رهبر طالبان نظام بازنشستگی را منحل کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۵    ۱۴۰۳/۱/۱۵ کد خبر: 175133 منبع: پرینت

هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان طی فرمانی به ادارات نظامی و غیرنظامی حکومتی دستور داده است که دیگر سهم بازنشستگی/تقاعدی را از حقوق ماهوار کارمندان کسر نکنند.
این کار عملاً به معنای منحل شدن نظام بازنشستگی کارمندان دولتی تعبیر شده است، چون در این صورت کارمندان دولتی وقتی بازنشسته شوند، هیچ حقوقی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.

در فرمان رهبر طالبان به وزارت مالیه حکومت طالبان آمده که کسر حقوق بازنشگستی از معاشات کارمندان ملکی (اداری و غیرنظامی) و نظامی ​​از ماه حمل/فروردین سال مالی ۱۴۰۳ متوقف شود.
یک منبع وزارت مالیه حکومت طالبان این دستور را تایید کرده و گفته است که بر اساس این فرمان دیگر حقوق «بازنشستگی وجود ندارد.»
در فرمان رهبر طالبان، از وزارت مالیه خواسته شده است که در مورد تمام کارمندان نظامی و ملکی موجود، از جمله «تاریخ انتصاب، مدت خدمت و میزان تعیین‌شده مستمری بازنشستگی آنها، به او اطلاعات داده شود.»

این در حالی است که به قول منابع در وزارت مالیه طالبان، جنجال عدم پرداخت حقوق بیش از صد هزار نفر از بازنشسته‌ها که از زمان بازگشت طالبان به این سو هنوز لاینحل مانده است و تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.
حدود ۱۵۰ هزار مامور متقاعد (بازنشسته) می‌گویند بیش از دو سال و نیم است که منتظر دریافت حقوق ماهانه بازنشستگی خود هستند و شماری زیادی از آن‌ها در این مدت دست به اعتراضات زده و از قطع حقوق بازنشستگی شان بارها شکایت کرده‌اند.

سال گذشته هیاتی از «مفتی‌های طالبان» طرح پرداخت حقوق کارکنان بازنشسته‌ دولتی را برای بررسی «شرعی بودن» به شورای وزیران خود فرستاد و بعد این شورا آن‌ را برای توشیح به رهبر طالبان به قندهار فرستاد.
هرچند ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیشتر گفته بود که مشکلات حقوقی پرداخت مستمری حل شده و به زودی حقوق آن‌ها داده خواهد شد اما ظاهرا این نخستین فرمانی است که از سوی رهبری طالبان در مورد قطع رسمی نظام بازنشستگی در افغانستان صادر می‌شود.

سن بازنشستگی در افغانستان ۶۵ سال یا ۴۰ سال سابقه خدمت در دولت است.
شمار دقیق بازنشستگان واجد شرایط حقوق هم مشخص نیست، اما در سال های گذشته، وزارت مالیه افغانستان از حدود ۱۵۲ هزار نفر از ۱۱۹ اداره دولتی یاد کرده است که حق بازنشستگی دارند.
سال گذشته وزارت مالیه طالبان گفته بود که ۴ میلیارد افغانی را برای پرداخت معاش بازنشستگان اختصاص داده است، اما در آن زمان رهبر طالبان پرداخت این پول را تایید نکرد.

رهبر طالبان در فرمان جدید خود نیز دلایل ممنوعیت نظام تقاعد در ادارات دولتی افغانستان را بیان نکرده است، اما گفته می‌شود که برخی از رهبران طالبان بر اساس تفسیر خود «حقوق بازنشستگان» را از نظر شریعت اسلامی زیر سوال برده‌اند.
افندی سنگ، رییس شورای ماموران بازنشسته دولتی پیشتر گفته بود که جدی‌ترین مانع موضع برخی از افراد کلیدی طالبان «پرداخت معاش تقاعد برای افرادی است که در نظام‌های سابق کار کرده‌اند.»

به گزارش بی بی سی، بسیاری از کارمندان نظامی و غیرنظامی که ده‌ها سال در نظام دولتی افغانستان خدمت کرده و مقداری از حقوق ماهوار آنها به حساب بازنشستگی از سوی دولت‌های متعدد گذشته کسر شده، می‌گویند که از زمان توقف حقوق ناچیزشان مجبور شده‌اند هر چه را از لوازم و وسایل خانه دارند، حتی جواهرات زنان شان را بفروشند تا زندگی خود را به پیش ببرند.
آن‌‎ها می‌گویند بارها در مرکز و ولایات «برای رسیدگی به این مشکل گردهایی و اعتراض کردیم اما صدای ما را نشنیدند.»

معاش تقاعدی (حقوق بازنشستگی) در تمام کشورهای اسلامی پرداخته می‌شود و از نظر شریعت اسلامی تاکنون زیر سوال برده نشده است. براساس قوانین اساسی قبلی افغانستان و «قوانین ذاتی کارکنان ملکی و نظامی»، نیز احزاب و گروه‌های حاکم، همیشه مکلف به پرداخت این حق بازنشستگان‌ هستند.
در دوران جمهوریت، کارمندان دولتی بازنشسته به شمول ملکی و نظامی ماهانه حداقل ۲۰۰۰ افغانی و حداکثر تا ۵۰ هزار افغانی معاش تقاعدی دریافت می‌کردند و مخارج زندگی‌شان را بنا به همین درآمد تنظیم کرده بودند.

برخی از بازنشستگان افغان این سوال را مطرح کرده‌اند که در حالی که هر هفته حدود سی تا چهل میلیون دلار کمک به افغانستان سرازیر می‌شود و در عین زمان حاکمیت طالبان از قراردادهای معادن افغانستان و جمع آوری مالیات و عشر «پول‌های هنگفتی دریافت می‌کند» چرا حقوق بازنشستگی آن‌ها باید قطع شود؟

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رهبر طالبان
نظام بازنشستگی
نظرات بینندگان:

>>>   🥱 ...، که رهبرآن قومیتی افغانپشتونها پولهای پس انداز شده سالخوردگان متقاعد و وارثین متقاعدین را در جیب بزنند و در آمریکا و قطر و امارات در بانکها سرمایه گذاری پشتونقومی شانرا بکنند و...

>>>   هشدار به مامورین حاکمیت طالبانی کابل،
حاکمیت طالبانی کابل از نیرو و انرژی شما در دوران جوانی استفاده میکند و در هنگام پیری شما را مثل زباله بیرون میریزد ، پس چه بهتر که از همین حالا دست از ماموریت حاکمیت کابل بکشید و دنبال کار و بار شخصی بروید تا در فردای پیری گدایگر نشوید.
فهم ملا ز اقتصاد این است
دین و دنیای مردم را این ملا های بیسواد خراب میکنند.

>>>   البته درک نموده اند که مدت طولانی درقدرت نیستند تا میتوانند پول جمع آوری مینمایند به این جهت سخت سرگرم استخراج معادن اند وحتی سنگ آهن به ایران صادرمیکنند.
عبدالله

>>>   🤫 این فرمان افغانپشتونی بخاطر حذف نمودن و ناعلاقمند شدن کارمندان فارسیزبان به اجرا در آمده است

>>>   بیمه اجتماعی که تقاعد نیز شامل آن است،چه وقت بوجود آمد؟
با آغاز انقلاب صنعتی اول در انگلستان با اختراع ماشین بخار که اولین ماشین های تولیدی در جهان بودند،زمینه تولید کالا ها که قبلاً در مونو فاکتور ها یا به اصطلاح ما همان کارگاه های شخصی مانند کارگاه های رخت بافی و آهنگری و حجاری و نجاری و غیره بود،از بین رفت.زیرا این کارگاه ها از نگاه کمیت و کیفیت تولید.نتوانستند با تولید ماشینی رقابت کنند،در نتیجه همه بسته شدند و صاحبان شان مثل کارگر های عادی در فابریکه ها استخدام شدند.
هم کارفرمایان خوش بودند که تولیدات شان زیاد بود و فایده میکردند و هم کارگران خوش بودند که معاش دریافت میکردند و امرار معیشت میکردند و هم مستهلکین خوش بودند که با نرخ ارزان اجناس مورد ضرورت شان را در یافت میکردند.
اما چند وقت بعد،همه مستهلکین هر چیزی که میخواستند،خریدند و دیگر صرورت نداشتند و از طرف دیگر در دیگر کشور های اروپایی نیز به سرعت تولید ماشینی بالاگرفت و در نتیجه دیفلاسیون بمیان آمد و خریدار پیدا نمیشد و در نتیجه فابریکه داران ورشکست شدند و فابریکه های خود را بستند و میلیون ها نفر بیکار شدند و بی خانه و بی نان و بی لباس در روی سرک ها رها شدتد.
اینجا بود که چپ گرا هایی مانند مارکس و انگلس و دیگران،خواهان تشکیل اتحادیه صنفی کارگران و بیمه اجتماعی کارگران مانند بیمه صحی و بیمه بیکاری و بیمه تقاعد و غیره شدند و از همین جا تیوری مارکسیزم و لنینیزم و سوسیالیزم و کمونیزم پیدا شد.
برای بیرون رفت ازین مشکل،دولت ها با همکاری فابریکه داران،در فکر تسخیر دیگر کشور ها شدند و کشور های دیگر را مستعمره خویش ساختند و مواد خام آنها را ارزان میخریدند و مواد پخته خویش را با قیمت بالا درین مستعمره ها میفروختند و در نتیجه مصارف بیمه های اجتماعی کارگران را بدست می آوردند.
اما رقابت میان کشور های اروپایی برای بازار های ملی و بین المللی زیاد شد و در نتیجه منتج به جنگ اول جهانی شد و در نتیجه از لنین بر علیه دولت تزاری روسیه استفاده شد و در روسیه انقلاب کمونستی بمیان آمد و اولین کشور کمونستی جهان با اقتصاد دولتی بمیان آمد که در آن تمام اتباع حق داشتن کار و خانه و بیمه های اجتماعی را داشتند.
بعد از از بین رفتن شوروی، روز بروز حقوق و امتیازات کارگران کم شده رفت،چون دیگر کمونیزم وجود نداشت که دولت های کاپیتالیستی از ترس انقلاب در کشور هایشان،اندازه معاشات و امتیازات آنها را در نظر بگیرند.در نتیجه سال بسال انفلاسیون بالا رفت و توان خرید کارگران با معاش هایشان کمتر شد.
حالا افغانستان اولین کشوری در جهان است که بیمه اجتماعی کارگران را از بین میبرد.
خدا کند که این سلسله به دیگر کشور ها سرایت نکند و مثل آغاز انقلاب صنعتی یعنی دوصد و هقتاد سال پیش نشود.

>>>   اینست حکومت شرعی خواسته طالبان و رهبر گمنام انها بعوض اینکه بمردمان پایمانده فقیر گرسنه از پول حشرو ذکات چیزی بدهند حق خود شانرا بزور تفنگ غصب کرده شکم های شانرا چرب تر میکنند این فرمان کود ملاهیبت الله نه شرعی است نه حقوقی و نه انسانی و اسلامی هزاران فامیل غریب بیچاره و بازماندگان شهدا وابسته به همین معاش ناچیز تقاعد بودند پس از سه سال امروز بفردا کرده حال چنین فرمان که از دید هیچ دین و ایین و هیچ کشوری به چنین فرمان های گند را ندیده و نه شنیده بودند که حال از کود ملا غیابت( ملاهیبت الله )پرت گردیدهظلم در حکومت داده شده به طالبان از حد گذشته از مردم بنام اسلام عشر و ذکات میگرند و بنام قانون چندین برابر بیشتر بنام مالیه پول از مردم میگیرند در حالیکه ملا های واقعی این مالیات را خلاف شرعیت و غیر اسلامی گفته اند ولی رهبران طالبان خاموش اند که گویی کر و لال اند.

>>>   حکومت طالبان خالی ازمدیران باصلاحیت ونخبه وکاردان می باشد
وبااین روش بزودی درسراشیبی ونابودی قرارخواهندگرفت

>>>   😇 رهبر افغانپشتونطالبان ناقلین به بازنشستگان فرمان افغانپشتونیت داده است،
که جبرا تمام متقاعدین بیچاره و مظلوم از ریاست حج و اوقاف یک یکدانه تسبیح/مهره-دانه بگیرند
و بوسیله گرداندن آن مهره-دانه در نزدیک دروازه مساجد نشسته یا استاده هم ثواب کمایی کنند و هم خرما یعنی خیرات صدقه تحقیر و توهین و ذلالت فارسیزبانی را ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است