حمله ایران، در واکنش سیاسیون افغانستان
طالبان و برخی از سیاسیون مخالف آنان و چهره های دولت قبلی افغانستان از حمله ایران بر مواضع نظامی اسراییل حمایت کرده و این حمله را دفاع مشروع خواندند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۸    ۱۴۰۳/۱/۲۷ کد خبر: 175184 منبع: پرینت

ایران طی یک حمله گسترده پهپادی و موشکی در بامداد روز یکشنبه ۲۶ حمل ۱۴۰۳ به اسراییل، اهدافی را در سرزمین های اشغالی منهدم کرد.
ایران اعلام کرد که این کشور برای تامین منافع ملی و امنیت ملی خود حداقل اقدام تنبیهی لازم را علیه رژیم متجاوز صهیونیستی انجام داده است و در این عملیات صرفاً پایگاه هوایی اطلاعاتی و نظامی این رژیم هدف قرار گرفته است. فعلاً اقدام نظامی دیگری در دستور کار ایران نیست اما چنانچه رژیم صهیونیستی بخواهد به اقدامات شرارت بار خود علیه ایران ادامه دهد پاسخ حداقل ۱۰ برابر از همان نوع دریافت خواهد کرد.

طالبان و برخی از سیاسیون مخالف آنان و چهره های دولت قبلی افغانستان از حمله ایران بر مواضع نظامی اسراییل حمایت کرده و این حمله را دفاع مشروع خواندند.

طالبان از حملات هوایی راکتی ایران به اسراییل حمایت کرد. وزارت خارجه طالبان طی اعلامیه ای حمله ایران به اسراییل را یکی از اقدامات دفاعی مشروع از سوی ایران دانست. رحمت‌الله فیضان معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در صفحه ایکس خود نوشت: ما برای پیروزی ‎ایران بر ‎اسراییل دعا می کنیم، اگر خدای نکرده ایران در این جنگ شکست بخورد، هیچکس از شر یهودیان در امان نخواهد ماند.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت: «رژیم صهیونیستی» به تاریخ ۹ اپریل با حمله بر کنسول‌گری ایران در دمشق سوریه تمام‌ قوانین دیپلماتیک و بین‌المللی را نقض کرد و در پاسخ جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اقدامات دفاعی مشروع انجام داد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور حملات پهپادی و‌ موشکی شب گذشته ایران بر اسراییل را «حق مشروع دفاع از خود» خواند.
کرزی روز یک‌شنبه، ۲۶ حمل با نشر پیامی در صفحه کاربری ایکس گفته که صلح جهانی اخیراً با زیاد شدن جنگ‌ها، بحران‌ها و نقض قوانین و اصول بین‌المللی شدیداً مورد تهدید قرار گرفته است.
او افزوده است: «حمله اسراییل بر کنسول‌گری ایران در دمشق یکی از موارد جدید آن بود که با پاسخ جمهوری اسلامی ایران به مثابه حق مشروع دفاع از خود مواجه شد.»
به گفته وی، ایران همسایه افغانستان است که در لحظات سخت با افغانان بوده و شهروندان کشور نیز «احساس همدردی و همبستگی» با مردم ایران دارند.
کرزی تصریح کرده است: «جنگ غزه هم که بدترین فاجعه انسانی را به‌وجود آورده است، باید هر چه زودتر با برقراری آتش‌بس دایمی و دست‌یابی مردم فلسطین به حق داشتن دولت مستقل به پایان برسد تا هم تنش‌ها کاهش یابد و هم زندگی مردم ملکی در فلسطین و اسراییل و تمام منطقه ما مصون شود.»

داکتر‌ عبدالله‌ عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین نیز در پیوند حملات پهپادی و‌ موشکی شب گذشته ایران بر اسراییل گفت که اسراییل با حمله به کنسولگری ایران در سوریه قانون بین‌الدول، کنوانسیون‌های بین‌المللی مصونیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و عرف بین‌المللی را نقض کرد.
وی نیز خاطرنشان کرده است که پاسخ تهران به اسراییل «یک اقدام دفاعی و عکس‌العمل در برابر نقض حاکمیت ملی ایران» به‌شمار می‌رود.
عبدالله اضافه کرده است: «هرنوع اقدام از سوی اسراییل علیه ایران و افزایش تنش تاثیر مستقیم بر وضعیت در افغانستان و عواقب غیر قابل پیش‌بینی و ‌ناگوار برای منطقه و صلح و امنیت جهانی دارد.»

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: پاسخ به حمله اسراییل، حق مسلم ایران بود و مسوولیت آن نیز با زمامداران شرور اسراییل و حامیانش است.
وی افزود: «این یک تحول مثبت است که در جهان اسلام کشورى را مى‌یابیم که در برابر ژاندارم آمریکا در منطقه راه واکنش و انتقام بالمثل را انتخاب مى‌کند، نه سکوت ننگین و تسلیمى ذلت‌بار را».

داکتر رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه پیشین افغانستان نیز در ایکس نوشت: «تمام کشور‌های غربی و طرفداران آن‌ها ایران را محکوم کردند. حمله ایران به اسراییل یک اقدام دفاعی بود.» او افزود: «ما با مردم عزیز، هم‌زبان و هم‌فرهنگ ایران همراه و‌ هم‌‌سوییم.»
وی اضافه کرد، اسراییل خلاف تمام موازین بین‌المللی به نمایندگی سیاسی ایران در دمشق حمله کرده و شهروندان این کشور را کشته بود. نمایندگی‌های سیاسی شناخته شده از منظر حقوقی قلمرو کشور مربوطه می‌باشند. ما با مردم عزیز، هم‌زبان و هم‌فرهنگ ایران همراه و‌ هم‌‌سوییم.

داکتر لطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی نیز در ایکس نوشت که «پاسخ ایران به اسراییل مشروع و قانونی بود.»
او با اشاره به اظهارات سخنگوی ارتش اسراییل که گفته است در این حمله تنها یک کودک زخم برداشته، نوشت: «در این صورت حملات ایران کارشناسانه، دقیق و مسوولانه بوده است. این که مردم عادی کشته نشده‌اند خبر خوش است.»

عطامحمد نور، از رهبران حزب جمعیت اسلامی نیز در ایکس نوشت: «عملکرد تلافی‌جویانه و پاسخ جسورانه‌ جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم انسان‌کش و ظالم اسراییل ستودنی است.»

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در بیانیه‌ای اقدام را ایران «دفاعی» خواند و گفت: «امیدوار است که این اقدام دفاعی و محدود ایران درسی باشد برای سران قانون‌شکن رژیم اسراییل که دست از تجاوزات و شرارت‌های‌شان» بردارد.
محقق گفت: "این حمله که در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به ساختمان قنسولگری ایران در دمشق انجام شد، در تطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و در چوکات حق دفاع از خود انجام شد. حق طبیعی دولت و‌ ملت ایران بوده و ما آن را...اقدام دفاعی مشروع و مناسب در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور برادر ایران تلقی می‌کنیم".

امرالله صالح، معاون دوم حکومت قبلی گفت که حملۀ اسراییل بر نمایندگی سیاسی ایران در دمشق، بر اساس قوانین بین‌المللی "تجاوز" بر خاک ایران بود، از همین‌رو پاسخ به آن "مشروع" به حساب می‌آید. "شجاعت اقدام و اقدام شجاعانه هر دو به نمایش گذاشته شد. امیدواریم این جنگ گسترش نیابد".

حنیف اتمر، رییس پیشین شورای امنیت ملی افغانستان نیز معتقد است که عدم تداوم حملات ایران بر اسراییل بیانگر "خردمندی سیاست" ایران است. او نگاشته است که حمله ایران بر اسراییل نشان داد که تهران توانایی "دفاع مشروع از خود، اراده بازدارندگی از جنگ طلبی و قابلیت قابل توجه" دارد.
اتمر نیز در ایکس نوشته است: "عدم تداوم عملیات دیشب مانع از وقوع جنگ تمام عیار منطقه‌ای و شاید هم جهانی با مصایب غیرقابل تصور می‌شود".
همچنان او در ادامه گفته است که پایان‌دادن سریع تنش‌ها سبب خواهد شد تا توجه جهانی از "جنایات ضدبشری" در غزه منحرف نشود و "فشار بین‌المللی برای ختم جنگ و رعایت قوانین بین‌المللی بشری تضعیف" نگردد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله ایران
اسراییل
نظرات بینندگان:

>>>   ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه در مقابله با پهپادها و‌راکت های ایران در کنار اسراییل قرار گرفتند و در سرنگونی آنها مشارکت کردند. اردن نیز اقدام مشابه انجام داد.
دیگر کشورها و دولت های عربی متحد امریکا همچون عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و شمار دیگر که هر چند مانند اردن سهم نگرفتند اما از سرنگونی پهپادها و‌ راکت های ایران علی رغم آنکه ابراز نکردند، خوشحال شدند.
عرب ها از حمله ی متقابل اسراییل بر ایران بدون آنکه چیزی بگویند، استقبال می کنند.
حالا همه از عرب و غیر عرب و از مسلمان تا نامسلمان چشم به اسراییل و نتانیاهو دوخته اند که آیا به ایران حمله می کند یا نه؟
احتمال حمله ی متقابل اسراییل بیشتر به نظر میرسد. بسیاری از راست های افراطی در امریکا مانند جان بولتن اسراییل را به این حمله ترغیب می کنند. هر چند جوبایدن نمیخواهد که شاهد این حمله باشد، اما اگر حمله انجام یابد، امریکا با اروپایی ها در هر گونه درگیری و جنگ در کنار اسراییل قرار می گیرند و از اسراییل حمایت مستقیم نظامی می کنند.
گروه های شبه نظامی متحد ایران یا آنچه که آنرا نیروهای نیابتی ایران می خوانند و جمهور اسلامی ایران آنها را محور مقاومت می گوید، در جنگ احتمالی اسراییل و ایران تا حد توان اسراییل را با راکت و پهپاد می زنند، اما باقی آنچه که دنیای اسلام و مسلمانان خوانده می شود، دولت هایش نظاره می کنند و جمعی از افراد و شهروندانش به ویژه در شبکه های مجازی احساسات نشان می‌دهند.
محمد اکرام اندیشمند

>>>   🗨💥 خبردار باشید مردمان ترکتباران/فارسیزبانان،
که عکس‌العمل و یا بیان های (سیاستگران افغانپشتونی ناقلینسرحدی) خالی از استندرد های دوگانه نیات (بغض کینه تعصب-درونی دشمنی و اتش-زیرخاکستر آینده) و دور از غافلسازی و حیله نبوده و نیست،
👈 چون عملکرد، فطرت، سرشت و نهفته های غیرانسانی افغانپشتونی های ناقلین از خصلت اسرائیلیها کدام تفاوتی ندارد که درین سه سال پسین عملکرد ضدبشری افغانپشتونطالبان تروریست در برابر قومیتهای دیگر دیده و تجربه شد.
👈 ترور و قتل کارمندان فارسیزبان/میهمانان ایرانی که در مزارشریف در قنسلگری ایران، در دور اول رژیم قومیتی افغانپشتونطالبان که توسط افغانپشتونها کشته شد، آن حادثه را مردم فارسیزبان و دیگران خوب بیاد دارند و...

>>>   مردم با شهامت ایران به متجاوزین و جنایتکاران صیهونیستی و حامیان شان درس عبرت دادند که دیگر پا از حد فرا نگذارند . مردم جهان از جنایات آفرینی رهبران کشور های غربی به ستوه آمده اند .

>>>   👄 تمام دولتها و مردم کشور های همسایه (از ریاکاری، شعارپوچی، بیشرمی، زشتی، روشهای یکبام و چندهوایی، دین نیمه-مسلمانی، دروغ، حیله و فتنه گریهای افغانپشتونی-سرحدیناقلین) کاملا آگاهی پیدا کرده و بیدار شده اند.
وزیری از پکتیکا

>>>   😎...، راستی که اسرائیلی ها هزاربار خوبتر نسبت بهگروه های《 افغانپشتونی ناقلین-سرحدی-کوچی》است،
که یهودیها به مردانگی، معلومدار، بایهودیت شعاری شان، آشکارا و واضح در برابرشان تضاد، دشمنی و جنگ میکند،
نه بمثل (افغانپشتونهای ناقلینسرحدی) که با هزار خدعه مکر حیله نمکحرامی، خاموشی و نامسلمانی بدون کدام حقی در برابر تان دشمنی، بغاوت، سرکشی، جبهه گیری جنگ کمین مین ترور و نسلکشی را ...

>>>   🤷‍♂️ افغانپشتونطالبان بجای (مکاتب تخریب شده ما مردم فارسیزبانان)، مدرسه تعصبگرای قومیتی، مزدورنیابتی-افغانپشتونی را چرا آباد کرده و میکنند !؟
دانشجو از هرات

>>>   دانشجو از هرات
تو جاسوس ....از هرات نیستی تو یک یهودی از اسرائیل هستی، تو نمی‌توانی مارا فریب بدهی.

>>>   آیا اسراییل به ایران حمله خواهد کرد ؟
بعد از حمله تهاجمی ایران به خاک اسراییل ، تا هنوز کابینه ای جنگ اسراییل چهار بار تشکیل جلسه داده است. درکابینه جنگ ، اختلافات بسیار جدی وجود برسرنحوه ای حمله وجوددارد. گرچه اسراییل میگویدکه درهمان آغاز پرواز موشک های ایران به سمت کشورش ؛ جت های بمب افگن خودرا برای حمله به ایران به پرواز درآورد؛ اما جوبایدن دردقیقه 90 مانع این حمله شد.
کشورهای غربی فعالانه تلاش های دیپلوماتیک شان را آغاز کرده است تا ازحمله اسراییل به خاک ایران جلوگیری کنند. اما اسراییل تا هنوز به کدام نتیجه قطعی نرسیده است. اسراییل بین دوگزینه مردد است که : بطور مستقیم بالای ایران حمله کند ویا به حملات خود به نیروهای نیابتی ایران در سوریه ، لبینان ویمن اکتفا نماید؟ کشورهای غربی به اسراییل توصیه میکنند که ایران درحمله خود شکست خورده است واکنون این ائتلاف که به دفاع از اسراییل به وجود آمده است ، نباید شکست بخورد. واگر حمله ای صورت گیرد باید محدود وکنترل شده باشد تا تنش هارا درخاور میانه تشدید نکند. من نمیدانم وقتی حمله به خاک ایران صورت گیرد ، چگونه میتواند کنترل شده باشد ؟
اما ازدید من با توجه به گذشته تاریخی « هل من مبارز » اسراییل و سخنان وزیر دفاع ورئیس ارتش این کشور ، حمله به خاک ایران اجتناب ناپذیر خواهد بود. این حمله ولو هرقدر محدودوکنترل شده هم باشد، قطعآ پاسخ ایران را در پی داشته واین سریال خونین حملات متقابل ؛ آن نگرانی سرمنشی سازمان ملل متحد « خاور میانه را ازلبه ای پرتگاه» به داخل پرتگاه سقوط خواهد داد. احتمال قوی وجود دارد که ایران برای دفاع از خوددست به دوکار مهم خواهد زد :
1 اعلام آزمایش سلاح هستوی
2- بستن کامل تنگه ی هرمز
حوادث 24 ساعت آخر بسیار مهم، تعیین کننده وحتی نقطه ای عطف در تاریخ جهان خواهدبود. چون قطب بندی های جدیددرخاور میانه وجهان درحال شکل گیری است.
علی تقوایی

>>>   ۱. توان دفاعی و موشکی ایران، همانگونه که ادعا میشد، بالا و بازدارنده است.
پرتاب بیش از سیصد پهپاد و موشک کروز و بالستیک از داخل ایران به سمت اسراییل و هدایت بدون خطای همه آنها به سمت هدف، نشان دهنده‌ی قدرت بالای موشکی ایران است.
۲. اسراییل، سامانه‌های تدافعی پیش‌رفته ای دارد و شب گذشته، از تمام سامانه‌های تدافعی خود (گنبد آهنین، فلاخن داود و پیکان) استفاده کرد تا میزان خسارت حملات ایران را به حداقل برساند. اما اگر همکاری گسترده نیروی هوایی کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه با اسراییل نبود، شانس موفقیت سامانه‌های اسراییلی به کمترین حد ممکن می‌رسید.
سوال این است که کشورهای فوق، چند بار و با چه هزینه ای، مسئولیت مستقیم دفاع از اسراییل را به عهده خواهند گرفت؟
۳. سطح حمله ایران، کمتر از انتظار شخص من بود، اما همین مقدار، نشان داد که اولا، ایران، توان حمله به اسراییل از خاک خود را دارد و ثانیا در صورت بالارفتن سطح حمله و افزایش قابل توجه تعداد پرتابه ها، سامانه‌های تدافعی اسراییل حتی به کمک نیروی هوایی کشورهای اروپایی هم قادر به رهگیری آن نخواهد بود.
۴. حملات بازدارنده، به معنای نشان دادن بخشی از توان رزمی به دشمن است تا او جرأت دست درازی های بعدی را نداشته باشد.
اگر اسراییل، صرفا به بلوف های رسانه ای بسنده کرد، معلوم میشود که حمله ایران بازدارندگی کافی داشته و هوش را از سر اسراییل و متحدینش پرانده است، اما اگر اسراییل اقدام به پاسخگویی کند، آنگاه منطقه باید وارد یک فضای جدید و جدی شود.
۵. تصور من این است که غرب، خواهان افزایش تنش در منطقه نیست.
احتمالا آمریکایی ها، علاقمند بودند تا در یک حمله واقعی، کیفیت و دقت تسلیحات نظامی ایران را محک بزنند و به همین دلیل در دو هفته گذشته، گاهی به نعل زدند و گاهی به میخ، اما بیش از این، بعید است که بخواهند منطقه را وارد یک آتش کنند.
اگر آمریکا، کشتی ها و نیز نیروی نظامی و امکانات استراتژیک و آسیب پذیر خود را در منطقه کاهش داد، میشود فهمید که جنگ بزرگی در راه خواهد بود، اما چنین نشانه ای تا این لحظه قابل مشاهده نیست.
بنابراین انتظار می‌رود که آرامش به منطقه برگردد.
۶. اگر جنگی در منطقه واقع شود، بعید است که پرتابه های ایران باز هم از کرمانشاه و اصفهان و ... به سوی اسراییل برود.
واقعیت این است که ایران اکنون به صورت غیر رسمی در کنار مرزهای اسراییل است و در یک جنگ مغلوبه، از هر ابزاری می‌تواند برای ضربه زدن به دشمن استفاده کند.
در آن صورت، آیا اسراییل، فرصت کافی برای واکنش نشان دادن به سیل حملات را خواهد داشت؟؟
سید احمد موسوی مبلغ

>>>   اگر اسرائیل پشتوانه آمریکا را نداشت با همه حمایت اروپا هم بیش از ساعتی امکان مقاومت در مقابل سپاه و ارتش ایران را نداشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است