دیپوی مهمات در پروان، پرسش ها و نگرانی ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۱    ۱۳۹۴/۴/۱۱ کد خبر: 98266 منبع: پرینت

انفجار یک دیپوی مهمات در ولایت پروان و به تعقیب آن برگزاری نشستی به اشتراک رییس اجرایی حکومت و برخی از شخصیت های سیاسی و جهادی در منزل یکی از فرماندهان سابق جهادی در این ولایت، عکس العمل های تند و متفاوت را به همراه داشت.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در نشست عمومی روز چهارشنبه، موجودیت چنین ذخیره گاه سلاح و مهمات و حمایت برخی از شخصیت های سیاسی و جهادی را از آن، موضوع جدی و قابل دقت عنوان کرده اند.

کمال ناصراصولی و گلالی صافی دو تن از اعضای مجلس افغانستان می گویند، هیچ کس حق جمع آوری و ذخیره سلاح و مهمات را به شکل غیرقانونی ندارد. کمال ناصراصولی با اشاره به این دیپوی اسلحه و مهمات گفت: هیچ کس نمی تواند با توجیح دفاع از مردم افغانستان درخانه خود دیپوی سلاح داشته باشد.

گلالی صافی عضو مجلس نمایندگان می گوید: یک نفر دیپو دارد و یک گروه کلان هم پشت سرش ایستاد است و فاتحه دیپویش را می گیرند که چرا دیپوی سلاح فلان انسان به شهادت رسید؟ از برای خدا! اگراین نفر دیپو دارد و به گفته دستیارش که این دیپو کهنه بود، لطفا وزارت داخله برای ما وضاحت بدهد که چرا این دیپو را پروگرام چند میلیونی دایگاگ از بین نبرد؟ چرا مثل مال عتیقه در خانه نگهداری شده است؟

در پایان این بحث ها تصمیم گرفته شد تا هیاتی ازسوی کمیسیون های امنیت داخلی و دفاعی مجلس برای بررسی این قضیه توظیف و به ولایت پروان اعزام شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در جریان هفته جاری یک ذخیره گاه بزرگ مهمات در منزل احمد جان یکتن از فرمانده های سابق جهادی در ولایت پروان از بین برده شد. گفته می شود که این دیپوی سلاح از سوی نیروهای آمریکایی از بین برده شده است.

پس از این کار، عبدالله رییس اجرایی حکومت، عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه، امرالله صالح رییس سابق امنیت ملی، محمد علم ایزد یار معاون مجلس سنای افغانستان و برخی از چهره های سیاسی و جهادی در منزل این فرمانده در ولایت پروان در عقب درهای بسته نشستی را برگزار کردند.

هرچند تا اکنون جزییات این نشست مشخص نشده است اما وقوع این رویداد عکس العمل های تند مردم و کارشناسان را برانگیخته است.

آنان می پرسند: این شخصیت های سیاسی و جهادی به کدام انگیزه دورهم جمع شدند و نتایج این نشست چه خواهد بود؟
حاجی سید داود یکتن ازکارشناسان سیاسی افغان، بدین باوراست که این افراد می خواهند به همه نشان دهند که هنوزهم دسته و گروه های مسلح و ذخیره گاه بزرگ سلاح در کشور دارند.

حاجی سید داود می گوید: به باور من هدف ازنشست شماری ازسران جهادی این بود که به سایر فرماندهان جهادی این اطمینان را بدهند که ما هنوز هم در دولت هستیم و هنوز هم توانایی داریم و کاری که انجام شده در آینده از آن جلوگیری می کنیم.

این در حالی است که وزارت داخله افغانستان نیز می گوید که نیروهای آمریکایی بدون اطلاع قبلی و هماهنگی با نیروهای امنیتی این کشور دست به چنین اقدام زده است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت با اظهار اینکه برای بررسی این موضوع، کمیسیونی تشکیل شده است، می گوید: متاسفانه هماهنگ نبوده با نیروهای پولیس در ساحه و با نیروهای محلی، ما هم اطلاع نداشتیم. آرزوی ما این بود که وقتی دوستان متحدان ما در یک ساحه عملیات می کنند، براساس پیشنهادهای ما و از این ها خواستیم زمانی در یک ساحه عملیات می کنند با ما هماهنگ کنند، متاسفانه دراین مورد ما اطلاع نداشتیم.

حضور افراد مسلح غیرمسوول از مشکلات اساسی درافغانستان خوانده می شود که با وجود مصرف صدها میلیون دالر از سوی جامعه جهانی بالای برنامه دایاگ تا اکنون این مشکل حل نشده باقی مانده است.

گفته می شود که برخی از این افراد و گروه های مسلح غیرمسوول در قضایای چون اختطاف ها، قتل و تجاوزات جنسی در ولایت های مختلف دست داشته اند.

کارشناسان افغانستانی می گویند: نیروهای بین المللی در کنار از بین بردن یک دیپوی مهمات در منزل یکی از فرماندهان سابق جهادی در ولایت پروان، باید در مورد از بین بردن کسانی که از افراد مسلح غیرمسوول در افغانستان حمایت می کنند نیز اقدام کنند.


سید سادات


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انباربزرگ سلاح که جهت کودتا وانقلاب نارنجی ذخیره شده بود عملاٌ توسط امریکا ازبین برده شد و... به شمول مانډس محمد خان ...شدند
باحترام
نادر ازدکوی شمالی

>>>   دیپوی مهمات بیت المال است اماجای تاسف که. این دیپوها بدست ....حرفوی است .
وطندار

>>>   از نظر من کار جان احمدبیک ... که تا یک ادم سیاسی .جان احمد و هواخواهانش هم در دولت هستند هم باخارجی ها روابط دارند وهم مترکب کار خلاف میشوند که شایسته یک انسان عاقل نیست خدا کند که دیگر فریب خورده ها پبند گرفته باشند.

>>>   این دیبو مربوط جان احمد قوماندان مقاومت نه...بلکه سارق ،دزد، رهگیر واختطاف گر بوده بیشتر که صدای انقلاب نارنجی عبدالله سر میداد همین دیبو سلاح بود / دولت افغانستان وجامعه جهانی باید از سران جمعیت ...برسان شود که این دیبو بخاطر چه برای چه چرا دیبو ساخته است لطفا باید موضوع دقیق بررسی شود در دیگر افغانها اگر چاقو اشبز خانه بیدا شود قاتل / تروریست / دزد و غیره نام گذاری میشود ما از جلا لتماب ریس جمهور افغانستان و جامعه جهانی تقاضا داریم تا موضوع را به سادگی تیر نسازد درغیر ان ما هم صلاحیت این را داریم که جواب اش را بدهیم ما هم از کس کم نیستم واخر موضوع بایانی ندارد
بااحترام

>>>   کجا است ارګانهای عدلی و قضایی که از مسوولین DDR و دایاگ پرسان شود؟ که میلیونها دالر بنام این و ان مصرف شدند اما تفنگ سالارها تا هنوز تا دندان مسلح استند .
بی واسطه

>>>   اگر این کار توسط دیگر افراد صورت میگرفت همه این جنابان که دور هم جمع شده بودند دران واحد همه تلویزون هارا اشغال و سروصدا هارا برپا میکردند اکنون هم با بی شرمی دور هم جمع شده اند درعوض معزت خواهی ازملت ازادرس مردم اظهار ظلم و اهانت به ملت را نمودند نمیدانم ایشان ملت را یک بازیچه تفریحی خود تصور کرده اند هر دول بنوازند ملت به دول ایشان باید برقصد اما تا چه زمانی تاحال هرچه دل شان خواست انرا انجام دادند درهمه جا بلند منزل ، قضر ها ساختند و به ذعم شان به میلیون ها دالر را دزدی کردند ودربانک ها دبی جمع نمودند بالاخره ایشان ازین ملت مظلوم دیگر چه میخواهد به لحاظ الله ج یکبار ازنشه گی های تان بخودبیاید تاچه زمانی ملت را فریب میدهید سرانجام این فریب ها طوق گردن خواهد بود

>>>   تحقق یک برنامه با تغیر روش ها حامد و غنی با فروپاشی وحشت طالبانی در نوامبر سال 2001 و به کرسی نشاندن فرماندار امریکایی کابل حامد خان کرزی ، برنامه جدیدی برای جایگزینی طالب در لباس دیگر آغاز شد که البته در اوایل تهدید نیروهایی مخالف طالبان توسط نماینده فوق العاده امریکایی ها با طیارات بی 52 صورت می گرفت و بعد بصورت نرم و آرام با سیاست طوطئه و نیرنگ ، تطمیع و آلوده نمودن به فساد ، وترور نرم و جلوگیری از رویارویی مسقیم درچهارده سال کشور را بطرف بحران جدی عدم اعتماد ، فساد ، ناامنی و رشد وتقویت دوباره طالبان و بالاخره آخرین تیر آن که همانا حذف نیروهایی دیگر و تحکیم حاکمیت تک قومی قبیلوی در انتخابات و تقلب گسترده و سازمان یافته بود ،حامد خان کرزی توانست بسیار بصورت دقیق وبرنامه ریزی شده آنرا تحقق بخشد.بحران جدی عدم اعتماد تا سرحد فروپاشی رفت ولی بازهم همان بادارامریکایی به سروقت جاسوسان شان رسیدند و غنی را به فرمانداری انتصابی کابل گماشتند.غنی با شیوه وروش جدید همان برنامه حذف نیروهایی دیگر وتحکیم حاکمیت تک قومی وقبیلوی اکنون درحرکت است مستقیم با تهدید امریکایی ها یکه وتنها خود سوار اسپ یدک را می تازد ، علاوه از فرمان هایی بی سروپا دست به عملیات هایی نظامی علیه مخالفین بازهم با نیروی امریکایی ها می زند ، غنی با این حرکات تعرضی می خواهد روحیه حریف ها را تضعف و آنها را زمین گیر نموده و به تحقق برنامه هایی پنهان درجهت حاکمیت عام وتام و قبیلوی خویش به پردازد.عملیات بالای منزل یکی از فرماندهان سابق مقاومت ضد طالبانی وپاکستانی در ولایت پروان نشانه ء روشن از سیاست تعرضی غنی نسبت به حریف هایی سیاسی اش که نیروهایی مقاومت ضد طالبانی وپاکستانی می باشد ، فراموش نه کنیم که این تعرض بالای یک فرمانده نیست بالای یک تبار و هویت است و این عملیات ها به صورت ترور هایی نرم از همین قوم درزمان کرزی نیز قربانی هایی بسیار داد ، عملیات کنونی شاید درمشوره به پاکستانی ها و مهره هایی فاشیستی داخل نظام و مشاورین خارج از نظام که بدون شک مسولین امنیت ملی نیز شامل شان می باشد انجام شده باشد.این عملیات به آزمایش گیری این نیروهاست که واکنش شان را در برابر چنین یک عمل به بینند و سبک وسنگین کنند وبا آمادگی برای تحقق برنامه هایی بعدی که همانا تعرض گسترده تر است تصمیم اتخاذ کند.عقب نشینی هایی بی رویه و غیر ضروری در چند سال گذشته و بخصوص بعد از به کرسی نشینی فرماندار انتصابی امریکایی غنی ، روحیه وقوت تعرض را در وجود این گروه بالا برده و در صورتی که عملکرد تعرضی شان در قبال قضیه اخیر پاسخ در خور عملکرد شان نگیرد ، این گروه عار ترمی شوند و دست وبه وحشت وجنایت بیشتر خواهند زد .نتیجه اینکه :عملکرد اخیر تعرضی باید بی پاسخ باقی نماند در آینده سیاست هایی مقاومتی ها باید نه عقب نشینی هایی غیر ضروری و جبونانه بلکه باید عمل قاطع متقابل تعرضی وپاسخ مطابق عملکرد را در پی داشته باشد ، هرنوع کرنش وعقب نشینی تاوان بسیار کلان را در پی خواهد داشت .زیرا زور را می توان با زور جواب داد ، بازور گوی باید زور گفت این است ، راه و رسم زندگی آزاد و سرفراز درین کشور ، راه دیگری وجود ندارد.

>>>   چیوقت مردم بیچاره افغانستان از دست اینها خلاص خواهد شد .سوال مهم که چرا مقام های دولتی از اینها حمایت میکنند.به گفته ای بزرگان پیش آسیا دستاس ماندن
سلجوقی

>>>   جامعه و نیروهای بین المللی بخوبی آگاهی دارند که اگر این موارد را با کسی در دولت شریک سازد هرگز موفق به انجام کاری نخواهد شد چون همه ... و جاسوس هستنند بنا بر این آنها هرگز در مورد پلان های رزمی خود به کسی از مقامات افغانستان جتی رییس جمهور هم اعتماد ندارند اگر چنین نباشد چطور ممکن است کسی در چند کیلومتری مرکز جندین انبار سلاح و مهمات را سالها نگهداری کند و دولت ار ان آگاه نشود و امریکاییها بداند و پلان نابودی انر بگیرد.
صبور مزار

>>>   حتما پلان کودتا علیه نظام ومردم افغانستان از طرف سران جمعیت اسلامی بود که در راس ان عالی جنابان هریک...عبدالله قرار دارد مطرح بوده خوب شد جلو ان گرفته شد اقای... که خط سبزو زرد سرخ میگفت بالای این دیپو ها حساب کرده بود انشالله همه دیپوهای دیگر اشخاص وافراد از بین برده خواهد شد
معلم از المان

>>>   این دزدان وقتی در دزدی گیر آمدند بازمیگویند این یک حمله بالای تبار وهویت است ، این چگونه هویت است که با تفنگ ها مهمات دزدی شده چه میخواستند کنند از کدام هویت دفاع میکردند از هویت دزدی و قاتلین و مجرمین ، اگر کسی پرسید چرا چپاول و دزدی و زمین های مردم و بیت المال را چور کردید باز شما با این سلاح از هویت غاصبین دفاع میکنید، توبه کمی فکر کنید در چشم مردم خاک نه اندازید ، تمام عاملین باید محکمه شوند ورنه این به یک هشدار است به تمام تنظیم ها که باید چنین ذخیره های برای به گفته این اجنتک جمعیتی (دفاع از تبار و هویت ) داشته باشند ، بیا و ببنین.
روف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است