طالبان ۱۵ نفر را در یک هفته شلاق زدند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۴۰۳/۱/۱۶ کد خبر: 175137 منبع: پرینت

در یک هفته گذشته دست‌کم ۱۴ مرد و ۲ زن در ولایت‌های مختلف افغانستان به اتهام‌های مختلف از سوی محاکم طالبان محکوم به شلاق و حبس شدند و در ملأعام تازیانه زده شدند.

در تازه‌ترین مورد روز سه‌شنبه (۱۴ حمل) یک مرد در ولایت بلخ به اتهام «لمس کردن زن نامحرم» در ولسوالی چهاربولک این ولایت دستگیر شد.
بنا به اعلامیه‌ای که در سایت دادگاه عالی طالبان منتشر شده، این فرد در صحن دادگاه مرافعه بلخ با حضور مسوولان و «تعداد زیادی از مردم» ۲۵ ضربه شلاق زده شد و به شش ماه حبس تنفیذی محکوم شد.
همچنین در همین روز دو مرد در ولایت خوست به اتهام روابط جنسی با یکدیگر که طالبان اصطلاح مذهبی «لواطت» را برای آن به‌کار می‌برند، در محضر عام شلاق زده شدند.
دادگاه عالی طالبان گفته یکی از این متهمان ۳۹ ضربه شلاق خورد و به ۱۸ ماه حبس محکوم شد و دیگری هم ۲۵ ضربه شلاق و ۵ ماه حبس دریافت کرد.

اجرای احکام مشابه و تنبیه بدنی از سوی محاکم طالبان در حالی افزایش یافته است که حدود ده روز قبل هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر طالبان، در تندترین موضع‌گیری از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان، از اجرای حد «سنگسار کردن زنان» و «شلاق زدن» دفاع کرد و گفت اگرچه این موضوع برخلاف دموکراسی است اما آن‌ها به این احکام عمل ‌می‌کنند.
سازمان‌های مدافع حقوق بشر همواره با صدور و اجرای چنین احکامی مخالفت کرده‌اند و آن را خلاف کرامت و وقار انسانی خوانده‌اند. این سازمان‌ها همچنین نسبت به عدم دسترسی متهمان به وکلای مدافع ابراز نگرانی کرده‌اند.

دادگاه عالی طالبان روز سه‌شنبه (۱۴ حمل) همچنین خبر داده که براساس حکم یک دادگاه نظامی در قندهار سه نفر شلاق زده شدند و به حبس محکوم شدند. اتهام این افراد در بیانیه مرتبط ذکر نشده است.
دادگاه نظامی طالبان معمولاً اتهام‌های افراد در صفوف نظامی طالبان را بررسی می‌کند. دادگاه عالی طالبان گفته از این سه نفر یک نفر به ۱۷ سال زندان و ۳۹ ضربه شلاق، فرد دیگر به ۵ سال زندان و ۳۰ ضربه شلاق و فرد سومی هم به ده سال زندان محکوم شده‌اند.

روز یکشنبه (۱۲ حمل) نیز سه نفر از جمله یک زن به اتهام رابطه جنسی و «فرار از منزل» در ملأ عام شلاق زده شدند و به حبس محکوم شدند.
براساس اعلامیه طالبان فردی که متهم به «زنا» (رابطه جنسی با یک زن) و «فرار دادن زن» بوده است، ۳۹ ضربه شلاق خورده و به ۱۸ ماه حبس محکوم شده‌ است. یک زن و یک مرد دیگر هم که متهم به رابطه جنسی و «فرار از منزل» بوده‌اند، هر کدام به یک سال حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

روز جمعه (۱۱ حمل) هم براساس حکم دادگاه ابتدایی ولسوالی دولینه ولایت غور، سه نفر به اتهام سرقت، هر کدام ۳۹ ضربه شلاق در محضر عام زده شدند.
روز چهارشنبه (۹ حمل/فروردین)‌، بنا به اعلامیه دادگاه عالی طالبان دو نفر از جمله یک زن در کابل، هر کدام ۳۵ ضربه شلاق زده شدند. این افراد از سوی دادگاه ابتدایی کابل همچنین به یک سال حبس محکوم شدند.
روز دوشنبه (۷ حمل) نیز یک نفر در ولایت بغلان به اتهام «روابط نامشروع» ۳۹ ضربه شلاق زده شد. این فرد از سوی دادگاه ابتدایی ولسوالی ده صلاح این ولایت همچنین به ۵ سال حبس محکوم شد.
روز یکشنبه (۶ حمل) در ولایت فراه یک نفر به اتهام «لواطت» که برای رابطه جنسی مرد با مرد به کار می‌رود، ۳۰ ضربه شلاق زده شد و به شش ماه حبس محکوم شد.

با بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۲۰۲۱ میلادی، سخنگوی حکومت طالبان گفت آن‌ها به رعایت قوانین حقوق بشری «در چارچوب اسلام» متعهد هستند، اما از آن زمان پیوسته بسیاری از آزادی‌های فردی و اجتماعی را محدود کرده است و احکامی صادر کرده که انتقاد بسیاری از نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی را در پی داشته است.
به گزارش بی بی سی، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی به قضات دستور داد تا احکام سنگین «حد و قصاص» برای جرایم خاص صادر کنند که ممکن است شامل قطع عضو، اعدام و سنگسار در ملأعام هم بشود.
پس از آن گزارش‌های متعددی از اجرای حکم شلاق در شهرهای مختلف منتشر شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
شلاق
نظرات بینندگان:

>>>   عالی است هیچ مجرم بدون مجازات باید نه ماند.
احمد

>>>   دوره جهالت برده گی بعد از قرن ها!!!!!! حتی شنیدن این کار های جاهلانه شرم آور است.
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است