تایید اعدام شش افغان توسط سفارت ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۸    ۱۳۸۹/۱/۲۹ کد خبر: 9555 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در خبرنامه منتشر شده از سوی دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان آمده است که مشاور امنیت ملی کشور در نتیجه تماس و گفتگو با سفارت ایران، برخلاف گزارش های رسانه ها دریافته است که شش تن از زندانیان افغان در ایران اعدام شده اند.

داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی در گفتگو با فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل از اعدام شهروندان افغان در کشور ابراز نگرانی کرده و افزود حکومت افغانستان خواهان به اجرا گذاشتن توافقنامه های امضا شده در مورد تبادل زندانیان افغان است.

مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از اعدام شش تن اتباع جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران اظهار نگرانی نموده اما گفته است که رسانه ها در نشر این تعداد از مبالغه کار گرفته اند.

به نقل از اعلامیه وی، دریافت که خلاف گزارش های رسانه ها، تعداد زندانی هایی که در ایران اعدام شده اند، حدود شش تن می باشند که اجساد چهار تن آنان به روز های شانزدهم و بیست و ششم حمل سال جاری از طریق مرز اسلام قلعه به افغانستان انتقال داده شده است.

به نقل از اعلامیه، طرفین توافق کردند که مقامات مسوول دو طرف، درین رابطه هر چه زودتر تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

هم چنان در بخشی از اعلامیه آمده است که، در این دیدار فدا حسین مالکی شمار کسانی را که به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران اعدام شده اند، از طرف رسانه افغانستان بسیار مبالغه آمیز و ناشی از عدم آگاهی دانست.

در اخیر، سفیر ایران همچنان از آمادگی کشورش برای استراد زندانیهای افغانی به کشور شان اطمینان داد و گفت در صورت آمادگی افغانستان جانب ایران در چارچوب توافقات قبلی حاضر به استرداد این زندانی ها است.

هیئت اداری پارلمان به کمیسیون امور بین الملی وظیفه سپرد تا مساله را بطور جداگانه با وزارت خارجه در میان بگذارند.

اما ظاهر فقیری، سخنگوی وزارت امور خارجه اعدام 45 تن را رد نموده شش تن را پذیرفته بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همین سپنتای کلان کار را به این مسائل چه غرض؟ مگم این مملکت از خود وزارت خارجه ندارد؟ یا اینکه سپنتا هنوز هم وزارت خارجه را مال بابه خود فکر کرده؟ عرف دیپلوماتیک حکم میکند که که سفیر ایران تنها مکلف است که در اینموارد به وزارت خارجه برود. عجیب است!

>>>   بر این دولت ضعیف و ناتوان و جیره خوار افغانستان لعنت که نمی تواند از اتباع خود حمایت و حفاظت کند. حتی سخنگوهای رسمی دولت افغانستان مثل وحید عمر و ظاهر فقیری در وزارت خارجه مثل سخنگویان دولت احمدی نژاد در تهران سخن می گویند. و به کتمان آمار واقعی اعدامیان افغانی که جرم شان هم معلوم نیست می پردازند.
احمدعلی

>>>   بسیار شرم اور است به افغان ها

>>>   بلی هراتی ها تمامشان کلان کار است که و اسپنتا تا که وزیر خارجه بود تمام هراتی های خود را در پست ها کلید مقرر ساخت مثلا اش بهین که اصلا لایقت سفیری را ندارد و خودش یک ظالم در وقت ترکی چقدر ظلم کرده است و حال خدا می دانید چقدر ظلم حال بالای کسی های که زیر دست اش کار می کیند
ظلمی می کیند کسی که خدا را نشناخت هر کار می کیند این است اسپنتا که قوم خود را در پست های کلان جا به جا کرد

>>>   آیا ما وزارت خارجه نداریم؟ یا چطور؟!!!

>>>   برادر کلان محمدعلی چرا موصوف اگر واقع شده باشد را کسی بخواهد کتمان کند مطمون باش اگر این تعداد که بر خلاف واقع نشر یافته بود درست بود کسی از برملا شدن آن باکی نداشت ایران به مانند افغانستان نمیباشد که قاتلین و ترورستها را به مجرد گرفتن رشوت یا وابستگی به یک صاحب منصب دار ازاد کند

>>>   برادر بی نام و نشان !
گپ در کجا و خودت امدی پای هراتی ها را کش میکنی ، دهنت را هفت بار بشوی باز نام هرات و هراتی را بگیر. همین اسپنتا ابروی همی کشور است و در گذشته هم هم ابروی حکومت بوده . اسپنتا هیچوقت قوم پرست نبود و اگر یکی دو هراتی را مقرر کرد این نشانه قوم پرستی نیست . کاش همه مثل اسپنتا صادق به ملک و وطن میبودند دیگران که وطن را فروختند و میفروشند خو زبان تان لال است که نام شان را ببرید و همان های که در مقابل اعدام هموطن های خود بی تفاوت اند مثل اقای وزیر داخله و امثالهم
اگر جرائت داری نام کسانی را بگیر که از خاطر بی تفاوتی شان امروز جوانان ما به نا حق تاپه قاچاقبر را خورده اعدام میگردند.
مسلم از هرات

>>>   بچها ایقد کل کل نکنید مسلم جان هم خو حق می گه د هر صورت سپنتا از افغانها حمایت کرد

>>>   بلي همان اسپنتا مرد ميدان است ونيز آدم ساده نيست
تو خودت غيرت نداري
اجير ايران
عيسي از كابل

>>>   چشمتون كور
ميخواستيد قاچاق مواد مخدر نكنيد

>>>   افغانيها چرا حرفي از جنايات افغانيها نميزنند جنايت كار بايد مجازات شود چه افغاني چه ايراني و هركس ديگر

>>>   بندگان راست میگن چرا اعدامشون می کنید بزارین هر جنایتی خواستند بکنند!!

>>>   امان از دست کسانی که سعی می کنند تفرقه بیندازند
آقاجان اگه ناراضی هستین تشریفتون رو ببرین کشور خودتون
افغانی های ایران از ترس همین هایی که می رن تظاهرات می کنن نمی تونن برگردن کشورشون چون توی اقلیت هستن حالا اینا شدن کاسه داغ تر از آش مطمئن باشین یه پولی هم برای این کار گرفتن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است