دولت خود ناقض حقوق بشر است
حقوق بشر در افغانستان از دولت ضربه خورده است. مقام های بلند پایه دولتی به راحتی در مکان های عمومی بر حقوق شهروندان تعرض می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۰    ۱۳۹۴/۵/۷ کد خبر: 99854 منبع: پرینت

پس از افزایش ناامنی در نقاط مختلف کشور به خصوص در ولایت های شمالی و ناتوانی نیروهای امنیتی در مهار مخالفان طرحی ارایه شد مبنی بر مسلح سازی افراد غیر مسوول زیر نام خیزش های مردمی که سبب نگرانی برخی مسوولان به منظور بهره برداری و سوءاستفاده برای منافع حزبی و گروهی شده است.

هر چند چنین طرحی در برخی از موارد برای امن سازی و سرکوب طالبان اثرگذار گفته شده و طالبان را زمین گیر ساخته است اما از سویی کمیسیون حقوق بشر این طرح را با هر شیوه ای در مبارزه با مخالفان مسلح را زنگ خطر دانسته و با آن مخالفت کرده است، چرا که این سازمان پیامد آن را قدرتمند سازی جبهه ناقضان حقوق بشر می داند.

از سویی نیز نگرانی هایی وجود دارد که اگر دولت نتواند طالبان را شکست دهد و امنیت را تامین کند، نیروی سوم و اداره موازی برای شکل دهی قیام های مردمی در برابر طالبان شکل خواهد گرفت و این به نفع افغانستان نیست و بر حاکمیت حکومت آسیب خواهد رسانید.

بر همین اساس پرتو نادری نویسنده و عضو جامعه مدنی کشور در برنامه کنکاش این مساله را مانند شمشیر دو لبه دانست و گفت: این طرح هم می تواند سودمند باشد و هم پیامدهای بد به دنبال داشته باشد.

وی افزود: بزرگترین ناقض حقوق بشر خود دولت افغانستان است. به این دلیل که دولت مکلفیت دارد از جان، مال و ناموس شهروندان خود دفاع کند، در حالی که چنین کاری را انجام نداده است.
من معتقد بودم که زمان آن رسیده تا کمیته های دفاع از دهکده ها ایجاد شود اما این کمیته ها به این مفهوم که زیر نظر قدرت سیاسی خاصی رهبری شود نبود بلکه هر کسی از خانه خود دفاع کند زیرا با توجه به وضعیت پیچیده افغانستان جز این راه دیگری برای مردم باقی نمانده است.

آقای نادری در مورد حضور و نفوذ داعش در کشور گفت: تاکنون دولت افغانستان جرات نکرده است در مورد داعش برای مردم افغانستان اطلاعات لازم را ارایه دهد، گروهی که والی خود را به عنوان والی خراسان تعیین می کنند. به این معنا است که دید آنان از حوزه افغانستان فراتر است.

وی با ابراز نگرانی از نفوذ داعش در منطقه گفت: من مخالف ملیشه سازی در کشور هستم ولی اگر مردم خود تفنگ را با هدف دفاع از ناموس و خانه خود نشانه گیری کند این یک تفنگ مقدس است اما اگر به حقوق کسی تجاوز کنید و کسی را بکشد این یک تفنگ شیطانی است.
مردم حق دارند در برابر ناقضان حقوق بشر بایستند و بجنگند زیرا راه چاره دیگری نیست.

بر باور وی دولت افغانستان باید برنامه های دفاعی منظم تر وهماهنگ تر را بسازد تا جنگ در دهکده ها به ولسوالی ها کشیده نشود چرا که برای افغانستان یک فاجعه بزرگ است.
وی معتقد است که چون دولت نمی تواند مکلفیت خود که همان امنیت در برابر جان و مال مردم است تامین کند، مردم ناگزیر هستند در برابر حملات طالبان از خود دفاع کنند.

وی افزود: در گذشته نیز ما تجربه تلخ و خونین 30 ساله را داشتیم که گروه هایی برخواسته اند و خود اعمال ضد انسانی را مرتکب شدند. زمانی که شوروی به این سرزمین هجوم آوردند پیش از این که رهبران جهادی و تنظیم ها وجود داشته باشد، مردم به پا خواستند و دلیل اینکه جهاد افغانستان در میان چند رهبر جهادی گروگان گرفته شده است نیز نبود یک رهبری درست است. در حالی که دولت می تواند برود از مردم سربازگیری کند و کمک بخواهد و برای افغانستان کار کند.
هیچ تنظیمی ، قومی به تنهایی درافغانستان به سعادت نمی رسد. ما در یک کشتی که در حال غرق شدن است قرار داریم و روزی که این کشتی در طوفان برود ما همگان غرق می شویم و نباید بزرگان دولتی ما این گونه به قاضایای افغانستان نگاه شخصی کنندکه از این مساله نفع تنظیم یا گروه خود سود ببرند.
در درون دستگاه ما بسیار تناقض های بزرگ از جمله بی اعتمادی، بی اعتمادی 2 تیم در درون خود، مشکوک بودن تیم ها بر این اساس که هر تیمی به نفع خود کار می کند وجود دارد. ما آسیب ها را از نظر فیزیکی مطرح می کنیم اما هیچ وقت از نظر وانی محاسبه نشده است.
حق شهروندی این حق را به من می دهد که من باید از حریم خانواده خود دفاع کنم. حتی قانون و قاضی و پولیس نمی تواند که بدون حکمی داخل خانه من شود اما نباید دفاع از خود به لشکر بی پایانی تبدیلی شوند که فردا هجوم بیارند و شهر به شهر را زیر پا کنند.

بر باور پرتو نادری اگر پای طالبان در دهکده ها قطع شود دیگر نمی تواند به شهرها نفوذ کند و از سویی باید اعتمادی که میان مردم و دولت از بین رفته است به وجود بیاید.
آقای نادری بار دیگر تاکید کرد که احتمال این وجود دارد که در پشت خیزش های مردمی دست هایی وجود داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که زمانی که دولت ابتکار عمل را به دست بگیرد و رهبری و مدیریت آن خیزش ها را به دست بگیر، مسلما کسی نمی تواند در میان آنان نفوذ کند. اگر شما یک نیروی متحرک را آزاد رها کنید مانند سیلاب از هر طرف می رود و این میان دولت باید این نیروها را تنظیم و در کانال های منظم جاری کند.
این فعال مدنی درمورد حضور تعداد زیادی از نهادهای حقوق بشر در کشور گفت: حقوق بشر یک فرهنگ است یک آگاهی است که باید به آگاهی اجتماعی در جامعه برسد که یک پروسه بسیار طولانی آموزشی است. در افغانستان نیز حقوق بشر ضربه ای که دیده است از طرف خود دولت است. مقام های بلند پایه دولتی به راحتی در مکان های عمومی بر حقوق شهروندان تعرض می کنند. در طول مدت حاکمیت کرزی یک مافیای اقتصادی به وجود آمد که در حقیقت افراد دولتی پشت سر آن بودند. دولت گذشته مفاهیم دموکراسی، حقوق بشر و جامعه مدنی را زیر ساخته است. در حالی که این ها ارزش های بزرگ جهانی است.

وی با ابراز تاسف گفت: دولت در این زمینه توجه نکرد و با آوردن حاکمیت مافیایی، حقوق بشر در نظر مردم بی اعتبار شده است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوشحال باشید که خبر اصلی و مهم تر کل دنیا را یافتم به شما بشارت دهم که ملا عمر سقط کرد و به جهنم روان شد رهبر گروپ تروریستی جنگجوی هم کشته شد و به همراه رفیقش ملا عمر به قعر جهنم روان شد این بود خبر اخبار کل دنیا مهم تر استه

>>>   نا دری صاحب دوسه روز قبل شما را در یکی از تلویزونها دیدم که موهای سرت را کم کرده بودید چندان خوب معلوم نمیشدید. ستایل قبلی موهایت را دوباره جور کن.
کبیر از لغمان

>>>   دورغه ، ملا عمری در کار نبوده و نیست این نمایش نامه جدید است که باید هنر پیشه بد ماش کشته بشه و هنر پیشه ماهر که بتونه مشکل همه چیز را حل و فصل کند برای فعلآ ضرروت است هر چی تاریخ مصرفی دارد .

>>>   بیتل جان ماه چهارده بعد از سال ها رونما شدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است