خلیلزاد با «طرح حکومت مشارکتی» به کابل آمده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۹    ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ کد خبر: 166467 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفر به کابل در بارۀ یک طرح حکومت مشارکتی با طالبان، با سیاست گران کشور به شمول رییس‌جمهور اشرف غنی گفتگو کرده‌است.

به گزارش طلوع، منابع نزدیک به حامد کرزی و عبدالله عبدالله می‌گویند که آقای خلیلزاد مسوده یک طرح حکومت مشارکتی را به این سیاستگران سپرده‌است و گفته‌است که دیدگاه‌های شان را در بارۀ این طرح هرچه زود با وی درمیان بگذارند.

این منابع می‌افزایند که خلیلزاد به سیاستگران کشور همچنان گفته‌است که روند صلح در دوحه به حاشیه خواهد رفت و برای ایجاد یک حکومت مشارکتی که طالبان بخش آن خواهند بود، نشست بزرگ ملی و جهانی مشابه به نشست "بن" برگزار خواهد شد.

شهزاده مسعود، از نزدیکان حامد کرزی در این باره گفته‌است:«مانند کنفرانس بن یک کنفرانس کلان بین المللی جور خواهد شد که طرف طالبان و جمهوریت به سطح رهبران در آن شرکت می کنند و در عین زمان جامعه جهانی به شمول امریکا و کشورهای منطقه به یک موافقت سیاسی برسد که مشروعیت سیاسی را از جامعه جهانی بگیرد و مشروعیت ملی را از طریق لوی جرگه عنعنوی بگیرد.»

منابع نزدیک به عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحۀ می‌افزایند که آقای خلیلزاد ازسیاست گران کشور خواسته است که دیدگاه‌های شان را در بارۀ طرح حکومت مشارکتی، هر چه زود تر نهایی و با واشنگتن درمیان بگذارند.
اما پرسش بنیادین این است که نوعیت نظام آینده، پس از حکومت مشارکتی چگونه خواهد بود؟

سید اسحاق گیلانی، عضو رهبری شورای مصالحه ملی در اینباره بیان داشت:«حکومت مشارکتی مانند دوره آقای کرزی است که بسیار به درد نمی خورد ولی از این حالت کرده بهتر است و یک امتیاز دارد که جنگ متوقف می شود، اما خدا کند که این گزینه موقتی باشد و برای یک طرح جدید در افغانستان باید فکر شود و زمینه سازی شود.»

انتظارمی رود که خلیلزاد رایزنی‌هایش را در اینباره درکابل تا روز چهارشنبه نیز ادامه دهد.
سید اکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان گفت:«حکومت مشارکتی را بگذارند که افغانان در باره اش تصمیم بگیرند این نوع حکومت باید به خواست افغانان باشد نه این که به خواست امریکاییان ساخته شود.»
ریاست‌جمهوری نمی‌خواهد که در این باره واکنش نشان بدهد، اما رییس‌جمهور غنی پیش این هشدارداده‌است تا زنده است طالبان روی حکومت موقت را نخواهند دید.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
حکومت مشارکتی
نظرات بینندگان:

>>>   "انتظارمی رود که خلیلزاد رایزنی‌هایش را در اینباره درکابل تا روز چهارشنبه نیز ادامه دهد" واضح است هر چه بیشتر ادامه دهد سفر خرچش‌ هم بیشتر است.
آتش‌خاوری

>>>   چرا در کشور که دو زبان رسمی است نام یک نهاد دولتی به زبان پارسی دری نیست ؟؟ به انگلیسی هندی فرانسه ای عربی است اما به زبان مردم بومی این سرزمین نیست ؟؟ چرا ؟؟ اسناد ناملی تان به همه زبان های یاد شده است اما به زبان پارسی دری که زبان مردم بومی است نیست چرا؟؟

>>>   غنی میگوید من بید داخل حویلی ارگ هستم و به این باد ها نمی لرزم۰
واقعن این کوچی متعصب آنقدر خودخواه و غول است که هر جمله او به من شروع میشود و بغیر از من من گفتن یعنی به خودش فکر کردن به چیزی دیگری اصلا فکر نمیکند۰
اینکه این موجود متعصب تقلبکار از کدام بید است و از کدام باد به همه مردم مثل روز روشن است۰ ما بید ات را هم دیدیم و بادت را هم، و دیدیم که چگونه خط های قرمز ات همه یکی پی دیگر زرد و زار شدند و بادت چگونه شد۰ برو این لاف هایت در میدان هوایی بگرام در عقب بادارت بزن، لوده۰ پول را سرت قطع کند مثل موش فرار میکنی۰
به این باد ها نمی لرزد۰۰۰ هههه۰۰۰

>>>   آقای مرتضوی مشاور اشرف غنی که زمانیکه جواد ظریف راجب همین طرح صحبت کرد سریع واکنش نشان داد که اگر این خوب است موسوی بیاید
الان نظری ندارند؟
یا چون کدخدا گفته عیب ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است