ارایه گزارش جنسیتی ورزش افغانستان به سازمان ملل
 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۸    ۱۴۰۳/۱/۲۵ کد خبر: 175173 منبع: پرینت

خشونت‌های جنسی و جنسیتی علیه زنان و دختران ورزشکار در افغانستان و چند کشور دیگر به سازمان ملل ارائه شد.
دیدبان حقوق بشر گزارشی از خشونت در ورزش چند کشور از جمله فرار، پناهندگی و مخفی‌شدن ورزشکاران زن در افغانستان پس از تسلط طالبان را به گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ارائه در سازمان ملل سپرده است.

در بخش افغانستان این گزارش آمده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، هزاران زن و دختر از حق تحصیلات متوسطه و عالی و حق ورزش محروم شده‌اند، و طالبان مراکز آموزشی را بستند و ورزشکاران زن را به خشونت تهدید کردند.
برخی از زنان ورزشکار تیم‌های ملی در سپتامبر ۲۰۲۱ به بی‌بی‌سی گفتند که از ترس طالبان مخفی شده‌اند و شواهد مرتبط با ورزش از جمله مدال‌ها و لباس‌های ورزشی خود را از بین برده‌اند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید در سال‌ ۲۰۱۸ در پی گزارش تحقیقی گاردین، کرام‌الدین کریم، رئيس فدراسیون فوتبال افغانستان متهم به «آزار جنسی» دختران فوتبالیست شد، فیفا او را مادام‌العمر از فوتبال محروم اعلام کرد و دادستانی کل و پلیس دولت پیشین چندبار برای بازداشت او تلاش کرد که ناکام ماند و او هرگز دستگیر نشده است.

ورزشکاران زن که در کشورهای مختلف پناهنده شده‌اند، در مصاحبه‌های خود با دیدبان حقوق بشر خواستار به‌رسمیت شناخته شدن به‌عنوان تیم‌های ملی افغانستان شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید کمیته بین‌المللی المپیک (ای‌او‌سی) به کمیته ملی المپیک تحت کنترل طالبان کمک مالی کرده است. در وبسایت این کمیته آمده است که هیات ورزشی طالبان در دیدار با هیات ای‌او‌سی در دوحه گفتند که به منشور المپیک «تعهد کامل» دارند.
کمیته بین‌المللی المپیک در اکتبر ۱۹۹۹ که دوره اول حکومت طالبان بود تا سال ۲۰۰۳ که زنان در افغانستان حق شرکت در مسابقات ورزشی نداشتند، ورزش این کشور را تعلیق کرده بود.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید در گزارش خود مواردی را توصیه کرده است از جمله اینکه کشورها باید در مورد اتهام‌های آزار جنسی ورزشکاران زن، تحقیق کامل انجام داده و فوری پرونده‌ تحقیق قضایی در مورد اتهام‌ها را باز کنند.
به نهادهای بین‌المللی ورزشی نیز توصیه شده که تحریم‌های انضباطی از جمله محرومیت دائم مسئولان و اعضای دخیل در سوءاستفاده و آزار جنسی را اعمال کنند.

کد(۹)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقوق بشر
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است