شکایت مهاجران از آزار و اذیت و بازداشت در ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۴۰۳/۱/۴ کد خبر: 175069 منبع: پرینت

شماری از مهاجران در ایران شکایت دارند که به‌گونه‌ی پی‌هم از سوی پولیس آن کشور مورد آزار و اذیت قرار گرفته و بازداشت می‌شوند.
شهروندان افغانستان مقیم ایران می‌گویند که از بیم بازداشت شدن از سوی پولیس، کم‌تر در شهر و تفری‌گاه‌ها گشت‌وگذار می‌کنند.

اکبر سلطانی یکی از مهاجران در ایران به طلوع‌نیوز گفت: «از سوی پولیس ایران با ما خیلی رفتار نامناسب می‌شود اگر کدام افغان را در پارک و یا جاده گیر کند از نزد او تلفن و پیسه هر چیزش را می‌گیرد و اگر خدای ناخواسته چیزی پیشش نباشد به اردوگاه آن را انتقال می‌دهد.»
علی رضا کریمی فعال عرصه حقوق مهاجران می‌گوید: «ما از امارت اسلامی خواهانم که هرچه سریع‌تر با مقام‌های ایران به ویژه دفتر سازمان ملل یک نشست داشته باشند تا یک راه حل درست را برای دیپورت (اخراج ) نشدن مهاجران افغان پیدا کنند.»

هم‌زمان وزارت مهاجران و عودت کننده‌ها با انتقاد از بازداشت مهاجران افغان در ایران، می‌گوید که تلاش می‌شود تا مهاجران افغان که در ایران زندانی هستند، آزاد شوند.
آمار وزارت مهاجران نشان می‌دهند که در حال حاضر حدود ۷هزار مهاجر افغان در ایران زندانی اند.
عبدالرحمن راشد معین وزارت مهاجران و عودت کننده‌ها به طلوع‌نیوز گفت: «تخمینا در ایران ۷ هزار مهاجر داریم که از آن جمله یک ‌هزار مهاجران که راپورش برای ما رسیده آزاد شده‌اند ارتباطات دیپلمتیک ما داریم که زندانی‌های دیگر هم آزاد شوند.»

در این میان برخی از فعالان عرصه حقوق مهاجران می‌گویند که امارت اسلامی باید توجه جدی به مهاجران افغان در کشورهای دور و نزدیک داشته باشد.
محمدخان طالبی محمدزی فعال عرصه حقوق مهاجران به طلوع‌نیوز گفت: «دولت ایران اخراج مهاجران بدون اسناد را آغاز کرده و به شدت این طرح در حال اجرایی شدن است که یک سری مشکلات را برای مهاجران به وجود آورده است.»

برخی رسانه‌های ایرانی اخیرا گزارش داده‌اند که ایران اجرای طرح "گردآوری و بازگشت شهروندان غیرمجاز" را در روزهای نخستین سال نو در این کشور آغاز کرده است. بر بنیاد گزارش‌ها، این طرح تا پایان تعطیلات نوروزی در بخش‌های تفریحی و دیگر بخش‌ها اجرا خواهد شد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجران درایران
بازداشت واذیت
نظرات بینندگان:

>>>   آقای شبکه اطلاع رسانی
در همه کشور ها مدارک و اسناد مهاجران غیر قانونی را کنترل می کنند و آنوقت شما تیتر می زنید آزار و اذیت مهاجران،
اگر شبکه اظلاع رسانی ناراحت نمی شود، ایران کمی مرزها را کنترل کند و از افراد مهاجر هم مدارک اقامت درخواست کند. فکر می کنم که این موضوع حداقل وظیفه پلیس هر کشوری است.
البته شبکه اطلاع رسانی به وظیفه خود عمل می کند و باید و حتما اخبار منفی برعلیه ایران نشر بدهد. این شبکه اگر در هفته ای چند تا خبر برعلیه ایران نشر ندهد، سعودی ها و هابی ها جیره و مواجیب را قطع می کنند

>>>   ایران و پاکستان هر دشمنان مردم ما هستند هیچ فرقی بین پاکستان ترورست پرور و ایران عوام فریب معامله گر با ترورستان نیست پس از دشمن چه گله .

>>>   من مردم ایران را خیلی دوست دارم

>>>   ماشالله به کشوری که ادعای دوستی اهل بیت داره وهمه جاش شعارلبیک یامهدی ویاحسین ودعاوسوگواری وشعائردینش ازتمام کشورهای اسلامی ممتازترودرخشانتره
اماصدافسوس که موضعشان درقبال یک عده پناهنده ی جنگ زده وغریب بشدت خشن وناعادلانس واین رفتارهای ریاکارانه ودوگانه خط بطلانی بر مرامشان نسبت به مسلمانی بودن ورفتارهای انسان دوستانس
درحقیقت اسلام حقیقی نه اسلام طالبان والقاعده وحکومت های فعلی به ظاهراسلامیس بلکه درکتابهای قدیمی وخطی محصوروممنوع المطالعه شده که دقیقانقطه مقابل این اسلام ساختگی این گروهاس
یاعلی مدد

>>>   درست است که طالبان عفو عمومی اعلان نموده اند و حالا در افغانستان جنگ نیست.
اما مردم میگویند که درین مملکت کار و بار نیست و یا هم درآمد کم است. ازین خاطر بیچاره ها یا پاسپورت میگیرند و یا هم بطور قاجاقی به ایران میروند و میخواهند در ایران کار سیاه و یاسفید به نرخ کم کنند و در نتیجه جای کار خود ایرانی ها را بگیرند و یا هم بطور قاجاقی میخواهند که از ایران به ترکیه و از آنجا به اروپا بروند،تا بگویند که در افغانستان شرایط کار یک اندازه مشکل شده است و کار و بار نیست،برای ما پناهندگی بدهید،اما نیرو های امنیتی ایران آنها را دستگیر کرده دوباره به وطن شان میفرستد و میگویند که در مملکت خود باشید و با یک لقمه نام سیر و یا گرسنه بسازید و خودتان کشور خودتان را آباد کنید.
هر چیز در وطن تان دارید. از زمین فراوان گرفته تا آب فراوان تا منابع معدنی فراوان و نیروی کار فراوان جوان.
پس چه میکنید اینجا؟
بروید به وطن خود.
در دوجنگ جهانی اروپا به خاک یکسان شد،اما مردم شان با غیرت و همت،دوباره وطن و کشور هایشان را از نو آباد کردند.
شما را بلا زده است که نمی روید و کشور تان را آباد نمی کنید و در سراسر دنیا درخواست پناهندگی میدهید؟

>>>   💦✍ در فارسی مثلی داریم که (آنها روباه-خانه شیر-صحرا هستند) که همین مردمی زبان-سگخورده و مردم غافلشده را گویند،
👈 که در سرزمین اجدادی شان اقدام اعاده شناسه/هویت زبانی-تباری شان شکایت نکرده و برای حقوق مسلم شان برای جان و مال شان سرو صدای، مذاهره میلیونی، تبلیغات، آگاهی دهی، بیدارسازی و قیام (برعلیه اشغالگرانی افغانپشتون-ناقلین بیوطن) نمیکنند و اینها خیلی احمقانه در بیابان اجنبی شلیته گری و ناله و فغان دارند،
👈 از سبب تحمیل هویتی (افغان یعنی پشتون بودن و افغانستان یعنی برای پشتوزبانان) و بلاخره هویت ناتباری (ناافغان) طفیلی یا تحمیلی/جبری که مساوی میشود به (فغان ناله چیغ) شان در داخل و بیرون کشور !؟؟

>>>   در جواب این دوست ایرانی که گفته : شما را بلازده است بروید کشور خود را آباد کنید.
من می گویم مگر شما ایرانی ها را بلازده است که هشت میلیون نفر شما در اروپا آمریکا و کانادا مهاجر شدید و آنجا پول دولت های غربی را می گیرید؟
برگردید به کشور خود و در کنار دیگران که امن هم هست کشور خود را اباد کنید
شیما کابل

>>>   خانم شیما کابل
اول اینکه مهارحذن ایرانی در غرب اکثرا متخصصین و افراد موفق آن جامعه هستند، دوم اینکه به نسبت جمعیت ایران متلا 1 میلیون نفر در آمریکا که بیشترین مهاجرین ایرانی را دارد حتی در مقایسه با خیلی از کشورهای اروپایی کمتر هست، شما کافی هست آمار مثلا مهاجران ژاپنی و فرانسوی و غیره رو در آمریکا در بیاورید، سوم آنکه ما به حضور شما در کشورهای غربی ایرادی نمی گیریم و به ما هم ربطی ندارد، عنده ناراحتی و نگرانی هموطنان ایرانی من حضور اتباع بیگانه افغانستانی در کشورمان به شکل هم غیر قانونی و هم بیشتر از حد نرمال معمول و ظرفیت کشورمان هست و قبول دارید که ما حق داریم در مورد کشور خودمان نگران باشیم و آنرا را بیان کنیم.. و در آخر اینکه حضور افغانها در ایران را که ما اعتراض کنیم همانطور که گفتم حق ماست ولی حضور ایرانیان در غرب به شما چه ربطی دارد؟! شما به حضور اتباع ایرانی در کشور خودتان معترض باشید

>>>   در جواب شیما اولا عمده ایرانیان با ویزا مهاجرت میکنند و از در ورودی صاحبخانه وارد میشوند نه از دیوار بالا بروند . ثانیا عمده ایرانیان تحصیل کرده در مهندسی و پزشکی و دیگر رشته ها هستند و منشا خدمات زیادی در کشور میزبان هستند . ثانیا اگر کشورهای اروپایی هموطنان ایرانی ما را اخراج بکنند مثل شما از آنها طلبکار نمی شویم .

>>>   نظردهنده ای که گفته همه ایرانی ها در دیگر کشور ها مهندس و دکتر هستند. بیا و در غرب ببین همه ایرانی هایی که طی چند سال اخیر به اروپا و آمریکا امده اند قاچاقی و مجرد هستند باید خودت بیایی ببینی چکار می کنند این بقول شما مهندسین شما....

>>>   در مورد نظر دهنده هفتم
کسانی از مردم ایران مهاجرت می کنند یا متخصص هستند یا پزشک
نمونه بارز ان کشور المان است که بیش از 20 هزار پزشک دارد که به اعتراف خود مسئولین المان اگر پزشکان ایرانی نباشند حوزه پزشکی المان از هم می پاشد بازهم مثال بزنم عزیزم
در فرانسه دکتر ایرج گنج بخش یکی از بهترین مختصصان قلب است
تمام کسانی که در ایران مهاجرت کردن اکثر 90 درصد سطح علمی بالای دارند در حوزه های دیگر می خواهی برایت مثل بزنم
حدود 40 درصد از شاغلان سازمان فضایی ناسای امریکا ایرانی هستند
36 هزار پزشک و پرستار در امریکا ایرانی هستند
پروفسور توفیق موسیوند؛ مخترع نخستین قلب مصنوعی ...
۲. دکتر علی اصغر خدا دوست؛ برجسته‌ترین چشم پزشک ایرانی ...
۳. پروفسور مجید سمیعی؛ مشهورترین جراح مغز و اعصاب ...
۴. پروفسور محمد حسین ماندگار، پدر پیوند قلب ایران
اما ایران شده مرکز سواد آموزی و تحصیل و دوره کاراموزی برای اتباع و طالبان به فکر تربیت مجاهد؟!!
تازه ملت ایران به شما لطف می کنند تا الان سکوت کردن
راستی جنابعالی از کدم دسته هستی ؟!!!

>>>   زمانی که خط تولید صنعت کم قوت است و خط تولید انسانی ماشالا پر قدرت از این بهتر نمیشود
در وضعیت امروز مهاجرین بیشتر معضلات گردن خود ماست
دلیل برخورد سخت امروز حاصل مهاجرت انبوه و بی مدرک به شهر های بزرگ ایران میباشد و دلیل دیگر سیخونک کردن همسایگان توسط سیاستمداران احمق پشتون
مهاجرین باید تمام مدارک خود را جور کنند و آداب فرهنگی کشور مقابل را رعایت کنند اگر با همین فرمان پیش برویم شرایط مهاجرین سخت تر میشود و همه همسایگان یک کمربند امنیتی در سرحدات خود احداث خواهند کرد

>>>   طبق گفته شیما خانم چون مردم ایران به اروپا میروند که بخش اعظمی از آن ها مدارج علمی دارند ما افغانستانی ها حق داریم در هرجا خواستیم مهاجر شویم و کلونی سازی کنیم!
بدترین چیز در دنیا فقر و بی جا شدن هست و بدتر از بیجا شدن داشتن سر پر باد و زبان پیش فعال میباشد که اگر از اولی گذر کنی دومی تو را هلاک میکند!
این تفکر سران افغانپشتون است که با شکم گرسنه رجز میخوانند!از حق نگذریم ایران هم خوبی های خودش را دارد و حداقل در آن کار هست بهتر از جایی میباشد که طالب پسر باز در آن سالاری کند و مکتب بر زنان حرام کند!

>>>   نظر دهنده دهم :
در این تحولات جنگ داعش در سوریه و عراق و سقوط اشرفک امریکایی در افغانستان سیل مهاجرت از این کشورها به اروپا و غرب و امریکا راه افتاده است حال تعدادی ایرانی هم همراه با ان موج رهسپار غرب شدن جای شمارا تنگ کرده است؟؟؟؟؟؟ شما فقط ارشیو تصاویری ((افغانستان در سالی که گذشت نگاه کن 1)) در مرز ایران همه جوان و مرد و مجرد اما در مرز پاکستان همه سالخورده و زن و بچه واقعا ایران باید نگران این حجم افغانی بی هویت قاچاق باشد
مجتبی

>>>   به نظر دهنده ششم افغانستان مال پشتون وناقلین بود و هست تاریخ افغانستان را ببین غیرازقوم پشتون کدام قوم ازتاسیس این کشور در مقابل دشمنان این کشور شمشیر به کمر بسته است نشان بتی غیر از پشتون شما غیر خاین بودن چیز دیگر بلد نیستی چندسال دیگر ببین وطن دارای ما که هزاره استن مالکیت سوریه و عراق را میکند یا نا که شما کجا بودید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است