"۴۰" هزار افغان قربانی مواد منفجره و ماین شده‌اند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۴۰۳/۱/۱۴ کد خبر: 175126 منبع: پرینت

دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان در آستانه روز جهانی آگاهی‌دهی درباره خطرات ماین گفت بیش از سه هزار کیلومتر مربع زمین ماین‌روبی شده است.
یوناما افزود در ۳۵ سال گذشته ۴۴ هزار غیرنظامی در افغانستان قربانی انفجار ماین و مواد منفجره شده‌اند.

یوناما روز دوشنبه (۱۳ حمل) با نشر ویدیویی در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که ده‌ها هزار غیرنظامی به شمول زنان و کودکان در افغانستان به دلیل انفجار ماین‌های باقی‌مانده از جنگ کشته یا زخمی شده‌اند.
در وبسایت این نهاد آمده که در سال ۲۰۲۲ میلادی کشته یا زخمی شدن حدود ۷۰۰ کودک در یونیسف ثبت شده است که این آمار قربانی شدن دست‌کم دو کودک در یک روز را نشان می‌دهد.

براساس اطلاعاتی که این وبسایت پخش شده، سازمان‌های همکار سازمان ملل بیش از ۱۹ میلیون ماین باقی‌مانده را در سراسر افغانستان پاکسازی کرده‌اند.
یوناما افزوده که ماین و مواد منفجرنشده در حدود یک هزار و ۲۸۴ کیلومتر مربع از زمین در افغانستان، شناسایی شده است که نیاز به پاک‌سازی دارد.

این سازمان در حالی از ادامه تلاش‌ها برای ماین‌روبی در افغانستان تاکید می‌کند که مقام‌های طالبان روز دوشنبه از کشته شدن بیش از ده کودک براثر انفجار ماین در غزنی و هرات خبر دادند.
چهارم اپریل روز جهانی آگاهی‌دهی درباره خطرات ماین است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مواد منفجره
قربانی ماین
نظرات بینندگان:

>>>   💥 این همه مواد انفجاری از طرف افغانپشتونهای ناقلین اسلامشعار قبلا جاگزین شده است که روزانه همشهریان ما را در کام مرگ و معلول و...،
💥 ولی درین اواخر، رژیم افغانپشتونطالبان پشتونی در بعضی جاها بمب و ماین گذاری میکند تا تعدادی مظلوم شده تلف شود،
💥 واضح است که بعدا کمک های خارجی و پول سازمان ملل به این رژیم آب می خورد که بعد از سرنگونی رژیم پشتوزبانی شان در کشور های عربی/غربی مثل بابافراری غنی-کوچی (ملبس با دریشی و ریش تراشیده) در آنجا هانیمون نموده و سرمایه گذاری ها با تشریک خارجی ها کنند و...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است