حزب التحریر در افغانستان قانونی نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۹    ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ کد خبر: 166442 منبع: پرینت

حزب التحریر در افغانستان ثبت وزارت عدلیه نیست. پس این حزب حق تجمع و تبلیغ را تا زمانیکه ثبت و راجستر نشده است ندارد.
به عباره ای دیگر حزب تحریر را دولت افغانستان به رسمیت نمی شناسد و تا زمانیکه این معضله ی حقوقی حل نگردد هرنوع فعالیت از نام و نشانی این شکبه مجهول غیر قانونی خواهد بود.

در عین حال شماری از فعالین این حزب تبانی نزدیک فکری با گروه های تروریستی دارند.
قرار است در آینده نزدیک پالیسی چگونگی برخورد حقوقی و قانونی با فعالین این جریان را به بحث بگیریم. پس تا آنزمان یک بار دیگر به کسانیکه خود را متعلق حزب التحریر میدانند رسانیده میشود که دست از تبلیغ ضد نظام و فعالیت بردارند.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب التحریر
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   حزب تحریر مرکز تولید داعش است.
مدرسه ملا تره و مجیب انصاری مرکز تولید طالب است.

>>>   لانھ ھای میروب و ویروسھا را نابود کنید وگرنھ کل افغانستان را ویروسی میکند،ملل ترھ خیل وانصاری ....کیست کھ از شکمبھ اش حرفھای بزند کھ جان ھزاران انسان را تھدید کنند؟

>>>   این حزب با این نام غلیظ عربی اش باید در عرب زبان فعالیت کند.
آتش‌خاوری

>>>   دولتمردان ما،سیاستمداران ما،نمایندگان مجلس(ولسی جرگه ) سنا(مشرانو جرگه ) اساتید دانشگاههاودانشجویان امنیت ملی ،وزارت داخله وهمه احزاب در چوکات نظام افغانستان نسبت به این حزب مجهول هویت بایست دقت ونظارت داشته باشندوان را مورد بررسی وکانترول قرار دهند.مواظب باشیم بلایی که بر سر پاکستان آمد وبیشتر مدارس دینی اش به تولید تروریست وداعشی تبدیل شد نیاید.جوانان ومردم ما آگاه باشند ما چهل دوسال است در فقر وبدبختی وتروریزم وانتحاری،وانفجار وبیجاشدگی هستیم دیگر گول این حزبهایی که توسط وهابیزم واسراییل تمویل وتربیه میشوند نخوریم.علمای دلسوز سنی وشیعه بهوش باشیدنگذارید بیش از این دامن اسلام را با اهداف شوم آلوده نمایند.افراد وطنپرست وپاک اندیشی چون داکتر عبد الطیف پدرام باید در روشنگری مردم وجوانان نقش بارزتری داشته باشد.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   غنی حالا خبر شده است غنی سالها از افراطیت بدستور سی آی ای و آی اس آی پاکستان حمایت کرد و آنان را قوی کرد و برضد اقوام مظلوم افغانستان استفاده کرد حالا بجان خودش افتاده اند افراطیون از حیوان بدتر اند

>>>   عالی جناب صالح، قانونی که نیست چرا فعالیت میکنند برو از ولایت مربوط ات، تخار و سایر ولایات های فارسی زبان آنان را دستگیر نموده و مجازات کنید

>>>   به نظر من برعلاوه حزب تحریر یکتعداد احزاب دیگرقومی که صرف نماینده ومدافع یک قوم خاص میباشند ، نیز قانونی نیست

>>>   من با حزب التحریری‌ها زیاد بحث کرده‌ام. تازه که از دانشگاه فارغ شده بودم، تحریری‌ها تلاش کردند تا مرا به حزب شان جذب کنند. مباحث ما مدتی ادامه پیدا کرد و سرانجام با مسوول حزب تحریر کاپیسا یک بحث طولانی در خانه‌اش داشتم که از آن پس مباحث‌ ما پایان پذیرفت.
در واقع آنان پذیرفتند که من در حزب شان جذب شدنی نیستم. با دوستان دیگری نیز محشور شدم که تحریری بودند و بعد از بحث‌های طولانی قانع شدند که حزب‌التحریر جای مناسبی برای فعالیت سیاسی نیست و در نتیجه از این حزب بیرون شدند. این‌ها امروز بهترین دوستان من هستند.
دوستان زیاد دیگری را نیز می‌شناسم که تحت تاثیر برنامه‌های تبلیغی حزب‌التحریر قرار دارند و در حالتی از تردد قرار دارند که تحریری شوند یا نشوند. با این‌ها نیز اگر بحث‌های جدی و حوصله‌مندانه شود، جذب حزب‌التحریر نمی‌شوند.
ما یک جامعه مسلمان داریم و بسیاری تمایل دارند که فعالیت سیاسی شان یک قالب دینی داشته باشد. اکثرن مردم از طالب و داعش بخاطر ماهیت اغشته با خشنونت این گروه‌ها خوشش شان نمیاید و به همین دلیل به حزب تحریر گرایش دارند که منتقد روش طالبان وداعش و مدعی فعالیت نرم سیاسی و دینی هست.
با این حال من مخالف ممنوعیت فعالیت حزب‌التحریر هستم. این‌که این حزب به شکل قانونی در وزارت عدلیه ثبت نیست، یک بحث است اما این‌که تجمعات این حزب ممنوع شود، بحث جداست. می‌توان اعضای این حزب را ترغیب کرد که حزب شان را ثبت کنند. می‌توان برای این کار یک مهلت تعین کرد.
قانون اساسی افغانستان تجمعات افراد را منع نکرده است. قانونمند‌سازی تجمعات و فعالیت‌های سیاسی فرع بر اصل آزادی تجمعات است. یعنی نمی‌توان افراد را به خاطر ثبت نبودن در وزارت عدلیه از فعالیت سیاسی و تجمع منع کرد.
یک نظام دموکراتیک باید ظرفیت تحمل انواع فعالیت‌های فکری و سیاسی را داشته باشد. اگر حزب‌التحریر با داعش و طالب و دیگر گروه تروریستی رابطه سازمانی و تبانی داشته باشد، دولت باید در این زمینه اسناد ارایه کند و مبتنی بر آن اقدام به وضع محدودیت به فعالیت‌های این حزب کند.
کارگیری از روش‌های سرکوب‌گرانه و برخورد امنیتی و پولیسی با فعالیت‌های سیاسی، هم غیر دموکراتیک است و هم خطرناک. دولت به این بهانه می‌تواند فعالیت هر حزب سیاسی را ممنوع کند. نگرانی‌های امنیتی دولت قابل درک است اما روش مقابله با عواملی که زمینه‌ساز ناامنی تلقی می‌شود باید دوراندیشانه، مدبرانه، سنجیده شده، دقیق، عالمانه و دموکراتیک باشد.
نورالله وليزاده

>>>   این حزب در جهت افراطی گرائی خلاف ارزش های دموکراتیک فعالیت دارد که برای کشور خطر ناک است باید ممنوع الفعالیت شود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است