والیان زن و زنان والی مذموم علما...؟
از هنگام لشکر کشی سربازان امریکایی و بیش از 57 کشور جهان، شعار تحقق حقوق زنان و حقوق بشر سر داده شد به گونه ای که هر یک زن در پارلمان، در ارگ ریاست جمهوری و در ارگان های محلی نشانه یک گام رو به جلو در مسیر توسعه تلقی می شود 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۶    ۱۳۹۴/۵/۴ کد خبر: 99676 منبع: پرینت

از هنگام اختناق و خفقان و دوره ی ظلمانی انزوای زنان در افغانستان در زمان حکمرانی طالبان بیش از یک و نیم دهه می گذرد و در طول این 13 – 14 سال ورود مجامع جهانی و تغییر نگرش و بینش مردم ملکی توسط فرهنگ های وارداتی شرایط را عوض کرده است.

از هنگام لشکر کشی سربازان امریکایی و بیش از 57 کشور جهان هم پیمان با یانکی ها، شعار تحقق حقوق زنان و حقوق بشر در افغانستان بسته ی آن روزها سر داده شد به گونه ای که هر یک زن در پارلمان، در ارگ ریاست جمهوری و در ارگان های محلی نشانه یک گام رو به جلو در مسیر توسعه تلقی می شد.

در زمان زمامداری حامد کرزی نیز حتی گزینه کاندیداتوری سیما ثمر بعنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح شد که البته بعدها تب آن فروکش کرد؛ ولی انتصاب حبیبه سرابی بعنوان والی بامیان و راه یابی زنان به شورای ملی و وزیر زنان و وزیر صحت جاده را هموار کرد.

اینک اما دیرزمانی نمی گذرد که برخی تعصبات دیرینه ی تزریق شده در پوست و گوشت و خون و استخوان برخی ولایات دوردست نسبت به اموزه های حقوق بشری، آنان را به سمت افراطیت در امر زنان والی و والیان زن سوق داده است به گونه ای که...

به گونه ای که شورای علمای غور به نشانه اعتراض نسبت به انتصاب سیما جوینده در جایگاه والی این ولایت، اقامه نمازجمعه را جایز ندانستند و آن را مغایر با آموزه های نبی و قرآنی خواندند و حتی تهدید به اتخاذ تصامیم جدی تر و شدید تر در این خصوص کردند.

این در حالی است که والیان زن مورد نارضایتی و بی میلی قرار گرفته ولایات غور و دایکندی، همچون والیان دیگر ولایات به دستور صریح رییس جمهور انتخاب و انتصاب شده اند؛ چندی قبل نیز نماینده زن معرفی شده در دادگاه عالی فقط بخاطر جنسیت خود برگشت خورد و رای نیاورد.

این گونه موضع گیری های طالبانی و افراط گری های مغرضانه علیه نقش آفرینی و اثبات موجودیت و مدیریت زنان در عرصه های مختلف کاملا در تضاد با پیشینه و فرهنگ پربار افغانستان پیش از دوران طالبان است. حکمرانی گوهرشاد و سلطان راضیه غوری از این دست می باشد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ملایان افراطی اجیراززمانیکه شاه امان الله خان راکافرگفته افغانستان راموردچوروچپاول خویش قراردادندهیچگاهی مردم ازافکارمضروعقبگرای شان غیرازاسارت و بدبختی مفادی حاصل نکردند. 35 سال است که همین اسلامگرای وندگیرمکتب آتش میزند , زن راماشین جوچه کشی تصورمیکند, خودراعسکرخداوامرخودراامرخدامیدانددرحالیکه وظیفه شان قتل بشرومحوآثاردینی و بربادی فرهنگی و ایجادتضادمذهبی بلاخره نسل کشی درهرگوشه افغانستان ادامه داشته است .
به هیچ علم قابل قبول نیست که زن نصف جامعه است آنرادرخانه مانده نان مفت بدهیم یابیسوادگذاشته اولادکم تعلیم و نادان بوجودآوریم . وقتی زن وزیروریس جمهورراتربیه و بزرگ کرده تواناترازمردباحوصله ترازمردبااندیشه ترازمردبوده که ازعهده کاربرآمده است .ملای اسلامگرای افراطی اگرمزدوربیگانه نمیبوداول ضدمکتب نمیشدکه پیغمبرگفته زگهواره تاگوردانش بجوی بعدقاتل بشرنمیبودسوم دزدنمیبودکه ثروت ملی رادرهرقدم غارت کردند.اسلامگرایان ضدعلم ضدترقی ضدنسوان ضدبشریت فقط دزدیاغی هستندنه عقل سیاسی دارندنه فکرحکومتداری هرپارت شان فقط چورمیکندوووطنفروشی میکندومزدوری بیگانه راازپدرپدرارث برده است .
حال که مخالف نهضت نسوان انذازگذشته هاهم ضدنهضت نسوان بودنداینها ضدمادرضذخواهرضدضدنسل زن و مادربشرگویا ...های مفتخورجامعه اند. درکشورماهم یک آته ترک ضرورت است تانسل شانراازحکومتداری بیرون انداخته جای شانرافقط مسجدبگرداند.
وطندار

>>>   بی نظیربوتومگرزن نبودریس جمهورپاکستان بودخب چرادرپاکستان جایزاست چون یک کشوراسلامی هست ودرتمام کشورهای اسلامی زنان حضورفعال دارن ولی درافغانستان حرام است حضورزنان مانمیدانیم بااین ناملاها چیکارکنیم نزدیک به چهل سال است. وطن مارانابودساختن باهمین فتواهای نابجایشان خداونداین جاهلان تاریخ رانابودکندکه کشتن انسانهاراکاراسلامی میدانن وهزاران جنایت دیگررافقط حضورزنان درعرصه های مختلف حرام است دنیاپیشرفت کرده شمادرقرن ،21 زندگی میکنیدنه درقرن 1میفهمید تاکی میخواهیدبه ماحکومت کنید

>>>   كارايي زنان در برخي موارد از مردان بالاتر است. يك عمر مردان حكومت كردند اجازه دهيد چند صبا هم زنان كار كنند...

>>>   شورای علمای غور واقعیت را گفتند و حقیقت است سیما جوینده نماینده انگلیس که سر منشا میگیرد از حنیف اتمر و همچنان لطفا از دین و علوم دینی از وی پرسان شود وی مخالف دین و عقاید اسلامی است من از سالها قبل وی را پخته میشناسم ختی شوهرش در نزدش مانند یک نوکر اجراات مینماید و از نگاه اخلاق صفر است پس چگونه علمای غور واقعیت ها را نگویند بگذارند مانند زمانیکه سیما در یک ان جی او کار میکرد عمل کنند و حیات دختران جوان را ازادی گفته به خاک سیاه بنشاند فامیل ها باید سخت متوجه دختران خود باشند

>>>   دغدغه این نویسنده قابل قدر است اما مواظب باشیم که دچار افراط و تفریط نشویم. زن زن است هر چند که ادای مردانه پیدا کند.
ناصح

>>>   دوستان رئیس علمای ولایت غور ازینکه خودش علاقه به نماز جمعه وجماعت نداشت باامدن سیما جوینده والی ولایت غور که یک با نوی شجاع وخدمت گذار جامعه....میباشد میخواست خود را از نماز جمعه وجماعت بدور نگهدارد که کسی ازوی بخار نیامدن در نماز جمعه وجماعت متهم نکند چنین فتوای را صادر نمود وگرنه هرگز چنین کاری را نمی کرد.
یکی ازدیار فیروز کو

>>>   ملا وعلما همان طالب وطالبان اند. اینها نه ازعلم بوی برده اند ونه ازاخلاق. تا این کشور ازوجود ... اینها پاک نشود، روی خوشی را کسی نخواهد دید.
ملا شناس

>>>   اگر یک انسان مسلمان است باید بداند ک بیرون آوردن زن مسلمان از خانه و نشاندن او در برابر نامحرم به هیچ وجه جایز نیست اجماع فرق اسلامی آنرا ناروا دانسته-و موجب ناخشنودی خدای متعال میگردد -والی یا وزیر یا قاضی شدن زن مخالف احکام دین هست زن نباید بر مرد ریاست داشته باشد که قرآن شریف میفرماید الرجال قوامون علی النسا -الگوی زن مسلمان حضرت خدیجه و حضرت زهرا هست همچنین ام المومنین عایشه -حتی زمانیکه عایشه مداخله سیاسی کرد دچار استنباط اشتباه شد و پایه گذار اولین جنگ بر علیه خلیفه مشروع و راشد گردید -حال وقتی ام المومنین در مسایل کلان جامعه دچار خطا میشه چرا دیگر زنها وارد شوند -علاوه بر آن اختلاط زن و مرد از نگاه اسلام مردود است کسی نمیتواند تضمین کند ک خروج زن از منزل مفسده آمیز نیست آنهم به شکلی که مطلوب برخی هست -ثالثا تربیت صحیح فرزند و شوهرداری احسن اقتضا میکند ک زن در خانه باشد تا بتواند اولاد را تربیت کند و به نیازهای شوهرش رسیدگی کند و خانه را محل آسایش شوهر و فرزندان نماید حال آنکه زنی که بیرون میرود ساعتها کار مردانه میکند دیگر به خانواده رسیدگی نمیتواند و نقض غرض صورت میگیرد -مضاف بر اینها روایات تاکید دارد که خانمها در خانه بمانند چنانکه قرآن شریف طور مثال به زنان پیامبر چنین حکمی میکند -سیره زنان پاکدامن ماندن در خانه و ایجاد آرامش در منزل و عبادت خدا بوده -این خانمهای بی حجاب آرایش کرده که از صبح تا شب به نام کار با جوانان نا محرم مراوده دارند کجا و انتظار دین از یک زن کجا؟؟؟!!!

>>>   این پوليس من می شناسم قبلا از این جهاد ی های سر گردنه بود زمان حکومت طالبان فراری بود بعد از سقوط طالب دوباره سروکله این ناکس پیدا شد -دوباره حاکم معرکه

>>>   اگر نمایندگانی که کاندیدای زن ستره محکمه رد کرده اند، نمایندگان مردم افغانستان هستند پس بگذارید که افغان ها از طریق نمایندگان خود بهر کس که میخواهند رای بدهند و هر کس را که نمی خواهند بگذار که رد شود یا اینکه اینکار هم بمیل یهودی ها و عیسوی شود؟

>>>   کسانیکه دل ناپاک دارند برزنان اعتماد ندارند وهمیشه کج فکر میکنند

>>>   دوستان عزیز، ما به کلام خدا وسنت حضرت محمد‏(ص‏)‏اییمان داریم وچه خوب ملا چه های عزیز دستورات وآیه های قرآن را به عنوان سند دین بیان می نمایند وبه عموم مردم شریف افغانستان نشان میدهند!بنده از ملاهایی بیسواد چند سؤوال دارم،آیا کشتن انسانهای بیگناه در قران چه حکمی دارند؟ آیا دزدی کردن پول بیت لمال حکمش چیست؟بچه بازی برای مقامات حکمش چیست؟چرا ملاها یک کلمه در این موارد چیزی نمیگویند؟خدا فقط درباره والی زن احکام صادر نموده؟
نادرشاه

>>>   قرن بیست ویک است میفهمیداگرناموستان لباس ودیگروسایل برای خودخاست نبایدبه بازاربرودوتهیه کندودرزمان قدیم جمعیت کم بوده که زنهادرخانه بودن وجای رفته نمیتوانستن وامکانات هم نبوده حالاراباقدیم مقایسه نکنیدواختیارزن هرکس دست خودشه وشماهیچ حق دخالت درزندگی مشترک دیگران نداریدمیفهمیدعقب مانده های تاریخ حرف روزبزنید هزاروچهارصدسال پیش راباحالامقایسه نکنیدوتاکی میخواهیدهمین راه راادامه دهید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است