قاچاق غیرقانونی انسان، پردرآمدتر از مواد مخدر!
مسوولان دولت هیچگاه نخواسته اند تا با تسهیل قانون و کاهش درخواست سفارتخانه ها، امکان سفر آسان از طریق قانون را برای جلوگیری از سفرهای غیرقانونی و قاچاق فراهم آورند همانگونه که مسوولان امنیتی نمی خواهند قاچاقچیان را دستگیر نمایند و زمینه‌های معامله فروش انسان را کاهش دهند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۰    ۱۳۹۴/۵/۸ کد خبر: 99900 منبع: پرینت

در کشوری چون کشور ما هر چیزی می تواند خبر ساز باشد، از کشت 40 برابری مواد مخدر در سیزده سال اخیر گرفته تا کشتارهای متعدد هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی. اما خبر خرید و فروش انسان آن هم در سطح گسترده موضوعی است که جای تامل بیشتری برای دولتمردان حکومت وحدت ملی دارد.

بنا بر گزارش های رسیده مدتها است که ولایت نیمروز به بزرگترین محل عبور قاچاقچیان انسان و مواد مخدر تبدیل شده است به نحوی که قاچاقچیان در این ولایت به آسانی انسان‌ها را خرید و فروش می‌کنند.

قاچاقچیان انسان، باشندگان و افراد محلی را در شهر نیمروز خریداری کرده و آنها را به کشورهای همسایه و حتی اروپا منتقل می‌کنند. تمامی این معاملات خرید و فروش انسان نیز در هوتل‌های همین ولایت صورت گرفته و تمام سازمان‌دهی این کار نیز در همین شهر انجام می‌شود. سپس قاچاقچیان، مردمی را که از این شهر خریداری کرده اند از طریق مرزها راهی اروپا و دیگر کشورهای هدف می‌کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز ضمن ابراز نگرانی از قاچاق کودکان و زنان در کشور، اعلام کرده که افراد قدرتمند و با نفوذ محلی، در قاچاق انسان دست دارند. بنا بر گزارشهای این نهاد عمدتا افراد آسیب پذیر در خانواده ها و جامعه به وسیله قاچاقچیان انسان قاچاق می شوند. 54 درصد از کودکان قاچاق شده از حمایت پدر و مادر محروم بوده و 32 درصد از قربانیان گداها، فروشندگان دوره گرد و جمع کنندگان زباله بوده اند.

با عرض تاسف باید گفت: 17 درصد از قربانیان قاچاق انسان در افغانستان را زنان خانه دار و باقی آنها را معلمان، کارکنان دولت و کسبه تشکیل می دهند که حدود 81 درصد قربانیان قاچاق انسان قبل از 18 سالگی ازدواج کرده‌اند.

قطعا فقر و بیکاری از مهمترین عوامل قاچاق انسان است چرا که براساس آمار تهیه شده از سوی کمیسیون حقوق بشر، بیش از 58 درصد از خانواده های قربانیان درآمدی نداشته و تنها 10 درصد خانواده های آنها بالاتر از ده هزار افغانی در ماه درآمد داشته اند. بیش از 45 درصد قربانیان قاچاق انسان در افغانستان را دختران، 38 درصد را زنان و بقیه را پسران تشکیل می دهند.

برای اینکه عاقبت این معامله شوم را هم بدانید باید بگوییم که این قربانیان به عنوان برده در کارهای اجباری و شاق در معادن، کشتزارها، قاچاق مواد مخدر و جنگهای مسلحانه و بمبگذاری های انتحاری مورد استفاده قرار می گیرند.

البته خرید و فروش انسان تنها نگرانی ولایت های مرزی نیست، بلکه فقط از ولایت نیمروز ماهانه حدود بیش از چهار هزار نفر به سمت ایران قاچاق می‌شوند که متاسفانه آمار تلفات آنها نیز در این راه بسیار زیاد است. در حالیکه اگر در قانون تسهیل بیشتری ایجاد شود، این جوانان جان خود را به خطر نمی اندازد و از راه قاچاق سفر نمی کنند و از طریق مسیر طبیعی و با واسطه سفارتخانه ها این مطلب حاصل می شود.

اما مسوولان دولت هیچگاه نخواسته اند تا با تسهیل قانون و کاهش درخواست سفارتخانه ها، امکان سفر آسان از طریق قانون را برای جلوگیری از سفرهای غیرقانونی و قاچاق فراهم آورند همانگونه که مسوولان امنیتی نمی خواهند قاچاقچیان را دستگیر نمایند و زمینه‌های معامله فروش انسان را کاهش دهند.

دولت باید در بخش آگاهی‌بخشی به مسافرت‌های قاچاقی و ضررهای احتمالی آن به تمام افغانستانی‌ها اطلاعات داده و نگذارد تا از راه قاچاق مبادرت به انجام سفر کنند. همچنین با دستگیری قاچاقچیان انسان در ولایتهای مرزی به ویژه ولایت نیمروز جلوی پدیده ی شوم خرید و فروش انسان را که اخیرا جایگزینی برای کشت و قاچاق مواد مخدر شده است را بگیرند.

آری! این هم یکی دیگر از میراث های شومی است که غربیها طی این سیزده و چهارده سال به فرهنگ افغانستانی ما اضافه کرده اند تا ببینیم سرانجام این بازی چه خواهد بود.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوست نهایت عزیز بسیار زیاد تشکر ازینکه وقت گران بهای خود را صرف متن ساختید تا مردم ویا دولتمردان سر رسیده گی به این مشکل که وطنداران ما مواجه هستند صورت گیرد ولی برادر محترم این را به خاطر داشته باشید که هر کلمه که باعث نرفتن هم وطنان مان به کشورهای اروپایی میشود در حقیقت یک جفای دیگر در حق این ملت مظلوم میباشد به دلیل اینکه از قراین چنین بر می آید که این وطن جور شدنی نیست حدی اقل به خاطر در امن قرار گرفتن نسبی جان ایشان سفر به کشور های اروپایی ناچار ترین گزینه بهتر میباشد.
سید وحیدالله سهیل از ولایت بغلان

>>>   این متن درحقیقت یک نوع اعلان کاریابی یا شغل دیگراست که باید دیگران متوجه آن گردند یعنی قاچاق انسان پر درامد تر از تریاک وهم زعفران است

>>>   من فكر ما كنم قاچاق انسانها سياست خود غربيهاست كه ازاين طريق هم دين مارا ازمابيگرد وهم درآمد بسياربالايي كسب كند وهم ناامني در كشور ما ايجادكند وهم معادن مارا بدون حساب وكتاب به غارت ببرد .خداي ناكرده به عنوان مثال يك افغاني اگر ازدين خود برگرددـببينيد چقدر امكانات مالي دراختيارآن مي گذاردخارج رفتن درد ملت مارا دوانمي كندآنچه كه مهم است اتحاد ملت ماست كه برعليه ظلم ونا امني قيام كنند وبه دولت مردان كشور بفهماندبدون تعصب قومي ونژادي امنيت رادركشوربر قراركنند.

>>>   قاچاق انسان یک معضل برای افغانستان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است