پیشنهاد امریکا برای نشست جهانی دربارۀ افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۴    ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ کد خبر: 166480 منبع: پرینت

آمریکا از برگزاری یک نشست جهانی با میزبانی سازمان ملل دربارۀ افغانستان خبر می‌دهد.
یک مقام بلندپایۀ وزارت خارجه ایالات متحده روز (چهارشنبه، ۱۳ حوت) به طلوع‌نیوز گفت که زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان درجریان دیدارهای سه روزه‌اش با چهره‌های اثرگذار سیاسی و رهبران حکومت افغانستان، ایجاد دورۀ انتقال برای گذار به ساختار سیاسی آینده، مشخص شدن پرنسیپ‌های نظام آینده و برگزاری نشست جهانی با میزبانی سازمان ملل را پیشنهاد کرده‌است.

بر بنیاد این پیشنهادها، در نخست یک نشست بزرگان سیاسی برگزار خواهد شد، سپس دربارۀ ساختار نظام سیاسی آینده توافق خواهد شد و در پایان نشست بزرگ جهانی به میزبانی سازمان ملل برگذار خواهد شد.
به گفتۀ این مقام، برای برجسته شدن نقش سازمان ملل، به گماشتن یک فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل در امور صلح افغانستان نیاز دیده می‌شود.
این مقام امریکایی می‌افزاید که خلیل‌زاد فردا به دوحه می‌رود و این پیشنهادها را با طالبان نیز، در میان می‌گذارد تا دیده شود واکنش این گروه به آنها چیست؟

دیدار خلیل‌زاد با چهره‌های سیاسی افغان؛
خلیلزاد در جریان سفر به کابل دربارۀ یک طرح حکومت مشارکتی با طالبان، با سیاست گران کشور به شمول اشرف غنی گفتگو کرده‌است.
منابع نزدیک به حامد کرزی و عبدالله عبدالله می‌گویند که آقای خلیلزاد پیش‌نویس یک طرح حکومت مشارکتی را به این سیاست گران سپرده‌است و گفته‌است که دیدگاه‌های شان را دربارۀ این طرح هرچه زودتر با وی، درمیان بگذارند.

این منابع افزودند که خلیلزاد به سیاست گران کشور همچنان گفته‌است که روند صلح در دوحه به حاشیه خواهد رفت و برای ایجاد یک حکومت مشارکتی که طالبان بخش آن خواهند بود، نشست بزرگ ملی و جهانی مشابه به نشست "بن" برگزار خواهد شد.
ریاست‌جمهوری نمی‌خواهد که در این باره واکنش نشان بدهد، اما رییس‌جمهور غنی پیش از این هشدارداده‌است که تا زنده است طالبان روی حکومت موقت را نخواهند دید.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شست جهانی
درباره افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آیا مرداری های بن برای هفت پشت این ملت بس نیست که باز نشست دیگری مشابه به نشست "بن" برگزار شود و آنهم در موجدیت دبل "ع".
آتش خاوری

>>>   واقعا باید هم مانند بن همه گروه داخل پروسه شود مگر در بن اگر برای طالب اول داده می شد حالا صلح دائمی در کشور می بود

>>>   یا ارگ یا مرگ.

>>>   تنها مشکل تو دبل ع است؟
نکنه مشکل شخصی خوانوادگی داشته باشی.

>>>   حتمن خوانوادگی است، خدا از دلش خبر دارد.

>>>   برای چارمی!
من این دبل "ع" را از زمانی میشناسم که در طب درس می خواند و در شفاخانه نور کار میکرد. من ازنظر فامیلی هیچ رابطه با او ندارم و حتی فامیلش‌را نمیشناسم. و ازنظر تحصیلی، وظیفه و درآمد هم با او مشکل و یا رقابتی ندارم و هیچگاه هم آرزو ندارم کار فعلی ام را بری اشغال پست او رها کنم.
تنها مشکل اینست که او همیشه شنونده ملایم طبع است (از همان قدیم) و هیچگاه درایت تصمیم گیری مسقلانه رامانند یک رهبر ازخود بروز داده نمی تواند. در حالیکه برای نماینده گی از تاجیکان شما ضرورت به یک فرد به اصطلاح عامه "سر تنبه" کار دارید ورنه همیشه پشت پرده می مانید. ازمن تنها یک گوشزد است ورنه در شهر خود خوش هستم و در هر نوع تصمیم مثل مرغابی آب تا بند پای من خواهد بود.
آتش خاوری

>>>   خاوری
تو یکی از اینها را میشناسی و ملت همه این ها را. ولی عقده تو خاص و تنها علیه ع قطعا باید شخصی باشد در غیر آن یکی بر دیگری که اصلا هیچکدام اینها ارجعیت ندارند، پس باید منطقی بنویسی نه شخصی.

>>>   بعد از معامله گری دوم دبل "ع" با مافیای ارگ دیگر شک مرا درعدم درایت او به یقین تبدیل کرد. من اورا انتقاد میکنم برای اینکه با این همه مورال ضعیف نباید در رهبری قرار میگرفت. جمعیت بدون آن با این همه معامله گران اش (قانونی، نور و .......) دیگر تاریخش‌ به پایان رسیده است.
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است