. محتمل است که به زودی، تحریم‌های جدیدی نیز از سوی آمریکا و متحدانش علیه ایران وضع و فشارهای اقتصادی بر این کشور بیشتر شود. این هم محتمل است که اسراییل حملاتی کنترل شده‌ای را علیه ایران انجام دهد تا اعاده حیثیت کند اما سرانجام سروصدا خواهد خوابید و از دل این سروصدا، یک نکته نمایان خواهد شد و آن این که ایران از طریق نظامی قابل حذف نیست.
گذشته نشان داده است که آسیب‌پذیری ایران از داخل است و این ضعف و پاشنه آشیل ایران محسوب می‌شود. دولت ایران اگر اقدامی برای رضایت آحاد ملت خود انجام ندهد، توانایی نظامی نمی‌تواند آن را از درون حفظ کند و منسجم نگهدارد. این اتفاق برای شوروی سابق نیز رخ داد و بدون این که یک گلوله از بیرون به سوی این ابرقدرت جهانی شلیک شود، از درون فروپاشید زیرا عنصر نارضایتی داخلی، بر فشارهای خارجی غالب شده بود.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله ایران
اسراییل
نظرات بینندگان:

>>>   ایران کمترین بودجه نظامی در غرب آسیا را دارد حتی کمتر از ارمنستان. در مقایسه در کشور انگلیس ۱۰ ملیون نفر در صنایع اسلحه سازی مشغول به کار هستند یعنی یک سوم نیروی کار انگلیس. از نظر اقتصاد نظامی ایران شکست نمیخورد و شباهتی با شوروی سابق ندارد که تمام اقتصاد کشورش را در خدمت تحقیقات نظامی کرده بود. فناوری های نظامی ایران به حدی ارزان هستند که حتی توسط حماس، حزب الله و حوثی ها از صفر طراحی و تولید می شوند و حتی میتوان در داخل خانه هم تولید کرد و نیازی به کارخانجات صنعتی عظیم ندارد.

>>>   نویسنده محترم فرمودند ایران از داخل فرو میپاشد
باید بگویم که محرک آشوبهای داخلی در ایران از خارج صورت میگیرد چهل سال با رسانه مغز مردم ایران را شستشو دادهاند البته کشانی که مغز تحلیلگر ندارند وباید بگویم همین جنگ رسانهایی باعث شده که ایرانیها باوجود اینکه با استانداردهای خوبی زندگی میکنند ودایما در مسافرت وخوشگذرانی وخرید وفروشن به عنوان مثال در ترکیه کلی سرمایه گذاری کردهاند وخانه خریده اند یا در دبی نصف اقتصادش به دست تاجران ایرانی است خوب میخورندو ومیپوشند ولی اگر یک ایرانی را ببینی واز ش بپرسی زندگی چطور است میگوید گشنه ایم وبدبختیم ونداریم واینگونه رسانها به ایرانیان القا میکنند که بدبختند مثلا شما اگر در اینستاگرا بروید وببینید طرف خونه داره ماشین داره بعد اگر یک پست بگذارند واز ایران تعریف کنند سریع میآید میگوید چه فایده ما بدبختیم وگشنه ولشکر فارسی زبان منافق وصهیونیستم که تمام تلاش را میکنند تا ایران را بد نشان دهند طوری شده که افغانهای مهاجر در ایران هم که در ایران خوب زندگی میکنند تحت تاثیر جو رسانهایی از ایران بدگویی میکنند بگذریم تمام اینها را گفتم که بگویم جنگ رسانهایی اروپا وآمریکا وصهیونیسم علیه ایران خیلی بزرگتر از جنگ نظامی است اینترنشنال بی بی سی وصدای آمریک ورسانهای فارسی زبان معاند همگی وظیفه القا بدبختی به مردم وفرافکنی ونفاق بین مردم ایران را دارد واین جنگ رسانهایی طوری است کهدر جنبش زن زندگی آزادی اگر در جامعه واقعی ایران زندگی نمیکردی واخبار را از مجازی دنبال میکردی میگفتی همین فردا ایران ساقط میشود وهمه مردم مخالف نظامند ودر واقعیت این چنین نیست
خلاصه اینکه همین بلارا سر افغانستان هم در میآورند با اینتر نشنال افغانستان مواظب باشید
یک ایرانی

>>>   روری گفتم امریکا از افغانستلن می رود و هنه جیز را به طالبان میدهد کسی باور نمی کرد الان میگویم که امریکا متطقه و اسراییل را به ایران واگذار خواهد کرد. حرف غریبی است و باورش سخت.. ولی خواهید دبد

>>>   اگر می توانستن علیه ایران اقدام نظامی گسترده کنند قطعا انجام می دادند

>>>   صهیونیست های ..... حتما بالای ایران اسلامی حمله ميکند، آمریکایهای جنایتکار و اروپا می‌گوید که در صورت حمله اسرائیل .... بالای ایران ما از اسرائیل حمایت نمیکنم، در حالیکه این یک دروغ محض است. جنایتکاران آمریکای غربی همیشه از اسرائیل خبیث حمایت کرده و حالی هم حمایت می‌کند. ایران اسلامی در صورت حمله باید هم خاک اسرائیل و هم پایگاه های آمریکای جنایتکار را مورد حمله قرار دهد.

>>>   آیا اسراییل به ایران حمله خواهد کرد ؟
بعد از حمله تهاجمی ایران به خاک اسراییل ، تا هنوز کابینه ای جنگ اسراییل چهار بار تشکیل جلسه داده است. درکابینه جنگ ، اختلافات بسیار جدی وجود برسرنحوه ای حمله وجوددارد. گرچه اسراییل میگویدکه درهمان آغاز پرواز موشک های ایران به سمت کشورش ؛ جت های بمب افگن خودرا برای حمله به ایران به پرواز درآورد؛ اما جوبایدن دردقیقه 90 مانع این حمله شد.
کشورهای غربی فعالانه تلاش های دیپلوماتیک شان را آغاز کرده است تا ازحمله اسراییل به خاک ایران جلوگیری کنند. اما اسراییل تا هنوز به کدام نتیجه قطعی نرسیده است. اسراییل بین دوگزینه مردد است که : بطور مستقیم بالای ایران حمله کند ویا به حملات خود به نیروهای نیابتی ایران در سوریه ، لبینان ویمن اکتفا نماید؟ کشورهای غربی به اسراییل توصیه میکنند که ایران درحمله خود شکست خورده است واکنون این ائتلاف که به دفاع از اسراییل به وجود آمده است ، نباید شکست بخورد. واگر حمله ای صورت گیرد باید محدود وکنترل شده باشد تا تنش هارا درخاور میانه تشدید نکند. من نمیدانم وقتی حمله به خاک ایران صورت گیرد ، چگونه میتواند کنترل شده باشد ؟
اما ازدید من با توجه به گذشته تاریخی « هل من مبارز » اسراییل و سخنان وزیر دفاع ورئیس ارتش این کشور ، حمله به خاک ایران اجتناب ناپذیر خواهد بود. این حمله ولو هرقدر محدودوکنترل شده هم باشد، قطعآ پاسخ ایران را در پی داشته واین سریال خونین حملات متقابل ؛ آن نگرانی سرمنشی سازمان ملل متحد « خاور میانه را ازلبه ای پرتگاه» به داخل پرتگاه سقوط خواهد داد. احتمال قوی وجود دارد که ایران برای دفاع از خوددست به دوکار مهم خواهد زد :
1 اعلام آزمایش سلاح هستوی
2- بستن کامل تنگه ی هرمز
حوادث 24 ساعت آخر بسیار مهم، تعیین کننده وحتی نقطه ای عطف در تاریخ جهان خواهدبود. چون قطب بندی های جدیددرخاور میانه وجهان درحال شکل گیری است.
علی تقوایی

>>>   ۱. توان دفاعی و موشکی ایران، همانگونه که ادعا میشد، بالا و بازدارنده است.
پرتاب بیش از سیصد پهپاد و موشک کروز و بالستیک از داخل ایران به سمت اسراییل و هدایت بدون خطای همه آنها به سمت هدف، نشان دهنده‌ی قدرت بالای موشکی ایران است.
۲. اسراییل، سامانه‌های تدافعی پیش‌رفته ای دارد و شب گذشته، از تمام سامانه‌های تدافعی خود (گنبد آهنین، فلاخن داود و پیکان) استفاده کرد تا میزان خسارت حملات ایران را به حداقل برساند. اما اگر همکاری گسترده نیروی هوایی کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه با اسراییل نبود، شانس موفقیت سامانه‌های اسراییلی به کمترین حد ممکن می‌رسید.
سوال این است که کشورهای فوق، چند بار و با چه هزینه ای، مسئولیت مستقیم دفاع از اسراییل را به عهده خواهند گرفت؟
۳. سطح حمله ایران، کمتر از انتظار شخص من بود، اما همین مقدار، نشان داد که اولا، ایران، توان حمله به اسراییل از خاک خود را دارد و ثانیا در صورت بالارفتن سطح حمله و افزایش قابل توجه تعداد پرتابه ها، سامانه‌های تدافعی اسراییل حتی به کمک نیروی هوایی کشورهای اروپایی هم قادر به رهگیری آن نخواهد بود.
۴. حملات بازدارنده، به معنای نشان دادن بخشی از توان رزمی به دشمن است تا او جرأت دست درازی های بعدی را نداشته باشد.
اگر اسراییل، صرفا به بلوف های رسانه ای بسنده کرد، معلوم میشود که حمله ایران بازدارندگی کافی داشته و هوش را از سر اسراییل و متحدینش پرانده است، اما اگر اسراییل اقدام به پاسخگویی کند، آنگاه منطقه باید وارد یک فضای جدید و جدی شود.
۵. تصور من این است که غرب، خواهان افزایش تنش در منطقه نیست.
احتمالا آمریکایی ها، علاقمند بودند تا در یک حمله واقعی، کیفیت و دقت تسلیحات نظامی ایران را محک بزنند و به همین دلیل در دو هفته گذشته، گاهی به نعل زدند و گاهی به میخ، اما بیش از این، بعید است که بخواهند منطقه را وارد یک آتش کنند.
اگر آمریکا، کشتی ها و نیز نیروی نظامی و امکانات استراتژیک و آسیب پذیر خود را در منطقه کاهش داد، میشود فهمید که جنگ بزرگی در راه خواهد بود، اما چنین نشانه ای تا این لحظه قابل مشاهده نیست.
بنابراین انتظار می‌رود که آرامش به منطقه برگردد.
۶. اگر جنگی در منطقه واقع شود، بعید است که پرتابه های ایران باز هم از کرمانشاه و اصفهان و ... به سوی اسراییل برود.
واقعیت این است که ایران اکنون به صورت غیر رسمی در کنار مرزهای اسراییل است و در یک جنگ مغلوبه، از هر ابزاری می‌تواند برای ضربه زدن به دشمن استفاده کند.
در آن صورت، آیا اسراییل، فرصت کافی برای واکنش نشان دادن به سیل حملات را خواهد داشت؟؟
سید احمد موسوی مبلغ

>>>   نویسنده محترم! به عنوان یک افغانستانی که در خارج از ایران زندگی میکند، می گویم حرف دشمنان ایران از دهان تو خارج می شود. تحلیل تو فقط دشمنان ایران را برای لحظه ای خوشحال می کند! سوالم اینست که چرا همچین مقاله ای در مورد کشور خودمان(افغانستان) در زمان جمهوریت به مخیله ی شما نگنجید؟ یاد بگیریم!

>>>   جناب نظر دهنده اول لطفا از پای بساط تریاک بلند شو ایران صیهونیست هارا زد که الله خیرش دهد قبل ترش هم عین الاسد را مورد حمله قرار داد که باز هم خیرش دهد
ایران اینقدر بالای مهاجرین کمک کرد از هزاره گرفته تا تاجیک و حتی افغان پشتون های طالب جزم اندیش حالا چون دوست ندارد تابعیت بدهد شما کور شدید غرض ایران را به دل میگیرید....

>>>   طبق گفته نظر دهنده اول اگر ایران درحال فروپاشی است پس هشت ملیون مهاجر غیرمجاز بگو تشریف برند به امارت اسلامی در حال رشد!

>>>   سلام
؛جزییاتی از عملیات اخیر ایران؛
نظامیان ایران خود را در وضعیت عملیاتی-جنگی دیده و درباره جزییات عملیات اخیر چیزی نگفته‌اند و همه اطلاعات مربوط به پروپاگاندای رسانه‌های غرب و البته تعداد محدودی فیلم هایی است که توسط مردم عادی در فضای مجازی منتشر شده است.
در عین حال تنها در یک مصاحبه یکی از مقامات مربوط به کمسیون امنیت ملی در سایت مشرق آورده شد که شوربختانه در میان اخبار گم شده است. در این مصاحبه نکاتی هست که تا حد خوبی قابل اثبات است.

۱. تعداد پهپادها کمتر از چیزی است که می‌گویند.
۲. در آسمان اردن ابتدا ۸۰ جنگنده برای سرکوب تعدادی پهپاد بلند شدند و در غرب اردن محل اصلی درگیری تعداد جنگنده‌ها ۱۰۸ بود.
۳. پهپادها تنها طعمه بودند ولی باز هم بسیار موثر عمل کردند.
۴. موشک‌های هایپرسونیک نسل یک با موفقیت صد درصد اصابت کردند.
۵. موشک‌های بالستیک با موفقیت ۸۵ درصدی اصابت کردند.

تاییدیه و مدارک این ادعاها:
۱. طبعا برای ایران همراه کردن افکار عمومی عرب مهم بوده و از این رو پهپادها را بر فراز آسمان عراق با چراغ روشن فرستاد. عکسهایی که در کنار حرم حضرت علی (ع) از پهپادها در آسمان گرفته شده نشان می‌دهد که در سه دسته، هر دسته حدود ده پهپاد هستند.
طبعا ممکن است در چند مرحله پهپادها ارسال شده باشند و در هر مرحله حدود ۳۰ پهپاد. با توجه به اذعان غربیها و ایرانی ها در سه مرجله‌ای بودن عملیات احتمالا تعداد پهپادها بیش از صد نبوده است و این نیز توسط فرد مذکور تاکید شد که تعداد پهپادها کمتر از چیزی است که می‌گویند (رسانه‌های غربی میگویند ۱۸۵ پهپاد بوده است).

۲. برای درک این ادعا نخست باید بدانیم که سامانه‌های پدافندی غربی در عربستان و اگراین نتوانستند پهپاد شاهد را سرنگون کنند و در هر دو کشور پیشنهاد آمریکا بلند کردن جنگنده و ساقط کردن پهپاد بود. در عربستان این کار با هزینه بسیار زیاد انجام شد و نتیجه رضایت بخشی نداشت به طوری که به سرعت به استهلاک جنگنده‌ها به علت مداومت پروازی شد.
در اکراین این مساله باعث سقوط یک فروند جنگنده سوخو شد که حین ساقط کردن پهپاد شاهد خودش نیز آسیب دید. و فیلم آن بسیار پرسر و صدا شد.

امریکا همین رویه را در قبال پهپادهای ایران بکار گرفته است. در اردن امریکا و فرانسه و انگلیس حدود ۳۲ پایگاه نظامی دارند. دو روز پیش در روز سه شنبه وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که چهار جنگنده نیز از پایگاه بریتانیا در قبرس برای کمک به منطقه درگیری آمده است و دیروز روزنامه گاردین بشدت به اظهارات وزیر خود واکنش نشان داد که چرا وقتی منافع روشنی ندارد (یا پیامد منفی دارد) باید گفته شود؟

آنچه مسلم است این است که فاصله قبرس تا فلسطین بسیار بیشتر از فاصله اردن و عربستان و امارات تا فلسطین است. پس طبیعتا امریکا از جنگنده‌های خود و فرانسه و انگلیس و آلمان در لااقل سوریه و اردن کاملا استفاده کرده است و به علت ناتوانی در ساقط کردن پهپادها نیاز پیدا شده تا بریتانیا از قبرس نیز چهار فروند جنگنده به منطقه درگیری بیاورد.
طبیعی است که آمریکا جنگنده‌های خود در امارات و عربستان و عراق و بخشی از سوریه را کاملا به کارزار نیاورده باشد چون اینها در خط حمله بودند و کارکرد دفاعی در برابر ایران میتوانستند داشته باشند.
در عین حال دیدیم که عکسها و فیلمی از پرواز سه دسته پهپاد بر فرار مسجدالاقصی بیرون آمد. پس بخش زیادی از پهپادها به شهر اورشلیم یا بیت المقدس رسیدند.
بنابراین افتخار غرب این است که تقریبا نیمی از جنگنده‌های خود در غرب آسیا را استفاده کرده ولی باز همه پهپادها را نتوانسته است رهگیری کند. این یک ننگ است ولی در غرب به عنوان موفقیت آن را می فرشند.

اگر شما ۱۰۸ چنگنده برای ساقط کردن حدود ۳۰ پهپاد بلند کرده باشید یا اگر فرض کنیم آمار غرب درست باشد و ۱۸۵ پهپاد بوده باشد و باز هم فرض کنیم همه این پهپادها همزمان شلیک شده باشند نه در چند مرحله، آنگاه ناگفته‌های غرب این هاست:
ما حدود ۱۰۰ جنگنده برای ساقط کردن ۱۸۵ پهپاد شاهد بلند کردیم و در غرب اردن با آن جنگیدیم ولی باز تعدادی به بیت المقدس رسید. و مردم عکس و فیلم گرفتند.
این برای صنعت نظامی امریکا و انگلیس و فرانسه و المان ننگ است نه افتخار. بزرگترین افتخار برای شاهد ۱۳۶ در همین جا ثبت می‌شود.

۳. به دلایلی پهپادها طعمه بودند. اولا در عکسی که از پهپادها بر فراز قدس است و یک فیلم چند ثانیه‌ای که یهودیان گرفته‌اند و صدای پهپاد مشخص است، می‌بینیم که چراغ پهپادها همگی روشن است. چرا؟
مگر در اکراین نبود که پهپادها چراغ خاموش داشتند و تنها صدای زیبای موتور گازی می‌آمد و بعد از چند ثانیه به زمین برخورد کرده و منفجر می‌شد؟ چرا ایرانی که خود سازنده پهپاد شاهد است باید پهپاد با چراغ روشن را بر فرار آسمان بفرستد؟
دلیل دوم. پهپادها حدود ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد بر فرار اورشلیم در ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح زمین بودند و پایان عملیات در رسانه‌ها حدود ساعت ۴ بامداد اعلام شد.

رسانه‌های غربی همچنین گفتند که عملیات اگر زمان بیشتری طول می‌کشید نیاز بود تا جنگنده‌ها برای سوخت گیری و اورهال برزمین بنشینند. از ارتفاع ۵۰۰ متری تا سقوط بر روی اورشلیم تنها دو ثانیه برای پهپادی با سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت نیاز است. چرا تا ساعت ۴ بامداد پهپادها در آسمان برای خود میگشتند تا زمانی که بالاخره شکار شوند؟

هدف پنهانی ایران در اینجا ایجاد وحشت سنگین در بین یهودیان بوده است که یک نمایش وحشتناک برای تک تک یهودیان اجرا کند تا مهاجرت معکوس شدید شود. به گمان بنده تنها هدف ایران همین بود چون همه شهرهای اسقاطیل به مدت ۵ ساعت پیوسته صدای هشدار خطر را پخش کردند و این بازی روانی وحشتناک باید برای هر یهودی چند ساعت ادامه میافت. تنها دلیلی که بنده می‌بینم همین است.

در عین حال ایران هدفی جز ارسال پیام تغییر توازن راهبردی قدرت در منطقه غرب آسیا در نظم جهان چند قطبی بیشتر نداشت و بنابراین هدفش کشتن غیرنظامی نبود که باعث اتحاد بین کشورهای بلوک غرب و دیگر کشورها میشد که مرگ غیرنظامی را در برابر مرگ نظامی محکوم کنند. ایران به سادگی امتیاز همدلی ۱۲۰کشور در محکوم کردن حمله به کنسولگری خود را با کشتن غیرنظامیان از دست نمیدهد.

بهرحال در اینجا دو پرسش اساسی است که چرا پهپادها وقتی حدود ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد که سه گله به آسمان اروشلیم رسیدند تا ساعت ۴ در آسمان پرواز داشتند ولی برای دو ثانیه نخواستند مسیر خود را عمودی کرده و در مرحله انتحاری قرار گیرند.
چون صدای آژیر خطر به اذعان غرب بمدت ۵ ساعت یک سره در همه شهرهای اسقاطیل پخش شده است بنابراین چنین نیست که در هیچ لحظه‌ای آسمان خالی از پهپاد یا پرتابه بوده باشد.

حال آنگه موشک‌های بالستیک استفاده شده هنگامی که در فاز فرود قرار می‌گیرند به سرعت ۸ ماخ رسیده و موشک‌های هاپیرسونیک به سرعت ۱۳ ماخ می‌رسند. بنابراین این موشک‌ها از زمانی که به ارتفاع یک کیلومتری زمین رسیده تا زمانی که به سطح زمین برسند زیر نیم ثانیه زمان میبرند پس نمی‌توانند صدای آژیر خطر را در همه شهرها به مدت ۵ ساعت حفظ کنند.
بنابراین تنها رسالت پهپادها مشغول نگه داشتن آسمان و جنگند‌ه‌ها و ایجاد یک نمایش پر از وحشت برای همه یهودیها به مدت چندین ساعت بوده است. هر یک تا زمانی که شکار نشده به پرواز بر فرار شهرها ادامه داده است.
این مقام ایرانی به دروغ گفته است این پهپادها طعمه بودند به دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود. هدف این پهپادها ایجاد وحشت عمومی است که ممکن است غیراخلاقی شمرده شود و آن مقام ایرانی برای گریز از چنین اتهامی آن را طعمه‌ای برای پدافند ذکر کرده است.
نه هدف آنها تنها ایجاد وحشت در قلوب تک تک یهودیان بوده است تا مهاجرت معکوس که سیاست ایران است را شتاب دهد.

چرا این پهپادها طعمه نبودند؟
سه فیلم از لحظه برخورد موشک‌ها با اهدافی پخش شده است. در دو فیلم آن میبینم که موشک‌هایی با سرعت مشخصا کمتر از ده ماخ مانور پذیری دارند بدین معنا که در حال حرکت مسیر خود را عوض میکنند.
هر دو این بخشها توسط نهادهای نظامی کلان مورد تجلیل قرار گرفته است. یکی در نزدیک سطح زمین در ارتفاع حدود ده متری ناگهان مسیر خود را تصحیح میکند. دومی یک موشک پدافندی (که گفته می‌شود از سامانه دیگری بجز گنبدآهنین بوده) به سمت آن پرتاب شده و مسیر خود را در ارتفاع حدود ۴۰ متری از سطح زمین تغییر داده و به هدف برخورد میکند.
موشکهای هاپیرسونیگ از زمانی که از پشت ابرها پیدا می‌شود (در افق دید قرار میگیرند) تا زمانی که به اهدافی برخورد میکنند کمتر از یک ثانیه زمان میبرد که فلسطینی ها فیلم‌هایی در این مورد گرفته‌اند.
این مقام مسئول ذکر کرده که سرعت موشک‌های پدافندی حدود ۱.۷ ماخ بوده در حالی که سرعت موشک‌های هاپیرسونیک ۱۳ ماخ بوده است و طبیعتا نمیتوانسته آن را هدف قرار دهد.
بنابراین در موشک‌های بالستیک معمولی ما مانورپذیری بالا در تصحیح مسیر حرکت و گریز از موشک پدافندی را داریم که تکنولوژی بسیار بالایی در صنعت نظامی است و در موشک هاپیرسونیک هم سرعت چنان بالاست که امکان ساقط کردن آن وجود ندارد.

پس ایران از اول میدانسته که نه سامانه‌های پدافندی امریکایی-فرانسوی-انگلیسی-آلمانی نه سامانه‌های پدافندی اسقاطیلی توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک معمولی و موشک‌های هایپرسونیک را ندارند همانطور که سه فیلم بخوبی این را نشان داده است.
پس دوباره پرسش این است چرا به پهپاد و ۵ ساعت عملیات نیاز بود؟ اگر هدف زدن آن دو پایگاه بود که کل عملیات حدود ۱۵ دقیقه طول میکشید. چرا پهپادها از هفت ساعت زودتر راه افتادند؟ در حالی که مسلما تنها هدف آنها دور دور کردن در آسمان شهرهای اسقاطیلی بوده است و به هیچ وجه تصمیمی مبنی بر سقوط بر سر شهرها نداشته‌اند.
تنها یک پاسخ می‌ماند. وجود پهپادها مستقل از عملیات موشکهای بالستیک و هایپرسونیک بوده است و این عملیات اصلا نیازی به پهپاد نداشته است. پس پهپادها طعمه نبودند و اصلا نیازی نبوده است سامانه‌های پدافندی را درگیر کنند چون سامانه‌های پدافندی توانایی رهگیری آن موشک‌ها را با شانس بسیار کم دارند. مثلا اگر تعداد سامانه‌های پدافندی بسیار زیاد باشد میتوانند درصدی از موشکهای با سرعت بالای ۵ ماخ را سرنگون کنند.
چون هیچ سامانه‌های پدافندیبرای سرعت بالای ۵ ماخ طراحی نشده است و به همین دلیل است که اعلب میگویند در فضا قبل از وارد شدن به جو موشکهای بالستیک را شکار کنند. اگر یک سامانه در نزدیک زمین بتواند پرتابه با سرعت بیش از ۵ ماخ را سرنگون کند بیشتر از شانس است.
از اینجا تنها یک پاسخ میماند. هدف پهپادها ایجاد وحشت در قلوب یهودیان بوده است. طبق شواهد و دلایل مذکور نتیجه دیگری نمیتوان گرفت.

در مورد ۴ و ۵ سه فیلم از فلسطینیها بیرون آمده که از دو منطقه متفاوت است که ۷ برخورد موشک هاپیرسونیک را نشان میدهد و در فیلم دیگر دست کم ۶ برخورد موشک بالستکک و همچنین چهار موشک بارشی یا خوشه‌ای نیز در آسمان به صدهاموشک کوچک تبدیل می‌شوند.
اگر همین فیلمها را مانند یک جامعه آماری در نظر بگیریم یعنی یکی از صحنه‌های جنگ که به تصادف انتخاب شده است. در فیلمی که موشک هاپیرسونیک است همه موشکها به اهداف میرسند. از لحظه‌ای که از ارتفاع ابر پایین میآیند تا لحظه رسیدن به زمین یک ثانیه است. مسلما امکان سرنگونی آنها نیست.
پس در این صحنه‌ای که به طور تصادفی توسط فلسطینان ثبت شده موفقیت هاپیرسونیک واقعا صد در صد است.

در آن دو فیلم که موشک‌های خوشه‌ای و بالستک وجود دارد بنظر میرسد یکی از موشک‌های بالستیک به سطح زمین نمی‌رسد و مابقی کاملا مشخص است که تا سطح زمین رسیده‌اند. در مجموع این دو فیلم حدود ۱۰موشک وجود دارد که یکی مشخص نیست به زمین میرسد. و مابقی مسلما می‌رسند. اگر فرض کنیم آن یکی را سامانه پدافندی شکار کرده باشد درصد موفقیت در این دو فیلم ۹۰ درصد است.
پس جامعه اماری در اینجا صحنه‌هایی از میدان نبرد است که به طور تصادفی توسط مردم فیلم برداری شده است و در آنها موفقیت موشکهای بالستک ۹۰ درصد و موفقیت موشکهای هاپیرسونیک صد در صد است.
علت اعلام ۹۹ درصد سرنگونی پرتابه‌ها و سکوت مطلق مقامات نظامی ایران درباره جزییات عملیات.
برای ایران دو مساله مهم است. اول اگر مردم اسقاطیل بدانند که ده کشور به کمکشان آمدند و تقریبا نیمی از همه جنگنده‌ها امریکایی و اروپایی در غرب آسیا بلند شد تا حدود ۱۰۰ پهپاد را ساقط کند ولی باز پهپادها بر فراز مسجد الاقصی رسید این نهایت تحقیر غرب و یهود است.

اگر بدانند در برابر موشکها هیچ شانسی نداشته‌اند باز هم یک تحقیر بسیار بزرگ برای یهود و غرب است. این تحقیر پاسخ را الزامی میکند تا آبروی از دست رفته بازگردد.
برای این پاسخ یهودیان پشت نتانیاهو و مردم در غرب پشت اسراییل میایستند. این هیجان عمومی باعث فشار بر سر تصمیم گیران شده و بر طبل جنگ میکوبند که لاجرم به یک جنگ منطقه و سپس جهانی میتواند ختم شود.

راه دیگر چیست؟ غرب نگوید پهپادها طعمه بود یا نه؟ بگوید ما همه را زدیم. نگوید حدود صد جنگنده به قیمت یک تریلیون دلار جنگنده بلند کردیم تا دو میلیون دلار پهپاد را سرنگون کنیم ولی باز به آسمان مسجد الاقصی رسید. بگوید ۹۹ درصد پرتابه‌ها را سرنگون کردیم. و آن یک درصد هم خسارتی نداشت. پس ایران را شکست دادیم. پس چه نیاز است پاسخ سنگین بدهیم؟ ایران که حسابی تحقیر شده است در این عملیات.

این راهی است که متاسفانه سران نظامی ایران نیز در پیمانی نانوشته دارند دنبال میکنند چون شگفت انگیزترین بخش ماجرایی که توسط همه دنیا در حال رصد بود این است که سران نظامی ایران درباره جزییات عملیات تنها یک جمله گفته‌اند که موفقیت آمیز بود و لاغیر. هیچ چیز دیگر نگفته‌اند و این نهایت رفتار مشکوک است. مسلما هدفی دیگر ملاک است و آن ممانعت از گسترش جنگ جهانی.

اینکه اسکات ریتر میگوید عملیات ایران کاملا موفقیت آمیز بود و بزرگترین پیروزی نظامی در قرن جاری بحساب خواهد آمد، او در بیش از ده ویدیو جزییاتی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده. احتمالا برای فرماندهان سپاه هم همین کافی است که نظامیان سطح بالا و رهبران دنیا بدانند که برخلاف گذشته، از این به بعد امنیت کل منطقه غرب آسیا در دست ایران است و اسقاطیل رقیب سنتی خود را به زمین زده است.
ولی پس از تثبیت این معادله، نمیخواهد جنگ گسترش یابد. بنظر می‌رسد این عملیات باید بسیار و بسیار تحلیل شود و حلقه گمشده زنجیر اظهارات مقامات نظامی ایران درباره جزییات است که مطلقا هیچ چیز نگفته‌اند و تنها به یک جمله کلی بسنده کردند که عملیات بیش از توقع ما موفقیت آمیز بود.

>>>   به کسانی که میگویند اسراییل میخواهد یا میخواست به ایران حمله کند:
خواستن و توانستن دو چیز است. فاصله پایگاه اسقاطیل تا نقاط مرکزی ایران حدود ۱۷۰۰ کیلومتر است. اسقاطیل در سوریه و عراق که دشت هستند میتوانند از ۵۰۰ کیلومتر دورتر بمبهایی را از جنگنده پرتاب کند ولی برای حمله به مرکز ایران مانند تاسیسات هسته‌ای نطنز، کوههای زاگراس در غرب مانع است و باید بسیار به آن نزدیک شود.

برای اینکار دست کم باید از رشته‌ کوه زاگرس بگذرد. این یعنی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر. در رفت و برگشت یعنی ۳۰۰۰ کیلومتر. هیچ یک از جنکنده‌های اسقاطیل برای مداومت پروازی ۳۰۰۰ کیلومتری ساخته نشده است.
به همین علت است اینها پنج سال است مدام به آمریکا میگویند هواپیماهای سوخت رسان را به اسقاطیل بدهد که بتوانند در آسمان سوخت گیری کنند ولی هنوز ندارد. هواپیماهایی سوخت رسان تنها یک تانکر بزرگ است که با هر سیستم پدافندی سوریه و عراق و ایران دیده میشود.
ایران هم لایه پدافندی محور مقاومت خود را دارد. چنین چیزهایی هرگز به اسقاطیل داده نمیشوند چون به آسانی توسط ایران شکار میشوند و نه تنها آبروی صنایع نظامی که بازار خرید آن نیز از بین می‌رود.
اسقاطیل امکان حمله با جنگنده به ایران را ندارد. اینکه میخواهد یا اعلام میکند تنها بازی رسانه‌ای است.

من هم میخواهم به سفر دور خورشید بروم. شماها هم همگی مهمان من هستید. آیا میتوانم؟
این حرفها تنها برای فریب نااگاهان و بازی روانی و ایجاد موازنه وحشت گفته میشود.

>>>   بسیار جالب است

>>>   ایران کمترین بودجه نظامی در غرب آسیا را دارد حتی کمتر از ارمنستان. در مقایسه در کشور انگلیس ۱۰ ملیون نفر در صنایع اسلحه سازی مشغول به کار هستند یعنی یک سوم نیروی کار انگلیس. از نظر اقتصاد نظامی ایران شکست نمیخورد و شباهتی با شوروی سابق ندارد که تمام اقتصاد کشورش را در خدمت تحقیقات نظامی کرده بود. فناوری های نظامی ایران به حدی ارزان هستند که حتی توسط حماس، حزب الله و حوثی ها از صفر طراحی و تولید می شوند و حتی میتوان در داخل خانه هم تولید کرد و نیازی به کارخانجات صنعتی عظیم ندارد.
جناب نظر دهنده اول لطفا از پای بساط تریاک بلند شو ایران صیهونیست هارا زد که الله خیرش دهد قبل ترش هم عین الاسد را مورد حمله قرار داد که باز هم خیرش دهد
ایران اینقدر بالای مهاجرین کمک کرد از هزاره گرفته تا تاجیک و حتی افغان پشتون های طالب جزم اندیش حالا چون دوست ندارد تابعیت بدهد شما کور شدید غرض ایران را به دل میگیرید....
<b>بسیار جالب بود</b>

>>>   ایران یک قدرت نظامی است و اگر در روزی در ائتلاف غرب وارد شود به یک ابرقدرت تبدیل می‌شود چیزی که نه شرق و نه کشورهای عربی و اسرائیل و نه کشورهای غربی توان هضم آن را دارند

>>>   به امید موفقیت های هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برابر صهیونیست های کودک کش بی رحم
دوستی گفته بود که افغانستانی ها خیلی خوب در ایران زندگی می کنند ضمن تشکر از مهنانوازی مردم ایران اما تا خوب زندگی کردن را چه ببینی ?
نه حق تمکن و مالکیت داری نه رفتن به دانشگاه که البته می شود اما باید هفت خوان رستم را گذراند دانشجوهایی که در ایران تحصیل می کنند از افغانستان آمدند نه مهاجرین ،خب بگذریم بعد اگه خدای نکرده گذرت به بیمارستان بیوفته باید هزینه گردش گری بدی یعنی چند برابر آزاد اینطوری بگم 4میلیون ناقابل در بیمارستان دولتی فقط هزینه تخت برای بچم بود فقط هزینه تخت از نظر شغل فقط کارهای شاق که خود ایرانی ها تمایل به انجامش ندارند سیم‌کارت یا هیچ چیزی به نامت نمیشه تو بعضی از شهرهای ایران اجازه سکونت نداری تحقیر که مال یک دقیقه است تو همین سایت یک نگاه بندازید کاملا معلومه یک چیز را یقین دارم خدا ان روز را نیاورد که دنیا وارونه شود وگذر مردم ایران به افغانستان بیفتد یقین دارم چنین نخواهند بود خدا مارا از آوارگی و شمارا از تحمل بیگانه نجات دهد

>>>   لبنان را از اشغال صهیونیست ها نجات داد
بوسنی و هرزگوین را در مقابل صرب ها باری داد
عراق را از دست داعش نجات داد
یمن را از عربستان گرفت
عربستان و غرب را از باتلاق یمن نجات داد
روسیه در گرفتاری جنگ اکراین کمک کرد
اردوغان را از دست کودتاچیان و ترکیه را از فتنه بزذگ نجات داد
سوریه را در جنگ جهانی و آشوب درآورد
یک کشور را نشان بدهید که توان مقابله با آمریکا و تحریم های همه جانبه غرب را داشته باشد
یک کشور مثل ایران در دنیا نشان بدهید که به تنهایی در مقابل همه دشمنان و نادانی های دول سرافراز درآمده باشد.. تاریخ را داریم ترسیم می کنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است