آیا ایران کارت بازی بر سر افغانستان را از پاکستان گرفته است؟
اگر فکر هدایتگری جمهوری اسلامی ایران در مورد طالبان درست باشد، ارسال و تحویل دهی هفته وار شصت تا هشتاد میلیون دالر از سوی امریکا به کابل، چیست؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۶    ۱۴۰۳/۱/۱۲ کد خبر: 175115 منبع: پرینت

آیا جمهوری اسلامی ایران کارت بازی بر سر افغانستان را از پاکستان گرفته است؟
قرارداد ساخت بخش تکمیلی راه‌ آهن خواف-هرات با هزینه 53 میلیون دلار از سوی مقامات طالبان با روسیه و حضور جمهوری اسلامی ایران روز نهم حمل 1403 / بیست و هشتم مارچ 2024، امضا شد. این بخش، آخرین قسمت این پروژه با طول 47 کیلومتر است که با تکمیل آن طی دو سال آینده، هرات به راه آهن و بنادر ایران وصل می شود. این پروژه زمینۀ انتقال کالا و اموال تجارتی میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را فراهم می کند. همچنان این بخش راه‌آهن خواف-هرات، افغانستان را به بندر چابهار ایران و از طریق شبکه راه‌آهن ترکیه به اروپا وصل می‌کند. در امضای این قرارداد در شهر هرات، دیپلومات های ایرانی و "ایالیا کازاکوف" معاون ادارۀ راه آهن روسیه و یک شرکت خصوصی به نام "گاما گروپ" که گفته می شود یک شرکت روسی و ایرانی می باشد، شرکت داشتند.

ایران در دونیم سال اخیر پس از حاکمیت طالبان به شریک اول تجاری افغانستان تبدیل شده است، در حالی که قبلا پاکستان این جایگاه را داشت. حجم تجارت ایران و افغانستان سالانه به دو میلیارد دالر صادارت ایران به افغانستان و سی میلیون دالر صادرات افغانستان به ایران بالغ می گردد.
نگاه به روابط دونیم سال اخیر میان طالبان و جمهوری اسلامی ایران که برخلاف پاکستان متدرجاً از دوری و تنش بسوی نزدیکی و تعامل گسترده در عرصه های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و امنیتی، رفته است این پرسش را به میان می آورد که آیا تهران برگ بازی را بر سر افغانستان از اسلام آباد گرفته است؟

وقتی اتفاقاً یک بحث فعالان سیاسی و مدنی ایران را در یکی از شبکه های مجازی شنیدم، یکی از گردانندگان این بحث که مسوولیت یک کانال مهم خبری سیاسی و تحلیلی را نیز بدوش داشت و جالب اینکه ظاهراً از مخالفان جمهوری اسلامی ایران هم بود، گفت این ایران(جمهوری اسلامی ایران) است که طالبان را در افغانستان در مسیر همسویی با سیاست های منطقه ای خود که خصومت با امریکا و نزدیکی با روسیه، ایران، چین و کشورهای همسو با این ها است، هدایت می کند و در این مورد بسیار موفق بوده است.
آیا روایت برداشت هدایت طالبان از سوی ایران، روایت درست و دقیق است؟
به نظر نمیرسد که چنین باشد.

جمهوری اسلامی ایران فاقد ظرفیت و زمینه های هدایتگری در عرصه های مختلف بر طالبان است. افغانستان برای جمهوری اسلامی به خصوص افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان نمی تواند حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق و حکومت بشار اسد سوریه باشد.
اگر فکر هدایتگری جمهوری اسلامی ایران از همسویی طالبان با سیاست های ضد امریکایی و ضد اسراییلی جمهوری اسلامی در منطقه ناشی شده باشد، این فکر و این برداشت، دقیق و واقعی نیست. واقعیت این است که طالبان حتی بیشتر از جمهوری اسلامی ایران مهارت بازی را آموخته اند و در بازی های سیاسی با موفقیت عمل می کنند. ماه گذشته وقتی کاظمی قمی نمایندۀ رییس جمهور ایران و سفیر آن کشور در کابل، افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان را بخشی از محور مقاومت خواند و گفت اگر نیاز باشد یک لشکر استشهادی را طالبان یعنی به زعم کاظمی قمی این بخش از محور جدید مقاومت به غزه می فرستد، طالبان در پاسخ به او گفتند که ایران می تواند این دستور را به حزب الله لبنان و گروه های تحت نفوذ و حمایت خود بدهد.

اگر فکر هدایتگری جمهوری اسلامی ایران در مورد طالبان درست باشد، ارسال و تحویل دهی هفته وار شصت تا هشتاد میلیون دالر از سوی امریکا به کابل، چیست؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   ایران: طالبان را به همکار راهبردی خود تبدیل می‌کنیم
نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید جمهوری اسلامی تلاش دارد طالبان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند.
حسن کاظمی قمی در نشستی با اساتید دانشگاه گفت: «اینکه بین ایران و طالبان شکاف ایجاد شود طرح امریکایی‌ها است.»
به گزارش فارس، آقای قمی گفته گره زدن منافع اقتصادی ایران و افغانستان به یکدیگر و اتصال زیرساخت‌‎ها بهترین کار برای گره‌زدن منافع دو کشور به هم خواهد بود.

به گفته او، هر چه وضع اقتصادی در افغانستان بدتر شود، سیل مهاجر ان افغان به ایران بیشتر می‌شود و سوءاستفاده داعش از فقر برای جذب نیرو بیشتر خواهد شد. او اضافه کرد: «این شرایط نه خواسته ایران است نه طالبان، از این رو دو کشور سعی دارند با هم همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشند.»
آقای کاظمی قمی که در نشستی با موضوع دیپلوماسی آب میان ایران و افغانستان صحبت می‌کرد، تاکید کرد: «ما باید در مورد بحران آب در شرق کشور فکر اساسی کنیم.»

در این نشست اساتید دانشگاه انتقادات و راهکارهای خود را در خصوص روابط ایران و طالبان در مورد مسایل آبی مطرح کردند.
کاظمی‌قمی هم گفته است: «ما در افغانستان با مولفه‌های بسیاری روبرو هستیم. ما با مجموعه‌ای از مولفه‌های تروریستی از جمله داعش که طرح استکبار صهیونیستی در غرب کشور ما است، روبرو هستیم. مولفه دیگر شیطنت‌های امریکا است؛ در حقیقت امریکایی‌ها با قدرت سخت در افغانستان کار کردند و ناکام ماندند و امروز با قدرت نرم و نیمه سخت کار می‌کنند.»

>>>   ایران صبور و محاسبه گر هستند و مانند نخ قالی بر دار فرش پیچیده هستند این تعریف مسول سیا آمریکا از سیاست ایران در منطقه ،شما افغانها ایران را نشناختند با اندکی هزینه گروهها و تشکیلاتی در عراق سوریه یمن و لبنان و.‌..دارد ،ایران سالها امپراطور این اقلیم بوده و بهتر از آمریکا از تمام اقوام و گروهها شناخت دارد
مجتبی

>>>   سوال مهم این است که چرا امریکا نتوانسته با این حجم کمک به طالبان که طی بیست سال دوران جمهوری به میلیاردها دلار رسبد به نتایج مطلوبی در مقابله با ایران دست پیدا کند؟ دشواز نیست فهنیدن این که خیلی چیزها را جمهوری اسلامی در مفابل امریکا با پول به دست نیاورده بلکه نفوذ پیدا و پنهان ان که در اینده در افغانستان هم بیشتر خواهد شد نتیجه پتانسیل های ذاتی ایران است.. سیاست های پر اشتباه حاکمین تهران با کمک همین فدرت ذاتی ایران به نظر موفق آمده وگرنه طالبان هم بر ایران حاکم بودند الان ایزان همین نفوذ را داشت

>>>   میشود یک سناریوی دیگر را هم در نظر گرفت.
امریکا با ارسال پول به طالبان به گونه غیر مستقیم دالر را به ایران ترزیق میکند.
در بازار ایران به خصوص تهران نرخ پایه هر جنسی با دالر تعین میشود.

>>>   Khaliq Karimi
حمایت غرب ودیگران از اسراییل از نظر اینها با تمسک به مسیله دینی دفاع از مظلوم ومخالفت با ستمگری جنایات ونسل کشی جنایت وشرکت در جنایت است خوب ما هم قبول کردیم درست درست ودر این شکی نیست که دفاع از مظلومیت فلسطین فارغ از دین وعقیده مربوط به انسامیت است اما دفاع از گروه های چون طالب با اون کار ها وکار نامه هایش چطور؟ اینجا دفاع از مظلوم مخالفت با ظلم چطور تفسیر می شود فرق بین این قمی ها با بایدن ها چیست؟

>>>   Mohamed Darwazi
هر چند روابط ایران و "افغانستان" خوب شود اما بازهم عوامل تاریخی واتینیکی وجود دارد که فی الفور این رابطهء خوب را درهم وبرهم کند.
هر چند روابط افغانستان وپاکستان بد باشد روابط اتینیکی وتبعیت مدارسی ونفوذ پیر و مرشدیی وجود دارد که این رابطهء خراب را مرهم وسرهم کند.

>>>   RoMal Qasmi
ما نباید این کشور در موقعیتی قرار بتیم که میان رقابت های منطقه و فرا منطقه همواره قربانی شود ، همسایه ها طی این ۴۰ سال ثابت کردن که نیت پاک در قبال ما ندارند و همواره دنبال منافع شان بودن و هستن ، بنابراین به من بعنوان یک افغان مهم نیس ک کارت نزد کیست ، آنچه مهم اس ثبات و بقای افغانستان و هویت سیاسی بنام افغانستان اس و بس .

>>>   Habib Aryaee
جمهوری اسلامی وطالبان در وضیعت خوبی اقتصادی قرار ندارند از این منظر به عادی سازی روابط حسنه تجاری به یکدیگر خود اشد ضرورت دارند

>>>   رهنوش رستگار
جناب اندیشمندصاحب، کار پروژه خط آهن هرات خواف در زمان جمهوریت نیز به ایران تعلق داشت، تازگی ندارد.

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
رهنوش رستگار
طالبان هیچ طرح و پروژه ی جدیدی ندارند و ارایه نکرده اند. همه از گذشته است از جمهوریت و ماقبل آن. اما توانایی کار و تصمیم گیری و سرعت عمل شان در اجرایی سازی آن طرح ها و پروژه ها هر چند پروژه های کوچک قابل توجه است که جمهوریت این را نداشت.

>>>   Abdul Bashir Ajmal
امریکا بخاطر اینکه طالبان در حاکمیت فعلی خود تحت تاثیر روسیه و چین نروند یک نوع خوش نمایی را با پول خود در افغانستان نشان میدهد.

>>>   Mohammad Qasim Rahmani
پاکستان همیشه یک چال پیشتر است. آنها در پی تدارک پروژه‌ی جدید دیگر اند.

>>>   Karimi Fraidoon
بسیار ساده، هرکشور برگه بازی خود را در دست دارد نه اینکه با برگه دیگران بازی کند. خوب به باد داریم که ایران برای حامد کرزی و اشرف غنی نیز جیب خرج می‌داد!

>>>   Musawir Siraji
همان متل مشهور است که گویند خدا که داد نمیگه بچه که هستی امروز خدا بر طالبان داده همه را دور می‌زنند و استفاده اعظمی خود را میکنند هم دالر های آمریکا را میگیرند هم اختیارش میدهند وهم روابط تنگاتنگ را بادشمنان همیشگی امریکا که ایران روسیه و چین است دارند سمنک در دیک ما ماچمچه زنیم

>>>   Obaidullah Zaheer
ایران درین بازی ها کدام چانس خوب ندارد اما حاکمیت فعلی افغانستان از شرایط موجود خوب بهره برداری دارد که منطق سیاست شأن را به نمایش میگذارد

>>>   Nasir Arianfar
به نظر شما سیاست خارجی و داخلی طالبان را کی پیش میبرد؟
چرا این همه تحصیل کرده ها با دکتورا و ماستری در بیست سال جمهوریت موفق نبودند ولی ملاهای مدرسه که یک روز هم سیاست نخواندن تا جای موفق هستند؟

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
Nasir Arianfar
طالبان یک دست اند. سیاست را هم خوب می فهمند. هم در میدان دیپلوماسی بردند و هم در میدان نظامی.
جمهوریت نبود، جمع چوریت بود. یک جمع فاسد و دزد گرد آمده بودند که نتیجه اش این شد.

>>>   Ateq Haidari
جناب استاد
یک سیاست کنگ و پیچده ای در افغانستان جریان دارد . که هیچ پیش بینی کرده نمی شود.

>>>   Gharib Mohammad Dadras
هنوز روابط تجاری و ترانزیتی در میان است،اجازه شمولیت به لشکر فاطمیون نیز از کندهار داده شده اما طالبان محتاطانه پیش میروند تا هیچ طرفی را از دست ندهند،مگر این پایدار نیست منتظر گذر زمان بایدبود.

>>>   Shah Mahmood Mahmood
دولت ایران سخت محتاج همکاری طالبان بخاطر تمدید پاپلین گاز ایران به پاکستان، هند و بنگله دیش است؛ اما آمریکا به پاکستان هشدار داده است که اگر پاکستان بعوض تمدید پاپلین گاز ترکمنستان از طریق خاک افغانستان به تمدید پاپلین گاز ایران اقدام کند؛ آمریکا یک تحریم ۱۸ ملیارد دالری را بالای پاکستان وضع می‌کند؛ به همین سبب دولت بایدن می‌خواهد دوباره به پاکستان نزدیک شود و اخیرا" نماینده خود را با نامه رسمی بایدن به اسلام آباد فرستاده است.
آمریکا طرفدار تمدید گاز ترکمنستان از طریق خاک افغانستان به پاکستان و هند است.

>>>   Mahbob Sidiqi II
Shah Mahmood Mahmood چون دهه ها قبل شرکت های مثل یونیکال و و یک شرکت نفتی دیگر با ترکمنستان قرارداد بسته بودند و اونها بفکر عملی ساختن همان پروژه هستند این از دیر باز ادامه دارد

>>>   Munir Nazari
هدایتگر نه ولی شاید سیاست های خارجی شان مشترکاتی دارد تا به منفعت دو طرف به قیاس گرفته می‌شود ،اینکه با چین و روسیه در تقابل نه اگر در تفاهم باشند این سیاست را می‌شود به فال نیک برای افغانستان و‌کشور های همجوار گرفت.
بلی طالبان خوب میدانند در میدان سیاست چگونه باید بازی کرد .

>>>   Kharasan Poor
دنیا روی منافع خود کار میکند و هریکی دنبال برگه خود اند برای فعلا پاکستان بازنده است نتوانست ادامه دهد دیده شود که ایران در این بازی تا کجا وتا چه وقت پیش خواهد رفت ؟

>>>   Sultan Payenda
آقای اندیشمند آیا طالبان بدون در نظر داشت اجازه و یا نشان ندادن چراغ سبز آمریکا میتواند سیاست خارجی مستقل داشته باشد مخصوصا با ایران ؟

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
Sultan Payenda
در آلمانی یک ضرب المثل است که می گویند: بچه ها(اطفال) بقه ها را شوخی به سنگ میزنند، اما بقه ها جدی جدی می میرند.
شما با این سوال فکر می کنید که جنگ امریکا و طالبان در این بیست سال شوخی بود و از این رو حالا نتیجه گیری می کنید که طالبان بدون اجازه امریکا با ایران یا کدام کشور دیگر نمی توانند رابطه بگیرند.
نه، چنین نیست. طالبان با مهارت بازی می کنند. بر خلاف امارت اول تمام تخم های شانرا در یک سبد نگذاشته اند. در حالی که در آن دور از دریچه ی پاکستان با دنیا ارتباط برقرار می‌کردند و پاکستان بود که برای شان تامین ارتباط می کرد. اما در این دور خود شان با دنیا بصورت مستقیم رابطه برقرار می کنند و تعامل می کنند.

>>>   Sultan Payenda
Mohammad Ekram Andishmand
والله طالبان که با توافق آمریکا دوباره به قدرت رسید و در این دو سال هم بگفته شما هفته وار شصت تا هشتاد میلیون دلار از آمریکا دریافت میکنند
بعد بیاید برخلاف میل آمریکا با دشمن قسم خورده اش (ایران) همچون قرار داد ببندد
باز هم فکر میکنید که طالبان هر چی بخواهد با ایران انجام میدهد یعنی خط و نشان آمریکا برای شأن اصلأ مهم نیست ؟
و یک چیزی دیگر هم شما میدانید در باره خط لوله گاز که میان ایران و پاکستان قرار داد صورت گرفته آمریکا دخالت کرده .

>>>   قادر آشنا
Mohammad Ekram Andishmand نقطهء اختلاف که من و شاید بعضی های دیگر با شما داشته باشیم نیز همین نقطه است که تالبان هرگز گروه مستقل و خود مختار از دایرهء منافع خارجی بخصوص امریکا نیست و هرگز نمیتواند باشد۰ طلبه های کرام غلام پاکستان و پاکستان غلام انگلیس و بواسطهء انگلیس غلام امریکا۰ شما تحت تاثیر تبلیغات گمراه کنندهء تالبان قرار میگیرید و کمتر به زوایای پنهان قضیه تمرکز میکنید۰ امروز؛ در یک جنگ ساختگی و زرگری؛ پاکستان پکتیا را بمبارد میکند؛ امریکا اعلام حمایت از پاکستان را میکند و به تالبان نیز توصیه میکند که پیش از اندازه پای خود را از گلیم خود دراز نکند بعد تالب صدایش بالا نمیشود و در محافل خصوصی ملا محمد حسن آخوند از زور امریکا می لافد که ده روز پیش از سقوط اشرفغنی؛ هیچ یک از ماموران آن دولت نمیدانستند که سقوط میکنند ده روز بعد امریکا همه چیز را به دیگر رو چپه کرد۰ آیا این نشان آزاده گی تالبان است؟

>>>   فرید عظیمی
Sultan Payenda ایران دشمن قسم خورده امریکا نیست درخفا دوست نزدیک امریکاست

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
قادر آشنا
دنیای امروز در سیاست، دنیای آزادگی نیست.
آن نشان بازی طالبان است و نشان مهارت در بازی سیاسی.
اینکه با همه تعامل دارد، از امریکا بسته ی هفته وار شصت ملیون دالری می گیرد ‌با رقیب و دشمن امریکا از مسکو تا تهران و بیجینگ رابطه سیاسی، تجارتی و امنیتی برقرار می کند.
من این جا بر سر استقلال و آزادگی بحث نکردم، از مهارت در بازی سیاسی گفتم و از استنباط غلط ایرانی بر سر هدایتگری تهران.

>>>   قادر آشنا
Mohammad Ekram Andishmand شاید من غلط درک کرده باشم ولی اینکه شما در مورد مهارت در بازی سیاسی گفته اید با این جملات تان در تناقض است( شما با این سوال فکر می کنید که جنگ امریکا و طالبان در این بیست سال شوخی بود و از این رو حالا نتیجه گیری می کنید که طالبان بدون اجازه امریکا با ایران یا کدام کشور دیگر نمی توانند رابطه بگیرند). از این جمله چنین درک میشود که تالبان همانطور که در برابر امریکا جنگیدند حالا مستقلانه و آزاد با ایران رابطه برقرار کرده اند؛ سوال آن دوست قبلی در مورد آزادی عمل تالبان بود که آیا بدون رضایت امریکا میتواند با ایران رابطه برقرار کند؟

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
قادر آشنا
حالا که توانسته اند، دیده می شود. سیاست همراه با بازی استخباراتی پیچیدگی های زیادی دارد. سیاست در افغانستان نیم قرن است که با بازی های استخباراتی گره خورده است.

>>>   قادر آشنا
Mohammad Ekram Andishmand نه! بازهم تالبان نتوانسته اند۰ همین امروز اگر امریکا بسته های پولی خودش را قطع کند و یا حد اقل؛ نیروی بدیل تالبان را به میدان بیاورد؛ همان داستان سال ۲۰۰۱ تکرار میشود۰ توانایی که شما تعریف میکنید آنست که تالبان به حیث حاکمیت مشروع پایه های خود را محکم کنند؛ در حالیکه چنین نیست؛ تالبان درب مکاتب را برخ دختران بسته اند که بخش بزرگ از پشتونهای شهری را از خود رانده اند؛ جنگهای قلمی میان نخبه های پشتون بر سر ایجاد حاکمیت مشروع و نهاد سازی؛ نشان میدهد که تالبان مهارت برای بازی ندارند بلکه به قول افراسیاب ختک منتظر دستور از همان مراکز استخباراتی میباشند

>>>   Mohammad Kabir
ملا های افغانستان به مراتب هوشیار تر از ملا های ایران بوده اند . به وعده دادن یک بشکه اب هیرمند ، دو نیم سالا است که از ملا های ایران باج میگیرند.
چین و اربیکستان و روسیه را هم میترسانند که اگر با ما همکاری اقتصادی نمیکنید جنگجویان ایغور ها و طالبان اربیکستان و داعیش را به جان تان روان میکنیم و به این بهانه از آنها هم باج میگیرند.
>>>   قرارداد گازی ترکمنستان افغانستان و پاکستان هزینه بالایی دارد از نظر زیر ساخت مسافت و امنیت و ایستگاههای و پمپی تقویت فشار و قیمتگذاری در هر متر مکعب چندین برابر قیمت گذاری هزینه گازی متر مکعبی ایران است .و مهمتر انکه ترکمنستان سابقه خوبی در قراردادهای گازی ندارد با اولین برف گاز صادراتی خود را قطع و به مصرف داخلی خود میرسانه اما علت که پاکستان به گاز ایران علاقه دارد قیمت ارزان و دسترسی راحت است و البته ترس از شکایت ایران در قرارداد برای تکمیل نشدن بخش لوله پاکستانی که تا امروز بیش از 18 میلیارد دلار است
مجتبی

>>>   اقای kabir
شما مشق سیاست را در کدام اکادمی دیده اید یا می توانید نشان دهید که طالبان دیده اند؟؟ خوب است به رد خون های هموطنان خود در بیست سال ترور طالبان که از مساجد و مکاتب و بازار و سرک های آن کشور چون رود روان میشد نواهی بیندازید تا دیور حتی کلمه ای در وصف این جماعت داعش صفت و اخوندهای بدتر ار انها چیزی نگویید.. کدام سیاست است که نابودی کشور و کشتار مردم در ان هست؟!

>>>   آقای محمد کبیر
طالبی که شکمش گرسنه میباشد عددی نیست که بخواهد برای همسایگانش باج گیری کند
خرجش یک پس گردنی و بند کردن ترانزیت است
ببینیم طالب با پشتون های شبکه حقانی میتواند سیل گرسنگان را سیر کند یا خودش خوراک گرسنگان شود

>>>   طالبان کسی نیستند که از ایران تاثیر پذیر باشند. ایران دارد با این تعاملات دشمن سرسخت خود را علیه خودش تقویت می کند. طالبان فعلا هم از آخور می خورند و هم از توبره و برای جنگ با ایران منتظر فرصت مناسب هستند.

>>>   طالبان هرگز پدر و مادرش را که آمریکا و پاکستان باشند رها نمی کنند. آنان خوب میدانند که جدا شدن از پاکستان و آمریکا موجب سرنگونی آنان می شود. در جهان سیاست تعاملات عجیب و فریبنده ای وجود دارد که ساده اندیشان را به دام خود می اندازد. کسی که می گوید طالبان با یک پس گردنی از بین می رود گرفتار همین دام شده است. تا آمریکا نخواهد طالبان را کسی از افغانستان نمی تواند بیرون کند. ممکن است ایران از رابطه محکم آمریکا و طالبان اطلاع داشته باشد ولی در حال حاضر برخورد باطالبان به نفع ایران نیست زیرا تمام مخالفان ایران در صورت درگیری از طالبان حمایت می کنند از آمریکا گرفته تا اسرائیل و پاکستان و کشورهای عربی و ترکیه و آذربایجان. چین و روسیه هرگز به نفع ایران وارد این بازی نمی شوند.

>>>   کاظمی قمی یک .....به‌تمام معناست چندبار با طالبان نشست برخواست داشته فکر کرده داداشی شده....

>>>   😃 به آغای حسن کاظمی قمی نماینده رئس جمهوری ایران در افغانپشتوستان، از طرف مردم فارسیزبانان طعنه زده و رسانده می شود که؛
💤 روسیه کشور غیرمسلمان و برعکس رژیم اسلامپشتونی افغانپشتطالبان است،
💤 که همین روسیه حمله اسرائیل (در قنسلگری ایران در دمشق) را به (شجاعت، صراحت و واضح شدیدا محکوم کرد) ولی همکار راهبردی و...؟ و همسایه شما کشوری بنام امارات اسلامی افغانپشتونطالبان؟ رژیم صهیونیزم/اسراییل را با چه روشی و لحنی (محکوم در تشویق حمله بیشتر) نموده است ؟!؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است