کدام مدارس دینی، تبدیل به مراکز انتحاری شده است!؟
گروه های تند رو القاعده و طالبان با استفاده از مربیان با تجربه پاکستانی، جوانان ساده و پاک را به بهانه دفاع از اسلام، شستشوی مغزی داده و آنها را بر علیه خارجی ها تحریک و وادار به حملات انتحاری می نمایند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۱۹    ۱۳۸۹/۱/۳۱ کد خبر: 9601 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، گروه های القاعده و طالبان با استفاده از مربیان پاکستانی ، مدارس دینی افغانستان را به عنوان مراکز فعالیت و پایگاه حملات انتحاری خود انتخاب می نمایند.

متاسفانه به دلیل نبودن تسلط کافی از سوی وزارت معارف بر این مدارس خودجوش دینی، این مدارس به جای اینکه مهد و مرکز تعلیمات اسلامی باشد، طعمه ای شده است برای مخالفین. به این منظور که گروه های تند رو با استفاده از مربیان با تجربه که اکثرا پاکستانی هستند، جوانان ساده و پاک را به بهانه دفاع از اسلام، شستشوی مغزی داده و آنها را بر علیه خارجی ها تحریک و وادار به حملات انتحاری می نمایند.

آخرین نمونه این ادعا، دستگیری یک گروه بزرگ انتحاری در مدرسه سید بهایی جان آغا کابل در هفته جاری بود. در این مدرسه که در یکی از محلات دور افتاده کابل قرار دارد، 9 نفر همراه با 200 کیلوگرم مواد انفجاری ، اسلحه و بمب های دستی توسط سازمان استخباراتی افغانستان بازداشت شدند.

یکی از این افراد شهروند پاکستان است و بقیه افغانهایی هستند که شماری از آنها سالهای زیادی را در پاکستان زندگی کرده اند که معلم و یکی از دانش آموزان متهمان اصلی اجرای حملات انتحاری می باشند.

در حال حاضر صدها مدرسه دینی در سراسر کشور فعالیت دارند که اکثر شان خارج از نظام آموزشی دولتی کار می کنند و تاکنون دولت هیچ پلانی برای کنترل فعالیت این مدارس دینی نداشته است.

وجود این تعداد مدرسه دینی در کشور باعث افتخار و مباهات جمهوری اسلامی افغانستان است، اما مشروط بر اینکه این مدارس تحت الشعاع بزرگان دینی
قرار گیرد تا ضمن تسلط کامل بر این مدارس، از پیوستن جوانان عزیز وطن به گروه های تروریستی جلوگیری شود.

سالهای گذشته جوانان مستعد و دلسوز اسلام، به علت نبود مدارس دینی در داخل کشور به مدرسه های دینی پاکستان روان می شدند. جایی که خطر پیوستن آنها به گروه های تندروی طالبان وجود داشت، که دولت در سالهای اخیر به تاسیس مدارس دینی در داخل کشور تاکید نمود.

با این حال بعضی از این مدارس در مناطق نا آرام و جاهایی که بیشتر تحت نفوذ طالبان است، فعالیت دارند که نظارت بر آنها توسط دولت کار بسیار سختی می باشد و این همان نقطه ای است که مخالفان دولت و دشمنان اسلام بر روی آن دست گذاشته اند.

چرا که کشورهای خارجی کمک کننده به افغانستان هیچ تمایلی به کمک جهت بازسازی و احداث اینگونه مدارس دینی ندارند، علت آن هم مشخص است . ما مسلمان هستیم و اکثر آنها غیر مسلمان و آنها هرگز برای ترویج اسلام به افغانستان نیامده اند.

بزرگان کشورمان هم که به شکر خدا همه دلسوز اسلام هستند!!! و در راستای گسترش فرهنگ اسلامی در کشور تلاش می نمایند!!! که ای کاش اینگونه بود. اکثر مقامات از خارج برگشته و آموزش دیده تحت فرهنگ غرب می باشند و آن چنان که باید و شاید برای این مدارس دینی دلسوزی نمی نمایند. در افغانستان آنچنان رهبر قومی دینی هم که وجود ندارد تا سرپرستی کل این مدارس را بر عهده گیرد.

در این میان تنها حمایت و کمکهای مالی کشورهای عربی و در راس آنها عربستان برای احیاء و ابقاء این مدارس می ماند. که با این وجود شرح حال آینده این مدارس لازم به توضیح نیست . زیرا عربستان در دو قرن اخیر تحت تاثیر یک مذهب تازه تاسیس انگلیسی به نام وهابیت قرار گرفته است که تحت اندیشه های نو ظهور بسیاری از مسلمانان اعم از سنی و شیعه را به بهانه های مختلف به خاک و خون کشیده است و تا کنون هیچ عملیاتی از گروه وهابیت بر علیه کفر به ثبت نرسیده است مگر کشتار مسلمانان.

پس با این حال وای بر ما و وای بر کشور اسلامی ما. مگر اینکه هرچه زودتر رهبران دلسوز دینی افغانستان فکری به حال مدارس دینی و مراکز فرهنگی کشور بنمایند.

با وجود همه معضلات موجود ، از رهبران فعال و دانشمند دینی و کسانیکه مردم به آنها احترام خاص قایل هستند ، انتظار داریم تا با هوشمندی بیش از پیش از قداست های دینی و اعتقادی مردم دقاع نموده در این مقطع زمانی نیز راهنمای دینی مردم باشند.
البته با درایتی که در برخی علمای بزرگوار دینی در کشور سراغ داریم این مراقبت به نحو احسن انجام می گیرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام
واقعا جای بسی تاسف دارد که وهابیتی که قاتل هزاران مسلمان است خرج مدارس دینی کشور را تامین نماید. مگر همین وهابیون نبودند که با حمله به بصره 120 هزار مسلمان سنی را قتل عام نمودند. مگر همین وهابیون نبودند که با حمله به کربلا قبر نواسه پیامبر اکرم را غارت برده و حمام خون به راه انداختند
حال باید هم از برخی مدارس دینی کشور توقع بیشتر از این نداشت. چرا که هر کو نان دهند، فرمان دهد.
و جای بسی هزار .... برای برخی رهبران به ..... کشور ما ، که در این راستا هیچ فعالیتی نمی نمایند جز این که پولهای مردم را در حسابهای بانکی خود ذخیره نمایند

>>>   با عرض سلام:
متاسفانه مدارس ديني و در راس آنها وزارت ارشاد و اوقاف در اختيار وهابيون عربستان و پاكستان قرار گرفته و محصلين علوم ديني را بر ضد مردم و منافع ملي افغانستان تشويق مي كنند. آنها از نام اسلام استفاده كرده به كشور عزيزمان و مردمان مسلمان آن ضربه وارد نموده و با ترويج عقايد وهابي و با استفاده از احساسات پاك جوانان آنها را تشويق به انتحاري كردن مي كنند.
رامين هراتي

>>>   من به عنوان یک کارمند خاد به هر قیمت که شود مخالف این مدارس هستم و یا اینکه شدیدا تحت کنترل باشد از این به بعد انشالله شما مردم خوب افغانستان شاهد بسا دستگیری های بیشمار خواهند بود.

>>>   مدارس دینی مدارس است که در آنجا اسلام را یاد میگیرند وشریعت اسلامی را یاد میگیرند, نه اینکه انتحاری را......البته است کساییکه بنام مدرسه جورمیکنند بنام مدرسه دینی أما در آنجا کارهای میشود خلاف مدرسه....مثلا: تعلیم های گوناگون در باره انتحاری وغیره.....أما ما نمی توانیم همه مدرسه های دینی را به مدرسه انتحاری یاد کنیم......
کریم از استانبول

>>>   یکی دیگر ازین مراکز مراکز تبلیغیها است که مردم را بعد از چند ماه تبلیغ در داخل افغانستان برای تبلیغ ویاشستشوی مغزی برای دوره 4ماهه ویا 6ماهه ویا بشتر ازآن باید به پاکستان بروند... بسیار افسوس است که دولت بسیار بعد متوجه این سیاست ها میشود...این چیزی بودکه من 5سال قبل می فهمیدم مگر ما ره خو به دروازه های یک اداره کوچک هم کسی راه نمیدهد که اظهاری نظرکنیم....همین درد دل مردم است نی که در اریکه قدرت باید از تیم کرزی و یا وزیرانش باشد...و لو که طالب و یا بیسواد محض باشد....
من به ثبوت میتوانم بگویم که بعد ازدوره ای تبلیغ به گروه طالبان پیوست....
حتی ازطریق رسانه ها هم هموطنان ما دیدند...
ر-ح کابل

>>>   نوراغا
پیام من به همین اشخاصی است که خودرا انتحار میکنند به نام اینکه گویا جنت در انتظار شان است یک کمی دقت کنید که این ملا عمر از کی فرمان میگیرد که تو مضلوم و بیچاره را دعوت به انتحار میکند او فرمان خودرا مستقیم از پاکستان و امریکا دریافت میکند همین ایتالوی ها مگر مسلمان بودند که هملات را ترتیب میکردند مسلمان نبودند فقط دستور از کشور های خود میگیرند و منو تو را توسط پول خودش انتحار میکند

>>>   این گروه های خدا ناشناس از مسجد، خدا، قرآن و پنغمبر(ص) در راه اهداف غیراسلامی، ضدبشری و ضد مردم افغانستان استفاده میکنند. پاکستان از تخریب افغانستان دست بردار نیست. این شعر حق پاکستان است. اگر آنرا نشر نکنید در نزد خدا و پیغمبر مسول هستید:

جفای پاکستان
خدا مگر خفه سازد صدای پاکستان
که کشت ملت ما را جفای پاکستان
بحـق آه یتیمـان مضطـر افـغــان
خـدا دهـد بزودی سزای پاکستان
بغیر فتنه و مکر و فریب کی باشد
بـرای مـردم ما در خفـای پاکستان
خـداکشد مگر خصم حـق همسایه
خراب کرده وطن را دغای پاکستان
مکان شروتروریست و مکتب جنگست
در این نهاده شـده چون بنای پاکستان
زبسکه ظلم و جفـا دیده مردم کشور
گـریزد از نظـر و آشنای پاکستان
نگربه طالب و گل خان بابه حقانی
که امتحان کنند نقشه های پاکستان
بعید و شادی بیچارگان بود خونین
بدست و پای خلایق حنای پاکستان
زچشم دین به این نطفه شیاطین بین
که مرگ ما شده گوئی بقای پاکستان

>>>   بیشتر مکاتب طالب سازی در جنوب و شرق افغانستان موقعیت دارد
چون این مناطق در مرزهای کشور پاکستان مرکز تند روان و اسلام گرایان اطرفی میباشد.
برادران پشتوان ما نیز به عناوینی با این پدیده شوم همآهنگی دارند.
طالبان از پشتیبانی قوی مردم شرق و جنوب افغانستان خصوصا اقوام و قبایل و کوچی ها برخوردار میباشد اصلا ما اگر کوچی داشته باشیم فقط کوچی طالب داریم و یا طالب گوچی نما در غیر ان این همه طالب از کجا سبز میشود ؟
اینکه گاه گاهی ناآرامی ها بطرف شما انتقال میباید برای این است که گویا تنها شرق و جنوب افغانستان نیست که مرکز افراطگرایان و تروریستان است .
برادران این یک حقیقت است که نمیتوان روی آن تعصب منتطقوی نام نهاد اگر بخواهیم حقیقت را پنهان کنیم میتوانیم ولی آیا ما میخواهیم خود را فریب دهیم؟
اگر ما هرچه زود تر به فکر این پدیده شوم شویم آینده ما برای پیشرفت در زندگی اجتماعی و فرهنگی و تعلیمی بهتر خواهد شد
برادران عزیز شما بیاید منصفانه تحول اجتماعی و فرهنگی به خصوصا زنان و دختران ولایات های جنوب و شرق افغانستان را مطالعه و مقایسه نماید
ببینید ایا تعداد متعلمین و محصلین دختر نسبت به مناطق دیگر افغانستان انکشاف نموده در صورتیکه تمام امکانات کمک های سازمان های بین المللی در جنوب وشرق اقفانستان به مراتب بیشتر از سایر نقاط افغانستان میباشد.
باید توسط فرزندان برومند این سرزمین به خصوص جوانان پشتوان نگذارند مناطق شان دست خوش دست های ناپاک افراطگرایان پاکستانی شود ، نگذارند صورت و شانه های خواهران و مادران شان بیشتر زیر شلاق های نوکران پاکستان سیاه شود در مقابل این ستم گران اعتراض نمایند به خواهران خود زمینه تحصیل و کار را از طریق محدود نمودن فعالیت های طالبان و ایجاد نهاد های تحصیلی فراهم سازند .
این سخنان را دوستانه تصور کنند و کمی به فکر و تعمق فرو روند .
این سخنان از روی غرور و تعصب زده نمیشود ما همه ساکنان افغانستان هستیم و ارزش و مقام هر کدام ما مساوی است واگر چیزی ما را نسبت به همدیگر فرق میدهد هما دانش و تقوا میباشد و بس
ما همه در یک کشتی شکسته نشسته و بسوی یک اینده نا معلوم در حرکت میباشیم پس بهتر است به فکر خود و وطن خود باشیم و نگذاریم پاکستان و طالبان و سیاست های مزدورانه کرزی و قدرت های خارجی به جوانان پشر و دختر مان جفا کنند
با احترام زلمی از هامبورگ

>>>   سلام به هم وطنان!
من فقط به برادر که در اول نظرها نظرشان را اظهار داشته میخواهم چیزی اضافه کنم اینکه شما و هم فکرهای تان لفظ وهابیت را زیادتر در نظرتان بکار برده اید که این خود بیانگر افکار متعصبانه شما میباشد. و شما به مقارنه تان مسئله افغانستان را به عراق بازهم پرده از تعصب برداشته اید. جنگ مردم عراق یک مقاومت مشروع در برابر متجاوزین وحشی غرب و جاسوسان داخلی آنها میباشد. مدارس دینی همیشه در کشور ما نقش مهم و سازنده در سرنوشت کشور ما داشته است، و هرگز تصور نمیشود که از مکتب های روحانی تروریست تربیت شود بلکه این هم یکی از دسایس استعمار و مزدوران شان است که بازهم میخواهد چراغ مدارس دینی را در وطن مان خاموش سازند اما کور خواندند و اشتباه کرده اند فکر ملت مسلمان افغانستان بالاتر ازین چیزها است که این جنایتکاران پیمانان شان در پی آن اند.
حق گو از بدخشان

>>>   پاکستانی سازی اقغانستان یکی از پلان های مشترک وشیطانی انگلیس، پاکستان، عربستان سعودی ، کرزی وجهادیون افغانستان می باشد. از این رو دلسوزی برای مدارس ترویست پرور ؛ دشمنی با مردم افغانستان خواهد بود. کسانی که از نقش مثبت مدرسه های دینی در گذشته حرف می زنند این حقیقت را فراموش می کنند که اکثر رهبران جهادی وطالبی امروز که در بربادی کشور سهم فعال داشته وهم اکنون در تبانی با دشمنان مردم افغانستان برای جلوگیری از صلح وثبات و پیشرفت کشور فعال اند؛ ازهمین مدرسه ها برخاسته اند. به گفته ی خیام:
نازم به خرابات که اهلش اهل است
چون نیک نظر کنی بدش هم سهل است
از مدرسه بر نخاست یک اهل دلی
ویران شود این خرابه دارالجهل است
آیینه

>>>   لعنت برباكستانيكه به كفتهءبادارش اينكليس اين نوع اعمال شوم را عليه ملت افغانستان براه انداخته است هدف اصلي جزبدنام ساختن مدارس ديني واسلام جيزي ديكري نيست

>>>   لطفا این قدر به افراد که از خارج آمدند و برای خدمت. گیر ندهید. در ضمن سربازان خارجی شهیدند نه هلاک.

>>>   آقاي حق گو از بدخشان. مي شود بگوييد نقش مثبت مدرسه های دینی تا حال در افغانستان چه بوده است؟؟؟
شككاك - هرات

>>>   سلام
به جواب بنام حق گو!! عزیزم معلوم میگردد که تو بیچاره به مرض مهلک روانی دچار هستی یا کدام بیسواد مطلق هستی که فقط از روی کور اندیشی حق و ناحق از وهابی های ظالم و منافق دفاع میکنی!. مدرسه صحیح است که یک مرکز تعلیمی دینی است هما نه ابزار دست یک مشت هراس افگن و جاهل که جوانان را به بیراهه بکشانند. همین چند روز پیش منسوبین امنیت ملی 9 تن تروریست را از یکی مدارس شهر کابل که میخواستند حملات ننگین و شرم آور انتحاری را انجام دهند، دستگیر نمودند. تو از همین نوع مدرسه کور کورانه دفاع میکنی!؟؟ به گفته ای تو....... که در مدارس افراد روحانی تربیت میشود اشتبا کردی!! بهتر است افراد مانند تو مدرسه نه اول باید شامل کورس های بیسوادی شوند تا کمی از علوم متداول عصر بهره مند گردند.
عرب از کابل

>>>   من از حق گو میپرسم که اگر روزی همین اموزگاران مدرسه که تو مدافع انها استی دو باره حاکم شوند و تو را در بدخشان پیدا کنند با تو چه رفتار خواهند کرد خیر شاید تو در صف انها قرار داری ولی با دیگر بدخشی های تو چه خواهد شد که گفتنش ظرور نیست

>>>   دین مبین اسلام بهترین و کاملترین اصول و منطق انسان درجامعه ای بشری است ، که اگر پای سیاست در میان نباشد صلح و تفاهم را بین همه دین و ادیان در جهت رفع مشکلات های که ناشی از عدم آگایی بروز میکند گسترش میدهد. اما افسوس است که امزوز استعمار برخی از منافقان را بنام عالم دین و یا ملا های نام نهاد بمنظور پیاده کردن اهداف شوم شان معرفی و به مزدوری گرفته و اسلام را بدنام کردند. انسان اشرف مخلوقات است ، مگر کدام منطق می پذیرد که یک انسان بمنظور چرک دنیا یعنی پول و مقام دین را زیر سوال و آن را بفروشد؟
تا اینکه خود شخص فروخته شده و خارج از دایره انسانیت و اسلامی نشود؟ ما در بعضی تلویزیون های خصوصی ملاو عالمی را مشاهده میکنیم که به گروه و فرقه های خاص دین را برای خویش دکان و یک وسیله اعمار کرده اند . دست به آشوب و فتنه انگیزه میزنند. هرگز کوشش نکرده اند ، بر واقعیت های جامعه که امروز جنگ مذبوحانه علیه اسلام توسط دین فروشان چون طالبان و حکمتیار و طرفداران آنها راه افتیده به آن اذعان کنند. امروز جنگ سرد وداغ علیه اسلام توسط همین منافقان که خود را در زیر چتر اسلام بنام ملا و عالم جا زده اند آغاز شده که عامل آن استعمار کهن است .
من از ویب سایت وزین

>>>   سلام خوانندگان غزیر
به نظر راه حل این نیست که مدارس شدیدا از طرف استخبارات نظارت به نظر راه حل این است که به صدای علمای دینی گوش داده شود وبرنامه های شان طوری میخواهند تطبیق شود وبدون شک برنامه های انها برنامه های سازنده خواهد بود ودیگر اگر به گپ های ان ها گوش داده شود هیچ وقت انها به انتحاری جای نخواهند داد واز از انها پشتیبانی نخواهند کرد ... زمانی که ما ان ها را زیر نظارت بگیریم وزندگی را برانها تنگ کنیم انها وطالب های شان راهی پاکستان یاعربستان می ودرد ما دوچند خواهد شد ...جالب اینکه در گزارش ها شنیدیم که انتحاری از لباس پلیس واردو و...استفاده نموده اند ولی کسی پلیس یا اردو را به طور مطلق رد نگرد وناسزا نگفت ولی زمانی که از از مدارس سوی استفاده می مسلمان وکافر همه می ریزند سر مدارس وان ها وتمام ملاها را محکوم می نمایند واقعا جای تاسف است .
پروان -مولوی میر افضل

>>>   بردران كرامي يك اندازه از انصاف كار بكيريد تعصب منطقوي وزباني يكسو كرده وبه واقعيت تسليم شويد. وان اينكه وهابيها در عربستان كدام منظمة ويا جبهه ندارد فقط يك تسميه است كه از طرف خارجيها ويا افراد متعصف از خود منطقه سر انان شانده شده ولكن در مابين قشر مردم ديني عربستان يك تعداد مردم جاهل ونابوه ونالايق از دين دور هستند كه به اين تسميه افتخار ميكند وازان كوركرانه دفاع ميكند. واز طرف دكر يك تعداد مردم جاهل ونالايق در قشر مثقف وطن ما نيز جاي كرفته كوركورانه مردم باك ونظيف توهين كرده وبه يك وصف وديكر وصف زير سؤال مي اورد در حاليكه خودشان جاهل نالايق نه از دين كدام خبر ي دارد ونه از وهابيها.
خلاصه اين است كه در هر دو طرف ميان مردم نالايق وجاهل جاي كرفته هر دو طرف يك ديكر را ملامت كرده وخود را از ملائكه ميشمارد. وبين مسمان فاصله ايجاد كرده است.
كم اندازه فكر كنيد از انصاف كار بكيريد جامعه وهابيها وجامعه ما را مطالعه كرده وببينيد كه نقص در كجا است. وازان ببس قضاوت كنيد. وراجع به برادر كه از همبورك تحليل نويشته أو بيجاره بعوضيكه تحليل كند بطرف تضليل رفته وراه خودرا كم كرده . شرق وجنوب افغانستان مردم مسلمان هستند واز اسلام و اسلاميت وعقايد وتقاليد اسلامي خود دفاع ميكنند . نه مثل شما وديكر مردم امثال شما كه در مقابل جند دالر از دين واسلام برآمده وان ترك كرده. وهر نوع تغير وتبديل كه صورت كرفت خواه اسلامي باشد يا غير اسلامي باشد خودرا همراه شان عيار كرده وميكند. ما از خداوند بناه ميخواهم كه در شماره اين مردم ناباك وخبيث ونالايق نباشم.
نقص در بشتو ودر مدارس ديني نيست نقص در شما است كه تميز كرده نتوانيستي . اميدوارم كه در اينده ازين قسم سخنهاي بيهوده ونالايق برهيز كنيد ومردم شريف بشتون ازيت نكنيد. والا عوقب خطرناك در بر خواهد كرفت. .............. وراجع رنج بعض برادا از تصرفات باكستان كه منجر به خرابي وطن ما شد اين واقعيت است كه هر دولت در مقابل دولت كه از ان رنج ميبرد واحساس خطر ميكند اين كار را انجام ميدهد. بس جرا باكستان ملامت وخودرا برائت بدهيم اصل عامل اين دربدري ما وشما هستيم نه باكستان كه بنام بشتون تاجك شمال جنوب را ياد ميكنم بناء هر كس خواه افراد باشد ويا دولت ازين تفرقه استفاده كرده به اهداف شوم خود به بسيار اساني ميرسد. وفعلا كه امريكايها به افغانستان أمده براي تمام ما وشما هويدا است كه امريكا اهداف خاص در افغانستان دارند. ولكن ما وشما به خاطر جند دالر جشم وسري خودرا خم كرده واز امريكايها خدا نا ترس دفاع ميكنم . بس شما از باكستانيها كليه دتشته باشيم. ما هم اكر بتوانم در مقابل باكستان هر جيز توانستم ميكنم. بس خلاصه كلام اين است كه نه تمام علماي عربستان سعودي وهابي هستند ونه تمام مردم افغانستان مردم نظيف وحق بال هستند در هر دو طرف مشكل موجود است أكر انصاف كنيم مشكل حل ميشود.

>>>   دوست عزیز عرت و انانیکه از مدارس دینی شکایت دارد. با چند سوال بعضی حقایق شاید معلوم شود
اگر کسی برای شما یک بتل اب انار بدهد که در حقیقت اب انار نیست بلکه مواد زهری است که به رنگ انار امده شده است و با خوردن ان شما مسموم میشوید آیا باید قضاوت کرد که آب انار سمی است و این قضاوت از روی عقل است یا نادانی
دوم اینکه وهابیون خوب اند اوشان هرچه که به دین توسط غیر دینیان پیوست شده است مانع میشوند مانند قبر پرستی . امید امرزش با توسل به غیر از خدا. ابداع اصل تازه به اسلام بنان ولایت فقی و غیره
ولی زمانیکه میگویند مدارس دینی میتواند نام ان مدرسه دینی باشد ولی در حقیقت مدرسه باشد که مسلمان هارا از دین منحرف کند مانند ملا لنگ که چندین مدت در مسجد پل خشتی کابل امامت داد در نهایت اعلان کرد که مسلمان نبوده درین جا کنا مسجد پل خشتی جیست گنا از مجریان برنامه است. که در تمام مدارس باید دولت مجریان برنامه های انرا دیده در صورتیکه به نام مدرسه دینی اعمال غیر دینی انجام میدهند آنها شدید ترین مجازات کند.
ولی متاسفانه دست اندرکاران امور کشوری ما در این امور شریک اند و این اعمال شوم طرح ریزی شده است و فقط ملت بیسواد با عقده غیر اصولی مخالف اصل روا میشوند و ازناروای که در چوکات اطل پذیرفته قرار گرفته بی خبر اند
هراتی از هرات

>>>   موضوع اصلی روی لحاف ملا نصرالدین است ! هدف غائی از اینهمه جارو جنجال در مورد مدارس دینی فقط و فقط یک چیز است و آن همانا بسته شدن دروازه های مدارس دینی در افغانستان بر رخ فرزندان افغانستان و این کار بدون تردید کار گروه افراطی طالبان است که بنام دین کاری میکند که دیگر کسی فرزندش را در افغانستان به مدرسه نفرستتد تا در آینده ازو انتحاری درست نکنند و نفرت و انزجار در مقابل دین مبارک اسلام در ذهنیت های نا مساعد پدیدار شود و ناگفته نماند که این در فرجام هدف اصلی امریکا و جهان غرب نیز است که بوسیله طالبان بگونۀ استادانه دارد انجام میشود.
مجید از کابل

>>>   سلام
هراتی از هرات!
من باور کامل دارم که تو هراتی را مانده حتی افغان نیستی !! مه خو از یاوه گویی ات چیزی نیافتم. جز بوی تعصب و اذیان ! آیا تخریب آثار تاریخی کشور ما کاری وهابی ها نبود؟؟ آیا کشتار های دسته جمعی اعمال ننگین وهابیون نبود؟ آیا سوزاندن نباتات و جنگلات کشور کار وهابی ها نبود؟!! اکنون وهابی های .... با همکاری دهشت افگانان بشمول عرب ها و پنجابی با یک پلان دیگر میخواهد از طریق مدارس ساختگی و با استفاده از یک عده ملاهای بیسواد جامعه مارا بسوی تباهی بکشاند و انسانهای سست اراده مانند ترا غلام خود سازند.
وطن دوست

>>>   عزیزم وطن دوست
بی حیایی مرد از سخن پیدا شود
پسته بی مغز گر دهان وا کند رسوا شود
عزیزم در صورت که میخواهی قضاوت کنی باید از روی عقل قضاوت کنی نه از روی خشم. تخریت آثار تاریخی چه ربطی به وهابیت دارد مگر در زمان حکمروایی انوری به عنوان والی هرات قبل از سه سال کم آثار تاریخی ار هرات به غارت برده شد که دست ایران دران در کار بود آیا ایران هم بوی وهابیت میدهد که مشمول تخربب و غارت اسار تاریخی ما بوده است سوزاندن جنگلات و باغات توسط دشمنان ملت و مردم صورت گرفته بود و انها بوی از اسلامیت نداشته بلکه افراد عقده یی مانندتو بودند . زمانیکه به قدرت رسیدند مانند تو استدلال کرده و گفتند صاحبان این نباتات دشمن ما بودند پس این نباتات هم دشمن ما اندخرافات که در بین آن عده شیوع دارد یکی از اهداف عمده مبارزه یی وهابی ها علیه ان خرافات است
و تعریف غلطی که از وهابی ها شده ناشی از مبارزه دولت ایران با کساینکه نمیخواهند خرافات رشد کند میباشد وگر نه وهابیت کدام مذهب خاصی نیست عده از مخالفین اسلام که بخواهند کسی را که در اسلام خوب کار میکند بد بگویند میگویند که وی وهابی است از او بگریزید ولی بدانید که هر کس اعمال بد و ناخوش آیند داشته باشد او به هیچ وجه وهابی نیست. و باید یاد آور شد که مخالف سر سخت وهابیت ولایت فقیه ایران( که یک رکن تازه به اسلام زیاد شده است) میباشد و حراس ان از افشای هویت وی میباشد
هراتی از هرات

>>>   با عرض سلام
سوال از تمامى مدعیان و منتقدان مدارس دینی: چه جایگزنی برای بستن مدارس داردید؟؟ چه تضمینی هست که در صورت بستن این مراکز به اصطلاح (وهابیت+ حنفیت) شعییت جای آنرا نگیرید؟ یا بعبارتی لا دینیت جای آنرا نگیرد؟
اگر واقعا مسمان و مومن هستیم بیاید مصلحانه قدم برداریم

>>>   با عرض سلام مجدد خدمت دوستان
بازهم جواب به گفته های هراتی!!
هر کی را دست بهم صحبت دانا نرسد
هرگز از مرتبه پست به بالا نرسد
عزیزم تشکر ازین توصیه مبغضانه ات، از صحبت هایت طوری وانمود میشود که تو خود یک وهابی....... هستی!! اگر نیستی پس چرا ازین مشت جهال کور کورانه پشتیبانی میکنی؟! بنأ توصیه من به تو این است تا بجای این همه یاوه گویی، یکبار تاریخچه سیای وهابیت را بخوان که چه سیا کاریهای نیست که نکرده است. من نمیدانم که تو با کدام عقل ناقص ات میگویی؛ وهابی ها با خرافات مبازره میکنند. کسانیکه خود سراسر خرافات باشند، چگونه میتواند با همسان خود مجادله کنند.
در عبارت دیگر من به با اعتماد کامل گفته میتوانم که وهابی ها به پیغمبر اسلام حضرت محمد (ص) که بهترین عالم است هیچ عقیده نداشته و از دین وی پیروی نمیکنند. پس قضاوت بدست خودت!!!!!!!!!!!!
وطن دوست

>>>   وطن دوست جان عزیز
این حرف های که میزنی ناشی از تبلیغاتیست که شنیده ای به یقین میتوانم بگویم که از حقیقت به دور هستی میشود چند نکته یی که ناشی از انحراف شان باشد برایم مستند بگویی من کسی را دوست میدارم که مسلمان هر چه بهتر باشد او اگر هر نامی داشته باشد به من فرق نمیکند. ول هرکس منحرف دین خدا باشد اگر جز هر فرقه و یا مذهبی باشد و یا دوست صمیمی ام باشد از وی و روش وی متبفرم خوب است همیشه تمام قضایای زندگی را بر مبنی عقل و اصول اسلامی بر گرفته از قران سنت بر رسی کنیم نه از بر مبنی دید خود و یا متقلات از بزرگان دین زیرا دشمنان اسلام دروغ های زیاد به بزرگان دین پیوست زده اند و بر ما مشکل است که آنها از ملای مسجد شنیده و عمل کنیم
هراتی از هرات

>>>   بچیم تو کلیمه و نماز خودته یاد نداری امدی وهابی وهابی میگی، اصلاً میفهمی که وهابی چیست؟ و یا میفهمی که دین خرافات چیست؟ نواسه انحضرت (ص) را نسبت به خود او ترجیح میدهند؟ این خرافات نیست پس چیست؟
من انقدر هم مذهبی نیستم اما اسلام و خدای خود را دوست دارم. لطفاً دیگر یاوه نگو. و حالی که برادران پشتون همرای این پدیده شوم در مشکل اند انها باید کمک شوند نه به یاوه گویی انها را انجش دهیم.
بابه گک
کابل

>>>   اگر به خود و دین خویش باور دارید پس چرا در هراس و دلهره هستید وقتی که شما از ادیان دیگر معلومات نداشته باشید چطور می توانید بگویید که کجای این ادیان غلط هست یا خلاف عقل بیایید این بیهودگی و بیخودی را کنار بگذارید و در تعالیم دین خویش بکوشید و فرزندان تان دلسوزانه تربیه نموده با علم وقایه از گزند و حوادث نمایید هر کتاب و لو آیات شیطانی سلمان رشدی باشد حق مطالعه را دارد تا در روشنایی علم آنرا نقد کرد و نواقص اش را برای نجات مردم از گمراهی بیان داشت
حالا گیرم که این امریکایی و خارجی دیگری برای اندیشه و باورهایش زحمت می کشد و عرق می ریزد و برای نسل و اولادش دلسوزی می کند و زمینه ساز اینده فرزندان خود می شود پس ما مسلمانها چرا باید اینقدر بیهوده و باشیم و برای فرزندان خود دل نسوزانیم
بخود بیاییم و معنویت دین را درک کنیم و این دنیا جهان دیگر خود را بسازیم
مسلمان با کیفیت شویم نه مسلمان با کمیت و بی کیفیت و مصرف کننده
بیایید خود را با علم ادیان و ابدان بیاراییم و مقام منزلت خویش را در بین ملل دیگر پیدا کنیم تا مورد احترام واقعی قرار بگیریم وازین گدایی مادی و معنویی براییم
بیایید تا دیگر از پول مالیات شراب خانه ها کازینوها فاحشه خانه های دنیا غرب خود را برهانیم
راهش جز علم و هنر نیست جهاد علم و فرهنگی را راه باندازیم و در پرتو علم تشکیل خانواده های با کیفیت و مسول بکنیم تا از یک دیگر در امان باشیم نه این که دیو و دد گشته ...........مرتکب شویم
بیایید صبر و کوشش را پیشه نموده کین و دشمن را رها نموده کنترول غرایز و شهوات و خودخواهی را در خود شروع کنیم
تا باشد حد اقل نسل بعدی ما دچار مشکلات کمتر باشند

>>>   سلام خدمت همه!!
دوستیکه بنام بابگگ تخلص میکنی برایت بگویم که تو بیچاره گنایت نیست. زیرا تو خود گفته ای نه از دین خبر داری و نه از مذهب یعنی که بیسواد مطلق هستی!! اعتراف خوب. ولی یک توصیه کوچک من برایت دارم این است که بهتر خواهد بود تا بجای یاوه گویی دریکی از کورس های بیسوادی خود را شامل بساز تا کمی عقل کسب کنی یا از دین و مذهب کمی آشنایی پیدا کنی. !!
وطن دوست

>>>   سلام دوستان
خدا کند که این مناظره به جنگ و جهاد تبدیل نشود
باور کن شک هم نیست که امینطور شود
چرا که افغان هستیم دیگه نی؟
بد بخت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است