مهره های سوخته، به کی‌ها اطلاق می‌شود؟
در حکومت هایی که میزان حساب‌دهی، شفافیت و تخصص‌گرایی ضعیف است، مهره های سوخته به مهره های «پویا» تبدیل شده و جای همه را پر می‌کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۳    ۱۴۰۳/۱/۱۳ کد خبر: 175120 منبع: پرینت

مهره های سوخته به سیاستمدارانی گفته می‌شود که مدت کاری خود را در حاکمیت بدون هیچ دستاوردی به اتمام رسانیده باشد. در واقع، مهره های سوخته انسان‌های بی‌خاصیتی هستند. بیشتر این‌ها از راه های تملق و خویشاوندی حزبی و خونی به مصدر قدرت می‌رسند و در زمان تصدی قدرت تا می‌توانند از آن به نفع شخصی سؤ استفاده می‌کنند.

مهره های سوخته برای حفظ قدرت، حاضر به هر نوع معامله هستند. این معامله ها حتی گاهی به قیمت وقار، عزت و حیثیت آن‌ها تمام می‌شود ولی آن‌ها قدرت و منصب را نسبت کرامت امتیاز می‌دهند. برخی از اعضای این گروه به حدی زیرک هستند، که با سکوت مرموز چنان از خود شخصیت دل‌سوز و میهن‌دوست جا می‌زنند که طرفدارانی را نیز از میان مردم بی‌خبر کسب می‌کنند.

در حکومت هایی که میزان حساب‌دهی، شفافیت و تخصص‌گرایی ضعیف است، مهره های سوخته به مهره های «پویا» تبدیل شده و جای همه را پر می‌کنند. این گروه تبه‌کار هیچ‌گاهی از منصب و مقام نمی‌افتند. گاهی وزیر، گاهی سفیر، گاهی وکیل، گاهی معیین، گاهی سخنگو و گاهی مشاور و.... همیشه مقام تبدیل می‌کنند. تملق و چاپلوسی بهترین ابزار استمرار در قدرت برای این گروه تبه‌کار است.

رهبران حکومت های فاسد از این گروه به شدت راضی هستند. چون جز چاپلوسی و خوش‌خدمتی، هیچ‌گاه خطر و چالشی را برای رهبران سیاسی بار نمی‌آورند. در قاموس این گروه مفهومی چون احترام به خود و دیگران وجود ندارد. آن‌ها فقط تملق و بزرگ‌بینی را جایگزین تعهد و احترام می‌کنند. از این‌رو حس داشینِ شخصیت در این افراد بسیار ضعیف و اما حس پست‌بودن در رفتار آ‌ن‌ها همیشه عادی و مشهود است.

برای این‌که مهره های سوخته و چسپیده‌ به‌قدرت را شناسایی کرد، ما نیاز به نقد سیاسی داریم. این وظیفه منتقدین، دانش‌پژوهان، پژوهش‌گران و متخصصین سیاست است تا نقد های جدی و سازنده را در باب بازیگران قدرت و سیاست راه اندازی کنند. ما باید این گروه بدسرشت را در حیات سیاسی امروز و فردای کشور خود شناسایی کنیم و نگذاریم تا اینان با ظرفیت بالایی که در دروغ پراگنی، توجیه‌گری و سیاست‌زدگی دارند، دوباره بر چشمان مردم ما خاک بپاشند.

داکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت ها
مهره ها
نظرات بینندگان:

>>>   آقای ستیز
مهره های سوخته، بدنام، نفرین شده اقوام قابل ذیل است!!
خلیلی
محقق (آتی باقیر)
معلم عطا( امپراپوف شمال)
دوستم (شرابخور مست)
ظاهیر قدیر. دزد ننگرهار
گل آغا شیرزوی، بیلدوزر تشناب
کرزی مافیایی قندهاری
غنی فراری آخرین سرباز آمریکایی
امرالله صالح نابغه و پیشگوی شرق
احمد مسعود طفلک پنجشیر بازی دست غربیهای جنایتکار.
و.........

>>>   وقتی ملتی توان تولید نخبه ها یا مهره های های جدید را از دست میدهد ، راهی دیگر جز استفاده از مهره های موجود هر چند سوخته باشند باقی نمیماند.
در جامعه ما یک شگاف عمیق بین توده های ملیونی و گروه های چند صد نفری روشنفکری وجود دارد.
توده های ملیونی کشور من تمام جریان های سیاسی و روشنفکری فعال و غیر فعال را مانند یک دریای خروشان پر ز آب که در عمق یک دره پر ز صخره میغرد و میخروشد و در نهایت مرز کشور را ترک میکند و پشت بند های آب همسایه ها جا خوش میکند بدون اینکه یک جرعه آن گلوی یک هموطن تشنه را تر بکند.

>>>   🤩 مهره های سوخته به کرزی افغانپشتون مافیایی، غنی حیله گر قیرطکی کوچی،، راکتیار گلبدین متعصب تروریست، مسلمیار جاسوس، داود زی پشتونپرست، ملک ستیز تکه دار پروژه دالری حقوق نابشر، اسماعیل یون، مارشال فهیم خوشباور، ستانکزی، پشتونکوچی، بابه مزاری بیگانه-باور، ملاعمر، ملا هیبت اله، سیاف منافق جاسوس چندطرفه، زرداد یاغی، فضل الحق امرخیل گوسفندی و...

>>>   کلمه مهره از بازی شترنج گرفته شده است.
مهره سوخته عبارت از مهره بی است که در جریان بازی از جانب مقابل خورده میشود و برای طرف دیگر به معنی مهره سوخته و یا خورده شده است که دیگر قابل استفاده نیست.
در ادبیات سیاسی مهره سوخته به کسانی میگویند که یک شخص برای مقاصد شخصی و سیاسی خویش در یک مرحله از شخصی استفاده میکند،اما بعد از آن که مرام و مقصد خویش را حاصل کرد،او را به دور می افگند و از قدرت برکنار اش میکند.
عیناً مثل بازی شطرنج که بخاطر بردن بازی از مهره های مختلف استفاده میکنی و در جریان بازی آنها را به خوردن میدهی تا بالاخره جانب مقابل را مات کنی و پیروزی بدست بیاوری.

>>>   توده های ملیونی کشور من به تمام جریان های سیاسی و روشنفکری فعال و غیر فعال مانند یک دریای خروشان پر ز آب که در عمق یک دره پر ز صخره میغرد و میخروشد و در نهایت مرز کشور را ترک میکند و پشت بند های آب همسایه ها جا خوش میکند بدون اینکه یک جرعه آن گلوی یک هموطن تشنه را تر بکند نگاه میکنند و در حسرت استفاده از ایت آب روزگار به سر میبرند ، تا زمانیکه این آب به این ملت نرسد داشتن و نداشتن اش دردی را دوا نمیکند.
حتی در همین وضع موجود هم حاکمیت موجود به توده های ملیونی کشور به چشم عوام کالانعام نگاه میکنند و خود را خواص علما میبینند و هیچ فرقی بین دیروز و امروز نیست.

راه حل
یا سطح آگاهی و سواد عمومی و در کل شعور سیاسی جامعه را باید بالا برد یا اینکه نخبگان و روشنفکران و با سوادان جامعه یاد بگیرند که پا در زمین و هم سطح جامعه حرکت کنند و برای دراز مدت پلان گذاری کنند یا اینکه همین آش و همین کاسه تا بی نهایت خواهد ماند.

>>>   مهر های سوخته به تمام رژیم کثیف اطلاق میشوند که امدند رفتند کشتند بردند خورند تاختند باختند فرار کردند ملت را تباه کردند کشور را ویران تخریب خورجن دین را بهانه کردند الله اکبر گفتن اطفالزنان جوانان انسانهتی بیگانه کشتند رگبار تجاوز معیوب بیوه یتم کردند به رهبران دزد معامله گر فضلی گروپ اشرف غنی دیوانه کرمی زده فراری و گروهگ جنایت کار جهل وحشت تک قومی انفلاقی بوشکه زرد قلاده های استخوان به دهان خارحی ها گفته میشود که
هیچ رژیم بیگناه نبوده نیست هر رژیم به اندازه توانش تا توانستند خیانت و جنایت کردند انسان کشتند یکی از دیگری بدبتر بودن هستند. ....به همه انها
یما کابلی

>>>   به ادامه لیست مهره های سوخته فراری.
گل بی دین راکیتیار سالها نوکر و ....پاکستانی ها و آمریکای....
بدنام الدین ربانی میراث دار حزب بدنام جمعیت.
خلیلی معامله گر مافیای بامیان.
سرور بی دانش گنگس پناهنده مظلوم در کشور چوچه های انگلیس ....نیوزیلند.
محمد محقق ....چهار زنه، فکاهی گوی قرن بیست یکم.
تورن اسماعیل مافیای بزرگ هرات.
معلم عطا دزد امپراپوف شمال و متخصص دندان.
دبل عبدالله شیطان چاپ مافیای بزرگ و نواسه فرانسه جنایتکار.
مولوی تره خیل دزد بی‌رحم پای لوچ و بی پتلون.
بلاگل دزد نامجاهید مظلوم پیره کی سوته خور پشت موتر تویوتا.

>>>   مهره های سوخته
حاجی دین محمد
کرزی
غنی
زاخیلوال
پاروک وردک
اتمر
گل آغا روباه زوی
چوچه حاجی قدیر
گل بیدین
خواصی
الله گل تسلیمی

>>>   مورهای سوخته احمدمسعود لشمک جوجه فرانسه ناصالح پادوک دوستم شراب خور مست پیرمرد گای عطا معلم مافیای مزار اسماعیل مافیای هرات سیاف فتواخور ربانی ساقی شراب خارجیها کرزای زبان باز اشرف غنی لاف زن عبدالله عبدالله چل باز شیطان محقق خردوان چهار زنه خلیلی دلال مافیای بامیان سرور بی دانش بی دندان اینها افغانستان و ملت را به نفع خود تارج کردن به روز سیاه نشاندن دوزدیدن بوردن تاختند حلا هم ده خارج شهانه زندگی میکند به شعور ملت میخندن دربدر آواره در پی یک لقمه نان خشک صبح تا شب محتاج استن

>>>   مهره های سوخته به دزدان ولند غرانی شورای نصوار جمعیت ودیگر فراریان زمان جمهوریت گفته میشود که ملت افغان از نزد شان نفرت دارد.
احمد

>>>   مهره های سوخته همه کسانی که در دو دهه جمهوریت یا خریت دارایی کشور را دزدیدند و فعلا در ایران و ترکیه و امارات و آمریکا و کشورهای غارتگر اروپایی و پاکستان به عیاشی مشغولند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است