گروه های ستیزه جو با نام جهاد و اسلام
اینها نه به آرای مذاهب اسلامی و امامان این مذاهب در مورد تفسیر و استنباط احکام و معرفت دینی توجه دارند و نه به شان نزول آیات و شرایط خاص زمانی و مکانی دوران پیامبر و صدر اسلام اعتنا و التفاتی نشان می دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۵    ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ کد خبر: 166464 منبع: پرینت

ظهور گروه های تکفیر گرا و ستیزه جو از نام و آدرس اسلام و جهاد مانند گروه های داعش، القاعده، طالبان، بوکو حرام و ... از زوایۀ دینی و آیدیولوژیک جدا از پیوندهای استخباراتی شان، به فهم، باور و قرائت آن ها از اسلام و به خصوص از آموزه ها و احکام اسلام در مورد جهاد بر می گردد.

این گروه ها در معرفت دینی و اسلامی خویش تنها به قرائت سَلَفی، یعنی قرائتی مبتنی بر قرآن و حدیث و سنت دوران حیات پیامبر(ص) و اصحاب، اهمیت و اعتبار می دهند و هر گونه برداشت، تفسیر و قرائتِ غیر از این را نادرست و باطل تلقی می کنند. آن ها با این قرائت، نه تنها به ظواهر آیات و احادیث پیامبر توجه می کنند و در صدد تطبیق و اجرای برداشت و دریافت خود به عنوان حقیقت دین و شریعت می شوند و آن را حقیقت مطلق اسلام میدانند، بلکه از لحاظ زمانی و مکانی خود را در همان زمان و مکان و جامعۀ حیات پیامبر قرار می دهند.

این گروه ها نه به آرای مذاهب اسلامی و امامان این مذاهب در مورد تفسیر و استنباط احکام و معرفت دینی توجه دارند و نه به شان نزول آیات و شرایط خاص زمانی و مکانی دوران پیامبر و صدر اسلام اعتنا و التفاتی نشان می دهند. آن ها با این احساس و این باور در صدد آن هستند تا جهاد را با نامسلمانان و کفار و مشرکین همچون جهاد دوران پیامبر و عهد صحابه انجام دهند و به زعم خود شان، اسلام دوران مدینه و سلف صالحین را بی کم و کاست محقق کنند تا مسلمانان به همان دوران عظمت و اقتدار مورد نظر آن ها برگردند.

وقتی به عمق وحشت و فاجعه در برداشت و قرائت این گروه های افراطی تکفیر گرا از اسلام پی می بریم که آنها با این قرائت در واقع جهان امروز را به دو مکان و شهر مدینۀ پیامبر یعنی مکان و جغرافیای حضور خودشان و شهر مکه یعنی مکان حیات اقامت مشرکین مکه تقسیم می کنند و آنگاه خود را مکلف به تطبیق و اجرای حکم آیاتی چون: فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ ۚ می بینند و می دانند.

گروه های تکفیر گرا و ستیزه جوی خون ریز با نام جهاد و اسلام بر مبنای باور و قرائت خودشان از اسلام و جهاد، حتی مسلمانی جوامع و کشورهای اسلامی را نمی پذیرند و این جوامع و کشور ها را نیز مشمول جهاد مورد باور و تلقی خود می پندارند؛ هر چند که به صورت علنی این ادعا را مطرح نمی کنند.

نکتۀ شگفت آور و ترسناک این است که گروه های تکفیر گرا، نه به تفاوت مکانی و جغرافیایی دوران پیامبر(ص) و صحابه با جغرافیای امروز توجه می کنند و نه فاصله و گذشت زمانی این دوران را که در حدود یک و نیم هزار سال را در بر می گیرد، مد نظر قرار می دهند. به این معنی که آن ها انتشار اسلام را در این فاصلۀ دور زمانی در سرزمین های مختلف دنیا، ناقص و پر از تحریف و ضلالت می دانند و در صدد آن هستند تا با جهاد خویش به گمراهی و شرک مسلمانان جهان پایان دهند و نظام اسلامی مورد باور و نظر خود را بوجود بیاورند.

نظام اسلامی مورد ادعای گروه های تکفیری نامشخص است و حتی هیچگونه همسویی و وحدت نظر بر سر نظام اسلامی میان خود ندارند و تصویر روشنی از آن ارایه نمی کنند. افزون بر این، آنها برای تحقق همین نظام اسلامی مورد ادعای خود، ابزار و راهکاری به جز از خون و خشونت به نام جهاد، ندارند. به حکمت و موعظه ی حسنه که قرآن تذکر می‌دهد، اعتنا نشان نمیدهند و بجز از خشونت و کشتار به هیچ قاعده ای مدنی پابند نیستند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گروه های تکفیری
اسلام جهاد
نظرات بینندگان:

>>>   این گروه ها روبات های ساخته شده در کارخانه های فکری ابر قدرت ها هستند که نا خود آگاه راه باز کن اهداف استراتژیک آنها شده و خود را فدای امیال و اهدافی میکنند که خود در آن نفعی ندارند.

>>>   Hafiz Ravand
اگر پشتون ها اکثریت اند؟ چرا دست به دامن غیرپشتونها اند؟
سخنی به تمامیت خواهان وفاشیستان پشتون بسردمداری اشرف غنی احمدزی برتری جوی و متعصب فارسی ستیز دارم که ، پشتون ها را به جهان اکثریت و تمامی نمادها و القاب ها ، نام کشور و هویت های میهنی وتباری. والی اخیر را بنام قوم پشتون معرفی می‌کنند و کلیت و تمامیت نظام را در سلطه خود دارند که نیازی به غیرپشتونها نمی بینند .
پس چرا وارد میدان نمی شوند و طالبان را که اخیرن دشمن معرفی کردند سرکوب نمی نمایند و امنیت را تامین نمیکنند؟
اگر پشتون ها اکثریت اند چرا دست به دامان دوستم ازبیک میشوند تا طالبان را سرکوب نمایند ؟
اگر پشتون ها اکثریت اند چرا دست به دامان محمد محقق هزاره میشوند تا هزاره ها را برضد طالبان بسیج نمایند؟
اگر پشتون ها اکثریت اند چرا به تنهایی کابینه ودولت خودرا نمیسازند.؟
اگر پشتون ها اکثریت اند چرا بخاطر بدست آوردن به اصطلاح مشروعیت خویش گردا گرد تاجیک ها می گردند؟
اگر پشتون ها اکثریت اند چرا فاشیستان تمامیت خواه پشتون بخاطر رهایی از بحران موجود و نجات جان خویش در مجموع دنبال غیرپشتون ها افتاده دست به هر خس وخاشاکی از جنس کثیف و فاسد خویش میزنند؟

>>>   این جنایت کاران بی دین مزدوران سازمان های جاسوسی هستند

>>>   اندیشمند صاحب در مورد القاعده، داعش و بوکوحرام صحبت شما یک مقداری دست است که قرائت سلفی دارند ولی سلفی های سعودی غرق در شهر سازی هستند پس این چگونه سلفی است که فقط در کشتن سلفی است من فکرمیکنم مخالطه یا اشتباه در معلومات شما است که این گروها همه استخباراتی اند و مردم را می کشند اینها اکثریت به اسلام هیچ باور ندارند.
اما طالبان یک مشت جاهل،وطنفروش، مزدور و مظلوم کش اند که فقط و فقط از طرف ای ایس ای بخاطر کشتن افغانها ایجاد شده است. طالبان نه عقیده سلفی را میدانند و نه هم حنفی و نه هم دیگر مذهب را. مذهب طالبان دو ترکیب دارد ای ایس ای و قومیت خود شان بنا طالبان در این قالبها نمی اید. طالبان یک گروه بی حیثیت و بی وقار اند ما همه طالبان را می شناسیم که همه بیسواد و جاهل اند حتی قران کریم را اکثریت شان از روی خانده نمیتوانند و نماز را یاد ندارند بنا اینها به سلفیت هیچ رابطه ای ندارد.
سنگروال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است