افغانستان صاحب حاکمیت مستقل ملی نمی‌ شود
آیا وقت آن نیست که درباره سخنان جو بایدن در مورد اینکه مردم افغانستان هیچگاه یک ملت واحد و متحد نمی شود را؛ یگانه راه نجات از جنگ و بدبختی قرن های بین مردم افغانستان بدانیم؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۲۹    ۱۳۹۸/۱۱/۲۱ کد خبر: 162142 منبع: پرینت

آیا وقت آن نیست که درباره سخنان جو بایدن در مورد اینکه مردم افغانستان هیچگاه یک ملت واحد و متحد نمی شود را؛ یگانه راه نجات از جنگ و بدبختی قرن های بین مردم افغانستان بدانیم؟

جو بایدن، کاندیدای پیشتاز در حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در یک گردهمایی انتخاباتی درون حزبی خود چنین گفت افغانستان هیچگاه دارای یک ملت واحد و متحد نمی شود و مشکل اساسی همین است که افغانستان صاحب حاکمیت مستقل ملی نمی‌ شود.

این گفته یک سیاست مدار کهنه کار و معاون اول رییس جمهور آمریکا در وقت زمامداری بارک اوباما آقای جوبایدن کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری شاید یگانه راه حل بر تمامی مشکلات و نابسامانی های سر راه پیشرفت و ترقی مردم ما باشد. ولی ما هر کدام با نظرات خود نقد و انتقاد شدید از آن می پردازیم.

وقتی ما ملتی نیستیم و نشدیم که با شعور بلند و تفکر و اندیشه انسانی و آزادیخواهی خود برای وحدت ملی کاری کنیم و سبب رشد آموزش و پرورش شده برای همگرایی و همزیستی مردمان خود صادقانه کار نماییم، نقش در خودکفایی و داشتن اقتصاد و ساختن زیربنا ها برای نجات از وابستگی برای بیگانگان باشیم پس چرا عجولانه نقد و انتقاد شدید داریم شاید آنها همچون نان دهندگان فرمان دهندگان نیز باشند و با پیروزی اش در انتخابات هفت ماه بعد آمریکا این گفته خود را جامعه ای عمل بپوشاند و مرا و ملت مرا کشور و جغرافیا مرا بر چندین پارچه تقدیم کند.

مگر ما بر گدام داشته های خود مینازیم؟ از کدام وحدت و همگرایی و همسویی با یکدیگر خود می نازیم؟ از کدام وحدت فکری و همزیستی مسالمت آمیز خود بر آن نقد و انتقاد داریم؟ از کدام اقتصاد و شگوفایی خود بر خود باوری خود تیکه داریم که بر آقای جوبایدن نقد و انتقاد داریم؟

ما ملتی و مردمی هستیم که بخاطر اهداف بیگانگان برادرکشی، خانه سوزی و وطن ویرانی خود را بار ها تجربه کرده ایم و میلیون ها هموطن خود را آواره و دربدر ساخته زمینه نفاق و شقاق را در بین اقوام خود دامن زده بر حرف و حدیث های بیگانگان گوش داده بر برادران خود رحم ننموده آنها را کشته ایم پس چرا ما همیشه بر خودباوری های کاذبانه خود می بالیم و می نازیم؟

نمی‌ شود من در یک متن بر تمامی نابسامانی‌های اجتماعی و مشکلات موجود علیه وحدت ملی و همزیستی مسالمت آمیز ملت خود بنویسم ولی یک گپ مهم می نویسم، این است که ما وقتی ملت واحد و متحد می باشیم و می شویم که زبان واحد، اقتصاد مستقل، تفکر و اندیشه انسانی ما بیشتر تبلور یافته از قوم گرایی برتری جوی و نفاق افگنی های ما باشد.

بیایید هر کدام ما آیینه ای را روبروی خود بگذاریم، صندوقچه قلب خود را باز سازیم و ببینم که در داخل قلب ما کدام شخصیت بلند اندیش، ملیت دیگری نسبت به شخصیت کاذب و پوچ اندیش قوم خود ما جای دارد؟
بیایید نگاه کنیم که کدام موفقیت یک مرد و زن قوم دیگری برای چشمان ما بیشتر زیبا است تا یک تروریست و وحشی قدم خود ما بیایید که در بیشتر موارد فرا قومی و ملی عمل کنیم تا زبان دراز داشته باشیم برای نقد و انتقاد از بیگانگان در افغانستان.

با احترام به همه اقوام فهمیده و دانا و توانای افغانستان؛
داکتر انیسه "پشه ای" فعال حقوق بشر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جو بایدن
افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   حق با شماست شیر دخت کشورم
مگر این خناثان زمان که با نیرنگ در قلعهه ارگ جای گرفته اند همه چیز را برای بقای حاکمیت فاشیستی خود حاضر آند که فدا کنند

>>>   خواهر عزیز انیسه،

شما هیچگاهی نمیتوانید با این درک و بینش خویش آنعده عقب مانده های روزگار را که صد ها سال می‌شود وطن را بطر بربادی سوق داده اند در جاده انسانیت هدایت دهید. چون حرف های شما ذهنی را نیاز دارد تا آن را درک کند که متأسفانه در وطن خراب شده ما خصوصأ در بین سیاسیون فروخته شده اش به ندرت دیده می‌شود. و‌میایم راجع به سخنان به قول ترامپ جوی خواب برده. بایدن نه یک کاندید خوب برای امریکا و نه یک دوست خوب به سایر ملل دنیا خواهد بود من منحیث کسی که حق رای دادن را در امریکا دارم صد مرتبه حاضرم تا به ترامپ رای بدهم تا جوی خو برده. چون اگر دشمنی های روابط نا سالم شخصی این شخص با کرزی مداری نبود امروزه افغانستان شاید در یک موقعیت بهتری قرار داشت. و این شخص هنوز هم در مقابل افغان‌ها اساسیت فکری دارد و میخواهد که این ملتی که همه چیز را از دست تقدیرات الهی میدانند تا نفهمی و بیخبری خویش مورد تحقیر قرار دهد. جو و پسرش هردو در فساد دست کمی از دولت مردان افغان ندارد با این تفاوت که در امریکا هنوز تا اندازه ای مردم حرف اول را میزنند تا دولت و سیاسیون وگر نه سگ زرد برادر شغال اند. واقعأ اگر زره ای در وجود این سیاست مداران فروخته شده و مخالفین تروریست و خبیث این سرزمین غیرتی وجود داشته باشد، برای حفظ آبروی خویش هم که شده ملت سازی و ملت بودن را فارغ از تعصبات قومی و مذهبی و سمتی بطور واقعی آن به نمایش بگذارند. بیایند دیگر این ملت مظلوم را بنام دین و مذهب قربانی نکنند. بیایند و راه رفتن به بهشتی را که هیچ کس تا حال از آنجا نیامده است از طریق این خرابه آباد نبرند.

بس است تحقیر، بس است بیچارگی و تهنه شنیدن ها، آخر تا چی وقت به گذشته نا معلوم و دروغین خویش افتخار کنیم. ملت های موجود در این منطقه بجز از افتخارات دروغی چیزی دیگری ندارند. و اگر تاریخ منطقه را هم مرور کنیم این ملت ها همیشه منحیث سرباز و جنگجو در قشون رهبران سایر دنیا قرار داشته اند و اگر هم روزی به مقامی رسیده اند بخاطر باغی گری ها و جور و چپاول شان بوده نه بخاطر شهامت و دلیری شان.

>>>   سرکار خانم داکتر انیسه پشه ای با اهدای سلام/
بسیار متن خوب وبا ارزشی نوشته کردید.
درد امروز کشور ماهمانا نبود یک وحدت ملی؛نبود یک طرح وپلان برای نیل به استقلال واقعی وحتی فقدان یک رهبر کاریزماتیک است.دشمنان وسیاست بازان بیگانه برای دست یافتن به اهداف خود از انواع حیله ها واستراتجی ها استفاده کردند که در تاریخ گذشته انگلیس با یک اصل درسیاست خود(تفرقه بینداز وحکومت کن؛rule and divide) یکی از حربه های انها برای به استعمار کشاندن ملتهای ضعیف که درکشور ما هم نتیجه داد وما را از امپراطوری عظیم وقدزتمند ایران ان روز جدانمودند ؛قومیت ها رابجان هم انداختند وامروز در استعمار فرانوین امریکایی هم این اصل تفرقه بینداز وحکومت کن رواج دارد.خانم داکتر پشه ای بسیاری از روشنفکران وطندار ما شما ومن درخصوص شناخت درد تقریبا هم عقیده وباورمندیم ولی درمان مهم است باید راه حل بدهیم واین درد را درمان کنیم.ما در کشور افراد وطنپرست؛انقلابی؛مومن ومسلمان واقعی ودلسوز واگاه به مشکلات کم نداریم همه ما از هر قوم ومردمی که باشیم؛کدام فرق نمیکند تاجیک باشیم یا ازبک؛پشه ای باشیم یا ایماق؛پشتون باشیم یاهزاره ؛براهویی باشیم یابلوچ ؛اول باید انسان باشیم ؛درد همدیگر را باید درک کنیم ومشکلات رابشناسیم.موضوع دیگر قوانینی هست که از ابتدادرست تدوین نگردیده است وبه نفع قومیت خاص برنامه ریزی شده است ؛باید بر همه روشن سازیم که باید دست از خودخواهی؛خودبرتربینی؛منفعت های شخصی برداریم وبه مصالح ومنافع ملی بیاندیشیم.جوبایدن دمکرات همینقدر برای مصالح ومنافع ملی ما ضربه زننده وخطرناک هست تا ترامپ جمهوری خواه؛یعنی سگ زرد برادر شغال است وکدام فرقی باهم ندارند ماباید به فکر استقلال خود باشیم؛باید از نواله خوری وصدقه خوری ولقمه خوری (تکیه به کمکهای خارجی)دست ببرداریم وبا تکیه بر امکانات داخلی خود وباتحمل سختی ها ومشکلات وهمدلی افغانستانی اباد ؛ازاد وقوی بسازیم.امروز بلای بزرگ چوکی پرستی؛مال اندوزی؛غرب پرستی وغرب گرایی و بیگانه پرستی؛الودگی اعتقادات دینی ما به تفکرات انحرافی بشمول وهابیت وسلفی گری هم بردیگر بدبختی های ما افزوده شده؛باید برگردیم به اصل خویش به فرهنگ خویش وهویت اصلی خود را باز یابیم وگرنه این ره که میرویم به ترکستان است واین یعنی خواست ونیت جوبایدن ها وترامپ ها رابراورده خواهیم کرد وان تجزیه افغانستان است به چند کشور کوچک و وابسته به چند کشور دیگر پس راهی نداریم جز وحدت ملی؛ دوست داشتن یکدیگر ؛قانونمداری؛.//داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   نظر بجاه در حال حاضر در افغانستان میباشد.

>>>   سلام به همه!
امیش پوری هرات مواد مخدر میبردعوض پول آن موترهای وحشی (یک کلید) می آورد ومردم کم عقل هرات هم خریده میروند - شخصی درهمسایگی ما گرده ی خود رافروخت وپیشکش نامزد خودرا داد وعروسی نمود- خسربره اش نر واری رفت موتر وحشی خرید وحال تیم داده - درجاده ها این طرف وآن طرف میداوند پول بنزین آنرا هم از پول پیشکش خواهرش میخرد- حاکمیت قانون همین را میگویند که کو اونری کی خودراازموتروحشی چپ نماید

>>>   تا جایی که من میبینم،برای مردم افغانستان اتحاد و اتفاق و وحدت ملی و یک پارچه شدن،به اندازه یک پشه هم ارزش ندارد.
هرکله گه بر خیال.
هرکس برای مطلب خود دلبری کند.
هرکس منافع شخصی خود را بر منافع جمعی ترجیح میدهد.
بازهم خانم پشه یی،که اقلاً پشه برایش ارزش دارد.

>>>   بهتر از همه همدلی و همزیستی و همدیگر پذیری و خود را افغان دانستن ضرورت است دیگر خدا وند ج مهر بانست تا دست این امریکایی هافاشیت از کشور ما قطع گردد
اسدالله از کابل

>>>   تا نباشد چیزیکه مردم نگوید چیزها ! مردم خو می گوید حالا جوبایدن هم اعتراف می کند. خواهر گرامی داکتر صاحب ( پشه ای )
اینست نتیجه سیتره جویی و قوم پرستی و تعصب کور. اگر تعصب و برتری جویی قومی در وجود رهبران ما نباشد در سطح پایین مردم هیچگونه مشکلی ندارند اما مردم شکار سیاست های پلید همین رهبران است .

>>>   داکتر صاحبه عالیقدر!
نویسنده مازیادداریم٫مشکل اصلی ماکمبودمدل است.
سعادت تان را میخواهم.
ناصر

>>>   جواهر لعل نهرو درنامه های بدخترش نوشته است : افغانستان یک کشور جعلی است که صرف برای ایجاد یک نقطه حایل بین دو امپراطوری روس وانگریز ایجاد شده است
ر

>>>   نبیند مدعی جز خویشتن را
که دارد پرده پندار در پیش
رهبران و پیشوایان کشور افغانستان باید با اصل برابری و برادری تمام اقوام و گروهها در افغانستان قدم در عرصه رشد و تعالی بگذارند و از خود برتر بینی و بزرگ بینی توام با توهم بپرهیزند
حسین از ایران

>>>   مرحبا دکتورس عزیز و محترمه نیک فرمودید و واقعیت چنین است که بیان داشتید

>>>   سلام بر انیسه جان!
اینکه در آخر نوشته ات دکتر می نویسی و خود را فعال حقوق بشر معرفی می کنی و از خود تعریف می کنی و خود ستایی می کنی. این مشکل اساسی مردم ماست که هر که خود را با القاب عجیب و غریب بر جامعه تحمیل می کند ادبیات و قلم تان با القاب ذیل نامه ات هم خوانی ندارد.
باید یاد بگیریم
در آخر نامه ات بنویس
باحترام «انیسه»

>>>   درود به خواهر عزیز !
از آنجایکه تاریخ افغانستان بیان گر وقایع خوف ناک بوده بعد ازین نیز خواهد بود حکومت انگلیس انروز کشوری بنان افغانستان را برای میدان اختلافات ابر قدرت های جهان ایجاد نموده .یک پارچه گی اقوام افغانستان محال است اختلافات که درونی ، تعصبات قومی زبانی ، مذهبی ، سمتی که هم اکنون در حکومت وجود دارد عواقب خطر ناک را درپی خواهد داشت وگفته اقای جوبایدن کامل درست است و هرکسی که نسبت به سخنان سنجیده اقای جوبایدن اعتراض دارد در اشتباه محض است ویا خود نادان است و یا نا اگاه .

>>>   داکتر انیسه جان پشه یی فعال حقوق بشر و ....: نام خدا چه یک نام دور ودراز مانند نام نورمحمد ترکی در دوران حاکمیت شان. فقط یک سئوال از خدت. واقعاً هر چند فکر کردم راه حلش را پیدا نه کردم. مثلاً مطابق نقشه بایدن افغانستان تجزیه شد. دران صورت سرنوشت قوم خدت یعنی پشه یی ها چه می شود؟زیرا یک قسمت پشه ها در ننگر هار وکنر و لغمان و یک قسمت دیگر شان در شمالی زندگی دارند. شما که یک کشور مستقلی را نمی توانید ایجاد کنیدبالاخره شما باید به کدام قسمت و به کدام قوم یک جا شوید؟
عابد ولی

>>>   خانم پشه يي محترم شكست مفتضح ناتو و وارسا براي جوبايدن باور نه كردنيست ، بگذار افغانستان را بيشتر مطالعه نمايد . نترس ، بعد از بيرون راندن عساكر خارجي ، براي كوتاه زمان چهار ، پنج سال بايد يك تصفيه داخلي صورت گيرد ، تا تمام كثافات اقوام ما كه وارد سياست درين چهار دهه شده اند از بيخ و بن برچيده شوند ، كه ميشوند انشاالله ، بعداً ميشود به فكر اقتصاد و خود كفايي و تعالي مملكت افتاد .
ما فعلا در جنگيم و در حالت اشغال .
كابلي

>>>   افرین به همت بالایت ،اینکه خود. را در اخیر داکتر نوشتی بسیار کار نیک کردی لیاقت داری فهم نوشتن را داری خداوند متعال مددگارات باشد ،این نوشته ات مانند. تیر است که در مغز تبیعض پرستان فرو میرود و برای همیشه تبیعض وقومگرایی را فراموش میکنند ،ما باید یک پارچه باشیم و ملت واحد باشیم و. خداوند. را سپاس گزار باشیم که ما همه مسلمانان را ملت واحد خطاب کرده ،چقدر سخن الله متعال با ارزش است
به امید اینکه ما همیشه ملت واحد باشیم و با همه جهان اسلام رابط نیک و. با همه همسایگان خود. روابط حسنه داشته باشیم
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است