از تاکید طالبان بر فقه حنفی تا سرنوشت غنی
درانی رییس سابق ای اس ای: اگر غنی با آخرین پرواز از افغانستان خارج نشود، سرش را به باد می دهد، چون او جز حمایت امریکایی ها، تکیه گاهی در کشور ندارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۴    ۱۳۹۹/۷/۲ کد خبر: 164908 منبع: پرینت

گفته می شود طالبان تاکید دارند که اساس تصمیم گیری ها در مذاکرات دوحه، فقه حنفی باشد و از مذاهب دیگر حتی نامی گرفته نشود. معنای این خواست و تاکید طالبان چیست؟

تاکید طالبان بر این خواست می تواند بیانگر خواست های احتمالی بعدی طالبان بر همین اساس باشد. مثلا، ممکن است بعدا طالبان بخواهند که در فلان مقام دولتی، فقط کسی می تواند قرار بگیرد که پیرو فقه حنفی باشد. یعنی طالبان می توانند با استفاده از این وسیله، تبعیض بر علیه بخشی از شهروندان افغانستان را قانونی و نهادمند بسازند. هدف مهم دیگر طالبان، ایجاد شکاف در میان مخالفان شان است، تا بدین وسیله بتوانند از میزان مقاومت در حوزه های ضد طالب در مقابل شان بکاهند.

این خواست در کنار خواست دیگر طالبان (توافقنامه شان با امریکایی باید به عنوان سند مادر در مذاکرات پذیرفته شود.) تا حدودی نشان می دهد که خواست های بعدی طالبان چقدر می تواند جدی، سنگین و اصولی باشد. آنها در پی زیر و رو کردن نظام سیاسی افغانستان هستند و متاسفانه توافقنامه دوحه، راه شان برای رسیدن به این هدف را هموار کرده است.

بر اساس این توافقنامه، توافق بر سر یک آتش بس همه شمول و دایمی در کنار توافق بر سر یک حکومت اسلامی آینده ( یک چیز کاملا جدید )، گام بعدی در مذاکرات است. این هیچ معنایی جز از میان رفتن نظام سیاسی فعلی ندارد.

سخنان ترامپ، اشاره های معنادار خلیلزاد که بی شباهت به زورگویی نیست و آنچه تا کنون اتفاق افتاده است همه گویای آن است که به احتمال زیاد توافقنامه دوحه را با فشار نظامی و یا سیاسی و اقتصادی بر کابل تحمیل خواهند کرد، مگر اینکه مخالفان طالبان، فکرهای دیگری بکنند.

شاید سخنان اخیر جنرال اسد درانی، رییس سابق ای اس ای تا حدودی بر آنچه در راه است، روشنی بیاندازد. او ادعا می کند که وضعیت در روی زمین یعنی میدان جنگ روشن خواهد شد، اما طالبان این بار، دیگران را درکنار شان خواهند پذیرفت. یعنی طالبان برنده خواهند بود و با دیگران از این جایگاه روبرو خواهند شد.

جنرال اسد درانی با سردی خاص خودش در مورد سرنوشت اشرف غنی می گوید اگر غنی با آخرین پرواز (شاید منظور آخرین پرواز امریکایی ها باشد) از افغانستان خارج نشود، سرش را به باد می دهد، چون او جز حمایت امریکایی ها، تکیه گاهی در کشور ندارد.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسد درانی
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   درانی شاید تکلیف سرطان دارد.
غنی در وسط مذاکرات راهی سفر بی برگشت میشود.
عاقبت را خداجان بهتر میداند.

>>>   چرا اظهارات سرور دانش نه تنها ایزار آرین یون را پر خون کرد بلکه تنبان کرزی و نبیل را نیز تر کرد؟
سخنان دانش تکرار سخنان قبلی اشرف غنی احمدزی در مورد سدوزایی ها و محمد زایی ها بود و حتی گفته های دانش نسبت به اشرف غنی احمدزی ملایم تر بود ، علت سکوت آرین یون ، کرزی و نبیل در برابر اشرف غنی احمدزی و خودترقانی آنها در برابر دانش در چه است چرا سیاست یک بام و دو هوا را تعقیب می کنند ؟
عدالت

>>>   از كفتن حقيقت نترسيد!
يك جمله حق را با واقعيت تاريخي گفت صدها هزار دشنام دريافت كرد!
سرور دانش، يك جمله واقعيت انكار ناپذير را در مورد (تاريخ كوتاه حاكميت قبيله اي پشتونها بيان كرد، آن قبيله چنان غوغاي بر پا كرده اند انگار سرور دانش متهم به نسل كشي پشتونها شده است!
يكي از دلايل سكوت ببشتر رهبران غير پشتون در برابر جنايات فاشيست ها هراس از همين واكنش هاي مغرضانه و غير منطقي است كه افراط گرايان قبيله تحمل شنيدن آنها را ندارند.
پيشوايان غير پشتون نبايد سكوت كنند، از بيان واقعيت ها نهراسند سكوت بيشتر باعث فراموشي و سقوط جامعه غير پشتون از اريكه قدرت و تصميم گيري و در نتيجه باعث بدبختي و استمرار حاكميت قبيله گران ميگردد.
از هيچ چيز نترسيد و به هيچ چيز اهميت ندهيد و اين واكنش ها نبايد مانع بيان حقيقت هاي تلخ جامعه شود.
گل امیری

>>>   اگر اشرف غنی اکثریت ندارد چطور رییس جمهور انتخابی شده غلط خوانده اید.
شایسته کارمند

>>>   اشرف غني و تيم او نزد امريكا هم نا چل شده اند ، و انشاءالله به دار زده ميشوند.

>>>   شما سخنان اسد درانی را باید جدی پندارید!
کسانی چون جناب شایسته کارمند (نظردهنده)هنوز هم باور دارند که به راستی اشرف غنی با رای اکثریت رییس جمهور شد.
این اکثریت اشرف غنی احمدزی همان اکثریت جنرال وان تیو رییس جمهور دست نشانده ویتنام جنوبی حین سقوط سایگون پایتخت و خروج اضطراری امریکایی هاست.

شاید جنرال درانی از حقیقت تلخ شکست رژیم مزدور دست نشانده امریکایی وقت ویتنام جنوبی تحلیل درستی داشته باشند و چه بسا که از اسناد محرمانه و راز های پشت پرده هم آگاه.
مسافت سفارت امریکا در کابل تا فرودگاه بگرام٬ فرودگایی که در کنترول مطلق نظامیان امریکایی قرار دارد٬ تقریبآ همان مسافتی است که سفارت امریکا در سایگون تا بندرگاه مهم سیگون که در کنترول قوای بحری نظامیان امریکایی ها قرار داشت.

تخلیه اضطراری کارمندان سفارت امریکا در سایگون توسط هیلیکوپتر های نظامی نشسته در بام سفارت وآویزان شدن مزدوران ویتنامی اش در پایدان و زینه های هیلیکوپترها شاید تاریخ را به تکرار بگیرد؛ و اسد درانی ها و پوتین ها با مشاهده دوباره ای آن صحنه های تاریخی شکست امریکا٬ امااینبار در کابل روی پرده تلویزیون ها با کف زدن ها به تماشا بنشینند.

کی میگوید که تاریخ تکرار نمیشود؟

>>>   اگر مسلمانان و بخصوص افغانستان خواهان ثبات سیاسی و بدنبال آن صلح و ترقی و پیشرفت و عدالت می باشند، در این صورت مانند اروپا و دوران رونساس باید کل دین را از حاکمیت جدا کنند و دموکراسی را مستقر سازند وگرنه همیشه در رقابتهای دینی و مذهبی و جنگ و خونریزی و خشونت و عقبماندگی غرق و غوطه خواهند خورد. شرم بر کسانی باد که از روی جهل و نادانی و تعصبات دینی نمی توانند و نمی خواهند حقایق را دیده و بپذیرند.زنده باد صلح و آزادی و پیروز باد مردم افغانستان.

>>>   درانی اجنبی ای .....استخباراتی که خون مردم ما از چنگال تو می چکد خفه شو. با اینکه از اشرف غنی متنفر هستم ....او را از تو و طالبان با شرافت تر می دانم.

>>>   چون پیشوایان غیر پشتون زرنگی میکنند تا ازین آب گل آلود ماهی مورد نظر خود را صید کنند.به نظر من اشرف غنی به دستور آمریکا سر کار آمده بود که کم کم دولت را تحویل گروه طالبان بدهد .
کاکلزری.

>>>   اشرف غنی با تقلب و استفاده احمقانه پول ملت قریه دار ارگ شد.
شما خود غلط خوانده اید.

>>>   من فکر میکنم برادران مجاهد ومنافق طالبانی ازباداران اعراب منطقه خود بخواهند تازمینی را در اختیاشان بگذارند که در آنجا امارت صرطانی مورد نظرشان را پایه گذاری کنند وکم کم اراذل و اوباش منطقه وغیر منطقه را به اسم مجاهد وغازی وتازی به دور خود جمع کنند بعد با پول مفتخواران منطقه مشغول مزدوری وکشور گشایی بشوند وروح بن تیمیه وبن عبد الوهاب وبن سلمان وبن زاید راشاد نمایند.
شاغلی قره باغی.

>>>   اسد درانی ریس ای اس ای پیشین پاکستان از جمله حامیان طالبان است این سخن درانی جنایتکار که برای جناب ریس جمهور غنی از روده متعفن اش زده فکر طفلانه کرده و دشمنانه نه تنها که در برابر طالبان اله دست پاکستان غنی منحیث سر قوماندان قوای مسلح ایستادگی مرده به استثنای عده ای محدود که نیم فیصد نفوس هم نیستند دیگران هم در مقابل ترورستان طالبان تا پای و جان ایستاده هستند طالبان و حامیان شان بشمول اسد درانی جنایتکار دشمن مردم و کشور ما بدانند که نه دیگر امارت طالبانی با قانون های مخالف دین اسلام و انسان و انسانیت انها درین کشور جای پا دارند و نه امارت شان از دفتر ای اس ای بکشور ما نقل مکان کرده میتواند حتای پاکستان در لقایشان .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است