تا خارجی ها هستند جنگ ادامه دارد
خارجی ها می توانند به نیروهای افغانستانی کمک کنند و برای تمویل و تجهیز آنها برنامه داشته باشند اما حضور آنها غیر ضروری است و باید از افغانستان خارج شوند در غیر این صورت جنگ ادامه خواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۳۹۴/۳/۷ کد خبر: 95853 منبع: پرینت

چندی قبل، نشستی غیر رسمی در قطر با حضور برخی از رهبران طالبان، چند تن از اعضای شورای عالی صلح افغانستان و نمایندگانی از سازمان ملل برگزار شد. در این نشست در خصوص صلح گفتگو شده و خواست های طالبان از دولت افغانستان و شرایط صلح آنها مطرح شده است. آیا طالبان تمایل به صلح دارند یا این دولت افغانستان است که همیشه دست به سوی طالبان دراز کرده و نتیجه ای نمی بیند؟ آیا طالبان حاضر به مذاکرات رسمی خواهند بود؟ درخواست های طالبان از دولت افغانستان چه چیزهایی خواهد بود؟

مولوی شهزاده شاهد عضو شورای عالی صلح در برنامه «به عبارت دیگر» گفت: این یک کنفرانس تبلیغاتی بود که به طور غیر رسمی با طالبان در دهه برگزار شد. عوامل و منشاً جنگ در افغانستان از نظر طالبان وجود خارجی ها است. من به عنوان یک شهروند افغانستان و به عنوان یک صلح جو در کشور معتقدم تا زمانی که عوامل جنگ از بین نرود، جنگ توجیه خواهد داشت. خارجی ها می توانند به نیروهای افغانستانی کمک کنند و برای تمویل و تجهیز آنها برنامه داشته باشند اما حضور آنها غیر ضروری است و باید از افغانستان خارج شوند در غیر این صورت جنگ ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص صحبت هایی که در این نشست مطرح شده عنوان کرد: ما مواردی با نماینده های تحریک طالبان در قطر در میان گذاشته ایم از جمله اینکه جنگ بسیار طولانی شده است. سی و هفت سال می شود که در افغانستان جنگ جریان دارد و تلفات ملکی زیادی داده ایم. مردم ما دیگر توان تحمل جنگ را ندارند. خارجی ها از چهارده سال قبل، به افغانستان آمده اند. قبل از آن خارجی ها نبوده اند اما شما باز هم جنگ می کردید، حالا هم جنگ می کنید. شما باید در مذاکرات صلح بین الافغانی حاضر شوید و خواسته های خود را در مذاکرات مطرح کنید. خواست های معقول شما پذیرفته می شود و هنگامی که بین دولت و طالبان صلح برقرار شد خارجی ها خود به خود خارج می شوند و در اینجا باقی نمی مانند. حتی حالا هم ماموریت جنگی به نیروهای داخلی سپرده شده و تعداد کمی از نیروهای خارجی در افغانستان باقی مانده است.

شاهد در خصوص پاسخ طالبان به مذاکره کنندگان گفت: خوشبختانه طالبان هم موافق ادامه مذاکرات به خاطر صلح بوده اند. مواردی که قبلاً مخالفت سرسختانه با آنها می کردند دیگر نداشتند. به طور مثال با تعلیم و تربیه و کار زنان مخالف نبودند. مخالف رعایت حقوق بشرنیز نبودند. مسایلی که آنها درخواست می کردند خروج نیروهای خارجی، تعدیل قانون اساسی، بیرون شدن نام آنها از لیست سیاه و تغییر در نوعیت نظام افغانستان بود.

وی در جواب این پاسخ که اگر طالبان ادعای صلح می کنند، چرا هر گاه حرف از مذاکرات صلح به میان می آید حمله های انتحاری و انفجاری افزایش می یابد پاسخ داد: تا به حال گفتگو و مذاکره صلح رسمی با آنها انجام نگرفته است و هیچ حرفی از آتش بس با آنها زده نشده و در ضمن خواسته های آنها هم هنوز محقق نشده است. باید نمایندگانی از دولت افغانستان به طور رسمی با آنها برای آتش بس مذاکره کنند.

عضو شورای عالی صلح طالبان را حاضر به صلح دانسته و افزود: در گفتگو با طالبان در قطر دریافتیم که آنها خواستار انحصار نیستند. طالبان همه مسایل جامعه مدنی را پذیرفته اند و مخالف آنها نیستند. مذاکرات با روحیه ای حوصله مند و دوستانه انجام شد.

وی در پایان گفت: قتل، جنگ و کشتار در افغانستان بسیار طولانی شده است، مردم دیگر تحمل این جنگ ها را ندارند. تحمل این جنگ ها از هر طرف که باشد چه از طرف مخالفان مسلح و چه خارجی ها سخت شده است. مشخص شده که این جنگ غالب و مغلوب هم ندارد و در نهایت به صلح می انجامد. باید با مذاکره و تفاهم، با اعتماد با یکدیگر و با عفو و گذشت پایان یابد. امیدوارم که مذاکرات به نتیجه ای مطلوب برسد و همه افغانستانی ها در افغانستان و در زیر یک چتر زندگی کنند. همه گروهها هم از راه سیاسی، مدنی و انتخابات بتوانند حکومت و خدمت کنند. چرا که هیچ کس از ناحیه جنگ، زور، عملیات وحشیانه ، انتحاری و انفجار نمی تواند بر افغانستان حکومت کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی که خارجی ها نبودند چه کردید ؟ فکرمیکنید که آن روزهای فراموش مردم شده است.

>>>   در زمان حکومت مجاهدین یک خارجی هم نبود طالبان ساخته وپرداخته پاکستانی ها با توپ وتانک وبه اشتراک جرنیل ها وکرنیل های پاکستانی از راه سرحد سپین بولدک وارد افغانستان شدند در انوقت یک خارجی هم نبود طالبان افراد ای اس ای پاکستان است از خود اراده ندارند هرچه که بادارشان امر کند طالبان به ان عمل میکنند طالبان از خدا ترس ندارند هر روز با انتحار وانفجار ده ها مسلمان هم وطن ما را میکشنداین کشتار وانتحار کار یک مسلمان نیست قتل یک انسان ان هم مسلمان بی گناه در هیچ دین وایین جواز ندارد چرا طالبان ازین کشتار مسلمانان دست بردار نمیگردند پس واضح است که طالبان اجیر ای اس ای پاکستان اند از خود اراده ندارنداراده انها در دست ای اس ای پاکستان است .

>>>   عزیز من خارجی ها عامل ناامنی نه در افغانستان بلکه در همه ی کشورهای همسایه هست ونمی خواهند امنیت درکشورهای اسلامی برقرار شود واگر درکشور های همسایه امنیت باشد آمریکا جای پاندارد .

>>>   سلام بر شما درست فرمودی شما 15سال پیش که خارجی حضور نداشتن و همون تروریست های کوردل خبیث بودند که این روزها بد آوردن

>>>   جنگ نتیجه جهل و بیسوادی مردم است نه حضور بیگانگان سعی کنید این را بفهمید

>>>   امریکادرعربستان وپاکستان حضورداردوسالانه هزارمیلیون دلاربه. پاکستان میدهدوازپاکستان به طالبان حمله کردوفرودگاهای خودرابه امریکاسپردتاطالبان رانابودکندطالبان یادشان رفته وهنوزهم تمام امکانات جنگی امریکادرپاکستان هست وازراه پاکستان انتقال می یایبدچرادرپاکستان جهادنمیکنیدچرادرعربستان جهادنمیکنیدچون انهافرهنگ دارن وملت ماهست تحت تاثیرافراط گرای قرارگرفتن
جمشیدی

>>>   اگر فکرکنید زمانیکه خارجی ها نبود هم جنگ بود چرا وبرای چی

>>>   اولا خارجیان عامل اصلی ناامنی درکشورازانحراف انقلاب اصیل مردمی 57هستندتاتشکیل القاعده وعرب افغانهاوتنظیمهای نظامی حزبی مزدور خارجی وجنگ های قدرت داخلی دهه 70نیابتی وطالبان که بازهم عامل پاکستان بود ودرآخردست درازکردن به سوی خارجی برای محو مزدورخودوورودناتو .امانکته دیگربی عقلی ویاخیانت داخلیان است که خودرابه خارجیان می فروشند.واحساس ملی گرایی ووطن پرستی درآنهانیست .مادروضع فعلی باید هندوی افغانت رابه مسلمان پاکستان وسعودی... ترجیح دهیم .
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   باطلان همه بيسواد وبي علم هستن غير از پنج كتاب ديگر چيزرا ياد ندارند هيچ به كمله صلح آشنا نيستن تهميشه كه ميگن خارجى ها برايد كه باز پاكستانى هار بياوريد وكابل را بار ديگر چور وچپاول كنند خارجى ها يك شويى شان است واردوى ملى ديگر ديگرشويى شان ،تان مردم افغانستان با باطلان صلح نكنند ديگرهيچ مقامات رسمي كرده نميتواند حالا در قريه ها گروپهاى زد باطلان جور شده كه نفر بيگانه درقريه بيايد همه مردم بزدش ميخيزد اين مردم ديروز نيست همه هوشيار وبيدار شده كه همه زندگى مار باطلان بر باد هوا كردن ديگر جاى ندارند ،
مى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است