دادخواهی در هرات تا استعفای قوماندان امنیه و والی
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۷    ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ کد خبر: 166494 منبع: پرینت

بدستور وحید قتالی والی و رییس کمیسیون نظامی ولایت هرات در مزدحم ترین ساعت رفت و آمد مردم در جبرییل به فرماندهی قوماندان ولایت پس از یک لشکر کشی به بهانه گرفتاری حبیب الله غوریانی برمردم ملکی وخانه های مسکونی حمله کردند. در این حمله نزدیک به 50 نفر زخم برداشتند ودو جسد امروز از پشت بام یکی از خانه ها پیدا شده است. خانه های مسکونی زیادی درو پنجره شان شکسته است، مغازه ها ودکان ها آسیب دیده ووسایط شخصی مردم ازبین رفته است.

دیشب عده از متنفذین وموسفیدان برای ختم لشکر کشی به دفتر والی رفتنند وبه والی گفتند که: شما بخاطر گرفتاری یک نفر چرا این لشکرکشی عظیم را راه انداختید؟ و نیروهای امنیتی تان بجای محافظت از شهروندان، به روی کودکان، مردان و زنان محله و عابران آتش کردند؟ شما جناب والی چه توجیه براین لشکر کشی و تهاجم تان در محله دارید؟ والی خجالت زده، پریشان ومضطرب پاسخ میدهد که بلی این اشتباه را کرده ام. همین الان دستور برگشت نیروهای امنیتی را میدهم. ساعت یک بجه شب نیروهای امنیتی محل را ترک میکنند.

در این شکی وجود ندارد که والی، قوماندان امنیه در تبانی و تماس مستمر با مرکز دست به این لشکر کشی زده است. تا به نحوی به هزاره ها ضرب شصت نشان بدهند. این عمل در راستای اهداف سرکوب هزاره ها به عنوان یک هدف راهبردی کوتاه مدت عمل میکند. در بهسود بالای مردم بهسود ودرواقع بر جنبش مقاومت وفرمانده علیپور حمله کردند، در یک توطئه سازمان یافته میخواستند که جنرال شجاعی را از رهبری خیزش مردمی مالستان کنار بزنند - که خوشبختانه موفق نشدند - برای جنرال صداقت دوسیه ترتیب کردند و دیروز در جبرییل به بهانه گرفتاری حاجی غوریانی بر مردم ملکی و عابران یورش بردند.

مردم ما در هرات باید با هوشمندی و فارغ از احساسات عمل نمایند. همین اکنون تلاش دارند تا از طریق ایجاد هیجان، بار دیگر هزاره های هرات را در معرض تهاجم نیروهای دولتی قرا بدهند. چنانچه جلسه مردم امروز در مسجد بی نتیجه پایان یافت. برای اینکه این عمل کین توزانه برخاسته از تعصب و تبعض علیه هزاره ها بی پاسخ نماند، هزاره ها باید دست به یک مظاهره گسترده درمقابل ولایت بزنند و خواهان رسیدگی به زخمیان حادثه، پرداخت غرامت به خسارات وارد شده و دلجویی مادی و معنوی از زخمیان و شهدای حادثه شوند.

در اینجا والی، قوماندان امنیه نه تنها از مردم جبرییل معذرت خواهی کنند، بلکه عاملان شلیک برمردم را به محاکمه بسپارند. سرانجام این دادخواهی گسترده باید منجر به استعفای والی وقوماندان امنیه ولایت هرات گردد. تنها این دادخواست میتواند مرهمی کوچکی باشد بر زخم های ناشی از حمله و لشکر کشی دیروز در جبرییل هرات. سنگ زدن به خانه تورن امان الله کدام دردی را دوا نمیکند. این لشکر کشی از رهبری حکومت محلی و مرکزی سازمان داده شده بود. در این مرحله هیجان زدگی، هزاره های هرات و جرییل باید با تعقل و هوشمندی عمل کنند. تا بار دیگر بردام های گسترده شده هزاره ستیزی گرفتار نشویم.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   مردم باید بدانند که هر کسی که خود را مدافع ملیت خود میدانند وزیر واژه های مختلف هزاره وپشتون وازبک پنهان میشوند کلان ترین جفا را در حق تمام افغانستان مینمایند جنایت کار جنایت کار است چی از این ملیت باشد چی از ان ملیت
والی هرات مکلف است تا از جان هراتیان حفاظت کند بناً دستگیری اوباشان که چند کله بیش نیستند یکی از وظایف اساسی شان میباشد تا شر این مفسدین فی الرض را در طویل مدت از سر مردم کم کند
و. م . هالند

>>>   چرا مردم محل برای غوریانی مفسد فاسد مردم ازار اجازه فعالیت عمل غیر قانونی و قلدری را دادند و فرزندان شانرا در خدمت این خاین گذاشته اند اگر حمایتی مردم محل ازین خاین با افراد مسلح غیر مسولش نمیبود چنین چیزی اتفاق نمی افتاد حال وقت غوریانی با دارو دسته مسلح غیر مسولش که در نا امنی های هرات و دزدی ها و قتل و راه گیری و زندانی کردن مردم بزندان های شخصی اش از جانب محکمه امر گرفتاری و زندانی ان صادر گرد و بخاط تطبیق حکم محکمه پولیس ملی دست بکار گرده بود اما از جانب تفنگداران غیر مسول وابسته به غوریانی علیه پولیس ملی فیر صورت گرفت و ناگزیر پولیس هم از سلاح دست داشته قانونی شان علیه خاینین کار گرفته در نتیجه کشته و زخمی بجا گذاشت بگفته غوریانی که تعدا 62 فرد مسلح دارد همین مقدار سالاح ثقیل و خفیف و معاش و مصرف روزانه این تعداد را از کجا تامین میکند و این سلاح و مهمات غیر قانونی را از کجا برایش داده شده و چرا ثبت و راجستر نکرده اقای علی تقوایی بیاید بخاط خدا از قلدران جنایتکار بنام قوم و سمت و نژاد حمایت را از خود دور کنیم بگذاریم تا قانون بالایشان تطبیق گردد دست شان از جنایت گرفته شود بزندان انداخته شوند.

>>>   هزاره ها بعد از سال ۲۰۰۱ در هرات جابجا شدند و حالا سعودی پلان دارد که این تازه جابجا شده ها هرات را دوباره ترک کنند.
یکی و خلاص

>>>   این والی همونی نیست که چند وقت پیش بخاطر حادثه یزد میگفت یکروز با ایران تسویه می کنیم؟
حالا خودش هموطنانش را کشته؟
حالا میخواد اول با کی تسویه کنه؟

>>>   سران این کشور اوغان همیشه جنگ را در خانه خود شان تجربه می کنند. اینها هیچ وقت از مردم شان حمایت نکرده اند و نمی کنند.

>>>   تا وقتی در این کشور والی از پشتونیزم انتخاب می‌شود همین آش و همین کاسه هست هدفشان کشتار مردم ملکی بی گناه و ستمدیده است که هر روز آرامش و امنیت آنها را سلب کرده نه اقتصاد را تامین میکند و نه امنیت ما کدام گناهی کردیم در این کشور متولد شدیم ای خدا ایکاش هرات جزو ایران بود تمام شهرهای کوچک ایران هم بیشتر رشد و پیشرفت کرده است.
حامد بهزاد

>>>   تسویه حسابش آتش زدن گمرک هرات بود

>>>   تقصیر از خود هزاره است وقتی ما تاجیک ها ندای خراسان خواهی سر میدهیم سکوت و سازش می‌کردید و جاهلان ساده لوه شما گفتید افغان میشویم کدام اعتراض نکردید گفتید اوغان برای ما بهتر از تاجیک بود بفرما نتیجه خواب و خوشخیالی و خوش خدمتی رهبران خود را دریافتی؟ هرچه کاشتی همان برداشت کردی. وقتی ساده لوه شوی افغان تمامیت خواه دلش به حال من و تو نسوخته است و جان تو کدام ارزنی برایش ارزش ندارد.
عبدالله‌، سمنگان

>>>   هزاره ها نباید در هر نقطه کشور افراد مسلح غیرمسول داشته باشد و به دستور و هدایت و اهداف کشور های همسایه علیه دولت و مردم استفاده شوند هزاره ها جزجامعه افغانستان واز این کشور هستند و اگر بسیار شوق مسلح شدن را دارند باید بطور قانونی درارگان های نظامی محضر خدمت بکشور ومردم خود شوند وا از بی بندوباری ها و لاندغری ها دست بکشند و به نفع بیگانگان وطن خود را ویران نکند
احمد از ترکیه

>>>   اشرف غنی هرگز برای هزاره اقوام خود را محاکمه نمی کند. این توقع از این دولت بیجا است. دولت اشرف غنی خود منشأ این ظلم و تجاوز بر مردم هزاره است. او دوست دارد سر بر تن مردم هزاره نباشد. او یهودی است و تفکر یهودی همه اقوام را قربانی قوم خود می کند و نه تنها هیچ ارزشی برای غیر یهودی قائل نیستند بلکه بر این باور هستند که خداوند غیر یهودی را مانند حیوانات برای یهودیان آفریده است. از این رو اقوام غیر یهود هیچ احترامی ندارند. در این چند سال حکومت اشرف غنی باید ماهیت و ذات پلید این موجود یهودی را شناخته باشیم. مگر یاد تان نیست که در چند سال پیش مردم بهسود چند تا شتر کوچی ها را به اسارت گرفته بود تا اسرای هزاره را که در دست پشتونها اسیر بودند آزاد شوند، چیغ و فریاد اشرف غنی بر آمد و می گفت که این فاجعه قابل تحمل نیست که شترهای کوچی به اسارت گرفته شود و باید آزاد گردد و مردم هزاره هم شتران را رها کردند. ملاحظه می کنید که مردم هزاره در تفکر اسرائیلی اشرف غنی به اندازه شتران کوچی ارزش ندارد و انگهی ما می آییم از اشرف غنی اجرای عدالت می خواهیم! مگر اله داد قوماندن میدان وردگ که ده ها انسان را بی گناه کشت و ده ها نفر را هم زخمی کردفعلا کجاست. او را از میدان وردک برده وچند صباحی دیگر به خاطر همین جنایت به او رتبه نظامی می دهد و درجه نظامی اش را بالا می برد و ممکن است مدال وزیر اکبر خان هم به او داده شود. مسئله جبرئیل هم باعث بالا رفتن درجه والی هرات و قوماندان امنیه هرات خواهد شد. از سوی دیگر حکمتیا با اسلحه برای سرنگونی حکومت غنی تظاهرات را می اندازد، نه تنها هیچ مشکلی برای او از سوی دولت ایجاد نمی شود بلکه تمام خرج و مخارج حکمتیار و افراد جنایتکارش از سوی دولت پرداخته می شود و بدون هیچ عنوانی و منصبی در دولت، خود او و افرادش معاش ملیاردی می گیرند. اما علی پور که حامی دولت است و در مقابل اشرار از دولت و مردم هزاره دفاع می کند، جنایتکار تلقی شده و باید در منطق این دولت از بین برود و نابود شو!مردم هزاره باید هوشیار باشند و نباید به هر کس و ناکس اعتماد کنند و به فکر نجات خود و کشورش از شر این مفسدین فی الارض باشند.

>>>   از این حکومت قومی پشتون-اوغانی زیاد از این توقع نداشته باشید.

>>>   چرا با کامران علیزی تسویه حساب نمیشود و دوسیه های جنایی و افراد مسلح غیر مسئول او جدی گرفته نمیشوند؟ بخاطریکه اوغان است کوچی ناقل است و از قوم اوغان است؟

>>>   چرا قضیه را نژادی میکنید یک عده زورگو مسلح غیر مسئول را باید محاکمه کرد میخواهد از هر نژادی باشد قانون بر همه یکسان است ولی دراقدام به این قضیه در دستگیری مجرمین مسلح بی تدبیر انجام دادند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است