جنگ نیابتی آمریکا و روسیه در شمال افغانستان!
بر اساس اطلاع موجود برخی از گروه‌های افراطی و از جمله طالبان و داعش در این مناطق مراکز آموزشی ایجاد کرده‌اند. به نحوی که اکنون عملا بدخشان و قندوز تبدیل به مرکز تجمع فعال افراطگرایانی شده است که شبه نظامیان برای نفوذ به مرزهای کشورهای آسیای مرکزی در آن آموزش می ببیند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۶    ۱۳۹۴/۳/۷ کد خبر: 95820 منبع: پرینت

روز گذشته نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان در سخنانی با اعلام تجمع تعداد زیادی از افراطگرایان خارجی در مرزهای شمالی افغانستان، خبر از تعرض شبه‌نظامیان به مرزهای آسیای مرکزی داد و گفت: شبه‌نظامیان مستقر در شمال افغانستان که به تازگی ناامن تر از گذشته شده، متعلق به گروه‌های مختلف قومی می‌باشند ولی اغلب آن‌ها را تاجیک‌ها، قرقیزها، ازبک‌ها تشکیل می‌دهند و همچنین عرب‌ها، اویغورهای چینی و افرادی از از قفقاز شمالی نیز در میان آنان حضور دارند.

این مقام روسی با اشاره به تلاش‌های طالبان برای اشغال مرکز ولایت قندوز گفت: بر اساس اطلاع موجود برخی از گروه‌های افراطی و از جمله طالبان و داعش در این مناطق مراکز آموزشی ایجاد کرده‌اند. به نحوی که اکنون عملا بدخشان و قندوز تبدیل به مرکز تجمع فعال افراطگرایانی شده است که شبه نظامیان برای نفوذ به مرزهای کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان در آن آموزش می ببیند.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در راستای حفظ ثبات و امنیت آسیای مرکزی بحث مقابله با نفوذ شبه‌نظامیان به منطقه را کلیدی خواند و تصریح کرد: در تاجیکستان، ترکمنستان و دیگر کشورها فعالیت شبه‌نظامیانی که تجربه افغانستان، عراق و سوریه را دارند، بدون تردید روی ثبات سیاسی کل منطقه تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.

متاسفانه موضوع حضور شبه نظامیان خارجی در شمال افغانستان موضوع تازه ای نیست بلکه سالها است مطرح شده ولی دولتمردان کابل نخواستند این موضوع را جدی بگیرند. سیزده سال پیش زمانی که آمریکایی ها وارد کشور ما شدند جنبش حرکت اسلامی ازبک نیز وارد مناطق شمالی افغانستان شدند. این گروه تروریستی که خود را متعهد به طالبان می داند طی بیش از یک دهه مشکلات امنیتی فراوانی را ایجاد کرده و بر اساس مانیفستی خود حوزه فعالیت و نفوذش را تا اروپا تعریف و طرح های را برای انجام عملیات های خرابکارای اجرایی می کند.

اما چند ماهی است این گروه با تجدید قوا در پاکستان به بخش های شمالی افغانستان بازگشته و طرح های تازه ای برای انجام اقدامات تروریستی دارد. همانگونه که طی سالهای پیش اعضای جنبش اسلامی ازبکستان در حال فراهم کردن تسلیحات و آموزش برای جنگویان همفکر خود در افغانستان بودند. طی این سالها این گروه برای شبه نظامیان طالبان، بهترین تسلیحات و آموزشهای نظامی فراهم می آورند که به گفته ی آگاهان مسایل سیاسی این تسلیحاتی مدرن طالبان تنها می تواند با ارتباطات خوب بین المللی از شبکه های مافیایی حصول شود.

واضح است که طالبان محلی چنین پولی در اختیار ندارد، اما این پول و فراهم کردن آن برای نیروهای ازبک مشکل نیست، زیرا که آنها کمکهای سخاوتمندانه ای را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دریافت می کنند و این کشورها آخرین مدل تجهیزات نظامی از زرادخانه های ارتش را در اختیارشان قرار می دهد.

از آنجا که ازبکستان در مرکز کشورهای منطقه آسیای مرکزی قرار دارد و با همه کشورهای منطقه مرز مشترک دارد، طبیعی است که برخی از مرزهای آن از نظر امنیتی بی‌ثبات‌تر هستند و با توجه به اینکه طرح توسعه پایدار در همه مرزهای کشورهای منطقه جاری و ساری نیست، این موضوع می‌تواند منبع بی‌ثباتی منطقه قرار گیرد.

تجمع نیروهای جنبش اسلامی ازبکستان در ولایت قندوز، باعث نگرانی و تهدید کشورهای آسیای مرکزی است. تحلیل‌گران معتقدند که ممکن است آنها زیر پر و بال گروه حزب اسلامی قرار گرفته باشند که به شدت مخالف حکومت‌های منطقه هستند.

به هر حال شکی نیست که حضور فعال و قدرتمندانه ی این گروه در شمال کشور برنامه ی جدید آمریکا برای ناامن کردن منطقه است، ولی همانگونه که نماینده ویژه روسیه در افغانستان گفت مسکو آمادگی لازم برای مقابله با هر نوع تهدیدی از سوی این شبه نظامیان را دارد و بر مسوولان امنیتی کابل نیز واجب است که نظارت بیشتری بر فعالیتهای مشکوک قندوز و بدخشان داشته باشند تا این جنگ نیابتی به دیگر نقاط کشور کشیده نشود و یا لااقل در مناطق شمالی گسترش نیابد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روس ها دومین قدرت نظامی جهان است به ...چنین درس بدهند که تاکنون ندیده باشد
وهاب ازفابریکه قند بغلان

>>>   جنگ رویارویی امریکا با روسیه در ولایات شمال افغانستان در حال شروع شدن است.12000 هزار عساکر روسی با سلاح های مجهز در حال داخل شدن به خاک افغانستان میباشد.تا در برابر هراس افگنان که توسط امریکا در ان ولایات جابحا شده اند به مقابله بپردازد.

>>>   تا کنون چندین هراس افگنان داعش توسط طیارات بی پیلوت روسیه در شمال افغانستان هدف گرفته شده و از بین برده شده اند.

>>>   حرفی ندارم، فقط دعا میکنم که دیگر کشور افغانستان طهمه سیاست های اجنی نشه و مانند بهار عربی که ملیونی کشته و زخمی بجا ماند و سایه تاریک جنگ بدبختی از سر مردم دور باشد.

>>>   روسیه سلاح مهجزش ساخت اروپا است .دزر روسیه مردم جز ... کاری دیگر چیز را ندارند.

>>>   عساکر روسی مزه افغانستان را دیده اند و با شنیدن نام افغانستان موهای سر شان سیخ میشود و به این زودی ها طرف افغانستان نگاه هم نمیکنند چه رسد به فرستادن 12000 عسکر شان. اما از آنجاییکه روسیه از نفوذ داعش بطرف سرحداتش هراس دارد در آنطرف سرحدات افغانستان، در تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان، عساکر روسی همراه با عساکر این کشور ها فعال اند و برای روز مبادا مانور های مشترک اجرا میکنند.

>>>   ...القاعده محصول امریکادرجنگ شوروی بود وروسهاعامل تجاوز وشهادت ومعلولیت میلیونهانفروتخریب زیرساخت های زراعت ومهاجرت میلیونهانفر.که باید این غرامت صدهامیلیاردی راغیرازغرامت جبران ناشدنی شهادت بهترین فرزندان وطن وروشنفکران وعالمان درزندان هاوقبرهای دسته جمعی بپردازند.برنامه مااگرفوامل فوق الذکربمانندکوشش دراستقلا ل وحاکمیت قانون است
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   روس نباید از گرو ه های هراس افگن ترس داشته باشد چون آماد گی کامل برای دفاع از خود دارد
رحیم علی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است