معاون وزارت تجارت پاکستان وارد کابل شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۴۰۳/۱/۷ کد خبر: 175080 منبع: پرینت

معاون وزارت تجارت پاکستان برای رایزنی با مقام‌های طالبان پیرامون رفع موانع ترانزیت و تجارت دوجانبه وارد کابل شد.
وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد «محمد خُرم آقا» معاون وزارت تجارت پاکستان در رأس یک هیئت بلند پایه آن کشور، به دعوت رسمی افغانستان وارد کابل شده است.
اطلاعیه می‌افزاید: هدف این سفر ادامه گفتگو پیرامون تحکیم و گسترش روابط تجاری و ترانزیتی دو کشور است.
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان پیش از این درباره سفر هیات پاکستانی به «داون نیوز» گفته بود: ما موضوع ممنوعیت چند کالای ترانزیت را بررسی خواهیم کرد. پاکستان واردات برخی اقلام را ممنوع کرده که سبب شده حدود 50 درصد تجارت ترانزیتی ما با پاکستان کاهش یافته و به ایران منتقل شود.

این سفر درحالی صورت گرفته است که روابط تجاری بین پاکستان و افغانستان در بحبوحه درگیری‌های مکرر مرزی و بسته شدن گذرگاه‌های کلیدی در امتداد مرز مشترک به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
«محمد زیبر موتی والا»مدیر اجرایی سازمان توسعه تجارت پاکستان نیز در گفتگو با داون نیوز سفر هیئت تجاری این کشور به کابل را گامی در مسیر اعتمادسازی و اطمینان از جریان تجارت روان بین دو همسایه عنوان کرده بود.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تجارت پاکستان
کابل طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   کیله با به گفته ایرانی ها مور یک میوه پاکستانی است که از وقتی که دولت پاکستان در سال ۱۹۴۹ تشکیل شده، همیش به افغانستان صادر میشود و در هیچ دولتی،نه ظاهرشاه و نه داودخان و نه خلقی و پرچمی و نه مجاهدین و نه دولت کرزی و اشرف غنی و نه هم حالا در دولت طالبان موانع برای صادرات آن ایجاد شده است.
اما دولت پاکستان همیش در فصل برداشت و صادرات میوه افغانستان به پاکستان،موانع ایجاد میکند و در نتیجه موتر ها در سرحد تورخم و سپین بولدک قطار در گمرک بند میمانند و میوه ها فاسد میشوند و بدور انداخته میشوند.
حالا که آوازه شروع کار بندر چابهار شده است،هیأت تجارت پاکستانی برای چاپلوسی وارد کابل شده اند.
در مذاکرات تجارتی یا باید پاکستان قبول کند که هیچ موانع تجارتی در صادرات و واردات افغانستان ایجاد نکند و یا هم افغانستان بندر تورخم و سپین بولدک را کاملاً بر روی پاکستان بسته میکند و افغانستان از راه بندر چابهار صادرات و واردات میکند. و برای پاکستان اجازه ترانزیت کالاهایش را به آسیای میانه ندهند.
جالب اینجاست که دولت پاکستان که خطر بسته شدن سرحداتش با افغانستان را احساس کرده است،برای بیرون رفت از مشکلات ترانزیتی کالاهایش به آسیای میانه.تصمیم دارد منطقه واخان را شامل خاک خود کند.
آیا ملک بابه کلانت است که به خاک خود یکجا میکنی؟
اصل خاک پاکستان عبارت از پنجاب و سند است. باقی دو ایالت دیگر خیبر پشتون خواه و بلوچستان جز خاک افغانستان است که توسط خط دیورند،توسط انگلیس های متجاوز از افغانستان جدا شده است و باید دوباره به افغانستان برگردانده شود.

>>>   "باقی دو ایالت دیگر خیبر پشتون خواه و بلوچستان جز خاک افغانستان است که توسط خط دیورند...." این نتیجه یی امارت هایی "سدوزایی" و "محمد زایی" ها بود.
آتش‌خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است