طالبان زمینه را برای رشد داعش هموار کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۴۰۳/۱/۲۵ کد خبر: 175175 منبع: پرینت

فرمانده پیشین ستاد فرماندهی مرکزی امریکا، سنتکام، گفته با دستیابی طالبان به قدرت، داعش خراسان فضای مساعدی برای پیشرفت پیدا کرده است.
جوزف ووتل گفته که نبود فشار نظامی امریکا و ناتوانی طالبان باعث شده که داعش به تهدیدی بزرگ تبدیل شود.

به گزارش بزنس انسایدر، پیش از ورود طالبان به کابل، فعالیت داعش خراسان محدود به افغانستان بود و نفوذ محدودی فراتر از مرزهای این کشور داشت، ولی پس از آن فرصت گسترش بیشتری یافت و مسوولیت حملاتی فراتر از خاک افغانستان از جمله حمله انتحاری به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در ایران و حمله به سالن کنسرت مسکو را برعهده گرفته است.

جوزف ووتل، که در سال ۲۰۱۰ بر عملیات نظامی در خاورمیانه نظارت داشت، به بزنس انسایدر گفت: «خیلی طول نمی‌کشد تا این سازمان‌ها فعالیت خود را بیشتر کنند و توانمندتر شوند.»
مایکل کوگلمن، مدیر مؤسسه جنوب آسیا در اندیشکده مرکز ویلسون نیز در گفتگو با بزنس انسایدر خروج امریکا و تسلط طالبان بر افغانستان را دو عامل کلیدی قدرت یافتن داعش خراسان عنوان کرد.

بزنس انسایدر در گزارش خود نوشت که بدون حضور نظامی امریکا در افغانستان، گزینه‌ها برای مبارزه با داعش نسبتا محدود است. گزارش افزوده است در حالی که کاخ سفید در گذشته بر راهبرد فراتر از هدف‌گیری تروریست‌ها با هواپیماهای بدون سرنشین تاکید کرده، اما به نظر می‌رسد شواهدی دال بر کارآمدی چنین استراتژی وجود نداشته است.

بزنس انسایدر نوشت که امریکا تا قبل از سقوط دولت پیشین افغانستان قابلیت‌های اطلاعاتی قابل توجهی در افغانستان داشت و می‌توانست حملات نظامی علیه گروه تروریستی انجام دهد و همچنین به نیروهای افغان در اجرای عملیات‌های کلیدی مشاوره و کمک برساند.
به نوشته این نشریه امریکایی، جنرال بازنشسته جوزف ووتل گفته که این رویکرد «چمن‌زنی» در مبارزه با تروریسم در نهایت منجر به تقویت و انعطاف‌پذیری بیشتر داعش خراسان شده است و این گروه اکنون بر گسترش نفوذ خود در مناطق دیگر تمرکز دارد.

کد (۹)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرمانده سنتکام
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   💥 افغانمزاهمها یا نازی-پشتونی یا مزاهمپشتونیها مخل و مانع امنیت، تعلیم، اقتصاد، مانع تکلم و ادبیات فارسیدانشی و مانع پیشرفت مردم فارسیزبانان/ترکتباران شده است،
☠ که چنین عملکرد تروریستی شان باید خنثی شود،
☠ هر کلپ یا نوار صوتی از سوی وزیر مستعارنام که در فسبوک نشر شده و گفته همه قومیت افغانیم، این صدا کاملا ساختگی متعلق به افغانپشتونها سرکش است فریب توهم افغانیت=فغانیت را نخورید
☠ که افغان و فغان زدن، خون انتحار و جنگ فطرت زشت پشتوزبانان بوده و است و این کلمه (افغان) وسیله هویتتروریستی است که هویت و اصلیت مردم ترکتباران/فارسیزبانان را پنهان و ازبین برده است، مثل حذف زبان فارسی در ادارات و لوحه های امروزه ...
☠ تاریخ و فرهنگ ۵۰۰۰ ساله مربوط شناسه مردم ما است، افغانپشتونهای تاریخ-دزد فرهنگ ما را دزدی و مال خود میگویند پشتونناقلین سرحدی حتی تاریخ ۲۰۰ ساله در سرزمین ما ندارد،
☠ همین حذف زبان و ادبیات ما و محروم ساختن کارمندان فارسیزبان (توسط افغانمزاحمها و افغانسرکشها) سبب حذف تاریخ هویت و فرهنگ ما فارسیزبانان میگردد ، خبرید،!؟
☠ مانند حیله گری گذشته نام وحدت ملی، گفتمان بین الافغانی، مثل نکتایی غنی و چپن کرزی و همین هویت تحمیلی کلمه (افغان پشتوننژادی) افغان/افغانیت خشن و زشت همهء ما مردم فارسیزبان/ترکتباران را محروم از سرزمین آبایی ما، محروم از اقتصاد، محروم از هویت انسانی، محروم از دانشجویی و کار، محروم از امنیت و رفا، محروم از ریاستجمهوری، محروم از معدن، محروم از رشد و پیشرفت مردمی-قومیتی نموده است و بس و...
☠ با لفاظی افغان/افغانیت توهمی قریب است که محروم از اسلام-واقعی گردیم!
☠ کلمه حیله گرانه یا هویت مرموز (افغان/افغانیت عملیه دوگانه یا یکبام و دوهوایی و سلاح-کرونایی افغانپشتونی است) که بجان ما مردم فارسیزبان/ترکتباران چسبانده شده که بتدریج ما را نابود کرده است یا نه !؟
)افغان یعنی پشتونی ناقلینی-سرحدی است) که از آنطرف مرز داخل سرزمین ما شده و...

>>>   👾 همچون مدرسه سازی و پرورش-تولید جنگجویان قومیتی-پشتونی بر علیه قومیتهای دیگر در داخل کشور و هم برای صادر نمودن به بیرون ناافغانستان.
پرورش داعشپشتونی-خراسانی نیز مافیای تجارت خونی-آدمی است که ما افغانپشتونهای ناقلینسرحدی پول هنگفتی بدست می آوریم.
توریالی از قندهار

>>>   .....به آمریکایی‌های خونخوار شیطان صفت بااین حیله و نیرنگ و دروغ، ای آمریکای خونخوار شيطان صفت تمام مردم دنیا حتی یک طفل یک ساله هم کاملا می‌فهمد که داعش تروریست و القاعده تروریست اولادها و سربازهای ناخلف آمریکایی ها و غربی‌های جنایت کار است برای نابودی کشورهای اسلامی. حتی رئیس جمهور تروریست خودتان ترامپ هم گفت که داعش و القاعده توسط آمریکایی خونخوار به وجود آمد.
سید علم خان سادات

>>>   یک بخش اساسی توافق دوحه گسترش و حمایت لوجستیکی داعش برای عملیات به آسیای میانه و ترکستان شرقی است.

>>>   طاابان در دو راهی ایستادن در کنار ایران یا به دست آوردن ملیون ها دالر هفته وار.

>>>   بحال جوزف ووتل باید گریست!
چه او بیچاره خبر ندارد که کنترول طالب وداعش وهمه گروه های تروریستی در کنترول کشور خودش است واگر میداند ومیخواهد دیگران را اغفال نماید اینهم جای تحسر وافسوس است چه درین دنیای کوچک همه از نیرنگ ها وترفند های استعمار اطلاع کافی دارند که نمیتوانند کسی را فریب دهند مساله هرچه باشد مسلمان مواد خام نقشه های استعمار گردیده خیلی ها ندانسته فریب استادان ماهرو شکار گشته ای تحریک کنندگان احساسات جوانها وعناصر نا اگاه خورده اند در دام افتیده اند برای خارجی ها این مواد سوخت وارزان یک شانس ارزنده است وبرای ما واسلام ومسلمان جای بسیار تاسف وقابل تشویش ومصیبت بار میباشدافراد واشخاص بجای خود رهبران وکشور های اسلامی رابازیچه ای دست خود قرار داده به هر طوری که خواسته باشند می رقصانند
خدایا ما را از نیرنگ وحیله های دشمن در امان داشته باش واسلام عزیز رادر پناه عصمت خود نگاه بدار
امین یا رب
شیخک بلخابی سرپلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است