کشف ذره جدید در بزرگترین مرکز هسته‌ای
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۳    ۱۳۹۴/۴/۲۶ کد خبر: 99213 منبع: پرینت

محققان بزرگترین مرکز فیزیک هسته ای جهان موفق به کشف ذره جدیدی با نام پنج کوارکی شده اند.

سرن بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است. این سازمان تحقیقات هسته ای در حاشیه شهر ژنو سوییس و در مرز مشترک بین فرانسه و سوییس واقع شده است. برخورد دهنده بزرگ سرن یا Large Hardon Collider که بزرگترین و قدرتمندترین دستگاه جدا کننده ای است که تاکنون ساخته شده است را همانند یک غول چراغ جادو می دانند که می تواند معماهای فیزیکی متعددی را حل کند.

ذره جدیدی که تا پیش از این مشاهده نشده بود در آزمایشات برخورد دهنده بزرگ هادرونی در مرکز سرن به اثبات رسید. این ذره پنج کوارکی نام دارد. کوارک ها جزو عناصر بنیادی هستند که از ذرات ریز اتمی مانند پروتون و نوترون ها تشکیل شده اند و هر کدام دارای سه کوارک هستند.

«گای ویلکینسون»، سخنگوی پروژه LHCb در مرکز تحقیقات سرن در این رابطه می گوید: «در جریان تحقیقات و آزمایشات، برجستگی که در نمودار چند میلیارد برخورد دهنده ذرات در برخورد دهنده هادرونی مشاهده شد تنها می تواند با یک ذره پنج کوارکی توضیح داده شود. مطالعه این ذره می تواند چگونگی تشکیل ذرات معمولی مانند پروتون ها و نوترون ها را در اختیار ما قرار دهد. این ذره می تواند تمام معیارهای کشف شده را برآورده سازد و هیچ توضیح دیگری برای آن نمی توان ارائه کرد.»

اما آنچه که اهمیت دارد و هنوز هیچ اطلاعاتی درباره آن به دست نیامده و می تواند یکی از اهداف اصلی محققان در روشن شدن مجدد برخورد دهنده بزرگ هادرونی باشد، کشف و بررسی جزییات متفاوتی از ماده تاریک است.

ماده تاریک، یکی از معماهای همیشگی بشریت بوده که انتظار می رود در سال جاری و با راه اندازی مجدد برخورد دهنده بزرگ هادرونی بتوان به این معما نیز پاسخ داد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این ذراتی که آنها کشف نموده اند، نیز نمیتواند کوچکترین ذره بنیادی باشد. شاید اندازه آنها به اندازه ده به توان منفی هژده متر باشد، یعنی تریلیون حصه یک میلیمتر باشد.
از نگاه تیوریتیکی کوچکترین ذره یک شی میتواند ده به توان منفی سی و پنج متر باشد، یعنی میلیون حصه تریلیون حصه تریلیون حصه یک میلیمتر است، که از آن خوردتر جسم دیگر وجود ندارد، بلکه به موج انرژی و یا انرژی تبدیل میشود.
اما چنان انرژی که ما بتوانیم این ذرات را بدست بیاوریم، در اختیار نداریم. زیرا این انرژی در جقیقت مجموع انرژی است که در آغاز پیدایش جهان و جود داشته است و شامل تمام انرژی موجود در طبیعت است که شامل انرژی تاریکَ، ماده تاریک و ماده روشن است.
پس تمام اجسام به شمول زنده و غیر زنده، از انرژی بمیان آمده اند.

>>>   قسمیکه در گزارش آمده پنج کوارک یا پنتا کوارک، از پنج کوارک تشکیل شده پس پنتاکوارک یک ذره نیست بلکه یک حالت وجود ذرات کوارک بشکل پنتاکوارک است. پس گفتن کشف ذره جدید درست نیست.
گل الرحمن: پکتیا

>>>   وجود پنتاکوارک ها بار اول توسط یک فزیکدان بنام موری پیشنهاد شد و بعد توسط چندین فزیکدان دیگر تأیید شد در سال 2003 وجود پنتاکوارک ها در امریکا با تردید تأیید شد بتاریخ 13 ماه جولای سال جاری عیسوی آزمایشگاه سرن وجود پنتاکوارک ها را عملآ اثبات کرد.
عبدالرحیم پنجشیری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است