جنگلات پسته در بادغیس درحال نابودی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۹    ۱۳۸۹/۱/۲۹ کد خبر: 9550 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جنگلات پسته در ولایت بادغیس با تداوم قطع درختان پسته در معرض نابودی قرار گرفته است.

جنگل پسته افغانستان در ولایت بادغیس نود هزار هكتار زمین را دربرگرفته است که اکثر تخریب شده است و گفته می شود سالانه دهها هزار هكتار زمین در این منطقه از بین می رود.

حفیظ الله بینش، رئیس زراعت و مالداری ولایت بادغیس گفت باشندگان مناطق نزدیک به جنگلات پسته که به پسته لیق شهرت یافته است همواره از چوب درختان برای تهیه مواد سوختی و نیز از برگ درختان برای خوراک حیوانات استفاده می کنند که تداوم بی رویه این روند از مدتی بدین سو این ساحه سرسبز وحیاتی را باخطر جدی نابودی کامل مواجه ساخته است.

وی می گوید کنترل این منطقه از ساحه نفوذ آنان بنا به هشدار افراد مبنی بر عدم قطع درختان به باشندگانی که در اطراف این جنگل زندگی می كنند، کار دشواری می باشد.

در همین راستا رئیس محیط زیست هرات با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده به پامیرپرس گفت درختان پسته نه تنها سرمایه برای همه افغانان می باشد بلکه نقش بسیار بارز و ارزنده در حفظ محیط زیست دارد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اين هم خيانت ديگرپشتونهاي كافراست چون پسته ليق هم به سمت پشتون هاواقع نشده آنها كوشش ميكنند كه ازبين برود. ازآن مراقبت كنند كه مردم غريب بادغيس ازآن استفاده كنند؟ اين يك امرمحال است. بادغيس بايد ازفقربميردولي دولتمندان به سفرهاي مجلل وپرشكوه مصروف بوده حفاظت سرمايه كشورازنابودي چه معنادارد؟ بگذاروطن سالهاي ديگرهم رنج بكشدوسرمايه آن ازبين برود كي پرواي اين وطن رادادشته؟

>>>   از نظر من بهترین راه همانا پلان عدم مرکزی بوده که بهترین کمکی به رای نجات آن می باشد تیم هما (ACC)دو سال قبل این روش را در تایلند آموخته اند و در صورت ضرورت حاظر به همکاری خواهند بود ، اگر چه اعضای این تیم در حال آموزش در کشور های خارجی برای به دست آوردن سند ماستری هستند ولی من مطمعن ام به دلیل حس وطن دوستی خاصی که در آن ها دیده ام همکاری خواهند نمود ، این پلان به مردم خاطر جمعی می دهد تا آنچه موجود است مربوط به خود شان است نه دولت .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است