مزایا ی بوته شانی در مکان مناسب
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۶    ۱۳۹۴/۳/۶ کد خبر: 95754 منبع: پرینت

درختان و بوته ها پر از مزایا و منابع هستند. اگر در محل مناسب غرس شوند هیچ ضرر و زیانی ندارند، هرگونه گیاه در مناطق خاصی قابلیت پرورش دارد و باید مکان با شرایط اقلیمی مناسب را برای آنها انتخاب نمود. شرایط اقلیمی و طول دوره رشد علاوه بر تاثیر در شرایط رشد و نمو، در جمعیت آفات و بیماری های آن منطقه نیز تاثیر دارند. بنابراین به منظور دسترسی به عملکر د و کیفیت بالا، انتخاب مکان مناسب ضروری است.

بهتر خواهد بود که قبل از غرس نهال ها اطلاعات کامل در زمینه خاک منطقه بدست آورد. رسیدگی به درختان غرس شده به وقت و زمان و در قسمت آب دادن و هم حفظ آنها و مراقبت گردد که در ایام گرمای سوزان تابستان درختان به خصوص نو نهال ها بی آب نمانند و آب دادن پس از غرس امری ضروری است.

فاصله بعدی آب مانی نیز با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و زمان شروع فعالیت نهال تنظیم گردد. خوشبختانه کشور ما افغانستان سرتاج جریان سطحی حوزه های آبریز کشورهای منطقه است و بهترین نعمت و هدیه خداوند در کشور ما سرچشمه جریان 25 رودخانه دایم پر برف دارد است. اگر ما بخواهیم کشور آباد و سرسبز داشته باشیم باید نهال غرس کرد و از آن مراقبت و نگهداری کرد تا محیط زیست ما هم زیبا شود.

موجودیت درختان در محل باعث خنکی هوا و افزایش ذخیره منابع آب زیر زمینی در منطقه می شود. درختان منابع آبی را حفظ و فرسایش خاک را کاهش می دهند. درختان برای پرندگان و حیات وحش مکانی برای زیست و حیات شان را فراهم می آورد حتی در محل ها کشاورزی که باعث کاهش آفات گیاهی به مزراع و باغچه حیات شما نیز خواهد شد. زیستگاه پرندگان در شهرها از هجوم آفت به محل باغچه های خانگی جلوگیری می کند.

درختان اکسیژن تولید می کنند و با جذب آلودگی های ناشی از گازهای نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و به دام انداختن آنها روی برگ های شان نقش به سزایی در کاهش آلودگی ها دارند.

درختان منبع تولید میوه ها هستند و برای ما انسان ها و سایر موجودات زنده همچون پرندگان و حشرات میوه می دهند. درخت شانی باعث کاهش آلودگی صوتی یعنی جذب صداهای آزار دهنده که برای گوش انسان ها مضر است، می شوند.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دولت ناکاره وفاسد ما رسالت واگاهی لازم را به مرد م انجام نداد تا اهمیت سرسبزی را در بهبود محیط زیست بدانند علمای ما هم نقش موثر بجا نکردند اگر از منابر تلویزیون جراید اخبار مکاتب مدارس ما صدای مشتر ک گفته شود شاندن نهال ومحافظت ان غرص سلامتی مردم صدقه جاریه است ما وشما شاهد بهبود در صفایی اب وهوای شهر خود میبودیم درین مدت میبودیم ......
صالح کابل

>>>   روی یک موضوع بسیار مهم بحث کردید٬تشکر از شما

>>>   زکات علم٬ یاد دادن آن به دیگران است. تشکر داکتر صاحب

>>>   اگرایجادفضای سبز باکاشت درختان مثمر(بردار)همراه شود دومنظوره می شود هم فضای سبز وهم میوه . ماافغانهاخصوصابلخیان به فضای سبز وگل وگیاه علاقمندی بسیاردارندودرخانه هایشا ن انواع گلهاوبوته های زینتی پرورش می دهند. نکته دیگراین است که دولت باتوسعه استخراج منابع گازی وتمدیدپایپهابه مراکز جمعیتی مانع نابودی فضای سبز کشور خصوصابوته هاودرختان جهت سوخت شوند.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   به جواب صالح کابل
آقای صالح شما که روند سبز را در افغانستان ایجاد کرده اید آیا از معنی روند سبز آگاهی دارید. تا امروز چه فشار بالای شاروالی کابل و اداره ملی حفاظت محیط زیست در جهت بهبود آلودگی کابل و یا قطع جنگلات افغانستان شما واردکرده اید؟
نقیب کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است