مردی‌ که بمب و آتش فروخت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۴    ۱۴۰۰/۷/۲۲ کد خبر: 168662 منبع: پرینت

هفده سال پیش از امروز مقاله‌ای نوشتم زیر نام «مردی که بمب و آتش فروخت». این مقاله پرده از سرقت برنامه های اتومی پاکستان توسط عبدالقدیر خان بر می‌داشت.

مقاله روشی که پاکستانی‌ها برای برنامه‌ی هسته‌ای گرفته بودند، نقش بوتو، یحیی خان و مشرف و تهدید گسترش بمب اتومی و پیوند ایدیولوژی با مسابقات هسته‌ای در جهان را وضاحت می‌داد. این مقاله برای نخستین بار توسط سایت صبح بخیر افغانستان که در آن‌زمان یکی از بهترین رسانه های افغانستان بود به همت آقای باری سلام به نشر رفت. سپس تلویزیون آریانا به همت جناب عبدا‌لقدیر میرزایی برنامه‌ی سه گزینه‌ای از این پژوهش بدست نشر سپرد که سه بار به درخواست بینندگان بازپخش شد. آقای مسعود قیام که برنامه‌ی اثر گذار شش‌ونیم طلوع را مدیریت می‌کرد برنامه‌ای بر بنیاد این پژوهش پیش‌کش کرد که با زیبایی ویژه ادا شد. بعدها آقای سنجر سهیل با ویرایش تازه مقاله را در هشت صبح بازنشر کرد.

این مقاله، آقای عبدالقدیر خان و برنامه‌ی خطرآفرینش را برای افغانستان به معرفی گرفت. برنامه های رسانه‌ای که از این مقاله نشأت کردند شاید برای همیش در ذهن تاریخ یک دوره‌ی تغییر و دگرگونی ضبط شود. گاهی آقای عبدالقدیر خان در مصاحبه‌ای با تلویزیون جیو نیوز واکنش نشان داد و در تلاش توجیه برنامه هایش برآمد. یک‌بار تلاش کردم آقای خان را از نزدیک ببینم. از طریق انستیتوت مطالعات استراتژیک دنمارک که رابطه‌ای خوبی با نهاد قدیرخان داشت، تلاش کردم، اما پاسخ منفی بود. اساساَ آقای عبدالقدیر خان در بازداشت خانه‌گی به سر می‌برد البته تحت فشار جدی امریکا.

امروز خبر مرگ عبدالقدیر خان بالا گرفت و مرا به یاد آن سال‌ها انداخت که بسیار کار می‌کردم. راستش همه بسیار کار می‌کردیم. همه‌ی وجود ما پر از شور و شعور بود. دلم برای آن روزها تنگ شد. برای کابل، برای جوانانش که آرزو های کلانی به دل می‌پرورانیدند.
کاش می‌شد تلویزیون‌ها آن برنامه ها را در روزهای‌که پدر بمب اتومی اسلامی وفات کرده بازنشر کنند.
یاد باد آن روزگاران و یارانش، یاد باد!

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بمب
آتش
نظرات بینندگان:

>>>   کشوری به نام پاکستان در سال ۱۹۴۷ تولد شد و با درایت سیاسی رهبران اش در ظرف ۵۰ سال تبدیل به قدرت اتومی شد.
اما کشوری به نام افغانستان در زمان عبد رحمن بچه اوضل شاید حدود صد سال پیشتر از تولد پاکستان شکل گرفت و با استبداد قومی اداره شد و در اثر بی خردی و بی درایتی رهبران اش فعلا" حکومت اش دست نشانده پاکستان است و برای نان روزمره اش دست گدایی به کفر و مسلمان دراز میکند و کسی خیرات نمیدهد.
فاعتبروا یا اولی الابصار

>>>   همه آن روزها را میدیا و نویسندگان با تشدید اختلافات قومی و لسانی در کشور نابود کردند
حال شاید عرق شرم بر چپن شما نشسته باشد که بار بار دلسوزان وطن هوشدار دادند که اینقدر در میدیا و. فیسبوک و سایر چنلها آتش قومی بر پا نکنید
این شما بودید که مردم ملکی ساده را به بازی گرفتید
در رساته هایتان از اختلافات و قومی لسانی با توان و زورمندی بسیار نوشته می کردید جوانان احمق و گوسفند هم در زیر آن نوشته ها به نام آزادی بیان همدیگر را توهین می کردند که الله تعالی در قرآن مشرکین را نگفته بود
بنا امروز کدام اتفاق و اتحادی بین ما نیست

>>>   آه، آه، آه !!!!!! به این حیرانم که تا هنوز کسانی باور دارند که برنامه اتمی چرکستان با یک "سرقت برنامه های اتومی " اتفاق افتاد؟؟؟؟!!!!! اگر بگیریم درست است سرو کار قدیر آغا با انترپول بود!
این برنامه بر ضد اتمی شدن هند (که به کمک شیطان بزرگ و برای تخته خیز علیه چین بود) توسط چین طرح و عملی شد. اگر هیچ کس از این مکانیزم اگاهی ندارد حداقل چند صباحی درین ساحه پیراهن کهنه کرده ام و خوب آگاهم که همچو تاسیسات ضرورت به متخصصین مختلف دارد و نه یک تخصص یا نقشه دزدی شده!!!
آتش‌خاوری

>>>   اگر غربی ها بمب اتمی را خودشان به پاکستان نمی دادند،قوای شوروی از افغانستان خارج نمیشدند.
زیرا شوروی درک کرد که تسخیر پاکستان و رسیدن به آب های گرم بحیره هند،دیگر نا ممکن است و افغانستان نیز با سی میلیون نفوس اش،تلک گردن شوروی خواهند ماند.
بنأ فرار را بر قرار ترجیح داد و قوای خود را از افغانستان بیرون کرد.
اما خیلی دیر شده بود.جنگ افغانستان و پایین آمدن نرخ نفت و گاز در جهان،برای شوروی صربه اقتصادی وارد کرده بود که منجر به ازهم پاشی اتحاد شوروی شد.

>>>   جناب ملک ستیز!
کارهای پروژوی رو بنایی همیش همینگونه بوده و خواهد بود؛
باید بزرگان و اندیشمندان ما بجای کارهای نمایشی زودگذر در گذشته در اندیشه کارهای بنیادین و زیر بنایی میبودند؛
بلی شما و تعدادی از جوانان٬ نه همه جوانان٬ آرزوهای کلانی را در سر می پرورانیدند٬ میخواستید با رویا های خویش٬ نه با امکانات عملی کهکشانها را تسخیر نمایید؛
تلویزونی٬ خاصتآ تلویزیون طلوع٬ شبکه ی بود برای تبلیغات و بازاریابی بنگاهای بزرگ چند ملیتی و منافع کشور های استعماری در راس امریکا؛
که اکثریت برنامه های این شبکه برای اغفال جوانان و مصروف نگهداشتن ایشان عیار شده بود. برنامه های پوچ و هرزه ی٬ چون راه اندازی برنامه « ستاره افغان » که جز گمراه سازی نسل جوان و به بیراهه کشانیدن جوانان کار دیگری نداشت. این برنامه ماننداکثری برنامه های دیگر این شبکه به عوض سوق جوانان به طرف علم و دانش و خردورزی جز به بیراهه کشانیدن و عیاشی و هرزه گی کاری دیگری نمیکرد؛
البته برنامه شش و نیم جوان پرتلاش و نهایت با استعداد و استثنایی مسعود قیام که شما ازان یادآوری کردید و جوانانی چون زنده یاد یما سیاوش از استثناآت تلویزیون طلوع بود.
بلی جوانان پسر و دختر ما در بخش امور روبنایی جز کارهای تقلیدی چون مود های لباس و آرایش٬ و ساز و آواز و رفتن به کافه ها و قیلون کشیدن ها و عطش پولدار شدن به هر وسیله ای ممکن٬ که شما ازان منحیث خاطرات خوش یادآوری نموده اید٬ به دنبال چیزهای بهتر اجتماعی و انسانی نبودند.
اما برعکس؛
همه میدانیم که متاسفانه در بخش کار های بنیادین و زیر بنایی جوانان توجه جدی صورت نگرفت٬ تا توان خردورزی و اندیشیدن و تلاش برای پیشرفت در بخش های علوم صورت میگرفت٬ تا جلو رشد افکار پوسیده بنیاد گرایی گرفته میشد؛
این را همه میدانستیم که تنها مدرسه های حقانیه اکوره ختک و مدرسه های قبایلی لر و بر نبود که طالب انتحاری پرورش میداد؛
بلکه دانشگاهای ما نیز به مراکز طالب پروری مبدل گردیده بودند. اگر طالبان مدارس حقانیه برای انجام عمل انتحاری بمب ها را در کمر می بستند٬ مغز های محصلین دانشگاهی ما خود به بمب های خطرناکتر از بمب انتحاری مبدل شده بود.
اگر ما واقعآ در بیست سال گذشته به بازسازی مغز ها مصروف میبودیم٬ زمینه ظهور مجدد قارچ های سیاهی به نام طالب و تکرار ناباورانه تاریخ ننگین ابدآ به وقوع نمی پیوست.
جناب ملک ستیز!
شما چرا بجای تلاش ملاقات با عبدالقدیر خان پدر بمب اتمی پاکستانی٬ تلاش به خرچ ندادید تا پدر های بمب مغزی افغانی جنابان حامد کرزی و اشرف غنی احمدزی را ملاقات میکردید؛
تا این دو جناب را قانع میساختید که ایشان در حال ساختن بمب هایی اند که به مراتب خطرناکتر از بمب هستوی عبدالقدیر خان است٬
اگر دستگاهای تولید بمب اتمی پاکستان در چند سال یک بمی را تولید مینمود٬ دستگاهای تولیدی کرزی - احمدزی سالانه به تولید ده ها هزار بمب مغزی در حال انفجار بود؛
اگر بمب ساخت عبدالقدیر خان در مقابل دشمنان احتمالی خارجی استعمال میشود٬ بمب های ساخت کارخانه های حامد کرزی واشرف غنی احمدزی محض برای ویرانی و تباهی کشور خود به مصرف میرسند.
کاش خردمندانی چون شما به عوض گز و پل کردن کشور های مختلف در قاره ها٬ در خانه ی خویش که در شرف تباهی و بربادی بود توجه میکردید؛
و امروز به گذشته حسرت نمیخوردید!!!
فردوس یاس

>>>   از سال 71 که شــرو فســـاد تولد یافت دیگر کسی روی خوشی را ندید
غ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است