مرحله سوم بحران یا عملیاتی سازی پروژه داعش خراسان
هدف از باز گرداندن طالبان به قدرت توسط امریکا، تداوم و مدیریت بحران با هزینه کمتر و استفاده از خاک افغانستان برای بی ثبات ساختن آسیای میانه می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۵    ۱۴۰۳/۱/۲۲ کد خبر: 175163 منبع: پرینت

هر امپراتوری مسیر یکنواخت و کلاسیک پیدایش و رشد، اوج قدرت و استیلای جهانی و بالاخره افول را تجربه کرده و می کند. امپراتوری امریکا که بعد از جنگ دوم جهانی به نیروی عمده و بالقوه در سطح جهان مبدل شد بدون شک از این امر مستثنی نبوده و سرنوشت و مسیر زوال امپراتوری های گذشته را تجربه خواهد کرد.
امریکا با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و شکل گیری نظام یک قطبی, نقش پولیس جهانی را ایفا و هر آنچه خواست بر سر کشور ها آورد. از تغییر رژیم کشور های دیگر تا مداخله مستقیم نظامی و وضع تحریم های سنگین علیه کشور هایی که حاضر نبودند تن به همه خواست هایش دهند.

استفاده از ۷۵۰ پایگاه در ۸۰ کشور جهان درست در راستای تحقق هژمونی امریکا مورد استفاده و بهره برداری قرار میگیرد. مزید بر آن استفاده از دلار و سیستم مالی جهانی "سویفت" به عنوان سلاح و افزار فشار علیه کشور های مخالف, وضعیت را پیچیده تر کرده و در نتیجه کشور های دیگر را واداشت تا در فکر راه حل این مشکل شوند. شکل گیری سازمان همکاری های شانگهای و بریکس که به ابتکار چین و روسیه ایجاد شدند را از جمله همین ابتکارات میتوان نام گرفت.

هرچند مداخله امریکا و متحدین اش در کشور های غیر دوست از جمله در افغانستان، عراق، لیبیا، سوریه و یمن مشکلات زیادی از جمله بحران مهاجرت و مشکلات اقتصادی را متوجه کشور های اروپایی ساخت, اما حاکمیت قشر نیومانزرواتیف در کشور های اروپایی و اتحادیه اروپا که از سال های ۱۹۷۰ به ابتکار کیسنجر وزیر خارجه وقت امریکا, روی آن سرمایه گذاری و کار شده بود, سبب شد تا کشور های اروپایی، جاپان، کره جنوبی و استرالیا عملا استقلال سیاسی خود را از دست داده و به اقمار امریکا مبدل شوند.

سیاست هژمونی امریکا از اوایل دهه ۱۹۹۰ سرعت بی سابقه یی یافت که به تدریج شروع به مهار چین و روسیه به عنوان قدرت های رو به رشد اقتصادی و نظامی در اسیا نمود, مخصوصا چین که اینک قدرت دوم و احتمالا قدرت اول اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده است. مع الوصف سیاست آشتی جویانه و نرم روسیه و چین برای همکاری و مشارکت صلح آمیز با غرب, سیاست تهاجمی امریکا با گسترش ناتو به مرز های روسیه و تلاش برای مهار اقتصادی چین, با وضع تعرفه های گمرکی در چند مرحله بیشتر و بیشتر گردید.

در سایه همین سیاست های مغرضانه امریکا و متحدین اش برای رویارویی با چین و روسیه, ادعای دروغین دفاع از حقوق بشر، دموکراسی و مبارزه با تروریزم و مصرف تریلیون دلاری آنها بعد از بیست سال هیاهو "طالبان را با طالبان" عوض کردند. بعد از ۱۸ ماه مذاکرات محرم و پشت پرده "زلمی خلیلزاد" نماینده امریکا با نمایندگان طالبان در دوحه, توافق صلح با طالبان امضا و به تعقیب آن به تاریخ ۱۵اگست سال ۲۰۲۱ غنی قدرت را به درنده ترین گروه تروریستی “شبکه حقانی” واگذار نمود. با رهایی مقادیر زیادی تسلیحات پیشرفته به لشکر طالبان نیرو های امریکا بشکل خفت باری از افغانستان فرار کردند.

خروج شتاب زده امریکا و غرب از افغانستان برای تمرکز شان در اوکراین و تنگه تایون روی دست گرفته شد تا به رویای دیرینه تجزیه روسیه دست یافته و منابع سرشار آن کشور را میان خود تقسیم کنند. همزمان میخواهند با تحرکات بیشتر در تنگه تایوان محاصره چین را تکمیل و با تحریک آنکشور برای حمله به تایوان, رشد رو به گسترش اقتصادی چین کند شود. امریکا و متحدین ناتو اش روسیه را مجبور نمودند تا برای دفاع از ساکنان روس زبان اوکراین که بعد از براندازی حکومت منتخب انکشور در سال ۲۰۱۴ به شهروند درجه دوم تبدیل شده و حق تحصیل و تکلم را به زبان مادری شان از دست داده بودند, به تاریخ ۲۴ فبروری سال ۲۰۲۲ به نیروی نظامی متوصل شود.
انها که اوکراین را در طول هشت سال تا دندان مسلح نموده بودند توانایی نظامی روسیه را دست کم گرفته, فکر می‌کردند با وضع همزمان تحریم های سنگین اقتصادی, روسیه از نظر نظامی و اقتصادی ورشکست شده, زمینه هرج و مرج میسر و براندازی پوتین سرنگون خواهد شد و آنگاه میتوانند کنترول روسیه را بشکل غیر مستقیم, با نصب یک حکومت دست نشانده و مزدور در دست گیرند.

روس ها که از نیات شوم غربی ها آگاه بوده و رویارویی موجود را آخرین چانس برای حفظ تمامیت ارضی و سرنوشت خود می دانستند, در مقابل این همه دسایس و تجاوز با متانت ایستادگی نموده و با وضع سیاست های مدبرانه نه تنها از ورشکستگی اقتصادی جلوگیری نمودند بلکه رشد اقتصادی انهاهمچنان ادامه یافت. اینک در سال دوم جنگ, روسیه جایگاه پنجم اقتصاد دنیا را بدست آورده و رشد اقتصادی آن بیشتر از هر کشور عضو "جی ۷" میباشد. در میدان نظامی هم اوکراین با وجود حمایت بیدریغ امریکا و متحدین ناتو اش, اوکراین هیچ چانسی برای پیروزی ندارد.

در این حال, کشور ما که طی پنج دهه قربانی سیاست های تجارکارانه امریکا, انگلیس و متحدین منطقوی اش از جمله پاکستان بوده است یکی از سیاه ترین مراحل تاریخی خود را سپری می کند. رژیم قرون وستایی طالبان که پابند هیچ نوع ارزش های انسانی نیست, سه سال است که با حمایت مالی امریکا به سرکوب گسترده مردم ادامه داده و نیمی از پیکر جامعه ما که زنان اند را, از تمامی حقوق انسانی شان از جمله کار و تحصیل محروم ساخته است.

هدف از باز گرداندن طالبان به قدرت توسط امریکا، تداوم و مدیریت بحران با هزینه کمتر و استفاده از خاک افغانستان برای بی ثبات ساختن آسیای میانه می باشد. طوریکه دیده میشود طالبان پشتون محور در مرحله حساس کنونی که غرب در تلاش است جبهه دیگری علیه روسیه و اسیای میانه از جنوب باز کند کارایی چندان ندارند. ازینرو امریکا و انگلیس از میان ملیت غیر پشتون که مشترکات زیادی از جمله ارتباطات فرهنگی و زبانی با باشندگان اسیای میانه دارند بشدت به سربازگیری مشغول اند. بر علاوه آنها تروریست های تاجک، اوربیک، چچنی، اویغوری وغیره را که تجربه زیاد جنگ را در سوریه و عراق کسب کرده اند را از طریق ترکیه و پاکستان به ولایات شمال و شمال شرق کشور انتقال و جابجا کرده اند که این روند هنوز هم ادامه دارد.

امریکا و متحدین اش با حمایت تروریست های ارگ نشین در کابل (کرزی و غنی) در طول بیست سال حضور نظامی شان در افغانستان با ایجاد سیستماتیک فقر و ساختن هزاران مدرسه دینی در ولایات شمال و شمال شرق کشور مخصوصا بدخشان, باشندگان آن جا را بشدت رادیکالیزه کرده اند که سربازگیری را از آن مدارس به ساده گی ممکن میسازد. انتخاب پسوند "خراسان" که مورد علاقه فارسی زبانان است با داعش هم دقیقا برای جلب توجه و تشویق فارسی زبانان به داعش در نظر گرفته شده است.

به تاریخ ۲۲ مارچ حمله تروریستی توسط شش فرد مسلح تاجک تبار در سالون کروکوس مسکو انجام شد که با کشتن ۱۳۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ نفر منتج شد. درین حمله مرگبار مهاجمین بروی غیر نظامیان در داخل سالون بشکل بیرحمانه یی آتش کشودند. از جمله شش مهاجم یکی کشته, دومی در جریان حمله دستگیر و چهار نفر دیگر با استفاده از موتر بطرف سرحد اوکراین که در دهلیز امن برای عبور شان از طرف نیرو های اوکراین درنظر گرفته شده بود, فرار نمودند, اما قبل از رسیدن به مرز توسط نیرو های امنیتی روسیه دستگیر شدند و تحت تحقیق قرار دارند.

در عرض ۵۵ دقیقه پس از حمله تروریستی کروکوس، همه رسانه های ایالات متحده با هماهنگی اعلام کردند که "اوکراین این کار را انجام نداده است" و آن را به گروه داعش خراسان نسبت دادند. چگونه ایالات متحده می تواند قبل از هر کس دیگری بداند - مگر اینکه واشنگتن از قبل می دانست که چه چیزی برنامه ریزی شده و چه اتفاقی می افتد. بعد از حادثه تروریستی مسکو همه رسانه های پروژه یی فارسی زبان و صاحب نظران مزد بگیر شان, با پیروی از ماشین تبلیغاتی غرب, بدون وقفه دست بکار شده در حالیکه هیچ کسی از کشور های غربی در تحقیقات حادثه شرکت ندارد, داعش خراسان را عامل اصلی حمله تروریستی مرگبار در ماسکو معرفی نمودند.

پیش از ۸ مارچ ۲۰۲۴، سفارت ایالات متحده در روسیه به آمریکایی ها در مسکو نسبت به ترور در "کنسرت ها" هشدار داد. ایالات متحده به وضوح اطلاع داشت، اما با این حال ایالات متحده معلومات مشخصی را که روسیه می توانست بر اساس آن عمل کند، از روسیه پنهان کرد.
مظنونان ترور، جهادی های معمولی نیستند - آنها این کار را برای پول انجام می دادند و از صحنه گریختند و نمی خواستند به عنوان "شهید" بمیرند. تصویری که ادعا می‌کرد عاملان قبل از حمله بودند، به وضوح توسط غربی‌ها ساخته شده بود. چهره‌ها پنهان شده بودند که برای داعش معمول نبود. و "مبارزان" دست چپ خود را بلند کردند, نه دست راست را, که در اسلام دست پاک است. اوکراین (با حمایت ایالات متحده) قبلاً چندین اقدام تروریستی شدید در داخل روسیه انجام داده است.
چنان به نظر می رسد که کشور ما شاهد شکل گیری مرحله سوم بحران توسط امریکا - انگلیس و با مدیریت پاکستان است که همانا "عملیاتی ساختن پروژه داعش" میباشد. این فاز به تعقیب مرحله اول و دوم بحران که مجاهدین و طالبان بالترتیب گردانندگان اصلی آن بودند روی دست گرفته شده است.

طالبان عمدتا به سه دلیل بیش ازین نمیتوانند اهداف غرب و پاکستان را در منطقه تطبیق نمایند.
اول اینکه طالبان گروه پشتون محور بوده بنا بر ملاحظات زبانی و فرهنگی-کلتوری نمیتوانند در آسیای میانه که باشندگان آنجا با پشتون ها بیگانه اند موثریت لازم داشته باشند.
دوم آنکه بعد از ایجاد دفتر در دوحه, طالبان فرصت لازم مذاکره و چانه زنی را با کشور های مختلف و منطقه از جمله روسیه، ایران و چین پیدا کردند و برای جلب حمایت اقتصادی و تسلیحاتی آنها برای پیروزی در برابر حضور نیرو های امریکایی در افغانستان و گرفتن قدرت, طالبان وعده و وعید های مختلف و متضاد به کشور های مذاکره کننده دادند. این وضعیت طالبان را به گروه غیر متجانس و کمتر تحت کنترول امریکا و پاکستان تبدیل کرده است که نمی توانند تطبیق کننده بی چون و چرای امریکا و پاکستان در منطقه مخصوصا اسیای میانه باشند.
دلیل سوم هم این است که رهبران طالبان درین دو سه سال به قدرت رسیدن با سرمایه و امتیازات مادی که بدست آورده اند به زنده ماندن و لذت بردن از داشته های خود بیشتر دلگرم شده و نمی خواهد در جنگ بمیرند. این ها دلایلی اند که سبب شده تا امریکا به تعویض طالبان با یک گروه کاملا فرمانبردار و بیشتر خشن (داعش-خراسان) دست بکار شوند.

پیوند دادن داعش خراسان با هر حادثه تروریستی در افغانستان، پاکستان از کرمان و شیراز ایران تا ماسکو برای بزرگنمایی و مطرح ساختن آنها درنظر گرفته شده است. با بزرگنمایی و مطرح ساختن داعش-خراسان سرباز گیری و پیوستن افراد به این گروه تروریستی سرعت بیشتر پیدا کرده و پروسه عملیاتی شدن پروژه داعش در افغانستان موفق خواهد شد. در این وضعیت "پاکستان درمانده" که بشدت از نظر اقتصادی تحت فشار است به کمک مالی غرب نیاز دارد. آنها که دو پروژه قبلی (مجاهدین و طالبان) را هم با موفقیت تطبیق نموده اند این بار هم اگر موفق شوند, برنده اصلی بازی جدید خواهد بود. در وضعیت موجود که روسیه درگیر جنگ اوکراین است و ایران هم بیشتر مصروف جنگ اسراییل با حماس و متحدین اش می باشند هر دو کشور نمی خواهند درگیر جبهه دیگری در افغانستان شوند. ازینرو بهره گیری از این حالت برای عملیاتی ساختن پروژه داعش در افغانستان توسط امریکا و پاکستان شتاب بیشتری بخود گرفته است.

دردمندانه کدام نیروی سیاسی-نظامی مطرح در داخل کشور که بتواند نقش موثری برای کنترول وضعیت و ایستادگی در مقابل گروه های تروریستی طالب و داعش داشته باشد وجود ندارد. امید است قدرت های آسیایی از جمله روسیه، چین و ایران که هدف نهایی غرب و مزدوران تیابتی شان اند بسرعت قبل ازین که دیر شده باشد, باهم آهنگی یک راهکار مشخص و عملی را برای کنترول وضعیت روی دست گیرند تا کشور ما و منطقه از شر طاعون "افراطیت مذهبی و تروریزم" نجات یابد.

نوشته: نواندیش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش خراسان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   آقای نو اندیش،
به یاد داشته باشید که از قدیم گفته اند :تا ریشه در آب است امید ثمر است.
ستون فقرات مقاومت دوم را اراده جمعی ملت برای رسیدن به آزادی تشکیل میدهد و رزمندگان گمنام و بی نشان مقاومت کار را به توکل خدا یکسره میکنند چه نوکران پلکستان بخواهند یا نخواهند.
غم مخور ، هنوز سر شب اس.

>>>   آمریکایی‌های جنایتکار و انگلیس شیاطین و ناتو در پاکستان پایگاه دارند و گروه تروریستی داعش را با کمک پاکستانی‌ها در خاک پاکستان آموزش می‌دهند و این تروریست‌ها را به افغانستان انتقال می‌دهند.
ما باید متوجه این دسیسه ای بزرگ و منافقت غربی‌ها و پاکستانی‌ها باشیم.
سید علم خان سادات

>>>   پاکستان محور شرارت و نوکر آمریکا انگلیس چوچه های شان داعش تروریست.

>>>   تروریست‌های داعش همان نظامیان اسرائیلی، آمریکای و غربی هستند.

>>>   دولت افغانستان باید بزودترین وقت خود را از هر نوع سلاح مسلح کند تا پلان شوم ایالات متحده آمریکای انگلیس تروریست جلوگیری شود.

>>>   ایران، چین، روسیه باید جلوی داعش سازی آمریکای منافق را تا دیر نشده باید بگیرد.

>>>   در کشور عراق سوریه بعد از چند سال معلوم شد که گروه تروریستی داعش همان نظامیان نقاب پوش اسرائیلی آمریکای انگلیسی هستند.

>>>   آقای نواندیش.
مطمئن باش آمریکایی‌ها و غربی‌ها ما را آرام نمیگزارد. و پروژه ای داعش سازی تروریست سازی آمریکایی‌ها ادامه دارد.

>>>   💦💯👍 عالی، عالیتر و عالیترین را نسبت به دیگران، جناب نواندیش چقدر خوب واضح و با چه بیان رسا عمومفهم و واقعتی-طبیعی موضوع جنگ نیابتی-خراسانی را بیان کرده است!!!
👈 💯+درود و سپاس باد بر نواندیش!
👈 که در ضمن به مردم فارسیزبان/ترکتباران پیشکی آگاهی داده است که با خوشباوری و احساسات شکار حیله گرانه و جذب (نام یا گروه داعش-خراسان) نشوید (اگرچه افراد این گروه نیابتی-مزدوری یعنی مردمان {گروه خراسان-داعش} اگر از مردم افراطی ترکتبار/فارسیزبان باشند ولی در اصل مدیریت غیرمستقیم این گروه به دست افغانپشتونهای دو طرف مرز داده شده یا میشود که آنها دستور از برداران شان و از استخبارات غربی می گیرند،
👈 به دل سادگی مردم روشن ترکتباران/فارسیزبانان نباید دلخوش (خراسان/داعش یا نام خراسان) شوند یعنی مزدوری-مزدور نشوید،
👈 که در زمانی و در مرحله ای حساس از پشت خنجر میخورید و از طرف گروه مزدور-ناقلین افغانپشتونها مثل جریان فعلی ترور و قتل عام میشوید.
👈 بهمین لحاظ خود شما حزب گروه توده حرکت جنبش سازمان تباری-قومیتی-زبانی دیگری غیر از خراسان-داعش را بنیاد و تاسیس کنید
👈 تا از مردم همین مناطق و حاکم بر مناطق خود باشید و در نخست مردم افغانپشتونها را از مناطق آبایی و پدری تان برانید بیرون کنید کوچ بدهید و از محرومیت و از استعماری و استثماری افغانپشتون/آمریکایی خود را نجات دهید،
👈 که همین افغانپشتون های ناقلین/کوچی مشابه به ماین/انتحاری است که از قبل و خاموشان در قریه تان جابجا شده که در مناطق خودتان برای ای ناقلین/کوچی تذکره داده شده است این گروه های شعاری-جهادی قومی افغانپشتونی پیش قراول و مزدور جنگی انگلیس اسراییل امریکا و کافران هستند و...
👈 که فقط و فقط مکر حیله و مایه شده خون-خونریزی همین مردم ناقلین افعانپشتونها/پشتوزبانان بوده و است که چه افغانطالبان باشد یا افغانداعش باشد و یا مزدور جنگ-نیابتی با نام و پالان دیگری

>>>   براستی تمام ناقلین مردم افغانپشتونها مایه بدبختی به مردم فارسیزبانان جور شده است

>>>   👩‍🎓👨‍🎓 افغانپشتونهای ناقلین مفتخور و میکروب طفیلی یی است که به مثل ملخ بر سرزمین ما آمده و بمثل کنه خونخوار بجان و اموال ما چسبیده است

>>>   🖤 سوالم اینه: که پاکستان/isi برنامه امریکا/غرب (جنگ نیابتی خراسان-داعش غیرپشتونی) را چگونه بطرف آسیای میانه مدیریت میکند که امتیازات و پول میگیرد !؟
جوابم هم اینه: چندی قبل نظامیان استخبارات پاکستان با تعدادی از سیاسیون و جنگجویان فارسیزبان-ناافغان در کشور های بیرونی دیدن داشت که همان دید و بحث ها در همین موضوع/مضمون جناب نواندیش ردیابی شده و ربط دارد و...

>>>   👾 میکروب های افغانپشتونی خودشان نیز میکروبی شده و طاعونتر میگردند و...
طبق حدیث ها چنین خران ناقلین میکروبی که خودشان ناقل جراثیم دیگر هستند، هر دو را یکجا از خود دور کرده برانید و بی سوزانید

>>>   برای نویسنده محترم شما و نظر دهندهای تان که از نفاق برای جامعه مینویسه که پشتون وناقلین انتحار وووووو که هر جی به زبانت یا حامین امروز به زهنتان خوتور کند می نویسد فکر درنویشتن خود هم نمیکنی مثال شما که درجمهوریت هم در قدرت بودید هم قلم به دست داشتی یک بار دربرابر امریکا نوشتین یا اعتراز کردین که شما حق نداری در تسمیم ما یا قانون ما دخالت کنید که ایران کشور همسایه ما هستن مااونجا مهاجر داریم یا برای روسیه ازبکستان یا ترکمنستان قزاقستان یا تاجیکستان اینهاهمسایه ما هستند یا نا به ایران هم یا با تمام همسایه تان جواب سر بالا می دادی می گفتی وامریکا و ناتو با چهل هشت کشور متهد امریکا با ما است ما با شما نیازی داریم حلا چتو شد که امریکا خاین شد حال چسبیدی به هم زبان مثل روسیه ایران ازبکستان و ترکمنستان قزاقستان آیا بنظرت این کشورها آلزایمر دارد یا حافظه خوب ندارد یا سیاسیون دانا ندارد یامجله نوسان توانا ندارد این همه راهم دارد البته خوبش هم دارد نوشتن شما مثل این میماند که مرغ سرش تو برف کرده باشد میدانی چرا این کشورها با امارت اسلامی دست دوستی دیراز میکند چون میداند که اینها در بیست سال اشغال تروریست بودن حال درکردن که حامین تروریست ها بهتر ازشما مفت خورا که امنیت جان شما را هم باید امریکا یاناتو دالر هم بی حساب میخواستین تامین کند حال از امریکا گرفته از شرق تا غرب از جنوب تا شمال که اینها امنیت خودرا نمی‌تواند تامین کند چه به رسه به امنیت ما یامرزها ما من بی سواد در تعجب استم که این مردمان سواد دار کشور ما افغانستان که در خارج به چشم یک آدمی سوادار قبولش هم نمیکند که برایش یک ویزای به عنوان غلام خودش که در بیست اشغال سپر جانش بودن نمیته اینها برای اونها دسیسه و نقشه بکشه به نظر خودت این کاری شما کوبیدن آب در اوان است یک مقدار دزد لندغر اختیتافچی مال مردم خور که به نام قوم نظر میته قیصه اینها تمام شده است چون اینها ناشکری نعمت خدا کرده بود ناشکری قوم خود کرده بود ناشکر خدا میزند بد جور میزنه که تازنده باشد به دلش داغ میماند خولاصه اخرکلام هیچ جا مثل وطن خود و قوم خود و ملت خود نمیشه دیگه بازندگی جوانان این وطن بازی نکنید حال در افغانستان بعد چهل پنج سال یک ارامش و امنیت آمده است با امنیت این ملت و این وطن به خاطر منافع شخصی خودتان باری نکنید که به فضل اللهی به هیچ آروزی خائنانه تان نمیرسی اگر امنیت قبول نداری درعید سعید فطر که دیدی امنیت و خوشحالی مردم حال اختیار داری هرجور دلت است که رفتار کنی ولی بغاوت دیگر در افغانستان جای ندارد اگرکند به عنوان باغی مردارش میکند این بار عف عمومی هم اعلام شده است اگر کسی ازاین عف عمومی سواستفاده کند حجت براو تمام شده است دیگه خودتان فکرش کنید که چی انتظارش می کشه

>>>   مردم عزیز افغانستان هوشیار باشید که این نظر دهنده نهم که نوشته کرده (ناقلین پشتون) این .... جاسوس اسرائیل است و در بین مردم عزیز ما تفرقه قومی ایجاد می‌کند.

>>>   نظر دهنده نهم یک پاکستانی اسرائیلی است.
نظر دهنده نهم همیشه و در هر جاه از افغانپشتونهای ناقلین گپ می‌زند، تو کور خواندی ای پاکستانی، مردم افغانستان هوشیار است و .... تو پاکستانی انگلیسی را خوب درک می‌کند. تو نمی‌توانی در بین پشتو زبانها و فارسی زبانها اختلاف ایجاد کنی. از نوشته ابتدایی شما منافق معلوم است که فارسی را تازه یاد گرفتی.

>>>   نوشته میکنی "حال در افغانستان بعد چهل پنج سال یک ارامش و امنیت آمده است"
سوالت میپرسم علت و باعث همه این نا امنی و روزگار سیاهی جز طالب و ترویست اش کی بود؟ شما خایینین نوکر چرکستان اخرین فرصت کشور-ملت شدن و پیشرفت را از باشندگان این ملک گرفتید . من شاشه کنم در ان حکومت که زن و دختر را منحیث امیزاد حساب نمیکند

>>>   🏇 افغانپشتونهای ناقلینسرحدی یا ناقلینسرحدیهای افغانپشتون همه یک افغانپشتونکوچی آمده گی اند که همه هستکرده خدای تعالی است

>>>   اینجا همه خارجی و مزدور هستند
پشتون ها دویست سال فاتحه این مملکت را خواندند اما از رو نمیروند
شماها صیهونیست و مزدور هستید که مردم فارسی زبان را به آتش کشیدید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است