واقعیت پشت پرده فاجعه جلریز را بخوانید
طالبان محل با همکاری طالبان مناطق اطراف مانند ولسوالی نرخ و مرکز میدان شهر، در یک تبانی کلان با حلقه فاشیستی در اداره ولایت میدان وردک و ارگ ریاست جمهوری در صدد این برآمدند که پسته های هزاره ها را برچینند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۸    ۱۳۹۴/۴/۱۴ کد خبر: 98434 منبع: پرینت

جزییاتی از فاجعه جلریز؛ همکاری حکومت با طالبان در برچیدن پسته های هزاره ها !
از مرکز میدان شهر تا مرکز ولسوالی جلریز ۲۵ کیلومتر فاصله دارد، این مسیر در بین دره میدان موقعیت دارد، قسمت این مسافت از لحاظ اداری مربوط مرکز میدان شهر بوده و قسمت دیگر آن مربوط ولسوالی جلریز می باشد.

از لحاظ اینکه اکثر مردم آن از قوم و تبار پشتونها است، در حکومت آقای کرزی این ساحه همیشه نا امن بوده و یکی از خواستگاه های طلبان می باشد.
اکثر مردم آن به نسبت علایق قومی طالب و طرفدار طالبان هستند. تعداد طالبان که از سایر مناطق می آیند به راحتی پناه داده می شود و ما من خوبی برای شان بحساب می آید.

اکثر جوانان این منطقه به صفوف طالبان پیوسته و مسلح می باشند. ضمن پیاده نمودن و اجرآت امر صادره رهبران طالبان از پاکستان شغل این افراد آزار دادن مردم و قطاع الطریقی و سرقت های مسلحانه می باشد و در طول چندین سال گذشته صدها نفر مسافر و عابر به وضع فجیعی سر بریده شده و با به گلوله بسته شده اند و به شکل گروگان گرفته شده در مقابل پول گزاف رها گردیده و همچنین هزاران نفر مسافر مال و اموال شان به سرقت رفته است و این وضعیت زمینه خوب اقتصادی برای مردم طالب نماهای این منطقه بوجود آورده است و به شغل و پیشه و راه درآمد آنها تبدیل گردیده است.

نکته قابل اهمیت اینجا است که این مسیر و معبر شاهراه بزرگ کابل و هزاره جات است، تأمین کننده راه ارتباطی بین کابل و چهار ولایات بامیان،غور دایکندی و بهسود میدان وردک می باشد. هر روز صدها موتر مسافر بری و باربری عبور و مرور می نماید، در طول سال های ۱۳۸۳ الی ۱۳۹۰ بیشتر از دوهزار مورد سرقت و قطاع الطریقی و قتل و گروگان گیری صورت گرفته و مردم شریف چهار ولایت متذکره به ستوه آمده بودند که بالاخره در سال ۱۳۹۱ براثر تقاضای مردم قرار بر این شد که تعداد پوسته های امنیتی که امنیت انی شاهراه را حفظ کند افراز گردید.

از اینکه مؤظفین پوسته های امنیتی از مردم محل یا به عبارت صریح از خود برادران پشتون بود ایجاد گردید و هیچ تغییر در ناامنی بوجود نیامد و تمام این پوسته ها با طالبان همکار و همکاسه بودند و قتل و سرقت کمافی السابق دوام یافت، تا بالاخره تقاضای مردم این شد که مؤظفین امنیتی باید از خود مردم هزاره باشند که در چوکات پولیس محلی یا اربکی تعداد جوانان مردم هزاره استخدام و در حدود پانزده پسته امنیتی جابجا گردیدند.

در طول سال های۱۳۹۲الی ۱۳۹۳ و تا اکنون امنیت این شاهراه بطور احسن تأمین شد و هیچ طالبی جرأت آنرا نداشت در سر سرک برآید و جلوی موتر مسافرین را بگیرد. فقط در چند مورد که بالای موتر ها از نقاط دور فیر می نمودند دیگر اتفاقی رخ نداد.

این مؤظفین امنیتی از طرف مقام های بالای دولتی شدیداً تحت کنترول بودند و فقط امنیت سرک را حفظ می نمودند و حتی مقامات دولتی به آنها دستور داده بودند که طالب مسلح دور تر از سرک را کار نداشته باشند که آنها نیز چنین عمل نمودند و فقط به همین نکته اکتفا می نمودند، که مسافرین بطور امن از این سرک عبور و مرور کنند و هیج کاری به تجمعات طالبان در بین قریه جات نداشتند و بامردم محل هیچگونه سر و کاری هم نداشتند، آنها به خوبی درک کرده بودند که مقامات عالی دولت به قسمی از طالبان حمایت می نمایند و علیرغم این موضوع بخاطر عشق و علاقه خدمت و حفظ امنیت مسافرین هم قوم و تبارخود، از تبانی دولت و طالبان جشم پوشی می نمودند.

اما دیری نگذشت سران و بزرگان مردم محل (پشتون ها) صدای مخالفت را علیه مؤظفین این پوسته های امنیتی برداشتند و اتهامات واهی و بی مورد را برچسب می زدند. حلقه های فاشیستی در اداره ولایت و حتی ارگ به شکایات دروغ و آنها گوش فرا می دادند که اصل واقعیت این بود که موجودیت این پوسته ها زمینه سرقت و قطاع الطریقی و آدم ربائی آنها را کساد نموده بود و از لحاظ اقتصادی مردم آن محل تاحدودی کم درآمد گردیده بودند و از اینجا است که تحمل و دوام موجودیت این پوسته برای شان غیر قابل تحمل گردیده بود.

طالبان محل با همکاری طالبان مناطق اطراف مانند ولسوالی نرخ و مرکز میدان شهر، در یک تبانی کلان با حلقه فاشیستی در اداره ولایت میدان وردک و ارگ ریاست جمهوری در صدد این برآمدند که این پسته ها را برچینند.

طبق اظهار شاهدان عینی در تاریخ ۶/۴/۱۳۹۴ شب هنگام یک طیاره دولتی در سه نقطه از ولسوالی جلریز(پشته خواجه محمد٬ کاریز حسن علی خیل و پشته بورک سید خیل) فرود می آید و به طالبان مهمات می رسانند.
طالبان با تجمع بیشتر از پنجصد نفر آماده حمله بالای پسته های که فقط بچه های هزارگی هستند عملیات سنگین خود را در ساعت ۱۱ شب چهار شنبه مورخ ۹/۴/۱۳۹۴ آغاز می نماید.

اولین پسته که هدف حمله قرار می گیرد پسته نزدیک قریه ماما نورخیل می باشد که بعد از پنج ساعت مقاومت آن پسته سقوط می نماید، حمله طالبان چنان سنگین بود که در بالای پسته مورد هدف در دقیقه بیشتر از ده اصابت راکت و توپ هشتادو دو برآورد می گردید.
در این پسته دونفر پولیس در حین برخورد شهید می گردد و پنج نفر باقی مانده از اینکه مهمات شان خلاص می گردد و مجبور می شوند که تسلیم گردند، اما طالبان بی رحم بعد از تسلیم شدن آن ها را در حالت اسارت بطور فجیح سر بریده و به شهادت می رسانند.

همینطور حمله بالای پسته های دیگر مانند پسته بیرانا و شیرخان شروع می گردد و عین اتفاق بالای آنها تکرار می شود و تمام پولیس های موظف در آن دو پسته نیز بشهادت می رسند.

در ساعات هفت صبح روز پنچ شنبه ۱۱/۴/۱۳۹۴ جمله بالای پسته های کته سنگ و پل هوایی شروع می گردد که بعد از دو ساعت مقاومت پسته پل هوایی سقوط می نماید که فقط دو نفر از پولیس جان به سلامت می برند و به قسمی در بین گرد و خاک خودشان را از معرکه نجات می دهند و مابقی همگی به شهادت می رسند.

اما پسته کته سنگ تا روز بعد به مقاومت خود ادامه می دهند. در ساعات ۲ بعد از ظهر حمله بالای سه پسته های اسماعیل خیل شروع می گردد، این سه پسته مقاومت عجیب از خود شان نشان داده و بالاخره از اینکه کمک و مهمات به آنها نمی رسد یک پس از دیگر در ساعت عصر همان روز سقوط می نماید که فقط از هر سه پسته پنج نفر بطور معجزه آسا جان به سلامت می برند و مابقی همگی به شهادت می رسند.

از شروع جنگ در همان ساعات نصف شب چهارشنبه تمام موظفین این پسته ها متوجه گردیده بودند که جمله طالبان بسیار سنگین است و بطور حتمی باکمبود مهمات مواجه می گردند با فریاد های بلند تقاضای همکاری و رساندن مهمات و نیروی کمکی نمودند، اما قوماندانی امنیه ولایت و رییس امنیت ملی هیچگونه همکاری ننمودند، قوماندانی امنیه فقط یک قطعه کوچک از پولیس نظم عامه را ساعت ۱۰ صبح پنج شنبه تا ۹ کیلومتری میدان شهر منطقه کوته عاشورا می روند و ادعا می نمایند که بالای ما هم راکت فیر شده و ما قادر نیستیم که پیشتر از آن برویم.

در طول روز هیچگونه کمک به آنها نرسید، قوماندانی امنیه و والی میدان وردک و رییس امنیت ملی و سرپرست وزارت دفاع و وزیر داخله و ریاست دفتر خود ریاست جمهوری تماس های که از منابع مختلف که با آنها گرفته می شد کاملاً بی تفاوت بودند و حتی تلفون های خودشان را خاموش کردند و فقط لوی درستیز وعده انتقال یک قطعه کماندو را از طریق هوایی داد اما اخرین ساعات روز پنج شنبه وعده او عملی نشد و فقط یک بال هلیکوتر که حامل چند نفر بادیگارد آقای جوهری بوده در دقایق قبل از شام در مرکز ولسوالی جلریز فرود آمد و بعد از احوال پرسی اندک دوباره برگشتند.
تا ساعات آخر روز پنج شنبه بیشتر از هشت پسته سقوط نمود.

در ساعات ۱۱ شب پنج شنبه چهار عدد تانگ از قطعه نظم عامه تا بند مامکی می آید و به سه پسته زیولات و شهیدان ورهگل و کودگی در مخابره اطلاع می دهد که خودتان را به ما برسانید، مؤظفین این پسته ها با مشکلات فراوان خود شان را به قطعه نظم عامه بعد از پیمودن سه نیم کیلومتر راه به آنجا خودشان را رساندند اما درلحظه اول از طرف پولیس نظم عامه خلع سلاح می گردد و بعد که به بیس شهیدان وکوته عاشورا منتقل می گردند.

در صبح روز جمعه آخرین پسته باقی مانده کته سنگ براثر حمله وسیع طالبان سقوط می نماید و پولیس های موظف به استثنای چهار نفر ما بقی به شهادت می رسند و طالبان ختم عملیات شان اعلان می نمایند و در بالای پسته ه بیرق های سفید خود شان را نصب نموده و در مسیر سرک چندین جای زنجیر و معبر درست می نمایند.

در مجموع سیزده پسته موجود بچه های هزارگی بعد از مقاومت جانانه که هیچگونه کمک از مرکز ولایت وکابل به آنها نرسید سقوط می نماید.

در مجموع بیشتر از ۳۷ نفر پولیس به شهادت می رسند و در حدود ده نفر زخمی به قسمی خود را نجات می دهند. در طول روز جمعه اجساد این سربازان شهید بر روی زمین افتاده و هر لحظه توسط طالبان بی فرهنگ اهانت و توهین می گردید.
تافعلاً فقط هیجده جسد آن پولیس های شهید انتقال گردیده و باقی مانده اجساد تاهنوز در روی خاک های سنگرشان باقی مانده است و کسی تاهنوز برای انتقال آنها اقدام نکرده است.

از شروع تا ختم این حادثه المناک فهیمده می شود یک تبانی بزرگ بین اهالی محل و طالبان و حلقه های فاشیستی در داخل دولت برای برچیدن این پسته ها بوده تا در آینده راه مسافرین هزاره جات امن نباشد و طالبان خودسر منطقه از راه سرقت و قطاع الطریقی مقدار مشکلات اقتصادی شان تأمین گردد.

دلایلی که در این تبانی حلقه فاشیستی در داخل دست دارد قرار ذیل است:
1-رساندن مهمات توسط طیاره شب هنگام به طالبان
2-تعلل در رساندن مهمات و نیروی کمکی
3-مرکز ولسوالی وتعداد پسته های که از مردم پشتون است و نیروی نظم عامه از تعرض مصؤن می ماند.
4-خلع سلاح نمودن پولیس های باقی مانده توسط نظم عامه.
5-اظهارات طالبان و مردم محل از اینکه اطمینان داشتند که از طرف دولت هیچگونه کمک به پسته ها نخواهد رسید.
6-رفتار دوستانه پولیس نظم عامه با طالبان و بالعکس.
7-رفتار مشکوک ولسوال جلریز که مردم شاهد آن بودند.
8-خاموش شدن تلیفون های قوماندانی امنیه ولاین و والی و سرپرست وزارت دفاع.

سام نظری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از این نوعه واقعات قبلآ در سنگین موسی قلعه میانشین و غیره ولسوالی ها کشور رخ داده و شاهد آن هستیم دو پوسته در صد متری قرار داشته یکی انها از بین رفته سربازانش سربریده شده پوسته پهلویش هیچ عکس العمل انجام نداده است این است حمایت...........تشکر
افغان بچه گک

>>>   کاملأ دقیق است، اگر دست خود دولت نبود، چنین هرگز نمیشد. اما این ... وطن فروش، قوم انتحار و انفجار، این وطن را یکجا با خون اقوام غیر پشتون به بادارشان (پاکستان) فروخته اند. اما مردم شجاع ما این کار را اجازه نمیدهند و حتمأ جواب ایشان را دیر یا زود میدهند.
افغانیار.

>>>   تمام این بر نامه ریزی ها کار خودی این رئیس جمهوری بی ....و.. گرا است ... بر این قاتل ..........
عبدالله از میدان وردگ

>>>   سلام برای همه دوستان وهموطنان تقدیم میدارم :حادثه جلریز حادثه الم ناک بوده تاثرخویش را ابراز میدارم برای شهدا ازخداوند متعال خواهان بهشت ام.هرکه درموضع باشد تعرض هزاران نفر مسلح را دفع وطرد نموده میتواند.من سقوط پوسته را ناممکن میدانم هردلیل که باشد افراد پوسته تحت تاثیر قرارگرفته اند ،هرکه نه جنگد فرارنمایندمرگ به دنبالش است اگر چه سخن تلخ است ولی حقیقت است .
قادری

>>>   تنهاراه نجات تجزیه افغانستان ازدست این قوم جاهل فریب خورده پاکستان ،اسرایل وآمریکاهست بایدقوم هزاره استقلال خویش را ازدست این قوم .... اخذنماید.
ع

>>>   برای نجات ازمرگ تدریجی وهزاره کشی توسط کوچی های ارگ نشین طالب های بادیه نشین انسجام ملی وقیام در برابرایشان بکار است
تحت رهبری مرد آهنین استاد عطامحمد نور .ملت مظلوم خراسان بزرگ باید بدانند که هنوز سر فلم است. (38) نفر هزاره ی که درخدمت دولت وملت خودبودند به جرم هزاره بودن به شهادت رسیدند.
عباس هزاره ازکابل

>>>   هوشدار هوشدار هوشدار ای کسانیکه شما خود را رهبر ویا به هرنوع که ازآدرس این مردم دراین دولت ویا .... نمایند گی میکنید رهبریت معاونیت وکالت شما هیچ است اگربرای نجات مردم خویش کاری نتتوانید باعث نام بدی شماست آن مقام ها همچو رهبر شهید مزاری بزرگ زنده گی کنید مردانه به میدان برائید تا باعث عبرت وسرمشق برای نسل های حال وآینده شوید . ما مردم همان گونه که دردیموگراسی پیش قدم استیم درجنگ هم اماده استیم مردن یکباراست باعزت سرمیدهیم وباوطن فروشان و چپاول گران دشمن استیم .

>>>   ...تواشرف شرم بادبرهمه سیاستمداران ....

>>>   درگذشته ها اشخاص و افراد سطح پایینی دولت و حکومت به جرم جاسوسی ، بی کفایتی در انجام وظیفه ، تبانی با دشمن و خیانت به وطن محاکمه و محکوم به جزا های سنگین می شدند ، اما حالا برعکس شده است صفوف میخواهند با این دشمن مکار ، بی رحم ، جبون و مزدور بجنگند و از عزت وشرف خویش دفاع کنند ، زیرا اکثریت مردم ما دانسته اند که این دشمن هیچگاهی به ما رحم نکرده و ازهرفرصتی جهت تضعیف بنیه اقتصادی ما استفاده نموده است ، ولی حالا دولت مردان ما در تبانی با دشمنان مردم ما میخواهند بخاطر خوشنودی اربابان پاکستانی ، پنجابی ، عربی ، ترکی ، امریکایی و انگلیسی خود راد مردان و سربازان سربکف وطن را که کمر به منظور دفاع از حاکمیت ملی خویش بسته اند قربانی منافع خویش و باداران شان نمایند . و متاسفانه که این خاینین ، معامله گران و وطن فروشان حرفوی که گاهی به روس و گاهی به انگلیس وطن را فروخته اند ، با وجود در دست بودن اسناد موثق مبنی بر خیانت به وطن واولاد وطن آزادانه فعالیت میکنند و به رهبران خاین و رذیل قومی تاجیک ، هزاره و ازبک ریشخند هم میزنند . ای مردم غیور پیام بنده بشما اینست که به این رهبران خاین قومی دیگر اعتماد مکنید ، اینها شما را هر ازگاهی به معامله گرفته اند.
کوه کن پنجشیری

>>>   همچوواقعات درسرتاسرافغانستان مشاهده شده تنها درولسوالی جلریز نبوده

>>>   ...بر طالب وارگ نشینان حامی طالب

>>>   به راستی حاضرم قسم بخورم که تمام متن این خبر جز حقیقتی تلخ هیچ نمیتواند باشد،اصلا در کل میدان شهر یک نفر پیدا نمیشود که قلبا به فکر آبادی و استقرار صلح باشد ،همه بی سواد هستند و یک پایشان در پاکستان به خدمت آی اس آی یک پایشان در افکار شیطانی قومیت گرایی و کشتن است،واقعا در میدان شهر انسانیت مرده است و مردمش باید تاوان جنایتی که بر سر مدافعان این سرزمین آوردند را پس بدهند و ما آرام نخواهیم نشست چون خون کثیف آنها رنگین تر از سربازان ما که مظلومانه شهید شدند نمیباشد.
اجمل پنجشیری

>>>   این جنگ کاملاً از خود ارگ سازماندهی شده است. رئیس جمهور باید محاکمه شود.

>>>   معلوم است كه اشرف غني اين دستور راداده است جاي سئوا ل هم ندارد هر بچه ي كوچك اين را مي فهمند.

>>>   به حمایت حکومت از شیعیان نمی توان امید بست به عنوان آخرین راه باقی مانده باید خودشان فکری بکنند و جان و ناموس خود را حفظ کنند واعدو لهم ماستطعتم من قوه.

>>>   برادر محترم مسوول این فاجعه خلیلی و دانش وتیم ایشان میباشد که اگاهانه با حامیان طالبان همکار و هم پیمان شدند زیرا این برنامه ارگ نشینان تیم غنی است تا سقوی
دوم را بالا ملیت های تاجک - هزاره و ازبک عملی نمایند اما این رهبران بخاطر منافع شخصی منافع ملیتی خویشرا فروخته اند.
دوراندیش

>>>   رساندن نان دربین خریطه های پلاستیکی که دربین ان گوشت یخنی و میوه بود توسط یک عراده کرولا سرخ رنگ ازکابل درمنطقه جنگ که از طرف یکی از تجاران وردک از کابل ارسال می گردید
- کشته شدن نزدیکان حاجی موسی درصفوف طالبان
کشته شدن پسر جاجی جانان ریس شورای ولایتی سال گذشته میدان وردک

>>>   ...بر فاشیست های پشتون و...! با این خیانت تاریخی شان !
شهید زنده است نگویید که مرده اند. این وعده خداوند است روح شان شاد و این شهادت برای ملت مسلمان کشور مان مبارک باد.
محمد ندیم از ولایت غزنی

>>>   تشکر از گزارش جامع و واقع بینانه ای آقای نظری صاحب .

این فاجعه غم انگیز ، نتیجه ای است یکی از وعده های که جناب رییس جمهور اشرف غنی صاحب ، در زمان کمپاین انتخاباتی خود با رهبران و متفنذین مردم هزاره داده بودند. که ازجمله : تأمین شاه راه های موصلاتی هزاره جات مانند : غوربند و همین دره میدان .
عین تعبیر ایشان این بود که : هر 8 ساعت در هر 8 ساعت را پر از این راهها در مرکز وزارت داخله داده شود. در غیر این صورت آن وزیر را چنین میکنم و چنان !!

>>>   تحصن تمام وکلا. مردم. خانواده شهدا. ولایات بامیان میدان غور دایکندی در پیش ارگ باید انجام شود

>>>   حالا هم سر وقت است بالای کوچی بی جا اعتبار کردید، ناحق زهیر و دیگران به او گلو پاره کرد. ایا رهبر کوچی ها، افرادی همانند اسماعیل یون و طاقت به سایر اقوام دلسوز شوند؟
بیدار شوید ورنه دانه - دانه به نام های جنگ سالار ، حامی دولت ، ... از بین خواهید رفت.

>>>   عوام فریبی و ظاهر نمایی، غنی دیگر بس است
اندیشه بد شاه شجاع غنی باعث وحشت فاجعه در کشور ما شده است. او مردم شریف الله اکبر گفته خیزید انسان فاشیست نوکر پاکستان وسخن گوی طالب را از سر شانه های خود دور کنید و غنی انسان ... هم نشین ...ست . غنی مسلمان نما دروغ گوی پشت به خانه خدا روی به طرف کمره و یا ویدو ؟

>>>   به نظر من هزاره ها از این پس باید به فکر خودشان باشند و دنبال وحدت ملی و مسائل از این قبیل نگردند؛ زیرا وحدت ملی در افغانستان خنجر زدن از پشت است. پشتون ها چه آنها که به عنوان رییس حکومت و وزیر و در مناصب حکومتی هستند و چه آنها که به عنوان طالب و داعش فعالیت می کنند،همدست و دنبال نشل کشی هزاره ها و شیعه ها هستند و در واقع وحدت ملی در کار نیست.

>>>   رهبران به اصطلاح تاجک، ازبک و هزاره!
تا چه وقت شما برگه های تسلیت تان را با تاخیر بر رخ مردم مکوبید؟
ما به پیامهای تسلیت تان ضرورت نداریم، همه جا پر از برگه های تسلیت با پیام غر و فش تان مبنی بر اینکه ما انتقام خون شهدا را میگیریم پر شده است.
ما از این سرو صداهای میانتهی تان خسته شده ایم، باور ما نسبت به قول و قرار تان کمتر و کمتر شده است.
13 سال گذشته نشان داد که شما عامل اصلی همه بدبختیهای مردم تان هستید. خانهای قبیله هر وقتی خواسته اند از شما در مقابل دیگر تان استفاده کرده انو و در نهایت جای تانرا به بسبار سادهگی با دیگری بدل کرده اند.
ما هر وقتی یکجا شده ایم نشان داده ایم که ما میتوانیم پیروز شویم و هرباری هم این شما بودید که پیروزی مانرا به نرخ جو به خانهای قبیله فروخته اید.
ما به اظهار تسلیت تان احتیاج نداریم . ما به اتفاق، اتحاد و مردانگی تان احتیاج داریم، ما میخواهیم تا شما برای یکباری هم که شده به آنچه که میگویید عمل کنید، متعهد باشید، ما را در بدل پول، معاونیت هر کس و ناکس به حراج نگذارید.
به جای رقابت بالای پست معاونیت ، معینیت و یا پستهای تشریفاتی به رفاقت و همدلی با همدیگر بپردازید.
به یاد داشته باشید که نزد خانهای قبیله همه تان شهروند درجه چندمی بیش نیستید، آنها با بی رحمی تمام بهترین فرزندان تانرا سر میبرند، مناطق تانرا سالهاست که قباله شرعی گرفته اند و هر روز با نیرنگ جدیدی وارد میدان شده و شما را غافلگیر میکنند.
اگر یکجا نشوید مطمین باشید که فرازندان تان هم روی آرامی را نخواهند دید .
با وضعیت کنونی از همین حالا من در کنج ها خانه تان بیرق های سفید طالب را میبینم،
بیدار شوید در غیر آن، فردا خیمه کوچی های بی سرو پا بالای بام قصر های مرمرین تان زده خواهد شد.

>>>   عين وغين دونفركه توسط باداران شان بزور بقدرت رسيده اند اين پلان هاى انها است وهيچ فرق براى شان نميكند كه هر كس كشته شود وهرپوسته ازبين برود از ان بترسيد كه روزى نشود ارگ را هم يك شب تسليم دشمن وپاكستان كنند چرا هيچ كدام عكسلعمل از خود نشان ندادند ميشد يك طياره بمباركند دشمنرا ميشد كماندو ديسناد كند ميشد يكفرقه راعاجل در محل روان كند چرا نكردن وچرا سربازان ترك نميكنند وظيفه خودرا كحكومات خاين بداود كه ديگر مردم در پهلوى مانيست ٠
م. ى

>>>   به ارواح طیبه شهدای مظلوم جلریز درود می فرستم و بر قاتلان آن ها لعن و نفرین.
این جهال از خدا بی خبر همان خوارج نهروانند که بر روی خلیفه برحق و واجب الاطاعه یعنی امام علی علیه السلام شمشیر کشید!
و امام علی علیه السلام وقتی از هدایت آنان نا امید شد دست به ذوالفقار برد و آن کوردلان گمراه را به جهنم فرستاد.
امام ع که مدال های افتخار زیادی از طرف خدا و رسول بر گردن داشت هیکدام را برزبان نیاورد مگر خاموش کردن فتنه کوردلان خوارج را که در آن فرمود:(( اما بعد ایهاالناس فانا فقات عین الفتنه... )) یعنی من بودم که چشم فتنه را کور کردم.
حال ای فرزندان حیدر کرار! نه این دولت فاسد برای شما امنیت و رفاه می آورد و نه نوادگان هند جگر خوار قابل آدم شدن است!
پس ای وارثان ذوالفقار حیدری دیگر مسامحه و اغماض بس است دیگر وقتش رسیده که بر ضد ظلم ستم قیام کنیم و این کوردلان قرن حجری را سر جایشان بنشانیم.

>>>   از روزي كه ع و غ امد بربادي و خاك به سري مردم بيشتر شد. غني با طالبان همدستي نموده نسل فارسي زبانان را ميخواهد از زمين بركند.
وقتي سرتان حمله كرد فرصت نفس كشيدن ندهيد اين نوكرهاي پاكستان و نواميس ملت را.
اجمل احمدزي لندن

>>>   ازبيغيرتى عين وغين اين كار ها ميشود حالا براى شهدا بهشت برين وبراى فأميل هاى شا ن رزق فراوان ازخداوند متعال ميخواهيم 'چرااين مردها بخاطر يك لقمه نان براى فاميل خودسرباز ميشن وحالادركل باطلان بيدين ودر كل حكومت يك مرد پيدا نميشود كه فاميل هاى اين قربانيان راكمك كند حالا دفاع ازوطن چى بدرد فاميلش ميخورد حالا دفاع از دين چى بدرد فاميلش ميخورد( هركس ازبراى مطلب خود دلبرى كند)٠
م ى

>>>   جز استقامت و انتقام گرفتن ازین وحشی ها توسط خود مردم منتظر دولت فاجعه ملی نباشد روشن است تبانی بوده ؟شهدا ی عزیز روحتان شاد انتقامت می گیرم تا مرهم قلب های باز ماند گان شود ان شا الله
م

>>>   در اين جنايات دست خليلي با سرور دانش تا ارنج الوده است خليلي باتقلب گوسفندي اين جنايت كارا بر مردم تحميل كرد حالا توان انرا مردم بايد بپردازد. خداوندا دست اين... از سر مردم كوتاه فرمايد امين.
گرديزي از پشاور

>>>   خلیل اندرابی ریشه حزب اسلامی دارد و ممکن در این توطئه دست داشته باشد.
احمد از بغلان

>>>   اگر دولت با طالبان همکاری نمی کند؛ چرا بعد از سقوط این ولسوالی نیروهای دولتی عملیات انجام نمی دهند؟چرا این ولسوالی را از طالبان تخلیه نمی کند؟
پس این امضای تفاهمنامه ی امنیتی با آمریکا و حضور نیروهای خارجی چه سودی داره؟
زلمی از بدخشان

>>>   این توطهء دایم به مردوم هزاره بکاررفته خدلعنت کند عاملینش واشرفغنی...ملت هزاره هوشیار باشید ومسلح انتقام خون شهیدان جلریز رابیگیرید اگرنه دوشمن گستلخ خواهد شدوسلام

>>>   سلام برای همه: لطفا نموده این حقیقیت بدون تغیر نشر نماید.

لطفا بعد از خواند مطلب بالا این حقیقیت را به دقت بخوانید!

نظر به دلایل ذیل مطلب بالا کاملا غیر واقعی و تفرقه انداز است و یک تعداد کسانی مخرب است که میخواهند بین اقوام محترم افغانستان به یک نام نه به یک نام تفرقه بندازد.

۱. رساندن مهمان در شب هنګام به طالبان کار دولت نه بلکه همکاران و باداران سابق تفنګ سالاران یعنی امریکایی ها بوده.
۲. شما خبر داریم که قومندان امنیه وردک یک پشتون نه بلکه خلیل اندرابی از قوم تاجک و از بانډ مسعود و دیګر تفنګ سالاران میباشد.
۳. تعلل در رساندن مواد کمکی کار قومندان امنیه او از اردوی ملی هم قومندان قدم شاه است که از قوم هزاره میباشد.
۳. ایا شما پاليسی وزارت داخله د مورد پولیس محلی خواندیم ، معنی پولیس محلی این است که باید از همین محل باشد اما در دوران که بسم الله وزیر داخله بود برخلاف پالیسی وزارت داخله د ر مورد پولیس محلی ، در ولسوالي جلریز پولیس محل از دیګر ولسوالي ها او از بامیان در این جا جابجا کرده که حساسیت مردم را به بار اورده و این عمل دولت که توسطه همین قومندان امنیه یعنی خلیل انداربی که از ولسوالی اندراب بغلان است او از جمله تفنګ سالاران سابقه است در این جا پولیس از مناطق دیګر به زور و خلاف قانون جابجا کرده است.
۴. تا جایکه من ولسوال جلریز مشناسم و دیدم ، جناب نقیب الله خان ولسوال جلریز یک ادم خدمتګار و خیر خواه است و در قدم دوم پولیس محلی و تشکیل ان مربوط خلیل اندرابی است نه ولسوال جلریز .
حالا قضاوت بر شما است
تشکر
کبیر از بهسود

>>>   این قوم...در طول تاریخ دست به قتل عام مردم بیگناه زدند.آب خوش از گلویشان پایین نمیرود و بعد از این هم خیر نمی بینند

>>>   به نظر من مردم هزاره باید مصلح شوند از پیر و جوان گرفته واز خود دفاع کنند حتی اگر دولت هم جلوی آنها راگرفت با دولت هم مبارزه کنند یا اینکه افغانستان تجزیه شود و هر قوم برای خود حکومت جدا تشکیل دهد و این را همی اقوام افغانستان مخصوصا پشتونها که امروز هزاره با هزاره سی سال پیش فرق بسیار کرده این را بدانند که اگر روزی مرجع ما حکم جهاد بدهد ۲ میلیون نفر جوان فقط از ایران آماده ی جنگ هستند و میلیونها جوان هزاره ای که در سرتاسر دنیا هستند واگر همه هم به جنگ نیایند میتوانند با کمک مالی خود سرمایه های عظیمی را برای جنگ با نوکران خارجی فراهم کنند و در آخر شک نکنید که قیام خراسانی برای ظهور امام زمان (عج) از همین مردم آغاز می شود.

>>>   برای بعضی از برادران باید گفته شود که اینجا افغانستان است نه لبنان اینجا افغانستان است نه ایراق خواهشن باخودتان ظلم نکنید و خودتان را در جغرافیایی خطرناک تان که در آن زندگی می کنید زندانی نکنید
افغانستانی شما جوزجانی

>>>   قادری صاحب! وقتی در جریان 30 ساعت به فاصله 40 دقیقه ایی پایتخت هیچ مهمات و حمایتی از پوسته پلیس های محلی صورت نگیرد با کدام مهمات و نیروی فرضی شما با بیش از 500 طالب محلی و مجهز به اسلحه سنگین جنگ ادامه یابد؟ یا شهید شدن 37 جوان مسلمان وطن را در اثر سنگینی آتش طالب هم قبول نمیتانی؟ کاسه ظلم آخرش برباد است دیدی و باز ببین!
حقگو

>>>   شاید مرمی های خود را فروخته باشند

>>>   واقعیت‌های پنهان از زبان دو سرباز نجات‌یافته از جنگ جلریز

علی ربیعی می‌گوید که آنان یک شبانه‌روز در داخل یک اتاق بودند و برای‌شان حتا یک گیلاس آب و یک وعده غذا هم ندادند. وی گفت: «زمانی که به پوسته پولیس نظم عامه رسیدیم، خسته، گرسنه، تشنه و شوک دیده بودیم و نیاز به داکتر داشتیم. گفتیم که برای ما نان و آب بدهید، اما قوماندان پوسته گفت که برای‌شان دستور داده نشده تا برای‌تان نان و آب بدهیم.»

>>>   سلام به همه ملت عزیزم ورنجدیده کشورم.ازهمن جای صدامیزنم که مرگ بسیارآبرومندانه تراست ازشما.ع وغ .وطنفروش شمادرگیروداردزدی و جمع آوری دالربه ...بعدی خودهستید.ملت مظلوم .سربازان عزیزوقهرمان .اطفال معصوم .پیرزنان وپیرمردا راهمه روزه برادران ناراضی کرزی مخالفان سیاسی احمدزی باهمکاری براداران دوگانگی مولوی کرزی همه روزه قتل عام میکنندوشماوطنفروشان این جسدهای مظلوماه ملت مظلوم هزاره هارادرجلدیزودیکرجاه هانمیبینید.ازدیدن این جسدهای که مظلومانه به شهادت میرسندشما... خارجی هاحتمآلذت میبرید.مرگ به شماوطنفروشان بی غیرت.زنده وسربلندبادملت مظلوم وقهرمان کشورعزیزم.احترام به همه وکارمندان محترم شبکه afghanpaper.
سیدسعادت ازکابل زیبا.

>>>   خاک بر این سر حکمرانی . باید برای این شهیدان وطن گریست که اینجنین به دست شیاطین بی مسلک به شهادت رسیده اند.

>>>   اقای‌محترم‌‌بشما‌میکم‌چنین‌واقعات‌در‌کجای‌کشور‌اتفاق‌افتاده‌باشواهد‌زیادی‌که‌داریم‌این‌یک‌تبانی‌شرم‌اور‌برای‌بیشرف‌بوده

>>>   ....یه همه معامله گران که بالای خون مردم این وطن تجارت مینمایند و اقوام رابا هم می اندازند در حالیکه ملت با هم برادر استند اما این دیوانگان قدرت نمی گذارند ما نفس راحت بکشیم و بخاطر نابودی ما از افراد جاهل ما استفاده میکنند. امکان دارد این پولیس های محلی کار های کرده باشند که هزاره ها در دهمزنگ و ساحه سیلوی کابل کردندو مردم از کار های شان به ستوه امده باشند و به طالبان رو آورده باشند. ولی به هر حال کشتن انسان و سر بریدن شان کار مسلمان نبوده و نهایت جهالت و سفاکی است

>>>   لعنت براین یزید صفتان

>>>   سلام بر شهدا باید گفت حکومت وحدت ملی در افغانستان اصلا معنا ندارد کشور که ۹۹٪ ان بی سواد است نمی تواند معنا ومفهوم انرا بفهمد چه رسد به جای که همدیگر را در کنار هم تحمل کنند با قوم کوچئ كه بی سواد محض هستند هر گز نمئ شود کنار امد کنار امدند با کوچئ نتئجه اش وضعیت چلریز است مردم هزاره بدانند دیگر فریب اژدهائ مثل غ و ع و خلیلی ودانش را نخورند این ها برای حفظ موقعیت شان هیج کاری برای مردم انجام این ها فقط بلدند اشک تمساح بریزند سالهاست که مردم هزاره از ناحیه‍هههه ه‍هههعغ همین سران در کنار حکومت قتل عام شده اند باید از خلیلی و دانش ... که شب و روز برای رسیدن کوچی به قدرت تلاش می کردن در برابر فاجعه چلریز چه جواب دارند دست خلیلی و دانش در این جنایت دخیل است اگر این افراد حمایت کنیم وضعیت ما از این هم بد تر می شود در اخر با ید گفت در مقابل جنایت انجام شده عمل متقابل صورت گیرد همین منطقه های اطراف که با طالب هم کارند و خود شان هم طالب هستند به همین صورت قتل عام شوند تا بفهمند که فرزندان هزاره هم جان شان ارزش دارد.

>>>   مردم غیور هزاره ، بر شما باشد تا با ندای لبیک یا حسین ع دست به سلاح برید و آماده برای دفاع از ناموس و خاکتان شوید، در این کشور هیچوقت هزاره را خوش نخواهند داشت، پس چه دلیل دارد ما و شما خوش داشته باشیم؟؟؟؟؟
اگر اعلان جنگ رسمی و جهاد علنی بر ضد طالبان خبیث شود دیگر جوانان ما و شما به سوریه نخواهند رفت و در همین وطن جهاد خود را شروع خواهند کرد.
لبیک یا حسین
لبیک یا حسین
لبیک یا حسین

>>>   این ها همه مسایل هستن که قبلا طرح گردیده تا فاشست های این منطقه با عزت وغرور قوم پر افتحار هزاره ها صدمه وارید نماید بلکه این دسیسه از عزم واراده این ملت با شهامت کم نخواهد کرد .

>>>   سلام به روح پاک شهیدان که از عزت و ابرو میهن دفاع میکند وسلام به روح شهیدان حادثه دل خراش جلریز سر باز پاک که تو از وطن در مقابل دشمنان وطن حراست میکنی اگر بر پیگری پاره اشک بریزم اگر فغان وناله هایت را ابراز نمایدحق داری وچه کنم امروز دامن های مر موز یک حلقه برای از بین بردن یک قوم ورخنه ها در بین ملت افغانستان ایجاد میکند انان که سال است بر علیه ملت افغانستان میجنگد صف مشخص وحلقه مشخص دارن

>>>   این هم مذد رای شماست که به اشرف غنی دادید شعارتان هم همین بود که هزاره اوزبکو اوغان برارً گنای ماچیت این خوبرارازتویه
براربالای برار حق دارد که هرکاری میکند.

>>>   من همین جا میگم هزارستان باید از افغانستان جدا بشه ، تا از دست وحشی گری طالبان و کوچی ها درامان باشیم ، خود اشرف غنی ...کم به هزاره ها ظلم نکرده

>>>   او مردم به لیاز خدا چقدر کشته و شهید داده میرین افغانستان فروخته شده و حکومت فعلی یک حکومت سر خم و مفعول است یا قیام کنین یا که به زود ترین فرصت طالبان و پاکستانیان پشت دروازه هایتان خواهند آمد برای ای مفعولین حکومت فعلی که اول تر از همه دختر ها و زن های خود را در برابر تابعیت کشور های بیرون فروخته اند فرار از کشور بیشتر از یک ساعت نیست پش وای به حال ملت اگر باور ندارین به نشانه ها توجوع کنین

1 - ایقدر انتحاری پاکستانی که گرفته میشه چی میشه
2 - چرا جاسوس های دولت مجازات نمیشوند هر چند مسل رحیم وردک و خرم ...به همه معلوم هستند
3 - حتا یک نانوای بیسواد هم میفهمد که پاکستان دشمن ما ست چرا ریس جمهور با این همه فهم و دانش هنوز پاکستان را دشمن نمخواند
4 - چرا فضیه فرخنده به یاد فراموشی رفت
5 - چرا خطرناک ترین مرد ناریخ افغانستان یعنی ریس خدایداد حلقه آویز شد اما نگذاشتند شرکای دولتی خود را نیز افشا کند
5 - چرا حبیب استالف را نگذاشتن شرکای جرمی خود را افشا کند
6 - چر کسی جواب نمیته که این همه سقوط و باز پس گیری و لسوالی های شمال و شهید شدن مردم ما چی دلیلی دارد و چگونه جنگ به شمال کشور منتقل شد شما ره به خدای واحد لاشریک اگر دروغ گفتم مره دعای بد کنین

>>>   تجزیه

>>>   مردم خود بیدار شود تا دشمن خود را بشناسید نگاه به دولت خااین نکنید بسیج مستضعفین درست کنید برعلیه دشمن بشریت بی استید دولت خود دست دارد باداعیش وبا طالبان. مزدوران. عربستان سعودی و آمریکا. هیچ وقت دلش نمی سوزد برای مردم افغانستان. مردومی خود باید مثل گذشته دست به دست هم داده و دشمن معیوس کند ... اشرف غنی احمد زی... دشمن افغانستان. ... خدا بر شما داعیش و طالبان. شما دشمن اسلام و مسلمانان وبشریت خدا شما را نابود کند انشاءالله

>>>   درزمانیکه دردیگرجای افغانستان مثلاآ بدخشان یک تولی اروی ملی که اکثریت شما ازقوم پشتون وتاجک بود کسی را جع به ملیت وقومیت شان حرف نزدن وروزانه ده نفر درسرتاسر افغانستان ازسایراقوام شهید مشود ولی ازقوم هزاریک نفرکه کشته شد همه شان میگوید برما ظلم شده
آزداه

>>>   مقامات حكومت بجز از يك تعدادى كه خوب انجام وظيفه ميكنند بقيه همه خاين و وطن فروشن ايا شما مقامهاى خاين خانواده دارين ان سربازهاى كه شهيد شدن ندارن بلاخرتاوان اين خيانتها اگر خودتان ندهيد خداوند سربچهايتان ميارد اين بلا را چوب خداود صداندارد مطمن باشيد

>>>   مرگ و ننگ باد بر این دولت مردان جواب خدا را چی میدن

>>>   سلام من بچه ولایت میدان وردک مقیم ایران هستم وقتی چنین نامردی های ازطرف حکومت بی غیرت میبینم دین وایمان این دولت بیغیرت دو میزنم قرآن شانه پیغمبر شانه نماز وروزه شانچون ازوطن هر آرزوی داریم بگور خواهیم برد به امید اتحاد وهمبستگی ویگانگی
هزاره وشیران هزاره

>>>   کارخود مردم جلریز است اکثرمردم جلریزپشتون پاکستانی تبار است وباید توانی کارکه کرده پس دهد
1 تلاشی خانه به اخانه
2 خلع صلاح
3 تعدادپوسته ها بشتر شود
4 کاری کند که دیگرجرات چنین کاری رانداشته باشد

>>>   این قوم .... همانندگرگ دست جمعی حمله میکنه... اشرف غنی کوچی بایستی پاسخگوباشه....
پسری ازایران.

>>>   آیا سربازان ومقا مات اردوی ملی درموقع ورود به اردو به مقدسات اسلامی قسم نخورده اند که قوم پرستی وتبانی نکنندوپشت همدیگرراخالی نکنند؟ ای نامسلمانان عهدشکن خدا بکشد شما... بمیهنواسلام وملت افغانستانراشما که بجای خداوند کریم قوم خدرا می پرستیدوپشت پا بعهد وپیمان تان میزنید

>>>   عزیزم ازاین جهت دردآور است که تبانی شده است منظورسرکوب پارسبانان است باکمک آمریکا سیاست مداران پشتون به امریکادیکته میکندکه اینها برایتان خوب نیست وازطرفی اعمال شیطانی شان را انجام میدهند واین تربیت شدگان غرب زورشصت ملت فارسی وانرا ندیده است وازروی کتابهای تاریخ تهریف شده خوانده است که پشتون اکثریت هستنددرصورت که که کاملا اشتباه است حالامامجبورهستیم یکبار دیگر ثابت کنیم وباد دماغ این ... راتخلیه کنیم بااحترام

>>>   دریغ از یک رهبر خوب که مردم هزاره را رهبری کند چون موقعیت خوبی است برای نبرد .

>>>   سلام به روح پاک شهیدان که از عزت و ابرو میهن دفاع میکند وسلام به روح شهیدان حادثه دل خراش جلریز سر باز پاک که تو از وطن در مقابل دشمنان وطن حراست میکنی .
دولتمردان افغانستان و والی میدان شهر و دیگر مسولین دولتی واقعا باید خجالت بکشند و به وجدانی نداشته شان مراجعه کنند که طی 268 سال با تفکر قوم مدارانه چه کرده اند و چه کارهای در افغانستان انجام یافته اند. کدام توسعه؟ کدام پیشرفت؟ کدام زیرساخت اساسی در افغانستان؟ به پولهای جیب خودتان نظر نکنید بلکه به وضعیت کشورتان نگاه کنید. کدام قوم در افغانستان استعداد طالبان و داعش را دارد؟
م.ط.افغانی

>>>   از صدر اسلام اینگونه بوده که همیشه شیعه در شکنجه و عذاب به سر برده در دوران عبدالرحمن که علنی این کار صورت میگرفت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است