ایران: طالبان را به همکار راهبردی خود تبدیل می‌کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۵    ۱۴۰۳/۱/۱۲ کد خبر: 175113 منبع: پرینت

نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید جمهوری اسلامی تلاش دارد طالبان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند.
حسن کاظمی قمی در نشستی با اساتید دانشگاه گفت: «اینکه بین ایران و طالبان شکاف ایجاد شود طرح امریکایی‌ها است.»
به گزارش فارس، آقای قمی گفته گره زدن منافع اقتصادی ایران و افغانستان به یکدیگر و اتصال زیرساخت‌‎ها بهترین کار برای گره‌زدن منافع دو کشور به هم خواهد بود.

به گفته او، هر چه وضع اقتصادی در افغانستان بدتر شود، سیل مهاجر ان افغان به ایران بیشتر می‌شود و سوءاستفاده داعش از فقر برای جذب نیرو بیشتر خواهد شد. او اضافه کرد: «این شرایط نه خواسته ایران است نه طالبان، از این رو دو کشور سعی دارند با هم همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشند.»
آقای کاظمی قمی که در نشستی با موضوع دیپلوماسی آب میان ایران و افغانستان صحبت می‌کرد، تاکید کرد: «ما باید در مورد بحران آب در شرق کشور فکر اساسی کنیم.»

در این نشست اساتید دانشگاه انتقادات و راهکارهای خود را در خصوص روابط ایران و طالبان در مورد مسایل آبی مطرح کردند.
کاظمی‌قمی هم گفته است: «ما در افغانستان با مولفه‌های بسیاری روبرو هستیم. ما با مجموعه‌ای از مولفه‌های تروریستی از جمله داعش که طرح استکبار صهیونیستی در غرب کشور ما است، روبرو هستیم. مولفه دیگر شیطنت‌های امریکا است؛ در حقیقت امریکایی‌ها با قدرت سخت در افغانستان کار کردند و ناکام ماندند و امروز با قدرت نرم و نیمه سخت کار می‌کنند.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نماینده ایران
همکار ایران
نظرات بینندگان:

>>>   شرش "کمان گری" بزنید که خوب بچسپید!!!!!
آتش خاوری

>>>   جناب آقای قمی بهترین راه احترام داشتن به مهاجران افغان ویک کم رسیدگی به مشکلات مهاجران اگر شما با صد هزار مهاجر افغان رفیق باشید ودوستی بر قرار کنید خیلی موفق هستید نه یک مهاجر کاملا عقده ای

>>>   افغانستان در بعد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی بهتر از ایران پیدا نمی‌تواند، چرا که ما با پاکستانی ها مشکل اساسی داریم و دشمن درجه یک ما است. چرا که پاکستان تا مرز دیورند از جانب افغانستان برسمیت شناخته نشود دست از مداخله در افغانستان برنمی‌دارد.

>>>   پاکستان افغانستان را عمق استراتژیک خود می‌داند، پاکستان هیچ وقت دست از مداخله در کشور ما نمی‌کشد. بهترین را برای افغانستان همکاری همه جانبه با ایران، چین، روسیه، هند، است.
شاه عالمی

>>>   امروز در نزدیک زایشگاهی در مشهد فردی را از طرفداران طالب مشاهده کردم که در انتظار فرزند چندمش بود که دایی هایش همگی عضو طالب بودند!
آقای قمی یکروز افغانی بگیریس یک روز اقامت صد ملیونی! یکروز اخراج میکنید یک روز اقامت میدهید
طالب تنها چیزی که میفهمد زور است! مرز ها را سفت کنید و بساط همسایه داری را جمع کنید قرار نیست با جنگ چند جنگسالار لجباز شاهد زلزله های جمعیتی بیگانه در شهر های ایران باشیم!
با راه دادن طرفداران طالب و تکفیری و تندرو جماعت تنها تیشه به ریشه خود میزنید
حال صبر کنید تا ده سال دیگر شاهد جولان اطفال گرگ شده این جماعت باشید!
منتها در اینجا توله گرگ را چوپان پروار کرده است

>>>   داستانی به یادم‌آمد. در دانشگاه کابل در زمان دولت کمونیستی خلقیها را به اتاق ها برای نظارت دانشجویان غیر خلقی جابجا می کردند. در رابطه بایکی از این افراد که به اتاق اخوانی ها فرستاده شده بود یک افسر نظامی گفت که او خود تبدیل به اخوانی نشود و برای این مطلب داستانی را نقل کرد و گفت یک پسر فقیر و مستمندی برنده جایزه ممتاز تکت لاتری شده بود. مسئولین سره میاشت می خواست او را به گونه ای مطلع سازد که از خوشحالی سکته نکند. برای این کار به یک داکتر روان شناس وظیفه داد که او را باخبر کند. داکتر رفت پیش این پسر فقیر و بعد از مقدمات و احوال پرسی به او گفت چرا تکت لاتری نمی خری ممکن است جایزه ای برایت بر آید و زندگی ات خوب شود. پسرک گفت تکت لاتری زیاد خریدم من چانس ندارم چیزی برنده نمی شوم. داکتر به او گفت اگر جایزه ممتاز برنده شدی چه کار می کنی؟ پسرک گفت نصفش را به تو می دهم. داکتر چون از برنده شدن او اطلاع داشت در جا خودش سکته کرد و مرد. حالا اگر داستان ایران و طالبان به این ننبجه منجر نشود خوب است.

>>>   این کاظمی قمی نزدیک بازنشستگی علافه عجیبی به خود نمایی خبری با تحلیل و تفسیرهای بزرگتر از قامت سیاسی خودش دارد تا بلکه با نامی شدن اسمش در انتخابات مجلس هم شرکتی کند و به الاف و الوفی برسد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است