با رقیب ترامپ بیشتر آشنا شوید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۹/۳/۲۷ کد خبر: 163830 منبع: پرینت

جو بایدن سیاستمدار هفتادوهفت‌ساله‌ی دموکرات، رسماً به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری این حزب معرفی شده است.

به گزارش مشرق، بایدن که در سال ۲۰۰۸ هم در رقابت‌های انتخاباتی حاضر بود اما در رقابت با اوباما نتوانست به نامزد اصلی حزب تبدیل شود، پس از آن شکست توسط رقیب خود باراک اوباما، به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب شد و چهار سال بعد که اولین رئیس جمهوری سیاهپوست ایالات متحد دوباره برای این مقام انتخاب شد، بایدن را هم در این سمت ابقا کرد.

بایدن که تحصیل‌کرده‌ی مدرسه‌ی حقوق است پیش از آنکه وارد سیاست شود، مدتی به عنوان وکیل مشغول بود. او پنجمین سناتور جوان تاریخ ایالات متحده بود و همچنین طولانی‌تر از هر سیاستمدار دیگری سناتور ایالت دلوِیر بود. در سال ۲۰۱۷ اوباما با اعطای «نشان آزادی» به بایدن، او را مفتخر کرد و دو سال بعد او این اعتماد به نفس را داشت که بار دیگر کارزار انتخاباتی‌اش را برای ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ برپا کند.

بیشتر بخوانید:
اتهام تعرض جنسی جو بایدن به یک زن دیگر!
جو بایدن در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها نیز رقبای سرسختی مثل الیزابت وارن و برنی سندرز داشت اما در نهایت وارن به دلیل شکست در رای‌گیری‌های ایالتی کارزار خود را متوقف کرد؛ سندرز هم با اعلام حمایت از بایدن سعی کرد سبد رای او را پربارتر کند و شانس دموکرات‌ها برای تک‌دوره‌ای کردن ترامپ را افزایش دهد.

سیاستمداری از طبقه‌ی کارگر
بایدن که متولد سال ۱۹۴۲ است، پیش از اینکه به یکی از بالاترین مقامات سیاسی ایالات متحد تبدیل شود، در شهر کارگرنشین اسکرانتون در ایالت پنسیلوانیا رشد کرد. شغل پدرش تمیزکاری کوره‌ها و فروشندگی خودروهای دست‌دوم بود. جو بایدن معتقد است که «سرسختی، سخت‌کوشی و پشتکار» را از والدینش آموخته است. او به یاد می‌آورد که پدرش همیشه می‌گفت: «قدر یه مرد به این نیست که چندبار زمین خورده؛ به اینه که چقدر سریع از زمین بلند میشه». همچنین به خاطر می‌آورد که وقتی یکی از بچه‌های بزرگ‌تر محله برایش قلدری می‌کرد و او دمق و بدخلق به خانه برمی‌گشت، مادرش به او می‌گفت: «بزن دماغشونو خونین‌ و مالین کن که فردا بتونی تو خیابون راه بری»!

جو بایدن در کودکی دچار لکنت زبان بود و همسالانش او را تمسخر می‌کردند اما او با از بر کردن قطعات ادبی طولانی و بلندبلند خواندن آنها در برابر آیینه توانست بر این مشکل غلبه کند. او کلاس نهم تا دوازدهم را در مدرسه‌ی خصوصی «آرچمر آکادمی» تحصیل کرد و برای اینکه در پرداخت شهریه به والدینش کمک کند شیشه‌های مدرسه را پاک می‌کرد و علف‌های هرز باغچه‌ی مدرسه را می‌چید.

سال‌های دانشگاه و ازدواج
بایدن در سال ۱۹۶۱ دبیرستانش را تمام کرد و وارد دانشگاه دلوِیر شد و آنجا در رشته‌ی تاریخ و علوم سیاسی تحصیل کرد. هرچند خودش اعتراف کرده که دو سال اول دانشگاه را بیشتر به فوتبال و مهمانی و دوستی با دختران گذراند اما از همان سال ۱۹۶۱ که جان اف. کندی به ریاست جمهوری رسید، علاقه‌ی شدیدی به سیاست پیدا کرد.

بایدن در یک تعطیلات بهاری با نیلیا هانتر، دانشجوی دانشگاه سیراکیوز آشنا و به گفته‌ی خودش در یک نگاه عاشقش شد. با تشویق و حمایت او، مطالعاتش را جدی‌تر پیگیری کرد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه دلوِیر، در سال ۱۹۶۵ توانست وارد دانشکده‌ی حقوق دانشگاه سیراکیوز شود و یک سال بعد هم با نیلیا ازدواج کرد.

او در دوران تحصیل یک دانشجوی متوسط بود که یک بار هم در سال اول دانشگاه بخاطر عدم ارجاع به منبع در یک مقاله که سرقت علمی محسوب می‌شد، در آن درس مردود شد. با اینکه خودش ادعا کرده بود این اتفاق ناخواسته بوده اما همین سابقه، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۸ گریبانش را گرفت و او را وادار به کناره‌گیری کرد.

کریسمس سال ۱۹۷۲ برای بایدن یک تراژدی بزرگ به همراه داشت. زمانی که همسر و سه فرزندش برای خرید درخت کریسمس رفته بودند، در یک سانحه‌ی رانندگی همسر و دختر او کشته شدند و دو پسرش نیز بشدت آسیب دیدند. مصیبتی که او را از زندگی سیر کرد و به فکر خودکشی انداخت. با این حال با حمایت خانواده‌اش به زندگی عادی برگشت و پنج سال بعد دوباره ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد.

ابتدای مسیر سیاسی
بایدن بعد از اینکه در سال ۱۹۶۸ از مدرسه‌ی حقوق فارغ‌التحصیل شد، به شهر خود برگشت تا در یک مؤسسه‌ی حقوقی کار کند. او همچنین به یک عضو فعال در حزب دموکرات تبدیل شد و در سال ۱۹۷۰ به عنوان عضو شورای شهر نیوکسل انتخاب شد. او یک سال بعد مؤسسه‌ی حقوقی خودش را هم تأسیس کرد. بایدن در کنار زندگی حرفه‌ای‌اش که مدام شلوغ‌تر می‌شد، پدر سه فرزند بود که در سال‌های ۶۹، ۷۰ و ۷۱ به دنیا آمدند. خودش گفته: «همه‌چیز سریع‌تر از آنچه که انتظارش را داشتم اتفاق می‌افتاد».

در سال ۱۹۷۲، حزب دموکرات ایالت دلوِیر بایدن بیست‌ونه‌ساله را تشویق کرد که برای تصاحب کرسی مجلس نمایندگان، با سناتور وقت که یک جمهوری‌خواه محبوب بود وارد رقابت شود. کارزار انتخاباتی بایدن خانوادگی اداره می‌شد و خواهرش مدیریت آن را برعهده داشت و والدینش برایش تبلیغ می‌کردند؛ کسی به پیروزی‌اش امید نداشت اما او در رقابتی نزدیک برنده‌ی انتخابات شد و به عنوان پنجمین سناتور جوان در تاریخ آمریکا وارد سنا شد.

سال‌های سنا
او از ۷۳ تا ۲۰۰۹ به عنوان سناتور فعالیت کرد. در این دوران بایدن به عنوان یکی از متخصصان برجسته‌ی سیاست خارجی شناخته می‌شد و چند سال به عنوان رئیس کمیته‌ی روابط خارجی سنای آمریکا مشغول بود. از میان مواضع او در بحث سیاست خارجی، دفاع از راهبرد محدودیت تسلیحاتی شوروی، حمایت از صلح و ثبات در بالکان، گسترش ناتو در کشورهای عضو شوروی سابق و مخالفت با جنگ اول خلیج فارس را می‌توان ذکر کرد. در سال‌های بعد وی خواستار اقدام آمریکا در قبال نسل‌کشی در دارفور شد و همچنین علیه مدیریت جرج بوش در جنگ عراق بخصوص افزایش نیروهای آمریکایی حاضر در عراق در سال ۲۰۰۷، موضع‌گیری کرد.

در کنار سیاست خارجی، بایدن طرفدار قوانین جنایی سختگیرانه‌تر بود. در سال ۱۹۷۸ شکست نامزد ریاست دیوان عالی آمریکا تا حد زیادی به استیضاح شدید وی توسط بایدن - که آن زمان رئیس کمیته‌ی قضایی سنا بود - نسبت داده شد. در سال ۱۹۹۴ از قانون کنترل جرائم خشن و برنامه‌ی اجرای احکام حمایت کرد که منجر به اضافه شدن ۱۰۰ هزار افسر پلیس و افزایش قابل توجه احکام بسیاری از جرائم شد.

تلاشی ناکام برای ریاست جمهوری
در سال ۱۹۸۷ بایدن که خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین قانونگذاران دموکرات در واشینگتن تثبیت کرده بود، تصمیم گرفت وارد رقابت‌های ریاست جمهوری شود. اما زمانی که سرقت ادبی در بخشی از یک سخنرانی او افشا شد، از گزینه‌های انتخاباتی حزب دموکرات کنار رفت. بایدن در طول کارزار انتخاباتی‌اش دچار سردردهای شدیدی بود و اندکی پس از کناره‌گیری، پزشکان تشخیص دادند که دو مورد آنوریسم (رگ‌برآمدگی) در مغزش دارد که ممکن است زندگی او را تهدید کند؛ پس خود را به تیغ جراحان سپرد. عوارض ناشی از عمل جراحی مغز، منجر به لخته‌شدن خون در شش‌های او شد که او را ناچار به یک عمل جراحی دیگر کرد. در نهایت بایدن پس از سپری‌کردن دوره‌ی درمانی هفت‌ماهه، به سنا برگشت.

در سال ۲۰۰۷ ، بایدن ۲۰ سال بعد از اولین تلاش ناکامش برای ریاست جمهوری، یک بار دیگر تصمیم گرفت وارد این رقابت شود. علی‌رغم سال‌ها کسب تجربه در سنا، نتوانست در برابر هیلاری کلینتون و باراک اوباما شانس زیادی داشته باشد و در نهایت پس از کسب کمتر از یک درصد آرا در انتخابات درون‌حزبی ایالت مهم آیوا، از انتخابات کنار کشید. با این حال چند ماه بعد اوباما که در رقابتی تنگاتنگ با هیلاری کلینتون توانسته بود نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات باشد، بایدن را به عنوان همراه خود در رقابت با نامزد جمهوری‌خواهان برگزید.

بایدن که در طبقه‌ی کارگر ریشه داشت به کارزار انتخاباتی اوباما کمک کرد تا پیام بازسازی اقتصادی‌اش را به رآی‌دهندگان طبقه‌ی کارگر برساند که در ایالت‌های پرنوسانی مانند اوهایو و پنسیلوانیا بسیار حیاتی بود. دوم نوامبر سال ۲۰۰۸ اوباما و بایدن باقدرت رقبای جمهوری‌خواه خود یعنی جان مک‌کین، سناتور آریزونا و سارا پالین، فرماندار آلاسکا را کنار زدند. در ژانویه‌ی ۲۰۰۹ اوباما به عنوان چهل‌وچهارمین رئیس جمهوری ایالات متحد سوگند یاد کرد و بایدن هم شد چهل‌وهفتمین معاون رئیس جمهوری.

در حالی که بایدن اغلب به عنوان مشاور پشت‌پرده‌ی رئیس جمهوری کار می‌کرد، در تدوین سیاست‌گذاری فدرال درخصوص عراق و افغانستان نقش پررنگی داشت. در سال ۲۰۱۰ او از روابط مستحکم خود در سنا استفاده کرد تا به تصویب پیمان کاهش تسلیحات اتمی بین آمریکا و روسیه کمک کند.

دور دوم و انتخاب دوباره
در مسیر رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۲، تیم اوباما و بایدن با میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواهی که قبلاً فرماندار ایالت ماساچوست بود روبه‌رو شدند. اوباما رامنی را در انتخابات ۲۰۱۲ شکست داد و بار دیگر بایدن را به عنوان معاون خود منصوب کرد. یک سال بعد بود که بایدن نشان داد یک معاون رئیس جمهوری تا چه حد می‌تواند اثرگذار باشد؛ او در دستیابی به توافقی بین دو حزب آمریکا برای افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها برای عبور از بحرانی که سال ۲۰۱۳ گریبان‌گیر اقتصاد آمریکا شد، نقش بسیار مؤثری داشت.

در همین ایام بود که بایدن در ماجرای قانون حمل سلاح در آمریکا به چهره‌ای پیشگام تبدیل شد. پس از تیراندازی در دبیرستانی در ایالت کانکتیکت، او مأمور شد تا کارگروه ویژه‌ای برای این مسئله دایر کند. بایدن راه‌حل‌هایی برای کاهش خشونت‌های مسلحانه در کشور به اوباما پیشنهاد کرد. او در کنار توصیه‌های معمول خود، به تدوین ۱۹ اقدامی که رئیس جمهوری می‌تواند با استفاده از اختیارات اجرایی خود اتخاذ کند، کمک کرد.

پس از کاخ سفید
در ژانویه‌ی ۲۰۱۷، اوباما از طرف دفتر ریاست جمهوری، «نشان آزادی»، که بالاترین نشان شهروندی ایالات متحد محسوب می‌شود را به بایدن اهدا کرد. اوباما بایدن را «بهترین معاون رئیس جمهوری که آمریکا داشته» و «شیری در تاریخ آمریکا» خطاب کرد و گفت که بایدن بخاطر «ایمان به هموطنان آمریکایی‌اش، برای عشق به کشورش و یک عمر خدمت که برای نسل‌ها ماندگار خواهد بود» به دریافت این نشان مفتخر شده است.

بایدن همانطور که وعده داده بود پس از کنار رفتن از مسئولیت نیز سکوت نکرد و هرازگاهی درخصوص جانشین اوباما یعنی دونالد ترامپ اظهار نظر کرد. او در یک موضع‌گیری تند در سال ۲۰۱۷ بصراحت گفت که ترامپ «حکومتداری نمی‌فهمد» و بخاطر جانبداری از گروه‌های ملی‌گرای سفیدپوست، کاخ سفید را بی‌آبرو خواهد کرد.

کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰
بایدن از ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی شد و در پیامی ویدئویی با اشاره به تلاش ترامپ برای یکی دانستن آدم‌های دو طرف درگیری‌های نژادی در ایالت ویرجینیا در سال ۲۰۱۷، گفت که «این تهدید نسبت به ملت ما، مثل هیچ تهدیدی که در عمرم دیده‌ام نبود».

گرچه او هنگام ورود به رقابت انتخاباتی در بیشتر رأگیری‌ها پیشتاز بود، نامزدی او بسرعت تبدیل به سنگ محکی برای حزب دموکراتی شد که بنیانی ترقی‌خواه دارد. بایدن که در مناظره‌ها بر معرفی خود به عنوان فردی میانه‌رو متمرکز بود، بخاطر حمایت‌های قبلی از قانون منع سرمایه‌گذاری دولتی در زمینه‌ی سقط جنین، پیش از آنکه فرصت تغییر موضع پیدا کند مورد انتقاد شدید قرار گرفت. اما او با نشان دادن درک دقیق خود از سیاست خارجی و پیوند زدن اقدامات خود با دستاوردهای اوباما از جمله برجام، مناظره‌های بعدی را بهتر سپری کرد.

با این حال در سپتامبر ۲۰۱۹ با افشای اینکه ترامپ به دولت اوکراین فشار آورده که درباره‌ی بایدن و پسرش تحقیق کند، مسئله‌ی دیگری پیش آمد که با روابط پیشین پسر بایدن با یک شرکت انرژی اوکراینی و تلاش بایدن برای برکناری دادستان کل کشور در همان زمان مرتبط بود. بایدن در یک سخنرانی اقدامات رئیس جمهوری را «سوءاستفاده از قدرت» دانست و گفت که اگر ترامپ با مجلس نمایندگان همکاری نکند، از استیضاح او حمایت خواهد کرد؛ موضوعی که با به جریان انداختن فرایند استیضاح توسط نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان) در همان روز تشدید شد.

پس از اینکه پنجم فوریه‌ی ۲۰۲۰ جلسه‌ی استیضاح ترامپ با تبرئه‌ی او به پایان رسید، بایدن در انتخابات درون‌حزبی آیووا چهارم و در نیوهمشایر پنجم شد. اما کمی بعد با پیروزی قاطع در کارولینای جنوبی جایگاه خود را پیدا کرد و به کارزار خود ادامه داد و اکثر رقبای خود را کنار زد.

یکی دیگر از چالش‌های بایدن اتهاماتی بود که درخصوص سوءاستفاده‌ی جنسی از زنان به او وارد شد. او از جانب یکی از دستیاران سابق خود به نام تارا رید به تجاوز جنسی متهم شد. رید که حدود یک سال کارمند بایدن بود، مدعی شد که او در یکی از روزهای بهاری سال ۱۹۹۳ در دفتر کارش شانه‌ها و گردن او را طوری لمس کرده که وی را معذب کرده است. گرچه این زن ادعا کرده بود که همان زمان موضوع را به کارکنان دفتر بایدن گزارش کرده اما آنها گفته‌اند چنین گزارشی دریافت نکرده‌اند. بایدن هم این اتفاق را انکار کرد و اخیراْ در مصاحبه‌ای دیگر گفت اساساْ کسی به اسم تارا رید را به یاد نمی‌آورد.

بایدن در یک مناظره‌ی رو در رو با برنی سندرز متعهد شد که یک زن را به عنوان معاون خود معرفی کند. وقتی که سندرز از رقابت‌ انتخاباتی کنار کشید، نام بایدن به عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها مطرح شد؛ در نهایت او توانست با جلب رأی هزار و ۹۹۱ نماینده‌ی دموکرات در ایالت‌های مختلف، به عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ معرفی شود تا به قول خودش بتواند «برای پیروزی در نبردی بخاطر روح کشور» با ترامپ مبارزه کند.

منبع: ایسنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بایدن
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   از نظر نژاد وی یهودی عیسوی شده است ، احتمال دارد امریکا تا ابد بدست اداره طلق یهود بماند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است