انتقال غیرقانونی آب های افغانستان به ایران
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۹/۶/۱۶ کد خبر: 164702 منبع: پرینت

ایران از طریق استفاده از چاه های غیرقانونی، روزانه هزاران متر مکعب آب را بیشتر از پیمان آب دریای هلمند بین افغانستان و ایران، می گیرد.
مقامات حوزه غرب افغانستان، ایران را متهم کردند که با نقض پیمان آب دریای هلمند بین افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۲، چاه های غیرقانونی را در حاشیه دریا های هلمند، فراه رود و هریرود حفر کرده است.
مقامات می گویند، ایران روزانه هزاران متر مکعب آب بیشتر از شرایط این پیمان، که به ایران حق ۲۶ متر مکعب آب در ثانیه را می دهد، از طریق زیرزمین انتقال می کند.

نعمت الله صدیقی عضو شورای ولایتی نیمروز گفت، ایران هر سال میلیون ها متر مکعب آب را از چاه های عمیقی که در حوزه رودخانه هلمند حفر کرده است، بیرون می کشد و آن را در ذخایر ذخیره می کند.
وی گفت، «حکومت ایران این ذخایر آب را از طریق نل ها به زمین های زراعتی متصل كرده و برای آبیاری مزارع بزرگی كه درآمد سالانه زیادی دارند، آب را فراهم می كند.»
وی گفت، «آنها با استفاده از واتر پمپ های بزرگ، آب دریای هلمند را به بیش از ۲۰۰ کیلومتر فشار می دهند تا به زاهدان در ایران برسند، جایی که این آب نیازهای شهر را برآورده می سازد.»

یک مقام عالیرتبه حکومت افغانستان در هرات به شرط ناشناس ماندن گفت، رژیم ایران سال ها در نزدیکی مرز بین دو کشور چاه های عمیق حفر می کند و بی رحمانه از دریای هریرود آب می گیرد.
وی گفت، «صدها هکتار زمین زراعتی، به ویژه مزارع خربوزه و تربوز، در ولایت مشهد [ایران] وجود دارد و با آب چاه های عمیق آبیاری می شود که در حوزه رودخانه هریرود حفر شده اند.»

به گزارش سلام تایمز، دادالله قانع، رییس شورای ولایتی فراه گفت، رژیم ایران همچنان یک چاه عمیق در آن طرف مرز در امتداد دریای فراه رود حفر کرده و آب را از طریق سیستم لوله کشی به تعدادی از شهرهای ایران برای زراعت و آب آشامیدنی پمپ می کند.
وی گفت، «حکومت ایران همیشه با همسایگان خود بدرفتاری کرده و با نقض معاهدات مشترک از حقوق آنها چشم پوشی کرده است.»
قانع گفت، افغانستان هنگامی كه بتواند منابع آبی خود را مدیریت كند، نسبت به ایران برتری کسب خواهد کرد، در حالیکه مسایل مربوط به حقوق آب برای سال ها تأثیر مستقیمی بر روابط دو كشور داشته است.

دخالت در امور آب افغانستان؛
مقامات ایرانی خودشان بر موجودیت چاه های عمیق و ذخایر بزرگ آب در مرز بین این دو کشور، اعتراف کرده اند.
عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ایران، در مصاحبه ای با طلوع نیوز به تاریخ ۲۹ سرطان گفت، هامون های معمول -- ذخایر سنتی آب فصلی -- در حوزه رودخانه هلمند در حال خشک شدن هستند، که برای بررسی اینکه آیا به دلیل بندهای آبی در افغانستان است یا ذخایر آب در ایران است، به ارزیابی نیاز دارد.

نقیب الله عظیمی، یک کارشناس حقوقی در ولایت نیمروز گفت، «سالانه میلیون ها متر مکعب آب اضافی به ایران جاری می شود و آن کشور از آن به صورت رایگان استفاده می کند، اما آنها حق حفرکردن چاه ها و تخلیه کردن حوزه رودخانه را ندارند.»
وی گفت، افغانستان حق دارد منابع آب خود را كنترل كند و اطمینان حاصل كند كه زمین های وسیع آن کشت می شود. هر کشوری برای سعادت اتباع خود بند ها را می سازد و منابع آبی خود را مدیریت می کند.
وی گفت، هرگونه دخالت رژیم ایران برای ایجاد اخلال در ساخت بندها در افغانستان، به عنوان مداخله در امور داخلی این کشور تلقی می شود.
وی با اشاره به حمایت تهران از تخریب بندها و سایر زیربناهای مربوطه توسط طالبان گفت، افغانستان حق اعمار بندهای برق آبی را دارد و هیچ کشوری حق دخالت ندارد.
وی گفت، این مسئله نیاز به تحقیق از سوی سازمان های بین المللی دارد.

گزارش از علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آب
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آب های افغانستان را ببندید.
وقتی ظرفیت استفاده از دریا ها را ندارید ، گله از دیگران حماقت است.

>>>   سد کجکی ساختید و تمام آبهای ورودی ایران را بستید دریاچه هامون مانند صحرای کربلا شده رفتارهای مسولان مربوطه افغانستان مانند لشکر یزیدیانه تمام ماهی ها و جوجه مرغ های دریایی را از تشنگی کشتید اما عرضه یک سد بر روی ورودی آب پاکستان یا ترکمنستان یا ازبکستان ندارید واسه ایران شاخ شدید خدا چنان در زمستان و پاییز و بهار چنان سیل میفرستد که همه هلاک شدند

>>>   آب دریا با آب چاه عمیق هیچ ارتباط ندارد.
آب چاه های عمیق آبهای زیر زمینی هستند که با استفاده از اًنها بمرور زمان مقدار آبهای زیر زمینی کم میشود و سطح آن پایین میشود و به کندن چاه های عمیق تر ضرورت میشود،البته در صورتی که بارندگی برف و باران سالانه وجود نداشته باشد،بالاخره یک وقتی بعد از ختم ذخیره آب های زیر زمینی،این چاه ها خشک میشوند.
اما آب دریا ها از سرکوه ها و از یخچال ها سرچشمه میگیرند که با باریدن باران و برف در مسیر این دریاها.مقدار این آب در دریاها زیاد میشود که بعضی اوقات سبب ایجاد آب خیزی و سیل در دریاها میشود.
بنأ اب جاری دریا ها در سطح زمین با آب چاه ها در زیر زمین،هیچ ارتباط کانالی باهم ندارند.

>>>   فقط ايران هست مه به فكر سعادت مردم خودش نيست و چهل ساله ميليونها افغان بدون مدرك و غير قانوني كار مي كنند و باعث بيكاراي كارگراي ايراني شدن و آب و برق مجاني استفاده ميكنند اين شماها هستيد كه بدترين همسايه هستيد نه ما شماها مه قدر نشناسي رو به اوج رسونديد خدا ....

>>>   اول اینکه این افغانستان است که به پیمان های ابی و قوانین ابی بین المللی همیشه بی اعتنایی کرده و هرگاه خواسته اب را بسته دوم اینکه درمورد حفر چاه هیچ قانون بین المللی وجود ندارد و به شما مربوط نیست که ما ،ر ایران چاه حفر میکنیم یا خیر ، از فردا برای حفر چاه در خاک خودمان هم باید نظر شمارا جلب کنیم؟؟؟

>>>   مسئول خشک شدن دریاچه هامون وطوفانهای گرد وخاک در سیتان ایران وتغییرات شدید اکولوژیکی وسیلهای وحشتناک وایجادخسارت برای مردم چه کشوری میباشد؟

>>>   رودهیرمند را باایجاد سدکجکی و... خشک کرده اید چگونه اب به ایران می اید تا بشود غیرقاتونی انرابرداشت کرد؟

>>>   هزینه حضور قانونی وقاچاقی اتباع افغانستان درایران درطول بیش از چهل سال بسیاربیشتر ازبرداشت ابهای غیر قانونی است ( باعث خنده است)چاپ ومنتشر شود!

>>>   بی خود اب رو بستید،،رود مال خداست و به هر جا سرازیر شود مردم اجازه استفاده دارند وقتی اب را می بندید انها نیز چاه عمیق می کنند..

>>>   شما با کی هستین پاکستان شما رو تحریم کرد از طالبتن حمایت میگنه و مردم شما رو میگشه ولی باز حدود بیست میلیارد متر مکعب بهش اب میدین بدون هیچ نظارتی ویا گرفتن امتیازی اون وقت واسه ما که تو گشورتون راه اهن جاده شهرگ صنعتی میسازیم برا هشتصد متر مکعب سد میسازین (ایران مازندران)

>>>   اختلافات در مورد به اصطلاح "حقابه ایران" از رودخانه هیرمند فقط پس از تجزیه و تقسیم و ترسیم مرزها ى جديد و نامگذاری خراسان شرقی و شمالی با ايجاد کشورهای مصنوعی توسط زور استعمارگران مانند روسیه تزاری و استعمارگران انگلیس "کمپنی هند شرقی بریتانیا " یا "کمپنی جان" و يا از سال ۱۸۵۸ "راج بریتانیا" یا "هند بریتانیا" (حکومت انگليس در هند) بوجود آمدند که يکى از اين کشورهاى جدا شده به زور استعمارگران مانند روسیه تزاری و استعمارگران انگلیس در جنوب آمودريا نام "افغانستان" را بالايش گذاشتند.
استعمارگران انگلیس و به ویژه ژنرال اسکاتلندی سر مونت استورت الفینستون و دو اسکاتلندی دیگر از سلطنت انگلیس و فرمانداران شرکت انگلیس-هند به اصطلاح در "بازی بزرگ" یک کشور حائل به نام "افغانستان" ایجاد کرده اند. نقشه "افغانستان" که پيش از سال ۱۸۵۰ چاپ شده باشد در جغرافيه و نقشه سياسى جهان رسما وجود ندارد. اما چرا "پختونخوا" شايد وجود داشته باشد اشعار ى را احمد شاه ابدالى پشتو در يک شعر احمد شاه ابدالى اطلاق " پختونخوا" در شمال هند همين منطقه پشتوننشين وجود دارد. که امروز در شمالغربى پاکستان ازسال ۲۰۱۰ ميلادى "خیبر "پختونخوا" نام دارد.
زما به هیر نشي دا ستا ښکلې باغونه
د ډهلي تخت هیرومه چې را یاد کړم
زما د ښکلي پښتونخواه د غرو سرونه

تره به زه د هند په لور په تماشه ځم
پر دا کړې داد دی خدای نشي پښېمانه
نو ایران لره په توغ په نغاره ځم
معشوقې د ایران ډېرې ترکي شوخې
تر نگين مي ایران لاندي شاهانه ځم

قبل از معاهده پاریس ۱۸۵۷ميلادى استعمارگران انگلیس مناطقی از ایران را اشغال کردند و دولت شاهنشاهی کشورهای ایران را تهدید کردند و ایران را مجبور کردند "افغانستان " که نامگذار اش مونت استورت الفینستون واز تقسیم و تجزیه و ,ایران حاصل شده است ، به رسمیت بشناسد. در غیر آن نیروهای اشغالگر برتانيه از خاک ايران خارج نمى شود . ناپليون سوم فرانسه خود را ميانجى بين حکومت شاهى بریتانیا و دولت شاهنشاهى ايران پشنهاد نمود و ننگين معاهده پاریس برگذار شد که در آن استعمارگران انگلیس و دولت دولت شاهنشاهى ايران (ممالک ايران يا ممالک محروسه ايران) استعمارى شرکت داشتند که يکى از دوازده ماده فرمانى برتانيه معاهده پاریس سرنوشت برزگ استان هرات يا مملکت هرات بود که نظربه تقسيمات ادارى زمان عبدالرحمان خان تا سال ۱۹۶۵ سال ميلادى در در زمان ظاهرخان ڀنج ولايت و چهار حكومت اعلى (در زمان امان خان حكومت اعلى سمت مشرقى و حکومت اعلى سمت جنوبى ) داشت. نظربه تقسيمات ادارى سال ۱۹۶۵ بويژه در سمت جنوبى مشرقى ولايت هاى بسيارزيادى با نامهاى عجيب وغريب در چارچوب افغانسازى وپشتونسازى مانند سمارق روئيدند

پس از توافق پاریس ، افسران راج انگلیس تلاش کردند راج بریتانیا یا هند بریتانیا راج "حکومت بریتانیا بر شبه قاره هند طی سالهای ۱۸۵۸ تا ۱۹۴۷گفته می شود. این نظام حکومتی در سال ۱۸۵۸ با انتقال دولت هندوستان به ملکه ویکتوریا آغاز شد و با تقسیم آن به دو کشور هند و پاکستان شمالی و پاکستان خاوری نام داشت. پاکستان شرقی در پی جنگ آزادیبخش بنگلادش ، در تاریخ ۲۶مارس از پاکستان باختریجدا شده و جدا شد بنگلادش با نام رسمی جمهوری خلق بنگلادش) به پایان رسید. هنگام تأسیس راج بریتانیا ، برمه سفلی نیز بخشی از آن بود .
برای تعیین مرز بین ایران و افغانستان. اولین سیستم حقوقی هیرمند سال ۱۸۷۲ ميلادىتوسط یکی از همین افسران هند بریتانیا ، ژنرال گلداسمیت ، نوشته شد. به طور خلاصه ، گلداسمیت حکم داد که هر دو کشور ایران و افغانستان باید دسترسی مساوی به آب هیرمند داشته باشند و افغانستان نباید در ساخت رودخانه هایی که از رودخانه خارج می شوند به ضرر ایران باشد. اما مجدداً بین دو کشور اختلاف ایجاد شد و در سال ۱۹۰۲سرهنگ مک ماهون مسئولیت تحقیقات را بر عهده گرفت. ایران شرط کرد که نظر رأی گلداسمیت باید در رأی مک ماهون در نظر گرفته شود وگرنه داوری را قبول نمی کند و چون سرانجام رأی مک ماهون علیه رأی گلداسمیت را پذیرفت ، از پذیرش آن خودداری کرد.
در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی ، هنگامی که دو کشور برای نزدیک شدن به یکدیگر گام برمی داشتند ، آنها مذاکرات در مورد اختلافات مرزی و مرز هیرمند را در سال ۱۹۳۲ آغاز کردند ، که اختلافات مرزی را در سال ۱۹۳۵حل و فصل کرد ، و در 6 بهمن (دلو)۱۹۳۸ یکی شد اعلامیه بین آنها امضا شد. مهدبه الدوله کاظمی ، سفیر ایران در افغانستان ، و علی محمد خان ، وزیر امور خارجه افغانستان ، یک تور را در کابل انجام دادند ، جایی که دو کشور توافق کردند که آب زیادی از رودخانه هیرمند ، که به کمال خان می رود ، برداشت شود. دم هر سال به طور مساوی بین دو کشور تقسیم می شود.
دولت افغانستان قول داده است که بین ده یا چهار برج و بند کمال خان آبراه جدید احداث نکند تا بیش از مقدار آب حمل شده در آن زمان استفاده نشود. هر دو دولت ایران و افغانستان متعهد شده اند كه برای كاهش سهم هر دو طرف از سد كمال خان تا ده دوست محمد خان و سیخ سركه ، بخش نهایی آب ، هیچگونه اقدام و عملیاتی انجام ندهند.
در زمان ظاهر شاه و محمد رضا شاه پهلوی قراردادی در سیزدهم مارس ۱۹۷۳ در کابل از سوىنخست وزیران امیر عباس هویدا ایران ومحمد موسی شفیق به امضاء رسید. که به اساس آن حقآبه ایران به ۲۷متر مکعب در ثانیه از آب رودخانه هیرمند تعين شد.

>>>   آقای افغان پیپر چرا در مورد دریای کنر که سالی 20 میلیارد مترمکعب آب را روانه پاکستان می کند مطلبی نمی نویسید؟ اگر جرئت دارید یک بند کوچک برای آبیاری مزارع ننگر هار و کنر احداث کنید تا متوجه شوید که پاکشتان با شما چگونه رفتار می کند. البته چون پاکستان وابسته به آل سعود وهابی است شما جرئت نوشتن در مورد آبهایی که از افغانستان خارج و به پاکستان می روند ندارید.

>>>   به عنوان ایرانی برای من ثابت شده که هر وقت یک گند و یا فساد مالی گسترده تو افغانستان از پول کمکهای جهانی که به مردم افغانستان شده به جیب میزنند سریعا با استفاده از مهاجرین افغان یا موضوع آب قصد منحرف کردن افکار عمومی افغانستان رو دارند
بابا جان به درک ببندید اون آب رو انقدر ادا اطوار در نیارید باهاش تریاک بکارید
فقط اندازه مهاجران خودتون لطف کنید آب به ایران بدهید و بعدش این بحث مسخره و تکراری رو جمع کنید حکومت ایران با شماها که بلای مواد مخدر سیل مهاجرین تروریست و نا امنی رو رواج دادید بد رفتاری کرده؟

>>>   در ادامه حرفهای هموطن عزیزم از مازندران
برادر عزیز فقط اونا نیست از ساختن درمانگاه امام خمینی ساخت کتابخانه فردوسی ساخت ورزشگاه و کمک به ساخت سایر ورزشگاه ها
کمکهای پزشکی دارویی عمل رایگان هفته ای یک عدد از کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب در ایران پرداخت شش ماه حقوق تمام مدرسین مدارس و دانشگاه ها اهدای هزاران جلد کتاب کمک به صنعت طلاسازی هرات کمک در زمان جنگ با شوروی که باعث شد موشکهای صدام که شوروی بهش میدادصدها نفر از مردم ایران جان باختند
ولی ایران حاضر نشد حمایت از مجاهدین افغان رو متوقف کند

>>>   به عنوان یکی از ساکنین سیستان که معاش خانواده ام از هامون تامین میشد و الان کاملاخشک شده روزی ما رو افغانستان با بستن آب به روی ملت مثلا برادرشان از ما گرفتن
دیروز تلویزیون ایران نشان دا به مردم سیستان با تانکر آب رسانی میشود و بعضا مردم از روی مرداب های کثیف آب بر میدارند که چند وقت پیش دست یک دختر رو تمساح از جا کحد برای آب بردهشتن بهش حمله کرد
پس اگر این آب به سیستان می آید ما مریض هستیم هر روز منتظر آمدن تانکرهای آب هستیم
......

>>>   بابا ببندید اون آب را خفه کردید خودتان را چقدر حرف حدیث اتفاقا در ماه محرم ببندید آب را
جالب توجه قضیه اینه که خیلی از افغان ها در سیستان زندگی می کنند و همین جا کشاورزی و ماهی گیری و شکار مرغ می کنند
یعنی با اینکه خودشان میدادنند ولی آب رو بر روی ما که هیچ بر روی هموطنان خودشان هم اینجا در سیستان و هم در مشهد
آقا جان کدام آب لوله کشی به سیستان
سالهاست که شما آب رو بستید و به ما هر روز با تانکر آب رسانی میشود
همین طور با تانکر به مردم مهاجرخودتون در سیستان

>>>   همانطور که افغانستان حق ایجاد سد دارد ایران هم حق حفر چاه دارد- ایران به دانش ایجاد چاههای ژرف دست یافته است
حسین حسین زاده زابل ایران

>>>   این اب هایی که از ان گپ میزنید به اندازه مصرف اب 3 میلیون اتباع افغانستان در ایران هست یا نان و اب انها بر گردن ایرانیهاست؟؟؟!!!

>>>   از اوایل سال 1897 ، جولیوس فون هان ، محقق اقلیم شناسی از آلمان ، در کتاب استاندارد خود در زمینه اقلیم شناسی نوشت:
سه دریاچه هاى بزرگ
1- دریای آرال
2- دریای خزر
3- هامون هیرمند به گونه عمده با آبهای داخلی دریاچه هاى کوچک که تعداد شان آنزمان بيشتر به ٢۰۰۰۰ مى رسيد بگونهکهتر در ایران و آسیای میانه باعث تشکیل ابر و بارش برف و آب در آسیای میانه و هندوکش هستند.
موضوع حقآبه ايران مانند خط ديورند شد. اين دو موضوع از موضوعات سياسى و حقوقى اند.
و اما معجــزه چرخش آب و چرخه آبی گردش آب در ايرانزمين ( کشورهاى با پسوند پارسى "ستان" مانند تاجيکستان و اوزبيکستان و تورکمنستان وافغاستان وغيره و کشور مادرى ايران) مرزها وسرحدات و قوانين کشورهارا پيروى نمى کنند بلکه آب هاى رودان آسياى ميانه و يا پشته هندوايران وتوران و جريان چرخ فلکى از سرچشمه تا دهانه ريختن آب به همين سه بزرگ درياچه از حالت‌های مختلف آب جامد، مایع، و بخار محیط‌های مختلف را طی می‌کند. چرخهٔ آب نقطهٔ آغاز و پایانی ندارد. آب از مایع به بخار یا به یخ تبدیل می‌شود و دوباره به حالت اول بازمی‌گردد. چرخهٔ آب میلیاردها سال درجريان است تاکه خورشيد انفجار نکند.
هر پديده و بويژه يک رود حرکت و جريان دارد که حرکت رود خانه را با چشم مى بينيم و پوست جلد لمس مى کنيم ولى شوربختانه گردش و چرخش از دهانه رود و ودوباره رفتن به سرچشمه را نمى بينيم.
ما رود هيرمند يا هلمند را به گونه نمونه مد نظر مى گيريم. رود هيرمند يکى از پنج رودان در "هلمند فوقانى" يا میان‌آب یا آب پخشان قله هراپاراسين باميگان - "هر" در پارسى باستان کوه باميان يا زمان اسلامى "کوه بابا" - سرچشمه که چهار رودمانند بلخاب به اوکوسوس يا آمو؛ جنوبى به کابل يا ايندوس يا سهند و غربى به هرى رود به ترکمنستان; هيرمند به هامون مى آنجامند.
میان‌آب یا آب پخشان قله هراپاراسين باميگان پر از برف و خيچاله است که احد اکثر به چهار طرف سرازير مى شود.
يخها و برف ها آب مى شود و تا مسير پايانى آب هيرمند به تالاب و درياچه هامون مى انجامد آب آنجا به بخار تبديل شده وباد بخار را به ابر تبديل نموده ودوباره تا به کوه بابا به باميان مى رود
دولت افغانستان در خواب ! آب و هواشناسان افغانستان در خواب عميق اند.
لطيفه پند آميز ملا نصرالدين:
اره نمودن شاخه درخت که سرهمان شاخه نشستتن!
اگر ساکنان هندوکش علاقه مند به باریدن باران و برف بر روی کشور باشند، باید مشارکت و دوستى خودرا به این دریاچه ها نشان دهند که سه دریاچه مانند آرال ، سه دریاچه هامون و مازندران خشک نشوند چون همين درياچه ها مهمترین آب آورهاى برای آسیای میانه و افغانستان اند. اولین مردم که از خشک شدن این دریاچه ها رنج برده و رنج مى برند ساکنان افغانستان بودند و خواهند بود.
نياز به بازنگرى داريم!
آيا ميدانيد "هامون" چه است؟
فردوسى نوشت:
بیاراست لشکر سپهدار طوس
بهامون کشیدند پیلان و ک وس
دو رویه سپاه اندر آمد چو کوه
سواران ترکان و ایران گروه

برپايه شمارش من فردوسى درشاهنامه از سومين بزرگترين درياچه ايران يعنى درياچه کوه «درياچه هامون» «کوه هامون» با آبستانها ويا تالآبهاى اش 95 بار ياد کرده و مولوى بلخى و رومى 10 بار ازهامون نامبرده است.
هر دو شان واژه افغان بکار برده ولى هردو شان کشور به نام افغانستان نمي شناختند.

>>>   هشدار : «بازی خطرناک حکومت افغانستان با کارت آب علیه مردم ایران »
شر‌وعش با شما
پایانش با ما
لواسانی ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است