محمد امین فرهنگ به یکسال حبس تنفیذی محکوم شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۹/۱۲/۶ کد خبر: 166403 منبع: پرینت

دادگاه عالی محمد امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت را به یک سال زندان و پرداخت بیش ازهشتصد هزار دالر پول نقد محکوم کرد.
دادگاه عالی این عضو پیشین کابینه را به جرم فساد در تمدید قرار داد ملکیت موسسۀ صادرات کشمش که از نهادهای مربوط وزارت تجارت است، به یک سال زندان وجریمه نقدی محکوم کرد.

آقای فرهنگ به فساد در پیمان خریداری یکصد هزار تن نفت نیز متهم است و قرار است دادگاه در این باره در آینده تصمیم بگیرد.
دادگاه عالی به روز سه شنبه جلسه نهایی را در بارۀ اتهام‌های فساد بر محمد امین فرهنگ وزیر پیشین تجارت ، درغیاب او برگزار کرد.
داد گاه عالی این عضو پیشین کابینه را به فساد در تمدید قرار داد ملکیت موسسه صادرات کشمش که از بخش‌های وزارت اداره و تجارت است، متهم مجرم شناخت و به یک سال بند و پرداخت هشتصد و چهل و شش هزار دالر پول نقد محکوم کرد.

عبدالملک کاموی، قاضی دادگاه عالی هنگام قرائت حکم دادگاه گفت:«غایب، باوجود جرم‌های متکرر در مدت معینه حاضر نگردید، لذا طبق قانون اجراات جزایی موصوف حکما حاضر محسوب میگردد.»
عبدالملک کاموی، قاضی دادگاه عالی می افزاید:«به مدت یک سال حبس تنفیذی و طبق حکم قسمت اخیر جز اول ماده ۲۷۳ قانون جزا مبلغ ۸۶۴۰۰۰ هزار دالر امریکایی محکوم به مجازات نمودیم.»

اما آقای فرهنگ در اتهام‌هایی در بارۀ تمرد از حکم رییس‌جمهور در بارۀ ممنوع سازی وارد کردن نفت بی‌کیفیت از دادگاه براعت گرفت.
حکمت الله ناصری، سارنوال پرونده گفت:«هر تن تیل ۳۰۸ دالر تفاوت ره و در مجموع ۱۰۰۰۰۰ تن تیل سه میلیون و هشتصد هزار دالر تفاوت قیمت آمد.»
همزمان با این محمد امین فرهنگ در پیمان خریداری یکصد هزار تن نفت به وارد کردن نزده میلیون دالر زیان به حکومت متهم است و قرار است دادگاه در این باره در نشست آینده تصمیم بگیرد.

جابر، احمد اکبری گفت: «هیچگونه حیف و میل نشده.»
دادستانی می‌گوید که ده وزیر پیشین به فساد متهم هستند و پرونده‌های آنان پس از بررسی به دادگاه عالی فرستاده خواهند شد.
عبدالسبحان مصاح، یک حقوق دان در این باره گفت:«خواست ما این است که با قضایا سلیقه یی برخورد نکند، در چنین موارد باید شفافیت ره به وجود بیاره و در کار نهادهای عدلی و قضایی مداخله نکند.»

محمد امین فرهنگ از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ میلادی همچون وزیر اقتصاد و بازسازی،صنعت و تجارت کار کرد.
او در سال ۲۰۰۸ به علت افزایش بهای نفت و گاز در کشور از سوی مجلس نمایندگان سلب صلاحیت گردید.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امین فرهنگ
حبس تنفیذی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر این آدم کمی هم عقل میداشت با این اشرف خاین حاضر به همکاری نمیشد. میگفتند: تا کون بز نخارد نان چوپان نخورد
آتش‌خاوری

>>>   به جرم اینکه دزدی های غنی را از صندوق مالی افغانستان که در سال ۲۰۰۱ ایجاد شده بود افشا کرد.
غنی باید بداند که این پول را ملت از حلقوم غنی بیرون میکند.

>>>   این چنمد دلیل دارد :
1-احتمالا سطح دزدی اش پائوین بوده یا جمع رابلد است وتقسیم را بلد نیست
اگر مانندمحمود وحسین حمید قیومی می بود حالا آزاد بود
2-دزد های که به امریکا وانگلیس میروند نظر به توافقنامه که با حکومت افغانستان دارند کسی برای دزدان ادیت نمیکند امابا جرمنی تاحال وزارت خارجه چنین توافقی امضا ننموده است

>>>   وزیر دزد
وکیل دزد
رئیس عمومی دزد
رئیس دزد
معاون دزد
معین دزد
قاضی دزد
سارنوال دزد
رئیس اداره امور دزد
رئیس ستره محکمه دزد
رئیس سارانوالی دزد
رئیس جمهور دزد
خانم رئیس جمهور دزد
شهردار دزد
اردو دزد
پولیس دزد
ملا دزد
طالب دزد
دوپاسورته دزد
یک پاسپورته دزد
بی پاسپورت دزد

او خداجان این چی حال است همه دزد

>>>   تعجب میکنم که بی حیایی و بی عزتی یک مشت متعصبین به کدام حد از رذالت بالا رفته است. من با محاکمه کردن هیچ فردی مخالف نیستم ولی در محاکمه اقای فرهنگ توضیح میدهم اینکه اولاـ آقای زاخیلوال/فاروق وردگ/اکلیل حکیمی شاه دزدان افغانستان اند باید اول انها محاکمه می شد وسپس نوبت به فرهنگ داده می شد.
دوم- قاضی که حکم فرهنگ را میخواند اقای عبدالملک کاموی نام دارد این شخص یک برادر دارد که عامر کاموی نام دارد وی نیز قاضی میباشد این دو برادر در رشوت گیری شهرت جهانی دارند و انسانهای فاسد و نهایت خاین اند بنا کاموی شخصی را محاکمه میکند که از نظر شخصیت، تربیه و علم صد برابر اقای کاموی و عامر کاموی جایگاه برتر دارد بنا کاموی باید اول خودش محاکمه گردد. بازهم این موضوع را به فال نیک میگیرم اگر دیده شد که دسیه اقای اکلیل حکیمی و زاخیلوال اگر به محکمه برسد خوب در غیر ان تمامی جنایات اکلیل و کاموی را برملا می سازم و رابطه ای اتمر را نیز در این بخش افشا می سازم. هموطنان عزیز اتمر در پشت این قضیه قرار دارد نه ریس جمهور و اتمر نمیخواهد که اکلیل حکیمی و زاخیلوال که رفیقش است محاکمه گردد و از طرف دیگر میخواهد احساسات تاجکان و دیگر اقوام را برضد آقای غنی براشفته سازد بخاطریکه اتمر خاین میخواهد ریس جمهور حکومت موقت گردد.
گلستان منگل

>>>   اشرف غنی احمدزی نامردانه دسیسه سازی کرد و انتقامش را گرفت. چون فرهنگ چندی قبل دزدی های اشرف غنی کوچی از پول کمک امریکا را با اسناد و مدارک قوی در یک گفتگوی تلویزیونی فاش ساخته بود.

>>>   هر وقت که عمر زاخیلوال فاروق وردک سرگند سرگین همایون قیومی ... و امثال محاکمه شدند آنوقت به این محکمه ها و فیصله های عقده مندانه قومی باور پیدا میکنیم که واقعی بودند، در غیر آن برو...

>>>   کور هم میداند که دلده شور است.
به اشرف غنی کوچی بگوید که هر زمانیکه تو ضیاه الحق امرخیل و هوا علم نورستانی را بجرم خیانت ملی محاکمه کردی آنوقت به این نمایش های مسخره ات باور میکنیم.

>>>   اتمر خاديست و أجنت شرقي ديروز و نوكر غربي امروز، در همه دسايس دست دارد. اين همه باند و باند بازي قومي، سمتي وغيره را او به راه انداخته است. ديديم كه چطور رهبران امتياز طلب، فريبكار و فريبخور شمال را در انتخابات تار و مار كرد تا نتوانند يك جبهه ي قوي در مقابل غني بسازند. وقتي به هدف رسيد، باز به سادگي خودش در دولت غني وزير خارجه شد. يگانه اختلاف بين اين فاشيست ها فقط امتياز شخصي خود شان است، در غير آن همه ي شان از يك قماش استند. اگر مسأله محكمه باشد، از كرزي و برادرانش شروع شود، از غني، بي بي گل، محب ، خانمش، سلطانزوي، خانمش، فضلي، قيومي، خپلواك، داودزي ، وحيد عمر ، رحيمي و ديگر اطرافيان غني شروع شود. اين به معني طرفداري از آقاي فرهنگ نيست. هر دزد و خاين بايد محاكمه شود. اگر فرهنگ مجرم ثابت شود، أولن تخلص خودرا بايد تبديل كند، در غير آن تخلص به شخصيتش مطابقت ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است