طالبان به جهان نشان می‌دهد که قابل اعتماد نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۹    ۱۴۰۳/۱/۱۵ کد خبر: 175131 منبع: پرینت

یک چهره نزدیک به طالبان گفت که این گروه با محروم کردن دختران افغان از آموزش به جهان نشان داد که قابل اعتماد نیست.
به گفته سلطان برکات، طالبان باید بداند که از منظر دینی در برابر خداوند برای تحمیل جهل و نادانی به نسلی از دختران افغان پاسخگو است.

رییس مرکز مطالعات منازعه و بشردوستانه دوحه در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در وبسایت الجزیره انگلیسی نشر شد، گفت که شروع یک سال تحصیلی جدید بدون حضور دختران، نشان می‌دهد که طالبان شرایط بازگشت دختران به مکاتب را نمی‌تواند فراهم کند.
طالبان تنها به دختران مقطع ابتداییه اجازه درس را داده است اما در مورد دانش‌‌آموزان و دانشجویان دختر در دوره‌های متوسطه و عالی تحصیلی گفته است که شرایط مورد نظر آن برای بازگشت این دختران فراهم نشده است. مقام‌های طالبان نگفته‌اند که چه زمانی این شرایط را مساعد می‌کنند.

این استاد دانشگاه که چندبار میزبان مذاکرات هیات‌های طالبان و دولت پیشین افغانستان بوده،‌ در این مقاله می‌گوید که محروم نگهداشتن دختران از آموزش با هدف طالبان از ایجاد جامعه‌ای با تفکیک جنسیتی در تضاد است.
او پرسیده چگونه زنان می‌توانند به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند در حالی که هیچ کارمند صحی زن در افغانستان آموزش نمی‌بیند؟ سلطان برکات با استناد به گزارش سازمان بهداشت جهانی گفته که روزانه ۲۴ زن در افغانستان موقع حاملگی یا زایمان می‌میرند.

رییس مرکز مطالعات منازعه و بشردوستانه دوحه گفته که رهبران طالبان باید بدانند که از منظر دینی نیز برای تحمیل جهل و نادانی به نسلی از دختران در برابر خداوند پاسخگو هستند.
سلطان برکات با اشاره به محرومیت دختران در دور اول حکومت این گروه در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ گفت که این بار رهبران این گروه به مردم اطمینان دادند که متفاوت عمل خواهند کرد و اشتباهات گذشته را تکرار نخواهند کرد.
او گفت که مردم افغانستان به طالبان اعتماد کردند و این اعتماد به گفته او سرمایه‌ای است که طالبان باید برای آن ارزش قایل شوند و آن را صرفا برای اهداف «بی‌معنی» سیاسی هدر ندهند.

سلطان برکات در ادامه این مطلب می‌گوید که جلوگیری طالبان از آموزش زنان و دختران یک اشتباه استراتژیک است که در تضاد با تلاش‌های این گروه برای کسب شناسایی بین‌المللی و جلب شرکای قابل اعتبار برای حمایت از توسعه اقتصادی و ساختاری افغانستان قرار دارد.
سلطان برکات به این باور است که طالبان نتوانسته به وعده‌هایش در باز کردن دروازه‌های مکاتب به روی دختران عمل کند. او گفته که این ناتوانی طالبان حاوی این پیام به جهان است که این گروه قابل اعتماد نیست و عملا هر گونه تعاملی را که می‌تواند به انزوای آن پایان دهد، به بن‌بست می‌کشاند.
به گفته برکات هر گونه تعلل بیشتر در مورد آموزش دختران تاثیر منفی بر طالبان خواهد داشت.
این استاد دانشگاه از طالبان خواست که وقت آن رسیده است تا «اشتباه فاحش» محرومیت دختران از آموزش را جبران کند و به مردم خود و سایر جهان ثابت کند که یک جریان قابل اعتماد است.

به گزارش انترنشنال، رییس مرکز مطالعات منازعه و بشردوستانه دوحه در پایان این مطلب خطاب به رهبران طالبان می‌گوید: «با ورود به هفته آخر ماه رمضان، لحظه خوبی برای تامل در اهمیت وفای به عهد است. آن رهبرانی که مدعی اجرای اراده الهی هستند، مسئولیت تحقق وعده داده شده به میلیون‌ها دختر دانش‌آموز بی‌گناه افغان را دارند؛ دخترانی که خود را مظلوم و از حق خدادادی آموزش محروم می‌بینند.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سلطان برکات
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   🧔👈 با کژدم پر از زهر و گرگ درنده معلومدار، با احتیاط همزیستی و زندگی میتوان کرد،
👈 اما با افغانپشتونطالبان یا با مردم پشتوزبانان ناقلین، پوچ، جهلگرا، نامتعمد، پشتوندینی، حیله-جو ماکر، زشت، نااهل، فتنه گر، دروغگو، دوپهلو ... خدعه گر، تجاوزگر، اشغالگر، اشغالخور، مفتخور، منافق، متعصب، ....یکبام و چندهوایی، و تروریست نمی توان زیست که این یک اصل شده است.
پشتونیار از وزیرستان شمالی

>>>   اینها میوه های تلخ همان اخوانی های جنایتکارانی اند که در گذشته های دور بالای دختران مکتب تیزاب میپاشیدندو بعد از سال ۱۳۵۷ با دالر هایی "مولی کراسی" آبیاری شده اند. یعنی اینها نوکراند و مجری پلان هایی جنایتکاران غرب.
آتش خاوری

>>>   دیگه کار ندارم ولی شرایط اقتصادی کشور بسیار خراب اس اصلا کار نیست وضعیت بد تر میشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است