حذف زبان فارسی از بخش‌های ریاست معارف هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۲    ۱۴۰۱/۶/۳۰ کد خبر: 171360 منبع: پرینت

منابع محلی از ولایت هرات با ارسال چند عکس می‌گویند طالبان به روند پاکسازی زبان فارسی از تابلوهای ادارات دولتی ادامه داده‌اند.
منابع می‌گویند طالبان تابلوهای قدیمی را از شعبه‌های ریاست معارف ولایت هرات برداشته و تابلوهای تازه‌ای را تنها به زبان پشتو در این شعبه‌ها نصب کرده‌اند.
زبان اکثریت مردم هرات و مناطق اطراف آن، فارسی است.

طالبان در یک سال گذشته به طور نظام‌مند به پاکسازی زبان فارسی از تابلوهای دولتی در کابل و ولایت‌های افغانستان دست زده‌اند.
چند روز پیش مقام‌های اداره صحت طالبان در هرات، زبان فارسی را از تابلوی شفاخانه ۶۵۰ بستر این شهر فارسی‌زبان حذف کرده‌اند.
این تابلو پیش از این به زبان فارسی بود، اما اکنون فقط به پشتو و انگلیسی نوشته شده است.
حذف زبان فارسی از این تابلو واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هرات را وادار به پاسخگویی کرد.

نعیم الحق حقانی به رسانه‌ها گفت که این تابلو، تابلوی بخش عاجل است و وعده داد که تابلوی اصلی به زبان فارسی خواهد بود.
با این حال روز گذشته گزاراش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد طالبان زبان فارسی را از تابلوی ساختمان جدید دانشگاه بلخ حذف کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست معارف
هرات طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   تمام اقدامات و فعالیتهای هدفمند در بخش حذف و کمرنگ ساختن زبان فارسی ناشی از سبک اندیشی و با عرض معذرت حماقت انعده افرادی که در گذشته ها ی دور ، نزدیک و کنون. مبادرت به چنین. اعمال غیر مردمی و ضد فرهنگ. زده اند ، میباشد.محمد گلخان مومند بر اساس برنامه ای مشخص با حمایت انگلیس و نظام بر حال وقت دست به تحریف ، جعل و خصومت علیه زبان فارسی دری و یا فارسی زبانان زد ، اما موفق نگردید بلکه برعکس زبان فارسی در تمام مناطق کشور بخصوص شهر کابل رونق بیش‌تر یافت و امروز خاطرات بد و زشت از این شخص در ذهن تاریخ برجا مانده است.
فرهنگ ستیزی و جعل کاری در امور فرهنگی بخشی از سیاست های عظمت طلبانه گروه های متعصب و نشنلستهای افراطی میباشد...
طالب و یا هر گروه دگر به تاریخ قدیم این کشور مراجعه کند و بتاریخ مبارزات مردم علیه چنگیز خان. نظر بیاندازند. ... چنگیز خان هر جا را که فتح می‌کرد تلاش داشت تا زنده جانی باقی نماند ، با قتل و قتال عمومی از یک شهر به شهر دگر میتاخت ولی هنگام بازگشت متوجه میشد که باز از گوشه و بیشه انسان‌های زنده میجنبند و بر روی خاکستر ها و خرابه ها دو باره طرح زندگی میریزند..با دیدن چنین صحنه ها چنگیز به همرکابان و جنرالان خود گفت :این مردم را من تا آخرین طفل در بطن مادرانشان نابود کرده بودم ، چگونه دوباره سر بر آوردند...”
مردم ، فرهنگ و زبان شان را نمیتوان نابود کرد ، بخصوص در شرایط زندگی دیجیتالی امروز. هر کی باشد اگر چنین بیاندیشد احمقی بیش نیست.
فخر اهنگر

>>>   زبان فارسی چه میخواهید .با همان زبان پشتو لوله تفنگ و کشتار و انتحار به هم میفهمانید .ملتهای متمدن و دارای سابقه علمی و فرهنگی و تمدنی زبان میداند نه شما مجتبی

>>>   آدم بی ننگ خاک ازدست دادآزادی راازدست دادامی زبان ازدست میده شب روزحبیب رلرمان پدارم وکیل پارلمان مامردم هرات دادمیزدکی پارسی استم حالاکوجااست یک سال بعدطالبان میگم فارسی بان ازهرات بیروشو مسل شمالیها کی وزیراستانی جابجامیکنه درهرات شیه نابودمیکنه این نوکران چتل استان

>>>   در مقابله با فارسی ستیزی فاشیست های قومی کورس های بیشتر آموزش زبان و شعر فارسی را ایجاد کنید.
محافل شعرخوانی و داستان و قصه نویسی و دروس شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی و بیدل خوانی راه بیندازید.

>>>   این دم بریده ها / طالبان که از بمب اتمی نمی ترسند واعلان کردند که رهبر شان گفته که اگر از بمب اتمی هم بر علیه آنها استفاده شود حتی یک قدم هم از دیوانه بازی های اوغانی شان عقب نشینی نمیکنند و یک مالیخولیایی دیگر شان گفته بود در صورت که برای شان هدایت داده شود بیرق شانرا در کاخ سفید نصب خواهند کرد یعنی ایالات متحده امریکا را اشغال خواهند کرد پس با این همه قدرتی!!!! که دارند از زبان فارسی شیرین که حتی در سازمان ملل متحد هم جایگاه خود را دارد چرا میترسند ؟ ضدیت طالبان و مبارزه شان با زبان فارسی که در گذشته و در حال حاضر یکی از زبان های رهگشا به سمت علم و دانش ، مدنیت و انسانیت میباشد نشانه هراس آنها از نابودی جهالت قومی-اوغانی شان توسط قدرت پنهان زبان فارسی و گویندگان آگاه این زبان است. اینها در تاریکی جهل و خرافه ای اوغانی است که میتوانند به آسانی از مردم خودشان و حتی سایر اقوام کشور سواری بگیرند.
فارسی زبانان عزیز! بعضی ها میگویند که هیچ کسی نمیتواند جلو پیشرف و توسعه زبان های ریشه داری مانند زبان فارسی را بگیرند اما دیدیم که انگلیس ها اینکار را کردند و جلو گسترش زبان فارسی را در شبه قاره هند گرفتند اگر شیطنت انگلیس ها نبود شاید امروز زبان فارسی در کنار زبان اردو و انگلیسی زبان رسمی در شبه قاره میبود لذا تا دیر نشده جلو این شرارت پیشگی نوکران پاکستانی - عربی که خود در حقیقت مزدوران انگلیس اند را به هر نحو ممکن بگیرید و اجازه ندهید که با چنین ترفند ها مردمان اصیل کشور ما را به غلامان دست سوم انگلیس مبدل سازند چون غلامان دست دوم انگلیس خود طالبان و غلامان دست اول انگلیس ، پاکستانی ها و کشور های عربی دخیل در مناقشات افغانستان میباشد در اخیر با استفاده از فرصت مرگ اربابی ارباب شان ملکه الیزابت را حضور رهبران دست اول طالبان تسلیت عرض میدارم امید وارم که طالبان و ارباب های شان به صورت متداوم به استقبال چنین حوادثی که باعث خوشحالی مبارزین ضد استعمار میگردد بروند.

>>>   خدا خیرشان بدهد که تکلیف همه را با اوغانستان روشن کردند غیر پشتون دانستند که زندگی با پشتون امکان ندارد بروند به فکر بنا کردن تاجیکستان و هزارستان و اوزبیکستان خود باشند

>>>   خبرخوش به همه ما.
دریک رای گیری علنی درکوپن هاگن دراثرفشار واصرار مسلمان اشتراک کننده باتاییداکثریت ناچیز علمای جامعه شناسی قبول کردند که همه مسلمانان صدفیصد احمق نیستند، بلکه انگشت شمارمسلمانانی درامریکاواروپا زندگی دارند که بصورت نسبی دربعضی مواردازنعمت تعقل برخوداراند.طورمثال انها میدانند که قتل وانفجاروانتحا وسربریدن تحت نام جهاد،دست بریدن وسنگسار بنام احکام شرعی وچوروچپاول اموال دولتی وشخصی بنام مال غنیمت اعمال زشت وپلید وناپسنداند.
عاقل

>>>   فغانستان یک راه برای ادامه بقا بیش ندارد برابری حقوقی بین ملیت‌ها و اقوام ساکن فغانستان کثیرالمله، متضمن بقاء و حفظ یکپارچگی فغانستان خواهد بوددر غیر این تجزیه راه حل قطعی است

>>>   تجزیه فارسی زبنان هز اوغانستان ک تشکیل کشور ایران رقی تنها راه نجان زبان ک وملت فارسی در افغانستان است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است