بحث تمدید نیست ما کار خود را می کنیم
هیچ بحثی مبنی بر تمدید کار پارلمان از جانب رییس جمهور مطرح نیست. اگر به اعلامیه رییس جمهور توجه کنیم، چیزی به نام تمدید نه وجود داشته و نه هیچگاه مورد قبول مجلس خواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۳    ۱۳۹۴/۴/۳ کد خبر: 97775 منبع: پرینت

نظر به ماده هشتاد و سوم قانون اساسی افغانستان پایان کار مجلس نمایندگان در اول سرطان سال پنجم بعد از اعلام نتایج انتخابات است. هم اکنون دوره کاری پارلمان از سوی حکومت تمدید شده است. در حالیکه از اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات خبری نیست حکومت تا زمانی نامعلوم کار پارلمان را تمدید می کند. پس چه زمانی کار پارلمان پایان خواهد یافت و تصمیم هایی که پارلمان از این پس می گیرد مطابق قانون و یا در مغایرت با قانون است؟

غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: هیچ بحثی مبنی بر تمدید کار پارلمان از جانب رییس جمهور مطرح نیست. اگر به اعلامیه رییس جمهور توجه کنیم، چیزی به نام تمدید نه وجود داشته و نه هیچگاه مورد قبول مجلس نمایندگان افغانستان خواهد بود. مجلس نمایندگان افغانستان به عنوان مظهر اراده ملت افغانستان از قاطبه ملت نمایندگی می کند و تمثیل کننده حاکمیت ملی در افغانستان است و با توجه به اصل تفکیک قوا در افغانستان هیچ مرجع حقیقی و حقوقی، حق دخالت در امور پارلمان افغانستان را ندارد.

وی اظهار کرد که رییس جمهور صلاحیت تمدید کار اعضای مجلس را ندارد و افزود: اعلامیه ای که رییس جمهور منتشر کرده است دو بخش دارد یک بخش آن به دلایل عدم برگزاری انتخابات از سوی حکومت و بخش دیگر آن مربوط به تعیین زمان انتخابات است. پارلمان مطابق با قانون اساسی است که به کار خود ادامه می دهد. این اعلامیه به معنای تمدید کار پارلمان نیست. ما آرای خود را از مردم افغانستان گرفته ایم و باز هم این مردم هستند که با آرای خو، نمایندگان بعدی خود را تعیین می کنند.

مجروح ادامه کار اعضای مجلس را مشروع دانسته و افزود: مطابق با ماده هشتاد و سه قانون اساسی دوره کار اعضای مجلس نمایندگان در اول سرطان اما پس از اعلام نتایج انتخابات ختم می گردد و شورای جدید آغاز به کار می کند. مسوولیت برگزار نشدن انتخابات به حکومت برمی گردد. حکومت است که باید توضیح دهد که چرا انتخابات را برگزار نکرده است. اما مجلس نمایندگان نمی توانند کار خود را رها کنند، آنها باید باشند تا کار را به اعضای جدید تسلیم کنند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: در پارلمان افغانستان فقدان مشروعیت وجود ندارد. وقتی موضوع سی تا شصت روز قبل از اول سرطان برای برگزاری انتخابات پارلمانی به میان می آید، این موضوع از نیازمندی های برگزاری انتخابات است نه از شرایط ادامه یا عدم ادامه کار پارلمان. اگر مراد از قانون گزار ختم دوره نمایندگان در اول سرطان می بود، فقط با این جمله تمام می کرد که دوره کاری اعضای پارلمان در اول سرطان ختم می شود و ادامه ای برای آن نمی گذاشت و ذکر نمی کرد که پایان کار بعد از اعلام نتایج انتخابات است. من خود از کسانی هستم که افتخار تصویب قانون اساسی افغانستان را داشتم و این بحث ها را به خوبی درک می کنم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یقین دارم اگر عضو مجلس نمیبودی حالا می گفتی مشروعیت ندارد وحالا که عضو مجلس هستی اگر تا ده سال دیگر همینگونه دوئام کند می گوئی مشروع است هیچ مشکلی ندارد
( ر )

>>>   بااین عمل رئیس جمهور قصد حکومت دائم را گویی دارد.

>>>   درین جا زروزور شرینی میکند وگرنه کار پارلمان تمام است حالا هرکدام بفکر از دست رفتن خانه مفت موتر شیشه سیاه بادیگارد های ریش کل مصارف دسترخوان ( عیش ونوش) هستند . گیرم که انتخابات نشد پارلمان هم میراثی نیست 90% موکلین اکنون پارلمان را نمیخواهند ولی جرم شان همین است که به این خیت کلان ها اول رای داده بودند. پشیمانیم پشیمان.
م.ا.کابل

>>>   شما کارخودرا کنید پشت نظر مردم نگردید فعلا همین غنیمت است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است