واکنش کشورهای جهان از حمله ایران به اسراییل
 
تاریخ انتشار:   ۰۳:۵۵    ۱۴۰۳/۱/۲۷ کد خبر: 175182 منبع: پرینت

حمله بی‌سابقه ایران با بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک کروز و بالستیک به خاک اسراییل واکنش گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی در پی داشت. دبیر کل سازمان ملل متحد و متحدین غربی اسراییل این حمله را محکوم کردند، هرچند همزمان بر تلاش برای جلوگیری از افزایش تنش تاکید داشته‌اند. چین، روسیه و کشورهای عرب خاورمیانه هم بر خویشتنداری و پرهیز از تنش بیشتر تاکید کرده‌اند. قرار است شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری تشکیل جلسه دهد.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، پیش از میزبانی نشست سران گروه هفت در واشنگتن، با اعضای شورای امنیت ملی کشورش در «اتاق وضعیت» کاخ سفید دیدار کرد.
آقای بایدن گفت که برای یافتن «پاسخ دیپلماتیک هماهنگ» امروز با سایر سران گروه هفت تشکیل جلسه می‌دهد.
پیشتر هم رسانه‌ها گزارش کرده بودند که جو بایدن در مکالمه تلفنی با بنیامین نتانیاهو گفته است که آمریکا در هرگونه حمله متقابل اسراییل به ایران شرکت نخواهد کرد.

هر چند سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این گزارش‌ها گفت: «این بازتاب دقیقی از این مکالمه نیست. رییس‌جمهور می‌داند که نخست‌وزیر نتانیاهو رییس دولت اسراییل است و آنها خودشان در مورد چگونگی واکنش به حمله ایران تصمیم می‌گیرند و ما هم به تصمیم‌شان احترام می‌گذاریم. اما همان‌طور که بارها گفته‌ایم، خواهان افزایش تنش‌ نیستیم.»

همزمان مقام‌های اسراییل می‌‎گویند که رویارویی با تهران پایان نیافته است و «برای هر سناریویی» آماده‌ هستند.
بنیامین نتانیاهو گفت اسراییل پس از مقابله با پهپادها و موشک‌های ایران به «پیروزی» خواهد رسید.
نخست‌وزیر اسراییل در یک پست کوتاه در شبکه اجتماع ایکس نوشت: «ما به مقابله برخاستیم و با هم پیروز خواهیم شد.»
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل هم در پیامی ویدیویی گفت که اسراییل توانست پهپادها و موشک‌های ایران را مهار کند اما این رویارویی «هنوز پایان نیافته است.»
سفیر اسرایيل در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای به ریيس شورای امنیت این سازمان خواستار برگزاری نشست اضطراری این شورا در واکنش به حمله هوایی ایران شد.
گیلاد اردان، با انتشار نسخه‌ای از نامه خود در شبکه ایکس گفت از شورای امنیت خواسته است که صریحا حمله ایران را محکوم کند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمانی تروریستی اعلام کند.
مقام‌های اسراییل در حالی تاکید می‌کنند که رویارویی با ایران پایان نیافته است که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند در صورتی که واکنش جدیدی از سوی اسراییل صورت نگیرد، از نظر آنها «موضوع پایان یافته» است.

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت حمله به اسرائیل «به هدف خود رسیده است و عملیات از نظر ما خاتمه یافته است.»
او به شبکه خبر تلویزیون ایران گفت اگر اسرائیل حمله‌ای به ایران یا مراکز نظامی متعلق به ایران در منطقه انجام بدهد، «عملیات بعدی ما بسیار بزرگتر از این انجام خواهد شد.»
امیرسعید ایروانی، نماینده دایم ایران در سازمان ملل هم نوشت که اقدام نظامی کشورش در پاسخ به «تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک» کشورش در دمشق بوده است و حالا می‌توان «موضوع را پایان یافته تلقی کرد.»
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز به تلویزیون ایران گفت که ۷۲ ساعت پیش از حمله دیشب به اسراییل، همسایگان و کشورهای منطقه مطلع شده بودند و به کشورهای منطقه که میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند اطلاع داده شد که ایران تنها به دنبال «دفاع مشروع و تنبیه اسراییل است و به دنبال هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیست.»
در عین حال آقای امیرعبداللهیان هشدار داد که اگر آمریکا از پایگاه‌هایش در منطقه برای دفاع از اسرائیل استفاده کند، این پایگاه‌ها هدف حملات ایران قرار خواهند گرفت.

در پی حمله هوایی ایران به اسراییل آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نسبت به «خطر واقعی گسترش تنش ویران‌گر منطقه‌ای» هشدار داد.
آقای گوترش در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله ایران به اسراییل، خواستار توقف فوری مخاصمات شد.
دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که مکررا گفته است «جهان نمی ‌تواند جنگ دیگری را هم تحمل کند.»

در منطقه خاورمیانه، عربستان سعودی با ابراز نگرانی از حمله ایران، از همه طرف‌ها خواست که منطقه و مردم آن را از خطرات جنگ در امان نگه دارند. عربستان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا مسوولیت حفظ صلح و امنیت را بپذیرد.
همزمان مصر، امارات متحده عربی و قطر هم همگی خواهان حداکثر خویشتن‌داری شده‌اند.
چین و روسیه، دو کشور نزدیک به ایران هم، بر پرهیز از تشدید تنش تاکید کردند.
چین خواستار آرامش شد و تشدید تنش‌ را تازه‌ترین پیامد درگیری در غزه توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست تا نقش سازنده‌ای در دست‌یابی به آتش‌بس و پایان دادن به جنگ از خود ایفا کند.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما روی کشورهای منطقه حساب می‌کنیم تا مشکلات موجود را با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل کنند.»
در این بیانیه همچنین آمده است که روسیه بارها هشدار داده است که شورای امنیت سازمان ملل قادر نیست تا پاسخ «مناسبی» به حمله به کنسولگری ایران در سوریه بدهد.

به گزارش بی بی سی، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز پس از آیین سنتی یکشنبه در میدان سنت پیتر واتیکان نسبت به تشدید خشونت‌ در منطقه هشدار داد.
او گفت: «من درخواستی فوری برای پایان دادن به اقداماتی را دارم که می‌تواند به خشونت‌ دامن بزند و خاورمیانه را به یک درگیری بزرگ‌تر بکشاند.»

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله ایران
واکنش ها
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است