مافیای غربی، سردمدار مواد مخدر افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۳۹۴/۴/۸ کد خبر: 98062 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) ،هنوز افغانستان بالاترین سطح کشت و تولید مواد مخدر را به خود احتصاص داده است تا یکبار دیگر نشان دهد که غربی ها به سردمداری آمریکا هرگز خواهان پاکسازی و بازسازی افغانستان نبوده و نیستند.

در طول سال های متمادی نشست های متعددی برای مبارزه با این پدیده شوم برگزار شد که نتیجه همه این بود که براي ريشه‌ كن شدن معضل مواد مخدر بايد به سرچشمه توليد و توزيع آن و سركردگان قاچاقچيان دسترسي پيدا كنيم؛ چرا كه كشف مواد مخدر در سطح پايين‌تر و مبارزه با توزيع‌ كنندگان خورد در كاهش قاچاق مواد مخدر هيچ سودي ندارد.

حال سوال مهمی مطرح می شود که سرچشمه و ریشه تولید و توزیع مواد مخدر در دستان کیست؟ نهادهای مبارزه با مواد مخدر باید با چه کسانی مقابله کنند؟ کشاورزانی که برای مبلغ ناچیزی مجبور به کشت خشخاش می شوند، موتر دارانی که برای دریافت وجهی ناقابل به ناچار این مواد مخدر را جابجا می کند، سربازانی که با مقداری کمی رشوت از برخی مسایل چشم پوشی می کنند، یا کسان دیگری که در پشت پرده کنترل این کشت و توزیع را بر عهده دارند.

مسلم این است که اگر یک مافیای قوی در میان نباشد، همین وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور با همین وزیرانی که هر روز تعویض می شوند، می تواند با زور هم که شده از کشت خشخاش جلوگیری نماید، ولی کسانی هستند که نمی خواهند این زنجیره قطع شود.

این مساله از چند جنبه به نفع کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس می باشد. یکی اینکه هرچه افغانستان در بعد اقتصادي هرچه بیشتر وابسته به موادمخدر باشد به نفع آنان است زیرا کشور ما از نظر خودكفايي و توليد محصولات كشاورزي هيچگاه نخواهد توانست به رشد لازم و رفع نيازمندي هاي داخلي دست يابند، لذا همیشه محتاج آنان می باشد.

از طرفی در عرصه اجتماعی نیز اهداف بسيار مخوف و سازماندهي شده اي را دنبال مي كنند. آلوده ساختن جامعه به فعاليت توليد مواد مخدر، شيوع اعتياد در بين خانواده ها و جوانان و گسترش فساد و فحشا در جامعه از مهمترين برنامه ها و اهداف ابرقدرت هایی است که از کشت و توزیع مواد مخدر حمایت می کنند.

این مطلب که سرچشمه مواد مخدر را باید در آمریکا و انگلیس جستجو کرد، همگان می دانند. حال اگر توان آن را دارند که با این مافیا مقابله کنند، بسم الله. ولی اگر این جرات را در خود نمی بینند، هزار اجلاس هزار روزه فایده ای نخواهد داشت.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کلمات اضافی ممنوع مادره تمام نا امنی ها امریکا است و بس... باد و حدت پوشالی عین و غین و...باد وطن فروشان و ... ملی.
حبیب الله یوسفزی

>>>   آقای یوسفزی ماهم با شما کاملا هم عقیده هستیم که ریشه تمام ناامنیها آمریکا است. سردمداران تئلید و قاجاق مواد مخدر هم آمریکا و شرکایش به ویژه انگلیس خبیث است. حال پرشس براین است که به چه دلیل شما طالبان بجای مبارزه و جنگ واقعی با آمریکای اشغالگر عمدتا به مردمان ملکی حمله و بی گناهان را می کشید؟ من مدتی در برخی از ولایتهای تحت اشغال مستقیم ارتش آمریکا حضور داشتم و براحتی امکان حمله بر انان وجود داشت. با این وجود طالبان کار مهمی در این مورد انجام نمی دادند و بجای آن نا امنی را به مردم ملکی تحمیل می کردند.پس بهتر است که بجای بکار بردن کلمات عین و غین اول نیت خالص خود را برای مبارزه با اشغالگران نشان دهید آنگاه مردم خودشان تشخیص می دهند که به سمت شما طالبان بیایند و یا به سمت عین و غین. عملکرد شما طالبان و داعشیهای وحشی و مزدوران آل سعود(آل یهود) تا کنون نشان داده است که برای مردم افغانستان آقای عین وغین بهتر از شما مسلمان نماها هستند.

>>>   باید تریاکه در افغانستان کشتش را قانونی کنن مردم کم توان دیگه راه درآمدی ندارن چه گناهی کردن

>>>   ... برآمریکا.
ع

>>>   معینیت مبارزه علیه مواد مخدر در طول 13 سال نتوانسته کشت کوکناررا در افغانستان نابود کند یگانه علت تعلل در وظیفه این بوده که از کشاورزان مواد مخدر پول بدست می آوردن . مبارزه علیه مواد مخدر موضوع کوچک نیست که دولت افغانستان بتواند به آسانی جلو آنرا بکیرد چون در این قضیه اکثریت کشور های اروپای دخیل است و همچنان حمایت میکند یکی از موضوعات مهم که نا امنی در افغانستان خاتمه پیدا نمکند کشت و پروسیس مواد مخدر است مواد مخدر فعلا بطور قاچاق کشت وپروسیس میشود که حاصل آن به قول منبع سالانه به 70 و الی 850 ملیارد دالر میرسد بناً یگانه راه بوجود آمدن امنیت در افغانستان اینست که کشت تریاک را قانونی بسازد در غیر آن امید امنیت نخواهد بود بساری از کشور ها مداخله دارد تا افغانستان را نا امن بسازد که زمینه کشت تریاک فراهم شود .
وطن دوست از کابل

>>>   این غربی ها چه قدر قدرتمند هستند که همه چیز را در دنیا کنترول دارد

>>>   تا وقتيكه درافغانستان تعصب وجود داشته با شد افغانستان پيشرفت نمكند آن هم تعصب قومي
سعيد حبيبي از فراشغان

>>>   غربیها همانگونه که مانع از بین بردن طالبان هستند مانع از بین بردن موادمخدر و هر پدیده ای دیگری که به ضرر کشور ماشد می شود. آنان هرگز نمی خواهند کشور ما سالم و مقتدر و آبرو مند شود. این تصور بسیار خام و پوشالی است که ما امید به آمریکا و دیگر غربیان داشته باشیم. امروز برادر برای برادر خدمت نمی کند و زیر پای آن را می کند تا چه رسد آمریکا و دیگران که بیاید از آن طرف دنیا برای کشور ما آن هم مسلمان خدمت کند. در این چهارده سال چه کار کردند که بعد ازین بکنند؟

>>>   مواد محدر بکۍ از ضزوزت های مافیا ۍ جهانۍ بوده و تمام سر و صدا هاۍ مبارزه بر غلیه مواد مخدر جهت اغوا اذهان ضورت میګېرد . این تاقعت است که کشور هاې شوروې سابق از مواد مخدر افغانستان متضرر انذ

>>>   غربی ها چز اهداف غلط ومنا فع خود چیزی دیگری را دنبال نمی کنند

>>>   مسائل مثل این راپورها صد در صد حقیقت دارد ولی موضوع این است که چرا مقامات افغان انتقاد که می کنند در مقابل عکس العمل نمی کنند.
م.و

>>>   سوداگران مواد مخدر در درون این نظام که از همین مدرک ملیونها دالر سرمایه سیا پیدا کرده اند و امروز صاحب جلال و قدرت هستند . در پست های کلیدی که با مبارزه علیه مواد مخدر کار میکنند اشخاص را نصب کرده اند تا از طریق ایشان بتوانند صد راه این مبارزه بطور غیر مستقیم گردیده باشند.
یکی از موارد این کار نصب اشخاص موثر در دیپو یا ذخیره گاه این مواد در وزارت امور داخله و لابراتوار تجزیه و شناسایی این مواد که در تشکیل وزارت داخله است میباشند. وقتی اعضای شبکه شان گرفتار میشود مواد بدست امده شان به لا براتوار غرض تثبیت نوعیت ان فرستاده میشود تا به تثبیت نوعیت در مجازات انان موارد مشخص قانون مراعات شود . در صورت که تنیجه لابراتوار منفی باشد ویا مواد از نوع هیرویین و مشتقات ان تشخیص نگردد در مجازات شان تفاوت قابل ملاحظه بوجود می اید . و هم اطلاعات در دست است که اشخاص خاص توظیف شده به حیث نگهداران دیپو با مهر و لاک جعلی از طرف شب مواد اصلی را از دیپو ها کشیده و به جایش مواد جعلی را جا به جا میکنند که در حقیقت مواد اصلی دوباره به دست قاچاقچیان افتاده و به قیمت بلند فروش میکنند . میکانیزم نگهداری و دیپو داری این مواد بسیار ناقص است و تضمینات معتبر ندارد . نزد هرکه که کلید دیپو باشد به اسانی از طرف شب به انتقال این مواد قادراست. و اطلاعات هم در دست است که اشخاص که درین دیپو و لابراتوار وظیفه دارند صاحب سرمایه و زندگی خوب هستند و هر کدام از اقارب و وابستگان مقامات بلند پایه دولت و زور مندان اند . که باید سروی و شناسایی شوند. و نیز حین حریق این مواد به جای اصل جعل بکار میرود و کدام میکانیزم شفاف موجود نیست که متخصصین بی طرف انرا قبل از حریق معاینه و نظر دهند. و نه به باز نگری مجدد به کدام لابراتوار دیگری غیر از همین لابراتوار سپرده میشود . در حقیقت خود کوزه گر و خود گل کوزه . خواهش من از وزیر داخله این است که در ترکیب تشکیل این دو محل ارزیابی دقیق کرده و اشخاص پاک نفس را در ان جابه جا کرده و شخصا از ان نظارت کند.

>>>   تریاک توسط خود ما،در کشور خود ما کشت میشود،اما گناه را بر گردن آمریکا می اندازیم،عجیب ادمهای درین ملت وجود دارد
اجمل(پنجشیری)

>>>   افغانستان می تواند از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کند همان گونه که بعضی از کشورها بمب های اتمی خود را لفاظی و لفافه ی دفاعی به فروش می رساند افغانستان نیز می تواند تریاک خود را به عنوان دارو تبلیغ نموده صادر کند

>>>   امریکای ها در افغانستان میخواهند از بوجود آوردن یک نظام سالم، خاذم و صادق مواد مخدر را در کشور توسط خودی افغانها تقیلیل دهد و درین زمینه میلیاردها دالر بمصرف رسانیده اند ولی ازینکه قدرت مداران ما در حلقه مافیای شریک میباشد و نمیخواهد این مواد از کشور تقلیل گردد همشیه با چل و نیرنگ های مانع ان میگردند . پس مشکل بزرگ بالای ماست نه بالای امریکا. در هردو موضوع کاخ نشینان ارگ مانع کنترول آننند مواد مخدر و تروریزم که عملاً همه میبینند و خبر دارند.
لعلی

>>>   اگر تریاک بد است بدی شان شدید تر از سموم شیمیایی و مین های ضد نفر نیست که بعضی از کشورها آن را با احترام به فروش می رسانند

>>>   امضای توافق نامه باامریکایعنی وطنفروشی! مردم مسلمان افغانستان درمقابل یهودونصاراومزدوران طالب وداعش شان بپاخیزید.

>>>   (مقامات آمریکایی مدعی هستند که از سال 2002 میلادی تاکنون یکصد و چهار میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده اند)
مقامات امریکا دروغگو استند و کسی گپ امریکا ره قبول ندارد.امریکا باید لیست بدهد که چه قسم 114 میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده. مه می گویم 5 میلیارد هم کمک نکرده.امریکا به اسرائیل که تاج سر اوست سالی 3 میلیارد دالر کمک می کند آنوقت به افغانستان 114 میلیارد؟! چه دروغ شاخداری!

>>>   قاچاق مافیای سازمان یافته بین المللی متشکل ازچندکشوراست ودالانهای عبوری مختلفی دارند.اماجالب است تریاک مصارف دارویی فراوان داردام اکنون قاچاق زیان بارترین مخدرات مانندکریستال وقرصهای صنعتی اکستاسی ازهمسایه غربی بشدت انجام می شود مسئولان مخدرات آگاه باشند.
سیدحسن شیوا

>>>   یک ضرب المثل است که میگویند!
الا و بلا ده گردن ملا
بخدا قسم که بیسوادی در خراسان زمین بیداد میکند تریاک را قوم خاص در جنوب کشت و زرع میکند اما گناه را بر سر آمریکا می اندازند،لطفا...گناه را بپذیرید ،زمین،جاه و مکان از شماست اگر گندم بکارید هیچگاهی کسی مانع شما نمیشود ،پس این حرف ها... را از خود دور کنید
اجمل(پنجشیری)

>>>   ماشاءالله درحال رشد است این مردم شرم هم نمیخورند که برخلاف شریعت اسلامی کوکنارمیکارند.
نقـــــــــــــــــــــــــــــــــــوی

>>>   باتشکر ازشبکه اطلاع رسانی افغانستان ونگارنده محترم متن.چه خوب بود اماری که از زیر کشت رفتن زمینها برای کشت کوکنار اختصاص رفته بصورت نمودار مشخص می شد بهتر بود.برادر محترمی هم که نظر داده اند توجه فرمایند که تولید تریاک در سالهای قبل از تهاجم رژیم کومونیستی شوروی هیچوقت در افغانستان به حدی که امروز رسیده نبوده است. بلکه صدها برابرشده
عبدالرب

>>>   بیشتر از 60 % درصد کاشت خشخاش در ولایت هلمند صورت می گیرد، در سال 2013 ، 92 % درصد تمام کشت خشخاش در پنج ولایت جنوب و غرب صورت گرفته است.فراه، نمیروز، هلمند، قندهار، دایکندی.
پلیس مبارزه با مواد مخدر...

>>>   مشکل مواد مخدر در افغانستان اصلا از زمان مداخله غرب در افغانستان از سالهای جهاد اغاز شده و یگانه وسیله تامین جنگ و مصارف لوزستیکی بود . در ان وقت چون در اففانستان امن نبود برای زورمندان و قومندانان محلی زمینه خوبی اماده شده بود تا زر اندوزی کنند و اهسته اهسته این مشکل بعد از حضور جامعه جهانی و امریکا وسعت گسترده پیدا کرده حتی سطح کشت سال قبل به 175 هزار هکتارزمین بالغ شد. در حالیکه در اخیر حکومت طالبان قریب به صفر رسیده بود.به نظر من تمامی تشکیلات مبارزه با این پدیده از قبیل وزارت مبارزه با مواد مخدر و معینیت این مبارزه در وزارت داخله و سایر نهاد های ملی و بین اللمللی مثل دفتر مبارزه ملل متحد با این پدیده unodc همه و همه ناکام بوده و پولهای خرچ شده درین مبارزه که به ملیون ها دالر میرسد همه صرف سفر های خارجی مقامات و ساختن بعضی پالیسی های ناکام گردیده است .
بطور مثال وزارت مبارزه علیه مواد مخدر یک نفر مشاور تبعه انگیس را که افغانی الاصل بود بصفت مشاور تنفیذ قانون با معاش 18 هزار دالر استخدام کرد تا پالیسی دستگیری قاچاقچیان را بسازد وی در ظرف دو سال بالاتر از دوصد هزار دالر معاش گرفت ولی پالیسی که ساخت با واقیعت های عینی این کشور مطابقت نداشته و حال در طاق نسان قرار دارد . این در حال است که متخصصین داخلی ممکن با هزار دالر چیزی خوبتر ازان میساختند. حال سوال درین جاست که : کی باید ازین خیانت ها سوال کند و از کی سوال کند؟ وقتی مقامات کلیدی درین پست ها که سالهاست کار میکنند و از نا کامی شان کسی پرسان نکرده چطور میشود مواد مخدر از افغانستان کم شود .
همین اکنون هردو معین وزارت مبارزه با مواد مخدر از ده سال بیشتر درین وزارت ایفای وظیفه میدارند ولی هر گز کسی از نا کامی های شان سوال نکرده در حالیکه درین ده سال هیچنوع دست اورد نداشته اند.ولی ملیون دالر معاش گرفته اند.ایا درین شهر انقدر کمبود رجال است که یک معین با وجود ناکامی و هیچنوع دست اورد ده سال معین باشد؟پروزه بنام gpi فقط یک پروزه مافیایی بوده که برای منافع چند شرکت خاص این معین و ان وزیر ساخته شده و پروزه های غیر ستندرد و بی کیفیت را ساخته که اکثر ان حال تخریب شده . پس جناب وزیر صاحب جدید تا وقتیکه کادر های مادام العمر را از کنار تان دور نسازید و اشخاص دلسوز و مسلکی را بصفت معینان تان بر نگزینید حال شما بد تر ازین میشود. یک شهامت کنید یا عمل کنید ویا شرافتمندانه استعفی بدهید. زیرا شما دامن لکه دار ندارید خدا نا خواسته با این مداریان بد نام میشوید.

>>>   اگر واقعاً میخواهید که کشت مواد مخدره از بین برود، از امروز شروع در تمام مساجد افغانستان ملا ها اعلام جهاد علیه کشت مواد مخدره کنند و مردم گوگرد را گرفته تمام کشتزار مواد مخدره را حریق کنند.
اگر شما منتظر این باشید که دولت و یا جامعه بین المللی جلو کشت مواد مخدره را میگیرد، این یک خواب است و خیال. زیرا دولت و قاچاقبران و جامعه بین المللی در آمد صد ها ملیارد دالری از مدرک قاچاق مواد مخدره دارند، که نمیخواهند از دست دهند.
خصوصاً کسانی که اولاد های شان مصاب به مواد مخدره شده است و از بین رفته است، فقط با خرید یک قوطی گوگرد و آتش زدن کشت مواد مخدره، در هر جایی که باشد،وظیفه انسانی، اسلامی و ایمانی خویش را انجام داده وجلو محتاط شدن مردم بیشتر را بگیرند و بهشت برین را نصیب شوند.

>>>   هدف تولید تریاک معتاد ساختن تنها افغانها نه بلکه تمام منطقه زیر هدف امپریالیزم تحت کنترول یهود میباشد. از جانب دیگر دست سیا همیشه درتجارت مواد مخدر آغشته بوده ویکی از منابع بزرگ عایداتی رژیم یهودی امریکارا میسازد.
تا زمانیکه امریکایی ها وهمکاران جرمی اش در افغانستان باقی بماند آتش جنگ را روشن نگه خواهند داشت.
حاتم بیگ

>>>   هر كار ناشايست خود را بنام غربي ها ختم كنيم دوصد سال كه غربي ها نبودندچي گل به آب داديم كه حالا غربيها خراب كردند روزي اينها هم ميروند بعد ملامتي را بدوش كي مي اندازيد؟؟ اصلا صاحب نظران خارجي ميگويند اين سرزمين مشروعيت ساختار يك كشور مستقل را ندارد انگليس وروس با در نظر داشت منافع وروابط آنزمان خود چند قوم كاملا باهم بيگانه را يكجا كرده واسما يك كشور ساخته اند واقعا نميتواند يك مملكت مشروع وداراي شرايط لازم باشد ميگويند اينها در طي مدت وجود خود همواره يك قدرت خارجي پشتوانه يك قوم بوده واو قوم برديگران حكومت كرده هر وقت پشتباني خارجي برود آنها ديگر باهم سازش نميكنند اگر كسي آأدرس اين كتاب وشخص كه اصلا كانادائي واستاد پوهنتون است نظرش همين است را بخواهد من بگذارم تا ببينيد من نميگويم كه نظر او صد فيصد درست است اما نظر خارجي ها اكثرا همين طور است
گيلگمش

>>>   برادرمحترم اقای گیلگمش/یعنی شما نمی خواهید خودتان فکر کنید تا یک نویسنده کانادایی برای ما فکر کند؟تمام دول جهان پراست از اقوام وقومیتهای مختلف با دین واعتقادات گوناکون همین کشورهای همسایه افغانستان را ببینید چینا با جمعیتی بیش از صدبرابرما ،پاکستان با اقوام زیاد ومختلف هندوستان با انهمه جمعیت ،جمهوری اسلامی ایران با اقوام ومذاهب اسلامی وحتی ادیان عیسوی زردشتی کلیمی انها چطور باهم متحد زندگی میکنند ، بنظرم من بیشتر مربوط است به سواد ووضعیت اقتصادی وامنیت،وموضوع مهمتر وحدت واتحاد.
عبد الرب

>>>   ...بر نوکران کفار غربی .
... بر غربیهای... جنایتکار بیدین .
... بر ناتو

>>>   این مردم... همه زمین هارا مثل خودشان....کردن دیگر این زمین حاصل نمیدن حاصل و محصول زکر
گفتن زمین است دیگر زمینم ازین انسان های مزدور سیر شده و محصول نمیده این آدمها در این خاک
فساد کردن آن وقت بجای نان وگندم کاسه گدایی دربدر کشور به کشور بگردن غرور آفغانها را جریحه دار
کردن متاسفانه وبه خواطر نان آب غزا دخترانشان در نیمروز شنواروغیره مواد مخدر فروشان بفروشند
...
ایمل از پنجشیر

>>>   بـــة محترم عـبـدالـــرب !
من هم فكر ميكنم و تواريخ كشور هاي همسايه وكمي دورتر هارا بارها خواندم واينكه چنين نظرات نا اميدانه را نقل ميكنم از روي درد است نه خوشي يا اينكه آن نظر حتما درست است اما چنين نظرات را در مورد ساير كشور ها تا حال نديده ام همسايه ما پاكستان ترورستانش جنگ ميكنند اما زمانيكه موضوع منافع ملي پاكستان در بين باشد طالب زرداري جنرال حميد گل مولانا هاي ترورست زا همه يك صدا ميشوند كمي اگر دورتر برويم در مورد سوابق كشور خود درمضامين تاريخ صنوف 7. 8 9. وبالاتر موضوعاتي را تدريس منيكردند كه ما فكر مي كرديم در جهان ما از همه برتر هستيم اما حالا كه واقعيت را از تاريخ هاي حقيقي مي خوانيم ما هيچ كاره نبوده ايم حتي همين نام افغانستان در زمان عبدالرحمن خان بوجود آمده نه در زمان احمد شاه در طول تاريخ خود نه مستقل بوده ايم ونه كدام شاهكاري كرده ايم ا لبته اگر از زمان امان الله خان تا فعلا را مستقل حساب كنيم هميشه در دوره هاي پيش از اسلام وبعد از اسلام تا زمان جنگ هاي افغان انگليس خارجي ها برما حكومت كرده از افغانها به كلمات خيلي زشت ياد آوري شده حتي در اشعار فردوسي سعدي و سياحان خارجي كه ذكر آنرا مناسب نميدانم كوتاه مطلب خداكند منبعد مردم ما مانند ساير كشورها براي ساختن زندگي بهتر به خود وفرزندان خود راه خوب يرا انتخاب كنند
گيلگمش

>>>   وقتي درسال 2012 امريكائي ها مي خواستند از طريق هوا مزارع كوكنار را دواپاشي ونابود كنند كرزي صاحب بود كه ممانعت كرد قاچاقبران خود ما هستند كه نمي خواهند مواد مخدر از بين برود ونيز زمانيكه امريكائي نبودند هم ترياك بود

>>>   نویسنده محترم!
اگر یک شخص مرتکب قتل میشود، بدون در نظر داشت این که به اختیار خود این عمل را انجام داده است و یا نظر به دستور شخص دیگری، او مجرم است و باید به پنجه قانون سپرده شود. و اگر موظفین امنیتی از عمل مجرم چشم پوشی میکنند و او را مجازات نمی نمایند، وظیفه مردم است تا مسُولیت خویش را انجام دهند.
حالا یک دهقانی که مواد زهری مخدره را کشت میکند که سبب محتاط شدن و مرگ صد ها هزار نفر در سراسر دنیا بشمول افغانستان میشود، ولو به دستور مافیا بین المللی و یا مفاد شخصی خودش باشد، این یک عمل جرمی و در حقیقت قتل است.
اگر مسُولین امنیتی چشم پوشی میکنند، پس وظیفه مردم است که غرض جلوگیری از محتاط شدن و قتل مردم بیگناه، اقدام نمایند و تمام کشت زار های مواد مخدره را نابود کنند.زیرا این یک وجیبه انسانی و ایمانی مردم است.

>>>   جمیل کرزی ، عارف نورزی ، حاجی دین محمد قدیر ظایر امر لطیف.

>>>   سلام
وزیر مواد مخدر مقبل که خود قاچاق مواد مخدر را بدوش داشت که از عواید زیاد توانست به چوکی وزارت خارجه راه یابد.معین مواد مخدر وزارت داخله جنرال احمدی قاچاق بر مواد مخدر و افراد در بار مارشال صاحب فهیم خان که هم اکنون از سرمایه هنگفت که پیدا کرده است نمیداند به کجا و چگونه به مصرف برساند به اصطلاح معروف گرگ را چوپان کردن از مردم اگر نه شرمیدید پس از خداوند بشرمید
حامد خراسانی

>>>   افغان پیپر گله دارم
شما گاه گاه مطالب را به نشر میرسانید در تلکس شایعات تان که که بر اساس عقده یک کس مینویسد .اما چرا دنبال کسانی نمینویسید که مردم خود گواه آنست چرا این دزدان که اقای خراسانی در مورد شان ذکر کرده گزارش تهیه نمیکنید. تا از یک سو رسالت وظیفوی خود را انجام دهد و از سوی دیگر خدمت به افغانستان
سپاس
شکران مودودی

>>>   بیشترین بته خشخاش در ولایت هلمند کشت و تولید میشود.
بیشترین عساکر غربی (انگلیس 9 هزار، امریکا 3 هزار) نیز درین ولایت مستقر است. شاید یک هزار اردوی افغانستان نیز درین ولایت مستقر باشد.
اگر غربی ها بخواهند، با چند دانه بولدوزر میتوانند، تمام مزارع خشخاش را در ظرف یک هفته نابود سازند. اما اینها هر سال چوب ها را به دست عساکر افغانستان میدهند،تا بر سر گل های خشخاش بکوبند، از آن فلم بگیرند و در رسانه ها نمایش دهند.
این خاک پاشیدن به چشمان مردم دنیا 10 سال است که دوام دارد.
نادر

>>>   این واضح وهویداست که در رهبری وسازمان دهی اصلی مافیای مواد مخدره کشور های غربی که در افغانستان حضور نظامی دارند ودررءاس همه امپریالیزم جهانخوار امریکاست که بودجه هنگفت مصارف جنگی جنگ در افغانستان را ازمدرک قاچاق مواد مخدر وکشت آن در افغانستان بدست می آورند. اما این پروسه پر در امد وتباه کن به همکاری ودرتبانی با اراکین بلند پایه های خودافغانها صورت میگیرد که درین مافیای مواد مخدر وفساد اداری والی ها. قومانداندنان امنیه ولایات.رییس قاچاق. وزرای داخله چندیندوره. قوماندانان قول اردوها ولواها .قوماندانان پولیس سرحدی.یکتعداد از اعضای پارلمان.یکتعداد از اعضای کابینه برادران واقارب نزدیک رییس جمهور و برادران واقارب معاونین شان ویک عده همسنگران دوران جهادی این رده های بالایی حکومت. وباندهای تروریستی ودهشت افگن وابسته به گروه سیاه طالبان مسلح در تبانی با پاکستانی های طالب وقاچاقچی همه دست به دست هم داده افغانستانرا به مرکز کشت تولید وتراقیک مواد مخدر ومرکز القاعده مبدل ساخته اند که بار سنگین ویرانی .قربانی وبدنامی آنرا مردم بیچاره وبیدفاع ما بدوش خود حمل مینمایند. وجوانان مارا معتاد به این مواد مخدر نمودند وزمینه را برای بیکاری جوا نان وفساد های اخلاقی سرقت قتل وقتال انتحاری ها امراض روانی وارتکاب جرایم مکرر وسنگین دیگر ...وغیره مساعد ساخته اند که رهبری دولت افغانستان در راس جناب حامد کرزی رییس جمهور باتیم کاری شان مسءول درجه اول این همه فساد ها در تاریج شمرده میشوند واز محاکمه تاریخ وقضاوت بیرحمانه مردم دیر یا زود به دور مانده نمیتوانند وحتا نسل های آینده هم این مسولین را به محاکمه سخت وبیرحمانه تاریخ خواهند سپرد وآه مردم ومظلومین وقربانیان این فساد وفجایع که بدلایل مختلف صدمه های ظالمانه مافیاها وکشتار های طالبان را متحمل شده اند. هرگز فراموش نکرده اولاد هایشان هم ازین آه دیرگیر وسخت گیر مردم ونسل آینده معاف نخواهند شد.
بااحترام داکتر عبید. کابل.

>>>   تجارت سالانه حدود 70 میلیارد دالری مواد مخدر در سطح جهان و تجارت حدود 3 تا 5 میلیارد دالری مواد مخدر در افغانستان بدون شک از طرف کشت کنندگان مواد مخدر و مردم عادی افغانستان مدیریت نمیشود. حتی غیر واقعبینانه است اگر فکر کنیم که تنها دولتمردان و زورمندان افغانستان در این کار دست دارند. شکی نیست که یک شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر در سطح جهان که باید حمایت کنندگان قدرتمند منطقه ای و جهانی را داشته باشند این کار را مدیریت میکنند.

>>>   بدون تردید دست اول شرکت های نظامی و استخبارات امریکا وانگلیس می باشد که سالانه در حدود هشتاد تا نود ملیارد دالر از فروش مواد به شرکت های فارمسی و در بازار تاریک سود میبرند و مصارف و خرچ نظامیان خویش را در افغانستان از راه تهیه و تدارک می کنند..دست دوم در داخل کشور در جنوب و جنوب شرق بعداز امدن قوای ناتو برادر کرزی ولی گل اغا شیرزوی منگل والی هلمند و برادرن حاجی قدیر . در اثر زد وخورد ها و کشمکش ها بین ایشان بلاخره برادر کرزی ولی به قتل رسید.انگیس ها در همکاری با منگل فعالیت دارند و امریکا ها با گروپ کرزی و گل اغا انتقالات ایشان دایم بوسیله طیارات نظامی انگلیس و امریکا ار میدان هوای هلمند و قندهار صورت میگرد.در شمال در حوزه تخار حاجی ظاهرمدتی زیاد فعالیت میکرد تا اینکه بوسیله گروپ قسیم فهیم بوسیله جنرال داود از منطقه رانده شد . این کار سبب قتل داود شد.فعلا کنترول حوزه شمال کاملان بدست فهیم است .ولایت تخار که سرحد دراز و مشترک با تاجیکستان بوسیله قومندانان...جهادی... مربوط گروپ فهیم انتقال و اداره میشود. در بدخشان هم گروپ مختلف مربوط فهیم فعالیت دارند. ولسوالی درواز تحت کنترول خاندان فوزیه کوفی برادرانش می باشد.سال پار یکی از برادرانش عین انتقال مواد در شهر فیض اباد دسگیر شد.بعدا پس از تلیفون هدایت وزیری داخله وقت جناب بسم اله رها شد.ولسوالی های اشکاشم وخوهان درکنترول دگروال واحد شهر فیض اباد تحت اداره ظابط نذیر محمد و ارگو درایم کشم تحت اداره محترم جنرال صاحب بازمحمد معین مواد مخدر وزارت داخله می باشد.نظر به محاسبه تحلیلگران درامد سالانه داخلی که بین این گروپ ها تقسیم می شود از پنج الی هفت ملیارد دالر میشود

>>>   برادارن عزيز به هر اندازه كه ما وشما سروصداكنيم به گوش هيچ يكي از مقامات بلند پايه دولت افغانستان نميرود چرا خود را جگر خون ميكنيد بهتر است كه خپ

>>>   در حالیکه قاچاقبر و جنایتکار هرجا یافت میشود ولی همه مردم اینرا هم همه میدانند که بیشتر از ۹۰ درصد خشخاش جهان در هلمند و اطراف آن کشت میشود۰ جنایتکارن و رییسان مافیای موادمخدر ویا نوکران زخرید آنها هم ازبین خود همین مردم است۰ آیا آن مردم مسلمان نیستند و نمیفهمد که کشت و تجارت تریاک حرام است و فرق از بیناموسی ندارد۰ بعضی ها آنقدر دیده درائی میکنند که میگوید شرایط جنگ است اگر خشخاش کشت نکنند چه کنند؟ سوال اینجاست که اگر شرایط خشخاش کشت کردن هم نمیداشتند چه میکردند؟ آیا ناموس خود را میفروختند؟ چرا به عوض خشخاش چیزی دیگری نمیکارند؟ کی مانع شده؟

>>>   حامد خراسانی!
این شما هستیدکه در مورد مارشال ب-52 نوشته میتوانید اما یک آژانس خبری در چنین اوضاع خودکامگی وبی قانونی که در کشور حاکم است، خطرنوشتن را متقبل شده نمیتوانند. انشاالله به نیت واراده جوانان سالم ووطن پرست آن فرصت بزودی رسیدنی است.
سنا

>>>   ظاهر قدیار دین محمد سابق والی ننگر هر عارف نورزی سابق والی کندهار از جمله مافی یای کشت خشخاش هستند

>>>   ایا کسانی که روز اخراج شوروی ها را با شور و اشتیاق یا اگر راستش را ببپرسید به دستور باداران تان تجلیل و بزرگداشت می نماید، روزی خواهد فرا رسید که روز اخراج ولی نعمتان تان را نیز تجلیل نماید، کسانی راکه شما ها را برای سقوط شوروی تسلح کرد اکنون فرندان تانرا در زیر پل سرخ و سایر پلها به هیروئین معتاد ساخته حیات شانرا از آنها گرفته و به این ترتیب است که شما را جیره خوار خود ساخته و از شما استفاده های متنوع بعمل می آورند. بدا به حال شما مسلمان نما ها!
احترام همشهری

>>>   همه میفهمند که ولایت های اوغان نشین یعنی ولایت های جنوبی ۹۰٪ تریاک را تولید میکنند ولایت های شمال ، مرکزی خو انسان های صلح دوست وآرامی هستند که همیشه روزی شان را از بارگاه ایزد متعال خواهان میباشد
اجمل(پنجشیری)

>>>   انگریزان حمایت میکند تا درهلمند کشت صورت گیرد وانتقال ان در طیاره های خودشان .

>>>   با درود
واقعيت اين است كه افغانستان در طول تاريخ مركز كشت خشخاش و توليد كوگنار بوده است و هيچ ربطي هم به امريكا و انگليس ندارد.بلكه خانواده هاي قدرتمندي هستند كه اين تجارت را اداره و رهبري مي كنند.تنها در زمان مرحوم ظاهر شاه رحمته اله عليه مقدار زيادي از كشت خشخاش كاسته شد آن هم به دليل اينكه وضع اقتصادي مردم رو به بهبود بود.
در حال حاظر هم كه تقريبن تنها منبع در آمد همين مواد مخدر است.
منتهي قبلن در خود افغانستان كمتر مصرف كننده داشت ولي الان بسياري از جوانان افغان نيز معتاد شده اند. به همين دليل سعي مي شود كه با خرده فروشان داخلي بر خورد شود ولي به هيچ وجه جلويترانزيت آن را به ديگر كشور ها نمي گيرند.
براي شما و كشورتان آرزوي صلح و آرامش و و رونق اقتصادي و از همه مهمتر آزادي مي كنم.
ضمنن اگر جنگهاي خانمانسوز در افغانستان در نمي گرفت الان كشور شما يك كشور در حال توسعه بود.

>>>   خارجیهای... امریکای... میخواهند با کشت تریاک افغانستان را تبدیل به ناامنترین مناطق جهان تبدیل کنند که موفق هم شدند. تا این اشغالگران برای همیشه در افغانستان حضور داشته باشند. مرگ بر اشغالگران

>>>   اشغالگران سبب همه بدبختيهاي افغانستان هستن

>>>   هيچوقت حكومت براي از بين بردن كوكنار صادق نبوده است اگر ميبود شحص بيكاره مانند مقبل را وزير آن وزارت نميساحت

>>>   باید از حقیقت چشم پت ننمایم که در قاچاق مواد مخدر دست های بزرگ اراکین دولتی دخیل است. همه میدانند که آنها کیها هستند و در کدام رده دولتی کار مینمایند. مشکل بزرگ دولت ما اینست که قانون را تطبیق نمی نماید و مجرمین را بدون محاکمه آزاد نموده و آنها را بر علاوه سر کوب در رده بالا تر تقرر میدهد که مثال آن زیاد است. من شخصی را مشیناسم که با 60 کیولو هیروین دستگیر شد و به بیست سال حبس محکوم بعد از یک سال از طرف با دا ر بزرگش که در پهلوی آقای کرزی زانو بزانو نشسته اندازاد شد و الحال این مجرم دیروزی، امروز به پست شورای ولایتی بدخشان کاندید است ،آیا به این تر تیب دولت داری میشود هر گز نه؟ ای کرزی بشنو خوب بشنو که تو ...ترین شخص این کشور را تو و همراهان تو با سقوط روبرو ساخته است . هر قدر رشوه ستانی که میتوانی برای طالبان بکن ولی همه میدانند تو نه مسلمانی و نه وطن دوست. خدا وند ترا غرق بد بختی ها بسازد. آمین
راست گویک

>>>   در صورتیکه دست بزرگان داخلی و خارجی با قاچاقبران مواد مخدر و دهاقین متخلف در یک کاسه است و کشور ما هم با افتخار تمام همه ساله مقام اول را در کشت و ترافیک مواد مخدر در جهان از آن خود مینماید پس دیگر چی ضرورتی به مصارف هنگفت بخاطر مبارزه به مواد مخدر است؟؟؟؟
کابلی

>>>   با آغاز بحران در کشور، بویژه به اثر جنگ های داخلی سیتم آبیاری بکلی تخریب و هم حاکمیت مرکزی از هم فرو پاشید، افغانستان عنوان بزرگترین کشور تولید کننده و صادر کننده مواد مخدر جهان را بخود اختصاص داده است و تا هنوز این صدر نشینی را از عدم همکاری کشور های همسایه و منطقه در جلوگیری ازترافیک قاچاق مواد مخدر برای خود حفظ کرده است.
فر هنگ کشت خشخاش در کشور عزیزما افغانستان محصول دوره جنگ وتفنگ سالاری ودر نبود حاکمیت قانون وفساد بوده است.نبودی اراده جدی از سوی دولت در جای گزینی خوب و پر در آمد کشت رستنی در عوض کشت خشخاش به دهقانان که وعده داده شده عملی نمی شود که این مسله دهقانان با توجه به اینکه نیاز مالی دارند و دولت از دهقانان حمایت لازم در کشت و کار آنها که امروز به مکانیزه شدن زراعت ضرورت دارند و دولت کمک کمی هم که باشد حمایت نمی کند ودهقانان محبور به کشت خشخاش دست می زنند.
ادامه نا امنی ها فساد اداری از سوی دولت در جنوب و شرق کشور موجب افزایش کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر شده است. مردم چیز فهم و آگاه کشور بر این باور هستند گروه شورشی مخالف حکومت وهم افراد زور مند بلند پایه دولت و در ولایات سا حه کشت خشخاش دست دارند از تجارت مواد مخدر برای معاش نگهبانان خود را تامینن می کنند و شورشیان برای هزینه جنگ سود هنگفتی را از کشت خشخاش به جیب می زنند.
نبود هماهنگی لازم از سوی کشورهای همسایه و منطقه جلوگیری از ارسال مواد شیمیایی به فابریک های تولید هروین که در مرز افغانستان و پاکستان واقع هستند. گرچه خشخاش در افغانستان كشت مي شود ولي براي تبديل ترياك توليدي به هروئين به تن ها مواد شيميايي نياز است كه از كشورهاي خارجي تامين مي شود. جامعه جهاني بايد تلاش كند تا از ورود مواد شيميايي براي تبديل ترياك به هروئين درمرز کشور های همسایه افغانستان جلوگيري كند. با گفته های بالا و اشاراتی که در باره علل و اسباب رشد تولید و صدور مواد مخدر انجام شده علاج را در یک مرور به وضاحت می بینیم یعنی پایان یافتن حاکمت سلاح و اعاده امنیت ،تحکم قانون، تحکم سیتم دولت فراگیر از افراد فنی ومسلکی ، تحکم بخشیدن حاکمیت قانون در کشور ما بزرگ ترین خدمت به مردم افغانستان منطقه و جهان صورت خواهد گرفت. امروز تولید و قاچاق مواد مخدر به یک جنایت بزرگ علیه بشریت مبدل شده است. عواقب وحشتناک استعمال مواد مخدر در جامعه افغانستان ودردیگرکشور های جهان امروز به هیچ کس پوشیده نمانده است. بنابر این هردست خیری که بتواند کاری در جهت جلوگیری از تولید و ترافیک کردش و استعمال کند خدمت بزرگ در رستای تامین منافع و مصالح عام بشریت انجام داده است وباید مورد تحسین و تمجید قرار داده شود.
داکتر یارمحمد

>>>   در بسیاری از ولسوالی ها ولسوال ها از کشاورزان که خشخاش کشت می کنند عشر/ مالیات می گیرند، مثال ولسوال خاشرود "آقای نورزی" در چند سال گذشته که در سمت ولسوالی بود سالانه چندین تن تریاک از کشاورزان به عنوان مالیات می گرفت.
شهروند.

>>>   مشوره من به وزیر جدید مبارزه علیه مواد مخدر:
وزیر صاحب کار این مبارزه چندان اسان نیست و مواجه شدن شما با یک کتله وسیع از باند های مافیایی است.
که ریشه های ان حتی تا درون وزارت شما هم رسیده . خوب اگر در راستای این مبارزه چندان کاری نتوانید کرد .لااقل از لشکر مشاورین حق وناخق که توسط همین مافیا بالای تان تحمیل شده بکاهید . لطفا سوابق و سوانح مشاورین تانرا ریسرچ کنید که کی ها و از کدام چینل ها مقرر شده اند بعد به مشکل خانه تان خواهید فهمید . و هم دست اورد شانرا که فقط چند کلمه خارجی روی کاغذ است که ان هم جنبه تطبیق عملی را ندارد و بنام پالیسی چاپ و تهیه شده و ملیون ها دالر درین پالیسی ها مصرف شده . و دست اورد شان فقط کسب مقام اول تولید مواد مخدر است در جهان وبس . برای جناب شما فقط یک مشاور لازم است که مسلمان با دانش و با تقوی باشد . این سیل ما فیایی به درد شما نمی خورد. معاش یک ماهه مشاورین ان وزارت خرچ صد فامیل دهقان کشت کننده کوکنار میشود در یک سال در حقیقت با ان پول صد دهقان شاید از کشت کوکنار سالانه منصرف شوند.و این است پیشرفت و پالیسی .خواهشمندم که به این مشکل هر چه زود تر رسیدگی کنید.

>>>   سوداگران مواد مخدر در درون این نظام که از همین مدرک ملیونها دالر سرمایه سیا پیدا کرده اند و امروز صاحب جلال و قدرت هستند . در پست های کلیدی که با مبارزه علیه مواد مخدر کار میکنند اشخاص را نصب کرده اند تا از طریق ایشان بتوانند صد راه این مبارزه بطور غیر مستقیم گردیده باشند.
یکی از موارد این کار نصب اشخاص موثر در دیپو یا ذخیره گاه این مواد در وزارت امور داخله و لابراتوار تجزیه و شناسایی این مواد که در تشکیل وزارت داخله است میباشند. وقتی اعضای شبکه شان گرفتار میشود مواد بدست امده شان به لا براتوار غرض تثبیت نوعیت ان فرستاده میشود تا به تثبیت نوعیت در مجازات انان موارد مشخص قانون مراعات شود . در صورت که تنیجه لابراتوار منفی باشد ویا مواد از نوع هیرویین و مشتقات ان تشخیص نگردد در مجازات شان تفاوت قابل ملاحظه بوجود می اید . و هم اطلاعات در دست است که اشخاص خاص توظیف شده به حیث نگهداران دیپو با مهر و لاک جعلی از طرف شب مواد اصلی را از دیپو ها کشیده و به جایش مواد جعلی را جا به جا میکنند که در حقیقت مواد اصلی دوباره به دست قاچاقچیان افتاده و به قیمت بلند فروش میکنند . میکانیزم نگهداری و دیپو داری این مواد بسیار ناقص است و تضمینات معتبر ندارد . نزد هرکه که کلید دیپو باشد به اسانی از طرف شب به انتقال این مواد قادراست. و اطلاعات هم در دست است که اشخاص که درین دیپو و لابراتوار وظیفه دارند صاحب سرمایه و زندگی خوب هستند و هر کدام از اقارب و وابستگان مقامات بلند پایه دولت و زور مندان اند . که باید سروی و شناسایی شوند. و نیز حین حریق این مواد به جای اصل جعل بکار میرود و کدام میکانیزم شفاف موجود نیست که متخصصین بی طرف انرا قبل از حریق معاینه و نظر دهند. و نه به باز نگری مجدد به کدام لابراتوار دیگری غیر از همین لابراتوار سپرده میشود . در حقیقت خود کوزه گر و خود گل کوزه . خواهش من از وزیر داخله این است که در ترکیب تشکیل این دو محل ارزیابی دقیق کرده و اشخاص پاک نفس را در ان جابه جا کرده و شخصا از ان نظارت کند.

>>>   تریاک توسط خود ما،در کشور خود ما کشت میشود،اما گناه را بر گردن آمریکا می اندازیم،عجیب ادمهای درین ملت وجود دارد
اجمل(پنجشیری)

>>>   افغانستان می تواند از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کند همان گونه که بعضی از کشورها بمب های اتمی خود را لفاظی و لفافه ی دفاعی به فروش می رساند افغانستان نیز می تواند تریاک خود را به عنوان دارو تبلیغ نموده صادر کند

>>>   امریکای ها در افغانستان میخواهند از بوجود آوردن یک نظام سالم، خاذم و صادق مواد مخدر را در کشور توسط خودی افغانها تقیلیل دهد و درین زمینه میلیاردها دالر بمصرف رسانیده اند ولی ازینکه قدرت مداران ما در حلقه مافیای شریک میباشد و نمیخواهد این مواد از کشور تقلیل گردد همشیه با چل و نیرنگ های مانع ان میگردند . پس مشکل بزرگ بالای ماست نه بالای امریکا. در هردو موضوع کاخ نشینان ارگ مانع کنترول آننند مواد مخدر و تروریزم که عملاً همه میبینند و خبر دارند.
لعلی

>>>   اگر تریاک بد است بدی شان شدید تر از سموم شیمیایی و مین های ضد نفر نیست که بعضی از کشورها آن را با احترام به فروش می رسانند

>>>   اگر امریکا واقعا" دوست افغانستان بود با طیاره های عظیم B52 بالای مزارع کوکنار بم می انداخت و همه را حریق می کرد . ولی از زمان حضور امریکا و انگلیس کشت کوکنار صدها برابر شده و هزاران هزار جوان افغان معتاد و پودری شدند. آنها که دوامدار از حضور امریکا حمایه می کردند و از صبح تا شب کامنت می دادند چه جوابی دارند؟ آیا آنها هم در این خیانت ملی شریک جرم نیستند؟

>>>   ...من بعنوان یک معلم علوم سیاسی نظرم این است؛
اولا تا زمانیکه نابودی کشت مواد مخدر و ترویج کشت جایگزین و تعالی افغانستان در اولویت سیاست داخلی دولتمردان دولت به اصطلاح وحدت ملی قرار نگیرد، جهنم مواد مخدر و چاه تباهی جوانان افغانستان عمیق تر از پیش میشود.
ثانیا من بعنوان یک معلم علوم سیاسی میخام بگم که تا آینده ی به درازای دو دوره ی ریاست دو رییس حکومت وحدت ملی ، تنها سیاه کردن چهره ی یکدیگر و اگر شد دولت سابق در فهرست نخست اقدامات رییسین است! و بعنوان یک معلم علوم سیاسی میگم که ،با شناختی که از نزدیک با یکی از معاونین رییس اجرایی دارم تا زمانیکه کشت مواد مخدر تهدیدی برای حیات سیاسی رهبران دولت وحدت ملی نباشد یا فشار خارجی کارگر نباشد، تدوین سیاست کارآمدی در قبال مبارزه با کشت مواد مخدر در دستور کار هیچکدام از رییس ها نیست.
سردارمحمدرحیمی

>>>   نظر من در باره کشت،تولید،پروسس و قاچاق مواد مخدره ، به عنوان یک کراچی وان بازار مندوی کابل چنین است:
از آن جایی که تجارت مواد مخدره در افغانستان یکی از پر درآمدترین تجارت در منطقه میباشد که ارزش بازار جهانی آن در حدود صد ملیارد دالر میباشد.
درین تجارت نه تنها قاچاقبران بین المللی، بلکه رهبران دولتی و زورمندان داخلی کشور و نیرو های مخالف دولت،قوای ایساف و کشور های همسایه و منطقه نیز سهیم بوده و ملیارد ها دالر ازین بابت به دست می آورند. بناُ از بین رفتن آن یک امر ناممکن است. زیرا منافع تمام قدرتمندان درین تجارت متصور است.

>>>   همه میدانند که امریکا میلیونها از جوانان افغانستان را معتاد و بدبخت کرد.امریکا چرا مزارع کوکنار را نابود نکرد؟ امریکا چرا با طیاره مواد کیمیاوی تولید هرویین به افغانستان وارد می کند؟ امریکا دشمن بظاهر دوست افغانستان است.همچو گرگی در جلد گوسپند.

>>>   وزیر صاحب محترم :
قدم اول کاری تان باید توجه به راپور های غیر مستند و عوام فریبانه unodc باشد . این ها با گرفتن پول های گذاف از جامعه جهانی بنام همکاری با وزارت مبارزه علیه مواد مخدر سالهاست که ملت افغان را فریب داده اند. و راپور های غیر واقعی نشر میکنند تا زمینه تداوم معاش و عیاشی سفر های خارجی به خود را مهیا کنند. و اطلاع که بگوش میرسد به خاطر تداوم این عمل شان به استخدام یکعده یی از کارمندان عالی رتبه وزارت و معینیت وزارت داخله دست زده برای شان معاش می پردازد. باید این راپور ها بر اساس سروی افغانی و توسط افغانها صورت گیرد تا اصل واقیعت بر ملا شود . معین تخنیکی تان سالها ست به این موسسه همکاری دارد و معاش انها را دالر به جیب میکند در حالیکه هیچ دست اورد ندارد و فقط چند کلمه انگلسی خود را می فروشد . هرگاه خود را از استثمار unodc نجات دادید و متکی بر حقایق افغانی راپور های سالانه تهیه کردید موفق هستید .در غیر ان این نوکران شما را هم خواهند فروخت .

>>>   محال و جنون ! یک خانم چطور میتواند در کشوریکه باند بزرگ مافیا مواد مخدرمانند یک ابر قدرت در منطقه قرار دارد میتواند مبارزه نمایند ؟ 15 سال است این طلای سفید که خرچ ملیون ها ادم های جهان را تشکیل میدهند مبارزه کرد .؟؟ این چرت و پرت ها بذارید کنار در فکر پشرفت و کار برای بیکاران باشید نه در فکر دلار در جیب تان .

>>>   80 فیصد مواد مخدرجهان از افغانستان تامین می شود امریکا با سرمایه گذاری 3 بلیون دالردر جنگ افغانستان و در نتیجه جنگ شبکه های آبیاری تخریب وزمین های زرعتی به شوره زار و نی زار مبدل شد و به شعل زمین داری با غداری و مالداری مردم صدمات سنگین وهم به زربنای اقتصادی افغانستان وارد گردید. که رفع آن به تنهایی از توان مردم افعانستان نبوده است . به این دلیل دهقانان بعضی از ولایات افغانستان حاصل از کشت تریاک را بدون آبیاری از باریدن باران های موسمی حاصل دلخا بدست می آورند.کشت تریاک به آب آبیاری انقدرضرورت ندارد و همچنان در هر نوع زمین خرابه ازآن حاصل خوب بدست می آید. قطعاً تصور می فرمایید که در پوست خشخاش مرفین وجودارد و اگر آنرا تیغ نزنند مرفین آن باقی می ماند و خشخاش تیغ زده با خشخاش تیخ نازده فرق دارد ولی این تصور صحح نیست نه تنها در خشخاش مرفین نیست و شیره ای هم که پیش از تیغ زدن بدست می آید مرفین ندارد بلکه پس از بیست و پنچ روز انبار مرفین آن کامل می شود. همه دنیا می دانند که خشخاش افغانستان مرغوب تر ازخشخاش ترکی وایرانی می باشد و هم در دنیا خریدار تریاک افغانستان بیشتر است نسبت تریاک ترکی وایرانی دلیل آن این ست که اقلیم افغانستان معتدل مدترانه یی و استوای می باشد واز همین سبب فصدی شره ای تریاک افغانستان زیاد تر است. پس باید بدانیم که مرفین چیست؟ مرفین یکی آلکالوئـید های خشخاش که مخدر ومسکن قوی است. آلکا لوئـید گروه ی از مواد آلی ازت دار که به شکل ترکیب با اسید های آلی در اندام های بعضی از گیاهان وجود دارند و بیشتر آنها سمی اند، همچنین داروهای مهمی مانند مرفین ،کینین استریکنین و کافنین از آن حاصل می شود.مقدار فیصدی مرفین وابسط به مدت شرایط نگهداری شیره ی تریاک است. اگر بخواهم که فیصدی مرفین آن را کم نمایم و تریاک را بی ضر نمایم نگذاریم که مرفین تشکلیل شود چون این تریاک دارای کیف بوده ولی عتیاد نمی آورد وبدون زحمت می توان با آن معتادین را ترک تریاک داد. کشت خشخاش در ولایات بدخشان ونورستان که این دولایت از دور افتاده ترین و فقیر ترین ولایت افغانستان به شمار می روند. رواج کشت خشخاش از قدیم بخاطر جلوگیر از فقر وگرسنگی از محصولات این گیاه زندگی روز مره خود را مردم نواحی این دولایت پیش می بردنند.دهقانان دانه تریاک را جواز کشیده مقدار زیادی روغن بدست می آورند که در پخت وپز ازآن استفاده می کنند کنجار حاصله را به حیوانات خود می هند. چوب تریاک را جهت گرم ساختن خانه ها وآشپز خانه مصرف می رسانند از کوسک های تریاک جهت در مان سرفه سردردی اسهال و گوش دردی مردم استفاد می کنند. وبالا اخره ازخاکستر آن نوعی صابون می سازند وبنام صابون سیاه یاد می شود و در امراض جلد سر از آن استفاده می شود. از سالهای 1987ـ 1990 کشت تریک در بین سرحدات افغانسان وپاکستان با مدیریت سازمان جاسوی پاکستان این کشت شکل سنتی و برداشت وتجارت را به خود گرفت ، که فعلاُ در این مناطق به صورت یک فرهنگ پردر آمد اجباری بردهقانان بی نوا تحمیل می گردد. مردم افغانستان چون مسلمان هستند ازنظر اسلام همه علماّ سنتی بنابر روایت و اکام قرآن تریاک را حرام و کشت ، برداشت وتجارت آن را نجس می دانند که بد ترین لفظ در اطعلاحات اسلامی است.امروز شورشیان مسلح در مناطق سیطره شان کشت این مواد را در بین دهقانان تشویق وترغیب وبه آن خصوصیت تجارتی داده اند. نظام کشارورزی افغانستان اساساً به صورت خرده مالکی است که درآن یا خود مالک برزمین کارمی کند ویا آن را درمقابل دریافت سهمی از محصول به دیگری اجاره می دهد. توجه که هنوز هم در افغانستان تروریست ها و چاق چییان بین المللی مواد مخدرکه در کشورهای همسایه حضوردارند و سرمایه گزاری وسیع را بالای خرده مالکان وبزرگ مالکان دررستای کشت خشخاش و برداشت و تجارت آن می کنند. قسمت اعظیم پول بدست آمده از تجارت محصول تریاک برای فعال ساختن ماشین ترویست القاعده استفاده می شود و از فروش خشخاش در خرید اسلحه و ادامه جنگ مورد استفاد قرار می گیرد واز قاچاق مواد مخدر سود بیشترا چاقچییان و ما فیای مواد مخدر کشور های منطقه و نسبت به دهقان افغانستان به جیب می زنند.می پردازیم به بررسی بعضی آمار در سال 1981 الی 1987 درافغانستان 41 تن تریاک تولید شده بود ودرسال 1989 به 650 تن برداشت تریاک ودر سال 1990 لابراتوار های تولید هرویین در قبایل پاکستان شروع به فعالیت کرد و در سال 1991 چنانچه در سطح جهان اعلان برداشت تریاک به 2700 تن بالخ رسید که اولین بار افغانستان به حیث منبع تولید تریاک مبدل می گردد. تنها در سال 1996 برداشت تریاک 3800 تن کزارش شده است. با حضور نیرو های خارجی در کشور و تشکیل دولت موقت در سال 2001 کشت خشخاش به دلیل خرید فی هکتار زمین خشخاش 1800 دالر از دهقانان دوباره در افغانستان کشت خشخاش رونق چشمگری گرفت که سبب تقویه خیزش دو باره طالبان گردیده و درسال 2004 برداشت تریاک به 4200 تن افزایش یافت و در سالهای 2005 و 2006 برداشت تریاک 6000 الی 6200 تن افزایش یافت در سال 2007 به 8200 تن رسید که بیشتر 80 فیصد هیرویین جهان را تشکیل می داد. بنابرگزارش سازمان ملل میزان تولید تریاک در سال 2009 از رقم 8200 تن رسده است. در سال2010 کشت تریاک کاهش به سبب یک آفت گیاهی 3800 تن رسید و در سال2011 کشت تریاک افزایش پیداگرد به 4900 تن رسید و در سال 2012 کشت تریاک 5800 تن تولید شده است و سال 2013 قریب به 6000 تن و سال 2014 به رقم 28 |7 کیلو گرم در هر هکتار رسید گزارش شد که یک زنگ خطر و تهد جهانی است. کشت خشخاش بخش مهمی از اقتصاد دهقانان ولایات جنوب و جنوب غرب وجنوب شرقی افغانستان را تشکیل می دهد و بودجه قابل توجهی را برای شورش و فساد در سرتاسر کشور فراهم کرده است.عوامل مهم کشت خشخاش وترافیک قاچاق موداد مخدر در کشور ما و منطقه از این قرار است1ـ با آغاز بحران در کشور، بویژه به اثر جنگ های داخلی سیتم آبیاری بکلی تخریب و هم حاکمیت مرکزی از هم فرو پاشید، افغانستان عنوان بزرگترین کشور تولید کننده و صادر کننده مواد مخدر جهان را بخود اختصاص داده است و تا هنوز این صدر نشینی را از عدم همکاری کشور های همسایه افغانستان دیگر کشور های منطقه در جلوگیری ازترافیک قاچاق مواد مخدر برای خود حفظ کرده است.2 ـ فر هنگ کشت خشخاش در کشور عزیزما افغانستان محصول دوره جنگ وتفنگ سالاری ودر نبود حاکمیت قانون وفساد بوده است. 3ـ غیرفعال بودن پروژه های سکتورزراعتی که دلیل فقر و گرسنگی و بیکار ده ها هزار جوان و صد ها نفر تحصیل کرده ریشته زارعت و آبیاری در کشور شده است. 4ـ پردرآمد بودن محصول کشت خشخاش نسبت به سایر مواد مثل گندم ،جو، جواری ارزن وغیره .. 5 ـ عدم جذب کادر های مسلکی در کرسی های وزارت زراعت وآبیاری و زرات انرژی وآب که وجود آب دریک کشور با عث امنیت غذایی آن کشور است و زرارت مواد مخدر در طی این سیزده سال پالیسی جدی برای محو و نابودی کشت خشخاش درزیر دست نداشت است. 6ـ ادامه نا امنی ها فساد اداری از سوی دولت در جنوب و شرق کشور موجب افزایش کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر شده است. مردم چیز فهم و آگاه کشور بر این باور هستند گروه شورشی مخالف حکومت وهم افراد زور مند بلند پایه دولت و در ولایات سا حه کشت خشخاش دست دارند از تجارت مواد مخدر برای معاش نگهبانان خود وشورشیان برای هزینه جنگ سود هنگفتی را از کشت خشخاش به جیب می زنند. 7 ـ نبودی اراده جدی از سوی دولت در جای گزینی خوب و پر در آمد کشت رستنی در عوض کشت خشخاش به دهقانان که وعده داده شده عملی نمی شود که این مسله دهقانان با توجه به اینکه نیاز مالی دارند و دولت از دهقانان حمایت لازم در کشت و کار آنها که امروز به مکانیزه شدن زراعت ضرورت دارند و دولت کمک کمی هم که باشد حمایت نمی کند ودهقانان محبور به کشت خشخاش دست می زنند. 8 ـ نبود هماهنگی لازم از سوی کشورهای همسایه و منطقه جلوگیری از ارسال مواد شیمیایی به فابریک های تولید هروین که در مرز افغانستان و پاکستان واقع هستند. گرچه خشخاش در افغانستان كشت مي شود ولي براي تبديل ترياك توليدي به هروئين به تن ها مواد شيميايي نياز است كه از كشورهاي خارجي تامين مي شود. جامعه جهاني بايد تلاش كند تا از ورود مواد شيميايي براي تبديل ترياك به هروئين درمرز کشور های همسایه افغانستان جلوگيري كند. با گفته های بالا و اشاراتی که در باره علل و اسباب رشد تولید و صدور مواد مخدر انجام شده علاج را در یک مرور به وضاحت می بینیم یعنی پایان یافتن حاکمت سلاح و اعاده امنیت ،تحکم قانون، تحکم سیتم دولت فراگیر از افراد فنی ومسلکی ، تحکم بخشیدن حاکمیت قانون در کشور ما بزرگ ترین خدمت به مردم افغانستان منطقه و جهان صورت خواهد گرفت. امروز تولید و قاچاق مواد مخدر به یک جنایت بزرگ علیه بشریت مبدل شده است. عواقب وحشتناک استعمال مواد مخدر در جامعه افغانستان ودردیگرکشور های جهان امروز به هیچ کس پوشیده نمانده است. بنابر این هردست خیری که بتواند کاری در جهت جلوگیری از تولید و ترافیک کردش و استعمال کند خدمت بزرگ در رستای تامین منافع و مصالح عام بشریت انجام داده است وباید مورد تحسین و تمجید قرار داده شود.
داکتر یامحمد حیدر زاده کار شناس حفظ محیط زیست

>>>   شکو هی نمایند در آن خاندان
که باگی خروس آید از ماکیان

>>>   مادره تمام نا امنی ها و غارتگری امریکا است من بارها تاکید کردم که اعتماد کردند به امریکا کاره اشتباهی است . اگر ما افغانها بخواهیم می توانیم کشوره خود افغانستان عزیز را از امروز بهتر بسازیم . نتها مشکل ما دخالت بیگانگان در امور داخلی افغانستان است که باعث این پدیده های شوم جنگ شده است. اگر امروز اسم کشورمان افغانستان در بین کشورهای جهان مقام اول تولید مواد مخدر را کسب نموده است . و باعث بدنامی افغانستان شده است تنها مقصر اصلی این رویدادهای تلخ امریکا است. اگر اشغال افغانستان ادامه پیدا کند ما ذلیل تر و خوار تر از گذشته خواهیم شد . پس بیایید از پروسه صلح حمایت کنیم . تا ارامش و پیشرفت تمام افغانستان را فراگیرد.
والسلام حبیب الله یوسفزی

>>>   90% مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می شود؟ ماشاالله

>>>   درولایتهایی مانندسمنگان وبلخ وبامیان کشت مخدرات صفراست واگرکشت کردندباتراکتورتخریب می شود امادرمناطق محدودی مانندهلمندونیمروز و
فراه 90درصدکشت مخدرات می شود چراکه دردست تروریست های خوب است .پلیس ملی خودش نگران است که ازکدام مخفیگاه وبوته مسلح سربرمی اوردوفیر می کند.آغاز ناآرامیهای افغانستان ابتجاوزارتش سرخ وکودتای مارکسیستی ثور 57شروع شد.وروسیه باید تاوان صدهامیلیارد تخریب زراعت واقتصادافغانستان رابدهدغیرازمیلیونهاشید ومعلول که جبران ناشدنی است وتخریب فرهنگی وآوارگی میلیونهاانسان .!!!
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   امروز رېس چمهور روسيه پوتين دز ګرد هماې کابينه از دولت افغانستان شدېدا ګيله نمود وګفت که با تاکېدات و دعوت هاې از سران دولت افعانستان خاضر به ګفتګو و خل اين افت چهانۍ که بعد هاۍ وسيع در تمام عرصه ها نشده اند

>>>   سوال اینجا است که چرا تولید مواد مخدر بااینکه پول گراف را وزارتها و جامعه جهانی به خاطر محو و تداوی معتادین مصرف میکند اما بازهم این تولید آن روبه افزایش است.

>>>   گر براستي مصارف روزانه معتادين ما شش مليون دالر است اين مصرف روزانه معتادين ما بيشتر از مصارف روزانه ناتو است
معلوم نيست اين سروي هارا كه انجام ميدهد ؟
پارسال در يكي از سروي ها گفت در افغانستان هر ساعت شش مادر جانش را از دست ميدهد اگر اينطور ميبود روزانه 6x 24 درينصورت در شبانه روز 144 مادر وفات ميكند كه در يكماه 4320 تن ميشود در يك سال51820 تن ميشود اگر واقعا اينطور ميبود تاحال در جريان بيست سال ديگر مادري زنده نميماند

>>>   استاد مسعود کاملا واقعبینانه نظر داده اند
هر معتاد اگر روزی شش دالر مصرف کند می شود روزی شش میلیون دالر و این کجایش از مصرف ناتو بالا تر است؟ حقوق ماهانه یک ارتشی ناتو را از یک منبع معتبر بپرس که شاید به حرف من اعتماد نکنی ولی چرا شک می کنی؟ درست است که امار مرگ و میر مادران با مبالغه همراه است ولی قدر مسلم این است که با کمبود دارو و درمان و مشکلات صحی که مردم فقیر دارند، این رقم می تواند درست باشد. فکر نمی کنی که از میان کسانی که به رحمت حق می روند سالانه پنجاه هزارش مادر نباشند؟

>>>   این که میگویند روزانه 6 میلیون دالر مصرف معتادان است فقط ظاهر قضیه است.هزینه هایی که ناشی از بیکاری معتادان،خرابی و متلاشی شدن خانواده های آن ها و زیان های اجتماعی دیگر میشود را باید جداگانه برسی کرد.
اخلاقی

>>>   کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان حال به یکی از بهترین تجارت و بزنس برای یک عده از مسولین داخلی مبارزه با مواد مخدر و یک عده یی از خارجیان سهیم درین روند گردیده است. هر سال ملیون ها دالر به همین نام از جامعه بین المللی به دولت انتقال گردیده ولی برخلاف کشت بالا میرود و تولید مواد مخدر هر سال دو چند و سه چند نسبت به سال گذشته میشود که این خود نشان میدهد که این پولها به راه های اساسی که بدیل معیشت برای دهاقین است مصرف نمی شود بلکه به جیب های یک عده از کلان ها و خارجیان دخیل درین جریان می ریزد. این جریان جدا قابل دقت و نگرانی است. به نظر بنده این تشکیلات موجود زیر نام مبارزه با مواد مخدر بیش ازین مفیدیت نداشته دولت باید در ان تجدید نظر کند و از مسوولین این روند باز خواست و حساب گیرد.

>>>   اگر افغانستان منتظر یک چالش بزرگ تریاک باشد و مانع آن نشود این کشور بسوی یک چالش بد و خطر ساز که از بین بردن آن در موقع اوج آن فوق العاده دشوار است خواهد رفت و افغانان باید هر چه زودتر اقدام کرده و تریاک را از بین ببرند. تشکر از افغانپیپر

>>>   اداراتیکه درین عرصه تشکیل شده نمایشی بوده موثریت ندارند شما لطف قرمایید مسیر دزیای کابل قسمت های زیر پل فاصله بیست متری محوطه ارگ مراد خانی گلدانهای مابین سرک سیلو سرک شصت متره میدان هوایی پارک شهر نو را ببینید به همه محتادین مواد دسترسی دارند که تعداد شان روز افزون میباشد هیچ یک محلی نیست تامواد زهری فوق میسر نباشد که مبین ناکامی وشرمساری نهاد های فوق میباشداما قابل تذکر است همه ترافیک وفروش ان با حمایت اراکین بلند پایه وتفنگداران حاکم در جریان است به انها تباهی ملت اهمیتی ندارند بلکه موتر زرهی تعقیبی بادیگارد داشته باشند به هر شیوه ممکن کسب ثروت کنند خیلی باوشان ارزنده است خداوند ازیشان سخت پرسان نماید.
صالح کابل

>>>   برای ع وغ صرف تقسیم چوکی ها ارزش دارد آنها فکر میکنند تا قیامت این چوکی ها نزد شان میماند تا تعیینات شان تکمیل گردد وقت شان هم پوره میشود تاحال که چند ماه گذشته نتوانسته اند والیان ولایات را تکمیل کنند چی زمانی السوالان را تعیین میکنند ؟ شاید اگر در دور دوم اگر غ کامیاب شد آنزمان السوالان راتعیین نماید
( ر )

>>>   این حرف به مانند جنگ تریاک می مانه که تا ختم کار همین اش است و همان کاسه لیسان جدید و کهنه کار کاری از دست کسی ساخته نیست بهوده ؟
>>>   چرا هرچیزی را به آمریکا میچسبانید در زمان کرزی مردم مناطق ما تریاک کشت میکردن آمریکای ها هرروز به ولسوالی ما وقصد تخریب کشت تریاک مردم مناطق مارا داشتن ولی همی مردم به ولسوال رشوه میدادن که تریاک ما را تخریب نکنین بعد ولسوال که رشوه را میگرفتن پیش آمریکایی ها میرفتن از دروغ میگفتن ما فلان منطقه را تریاکش را تخریب کردیم جاهای را نام میبردن که نه راه موتر داشت ونه راه رفتن وسایل که آمریکای ها برن

>>>   مافیای افغانستان دهن جوال گیر مافیای بیرونی . فسادی اداری و نابرابری در ادارات و مافیای افغانستان ادامه جنگ و ناامنی در افغانستان .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است