دشمنان باید مشخص باشند
حکومت وحدت ملی استراتژی مشخص برای جنگ و صلح ندارد. این عدم تعریف، کار افغانستان را در برابر تروریست ها و متجاوزان سخت می کند و گاه به عدم وجود انگیزه و روحیه برای مقابله با دشمن می انجامد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۲    ۱۳۹۴/۴/۴ کد خبر: 97817 منبع: پرینت

رییس جمهور اشرف غنی اعلام کرده است که: « مشت را با مشت جواب می دهیم». وی همچنان تاکید کرده است که دشمنان ما می خواهند جنگ را به ما تحمیل کنند که ما از موضع ضعف با آنها مذاکره کنیم و ما هرگز در موضع ضعف قرار نخواهیم گرفت. منظور رییس جمهور از دشمنان چه کسانی هستند؟ آیا همان طالبانی هستند که قرار است با آنها صلح کنیم یا خارجی های جنگجویی هستند که به نامه داعش در کشور فعالیت می کنند؟

صدیق الله پتمن آگاه مسایل سیاسی در برنامه «آماج» گفت: حکومت ها در افغانستان از همان آغاز تعریف مشخصی برای دوست و دشمن نداشتند و حالا هم حکومت وحدت ملی استراتژی مشخص برای جنگ و صلح ندارد. این عدم تعریف کار افغانستان را در برابر تروریست ها و متجاوزانی که در خاک کشور وجود دارند سخت می کند و گاه به عدم وجود انگیزه و روحیه برای مقابله با دشمن می انجامد. علاوه بر این بسیار خوب است که کشورهای همسایه در نشستهایی بر منابع تمویل طالبان و تروریست ها بحث کنند و از آن به نتیجه ای مطلوب برسند و اجازه ندهند که این منابع، بیش از این تروریست ها را تمویل کنند.

وی با انتقاد از عدم وضوح رییس جمهور از دشمن اظهار کرد: رییس جمهور در حال حاضر می گوید این جنگی که در کشور جریان دارد جنگی تحمیلی است اما رهبران ما باید این شهامت و این وضاحت را داشته باشند که بگویند این جنگ از جانب چه کسانی تحمیل شده است. دلیل آن هم می تواند این باشد که امکان دارد افرادی در میان این جنگجویان باشد که بتوانند به آنها دشمن نگویند مانند طالبان و یا تمویل کنندگانی مثل آمریکا.

این آگاه سیاسی فضای اعتماد را برای رسیدن به صلح ضروری دانسته و افزود: فضای اعتماد در مذاکرات سیاسی و در مذاکرات صلح زمانی به وجود می آید که برای دو طرف تثبیت شود که جانب مقابلشان راست می گوید. وقتی به طرف مقابل صادقانه گفته می شود که فلان کارها را در حق ما کرده ای و چنین آسیب های رسانده ای، طرف مقابل اعتماد بیشتری به ما می کند چرا که اولاً رو در رو حرف زده ایم و بعد هم طرف مقابل متوجه می شود که ما کارهایی که آنها کرده اند را متوجه شده ایم و به این ترتیب بیشتر روی ما حساب می کند. وقتی با طالبان در حال مذاکره هستیم اگر به طالبان نگوییم که چه چیزهایی را می خواهیم و آنها هم نگویند چه چیزهایی را می خواهند فضای اعتماد به وجود نمی آید.

پتمن از رییس جمهور خواستار روشن کردن هر چه بیشتر موضع کشور شده و گفت: هم اکنون هم که حکومت افغانستان گفته است ما مشت را با مشت جواب می دهیم، باید بگوید که طرف مقابل ما کسیت؟ با چه کسانی قرار است بجنگیم، خواست طرف مقابل چه چیزی است تا سرباز ما هم نیرو داشته باشد و هم با انگیزه ای بیشتر بجنگد.

وی در خصوص شرایط مذاکرات صلح با طالبان گفت: در مذاکراتی که در قطر برگزار شد طالبان تا حدی خواسته های خود را مطرح کردند اما مشکل در اینجا است که وقتی از طالبان پرسیده می شود شما با دولت مذاکره کرده اید جواب خیر می دهند. دولت هم تا به حال تایید نکرده است که ما به صورت رسمی مذاکره کرده ایم. مذاکرات باید به صورتی رسمی برگزار شود و دو طرف نباید برای انجام مذاکره پیش شرط داشته باشند. بلکه ابتدا باید در مذاکره حاضر شوند. طالبان خواسته های خود را بیان کنند و حکومت افغانستان نیز آن را به مردم ابلاغ کند. در این صورت است که می توانیم امید به این داشته باشیم که روی صلح را می بینیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دشمن نه شاخ داردنه دم هرکسی دست به خرابکاری وجنایت وتفرقه افکنی بزندوازقدرت خودسواستفاده کندوحق مردم راندیده بگیرد وبه ارای مردم احترام نگذارددشمن است فهمیدین دشمن طالب داعش پاکستان سیاستمداران

>>>   دشمنان مردم افغانستان مشخص است .
1. پاکستان
2. ناتو و امریکا
4. طالبان و داعش مزدوران پاکستان و غربیها .

>>>   پتمن چه خدمت کرده که حالا میاید و آگاه مسایل سیاسی شده است؟ وی در زمان معینیت به معارف چه کرد که در زمان خانه نشینی به سیاست گل را به آب دهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است