فرضیه ی انتقال پایتخت از کابل به کدام شهر؟!
این افزایش سریع جمعیت که با هدف رسیدن به آرامش نسبی و رفاه در کابل انجام شد، به جای اینکه رفاه بیاورد با بی توجهی مسوولین دولتی و طمع زمین خواران و مفسدین اقتصادی، کار را به جایی رسانده که علاوه بر نبود امکانات رفاهی برای مردم، باعث شده تا کابل تبدیل به بزرگترین روستای جهان شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۹    ۱۳۹۴/۳/۲ کد خبر: 95466 منبع: پرینت

بی‌کفایتی حکومت و اداره‌های وابسته به دولت، چنان آشکار است که جای هیچ ابهامی باقی نمی ماند و این مساله ای است که هر روز تکرار آن را در شهر کابل مشاهده می کنیم؛ شهری که زمانی برای دو میلیون نفر در نظر گرفته شده بود، امـروز تبدیل به بزرگترین روستای جهان شده و به صورت تقریبی بیش از 5 میلیون نفوس را در خود جای داده است.

بر اساس آمارها پس از تشکیل حکومت کرزی در کابل، این شهر بیشتر از سایر شهرها کشور مورد توجه قرار گرفت و حجم عظیم مهاجرین از کشورهای خارجی و حتی ولایات مختلف به این شهر سرازیر شدند.

قطعا خوب زیستن بزرگ‌ترین هدف انسان‌ها است و آرامش و رفاه مهم‌ترین نیاز همه است که کابل به دلیل داشتن شرایط اشتغال بهتر و زندگی امن تر مورد توجه هموطنان بوده است، اما اکنون ساختار کابل به گــــونه‌ ای درهم ریخته و آشفته است که بیشتر به کلونی‌های مهاجرنشین عصر کوچ نشینی شباهت دارد تا به کابل مدرن قرن بیست و یکم.

خانه‌ها به صورت بی‌رویه تکثیر شده است، فضای سبز، پارک‌هـای تفریحی وجود ندارد. بین وزارت شهرسازی، شهرداری و اداره حفاظت از مـحیط کدام هماهنگی به منظور سرو سامان دادن به این وضع آشفته دیده نمی‌شود. درختان باقی مانده از جنگ‌های داخلی، باغ‌ها و تاکستان‌هایی که در شـــهر کابل وجود داشت، در جریان سیزده سال اخیر توسط مافیای زمین و دست‌های پیدا و پنهان مسوولان دولتی به یغما رفت و پول‌های هنگفتی به جیب زمین خواران سرازیر شد.

این زمین‌های زراعتی و باغ های باقی مانده، نـماد پارک‌های طبیعی را داشت که توسط زمین خواران، کارمندان بلند پایه اداره های دولتی اشغال شد و با سرعت تمام جایش را به خانه‌های قد و نیم قـد کاهگلی و کانکریتی داد.

رشد ساختمان سازی بی رویه و بدون پلان، تراکم جمعیت و بی برنامگی نهادهای مسوول از شهر کابل بزرگترین دهکده بی‌قامت و بی‌قواره ساخته است. زمین خواران بی‌مسوولیت و شریکان قدرت چنان با طمع و ولع زیاد دست به تخریب محیط کابل زدند که حتی برای فضای سبز و زندگی درختان در تپه‌ها و کوه پایه‌های کابل جا باقی نمانده است.

این افزایش سریع جمعیت که با هدف رسیدن به آرامش نسبی و رفاه در کابل انجام شد، به جای اینکه رفاه بیاورد با بی توجهی مسوولین دولتی و طمع زمین خواران و مفسدین اقتصادی، کار را به جایی رسانده که علاوه بر نبود امکانات رفاهی برای مردم، باعث شده تا کابل تبدیل به بزرگترین روستای جهان شود.

متاسفانه پایتخت افغانستان که چند سال پیش مهد اقتصاد و بهبود زندگی به شمار می رفت، براثر ضعف های مدیریتی و توقف و کاهش روند سرمایه گذاری در زمینه های اشتغال، نه‌ تنها دیگر شهر رویای مردم نیست، بلکه نبود شغل سبب افزایش فقر در این شهر شده است تا بسیاری از مهاجرین داخلی و خارجی و حتی شهرنشینان اصیل کابلی سایر شهرها چون بلخ و هرات را بر زندگی در کابل ترجیح دهند.

از طرف دیگر به جای اینکه کابل به عنوان پایتخت و مرکزیت سیاسی امن ترین ولایت باشد، اکنون بیشتر و زودتر از هر شهری مورد تهدید است تا چه رسد به مرکزیت علمی و اقتصادی و حتی رفع مشکلات زیست محیطی.

لذا احتمال اینکه طی سالهای آینده موضوع انتقال پایتخت به شهری دیگری مطرح شود، بسیار زیاد است. پس چقدر خوب است که دولتمردان و فعالان سیاسی کشور از هم اکنون به دنبال جایگزین مناسبی برای کابل باشند تا زیرساخت های لازم را برای این انتقال مهیا سازند. هرچند از دولتمردانی که به موضوعات حساس و مهم و اساسی فعلی توجهی ندارند، آینده نگری بعید است.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مامورین ملکی تماشابین و نظامیان حکومت شدند. خواهی نخواهی پایتخت درمرکزکشورقرارداشته باشدتاازهرآسیب مصون بمانداینکه توکیو34 ملیون رابخودجایداده 5 ملیون هنوزچیزی نیست. اینکه دولت تماشابین حیات ملت مشکل اطراف بدتربوده که هجرت شده است پس راه حل بجای انتقال اشتغال زایی بوده که نویسنده محترم برآن تاکیددارند.
وطندار

>>>   مـــــر کــــــــز اداری افغانستان یا پایتخت باید در مــــرکـــــــزی ترین نقطه کشور باشد یعنی در غــــور باشد تا از یکطرف از پاکستان دور باشد وازطرف دیگر فاصله با همه ولایات مساوی باشد وهم اینکه آن مردم با پاکستانی ها شناخت و معامله ندارند همینطور با هیچ همسایه دیگر که ترورست های آنهارا جابدهند یا نان وخوابگاه دهند همچنان هوای آن صاف سرد و آب های پاک دارد ارگ ریاست جمهوری را باید درکنار منــارجـــام بسازند
( ر )

>>>   مرکز غور فیروزکوه زمانی مرکز امپراطوری غوری ها بوده که حدودش بیشتر از افغانستان فعلی بوده ضمنا مردم این ولایت درغصب وخرابی وطن نقشی نداشته اند همچنان منفجردهنده ها نمیتوانند از پاکستان تا انجا خودرا برسانند از مرکزولایت دریای میگذرد که بزرگتر از در یای کابل است درانجا هم میشود مانند کابل مردمشرا به آسانی از شراکت در مقامات حکومتی دورنگهداشت وهرطوری خواسته باشند بر انها حکومت کنند

>>>   کاش انتقال شود از دست وردگ بدخشی لوگری...تباه شدیم

>>>   نویسنده محترم مطلب مهمی را مطرح کرده اند. راستی از این کابل که یک زمان می آمدی تفاوت کلی را در طرز زندگی و محیط زیست نسبت به روستاهای مشاهده می کردی، اکنون به دهکده بزرگی تبدیل شده که خوانین و اربابان قلعه های پنجاه جریبی دارند و دهقانان و فقراء خانه های کاه گلی دارند و حتی بسیاری کوخی هم برای استراحت و پناه گیری از سرما و گرما ندارند. از حکومت هیچ شکایت و انتظاری نیست چون همه در فساد و تیم بازی و قوم گرایی غرق هستند و انتظار ما از مردم هست که حداقل برای تأمین و رفاه فرزندان خود بیندیشند و آسان ترین کار که انداختن آشغال در محلات مخصوص آن است، همکاری کنند. این دیگر بیشتر به سطح فرهنگی منطقه و آموختگی های هر مردم دارد. گرچه خودم ندیده ام اما می گویند که وضعیت محیط زیست در غرب کابل که اکثرا محل بود و باش برادارن هزاره ماست نسبت به سایر نقاط شهر کابل بهتر است چون از ایران چیزهای خوبی آموخته اند ولی وای به حال کسانی که از پاکستان الگو برداری می کننند!!

>>>   کابل پایتخت افغانستان است وبه جای خود باقی میماند کابل جدید به مافیای زمین داده نشود یک شهر معیاری با همه ضروریات وبه یکدست ساخته شود تمام نقشه ها معیاری باشند به ساختمانهای خودسر قطعآ اجازه داده نشود فازهای اداری تجارتی ومعشیتی از هم جدا باشد ودرساختمان منازل مسکونی احکام دینی وفرهنگی در نظر گرفته شود به بلند منزلها دربین ساحه رهایشی قطعآ اجازه داده نشود ومیشود درین قسمت قانون هم تدوین گردد که به متخلفین جزا داده شود کابل جدید اگر تکمیل گردد بار نفوس کابل موجوده را کم میکنند ودران وقت میتوان تما م کوها وتپه های اطراف کابل از خانه های خودسر تخلیه وبا ساحات سبز مبدل سازند به این همه کارها دولت باید متعهد شود ومشکل کابل را که به حال موجوده چند سال بعد قا بلیت زیست را نخواهند داشت رفع خواهند شد .

>>>   سلام:
ولایت بلخ جای مناسبی به پای تخت است ازنظرمساحت شهرکلان است.
نصردره صوف

>>>   توسعه مداوم وهرج ومرج وارکابل به دلیل نبود ضوابط ساخت وساز وماسترپلان شهری ونظارت شهرداری برساخت وسازهاوامکانات رفاهی دیگروفسادعمده درشهرک سازیهاومافیای زمین دولت گذشته بوده است خدمات شهری دولتی کابل نزدیک به صفراست .مبلمان شهری وجودندارد سیستم ترانسپورت ویاحمل ونقل شهری نامنظم وفرسوده وبی برنامه است وترافیک مغلق است .آلودگی هوابشدت بیدادمی کندبخاطر آزادی سوخت چوب وزغال ونبود اسفلت .زیربناهای شهرسازی مانندسیستم دفع فاضلاب وجودندارد .شبکه آب رسانی بسیارمحدوداست برق رسانی غیراستندرد است .تمام اینهابایدباانتخاب شهرداری جدید واصلاح ساختاروسیستم شهرداری وطرح ماسترپلان شهری وتوسعه خدمات عاجل شهری متنوع امکان داردوباید شهرهای اقماری دراطراف کابل درفاصله دههاکیلومتری ایجاد شودتاازازدحام بیشترجلوگیری شود.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   من طرفدار این هستم که پایتخت افغانستان به شهر نیلی مرکز ولایت دایکوندی انتقال کند.
حسین علی کربلایی از نیلی پایتخت فعلی دایکوندی و پایتخت آینده افغانستان

>>>   قندهار مناسب ترین مکان برای پایتخت افغانستان میباشد . که هم بخاطر اکثریت پشتونها و طالبان خوب است و هم برای اقوام غیر پشتون . این کار بر خیر ملت تمام میشود .
احسان

>>>   راهای بسیار آسان برای بهتر شدن وضیعت شهر کابل وج.د دارد،ولی دست اندر کاران امور در فکر بهتر شدن وضیعت نیستند،یک مسال زنده جادهای داخلی شهر کابل است که از خرابی ونبود اسفالت همه شهر وندان ازیت میشوند،مشکل در کثرت نفوس نیست،بلکه مشکل در عدم مدیریت مسئولین امور هستند،آیا ایشانان در کشور های بیرون که میروند، آیا از دیدن آن کشور ها ومقایسه با کشور خود،برای شان شرم آور است. آغای غنی ابتدا در روز های اول حکومتش در یک کنفراس خبری از ماستر پلان شهر کابل به صورت بسیار جدی صحبت میکرد،ولی این حرف ها همه در شعار است وبس،خلاصه رهای بهتر شدن برای شهر نشینان کابل ازین وضیتت به یک مدیریت قوی وکارا ضروت است دراستای تطبیق عملی جهت بهتر شدن ازین وضیعت اقدام نماید.
امان الله ناصری از تخار

>>>   مرکز باید بجائی انتقال شود که قبلا هم زمانی مرکز بوده باشد

>>>   با عرض سلام وادب خدمت همه دوستان ووطنداران میهن عزیز ودوست داشتنی افغانستان! به نظراین حقیرمسـاله موچودیت پایتخت درین موقعیت نیست بلکه مشکل بزرگ عدم مدیریت درست وکارایی مسولین بلند پایه است. بدین معنی که اگردرقدم اول یک شاروال (یابه گفته بعضی تجدد پسندان شهردار) منتخب داشته باشیم وهمچنین شخص مذکوربرعکس شاروالان گذشته کمتردرفکرچیب خودو بیشتردرفکررفاه مردم، نیکنامی خودش و سربلندی نام ملت بزرگ افغانستان بوده ودرضمن ارحمایت قوی وجدی شخص اول مملکت (رییس جمهور) برخورداربوده باشد طوریکه :
1- درقسمت تطبیق پلان های اصلاحی وانکشافی هیچ بدمعاش شریفی وهیچ تفنگدار بیهدفی نتواند سدراهش واقع شود. حتی کسانیکه درمناصب عالیرتبه دولتی تشریف داشته و به نام اینکه دردوران جهادومقاومت شمشیرزده اند وحالا خودراصلاحیتدارومستحق عام وتام این کشور میشمارند.
2- درتشکیل یک بورد مشورتی ، از افراد مسلکی و وطندوست دعوت بعمل آورده وبا استفاده ازنظریات و پیشنهادات نیک ومعقول آنها زمینه اصلاح وضع فعلی کابل رازیردست بگیردازجمله اسکان انعده ازهموطنان ماکه بصورت متراکم وباوضعیت بسیارنامناست دست به اعمار منازل خودسردرساحات غیرپلانی وکوه های دوروپیش کابل زده وباعث ایجادهزاران مشکل برای خودودیگران شده اند.
3- طی پلان کوتاه مدت درقسمت اسکان هموطنان فوق الذکردرشهرک های منظم ایجادشده درزمین های دولتی اطراف شهرکابل اقدام نمایند.
4- زمین های غصب شده دولتی ولوتوسط هرمقامی غصب شده باشد مستردو مطابق پلان مورد بهره برداری قرارگیرد. ایجادپارک های وسیع خصوصآ درکوه بچه های کابل که فعلاً‌ توسط ساختمان های خودسرمنظره خرابی دارد ودربعضی دامنه های کوه های دورترکابل مانند ساحه چهل دختران که تاحال نوبت چورآن نرسیده است ، هرچه زودترعملی گردد.
5- علاوه براین همه که گفته شد، تسریع هرچه زودتر اعمار شهرکابل جدید ،‌ چنانچه گفته میشود یک علت تاخیر درکارآن فشارمافیای زمین بالای اولیای اموراست ، زیرادرصورتیکه شهر جدید کابل آبادوقابل اسکان گردد قیمت ساختمان های موجوددرکابل بسیارکاهش پیدا میکندکه این به مفاد مافیای زمین نیست .
خلاصه اینکه درصورت داشتن نیت آبادی وداشتن افراد مسلکی متعهدبه این وطن ومردم کارهای بسیارخوبی اجراشده میتواند. وبه اصطلاح دل که بسوزدازچشم کور نیز آب می آید.
برادرشما سلطان ازکابل جان

>>>   اگر به قندهار انتقال شود امنیت بیشتر خراب میشود چون هم مرز با پاکستان است ونیز آنجا زادگاه طالبان ترورست هست

>>>   حتما مناسب ترین گزینه هرات باستان بهترین شهر برای مقام پایتختی هرات مرکز خراسان قدیم و شهر شعر و ادب و دانش و هنر و تمدن است

>>>   انشالله شهر هرات باید به مقام پایتختی نایل شود که امر مملکت بسیار نیک خواهد شد

>>>   شهر غور بسیار مناسب میباشد

>>>   پایتخت باید بامیان شود شهر تاریخی بامیان باید باشد

>>>   خوب است بلخ مقام پایتخت را بیابد تا دوباره این شهر بزرگ و با تمدن زنده شود در این شهر بسیار از شعرای کهن میزیسته است

>>>   بهترین گزینه و مناسب تر از همه برای انتقال پایتختی شهر هرات باستان میباشد

>>>   بدخشان باید پایتخت باشد

>>>   کابل پایتخت میماند برای حل معضله بیروبار و تردد زیاد وسایل نقلیه، ولایت کابل توسعه پیدا میکند. یک ساحه بزرگ در شمال کابل زیر پلان است که در آن مناطق مجهز رهایشی مدرن ساخته میشود. تمام دوایر دولتی به این مناطق انتقال داده خواهد شد.

>>>   چلگزی فاریاب را طالبان مرکز امارت اسلامی جور گدند . بیایید ببینید ای دولتمردان محترم !

>>>   این هم راهی تازه برای فسادوعملا خشتی روی خشت گذاشته نخواهدشود

>>>   من از دولت مردان می خواهم بعد توزیع تذکره برقی برویت تذکره هر شهروند ولایات را مطابق به تذکره اش به ولایت های شان روان کند و زمینه خوب تحصیل وکار را در هر ولایت ایجات نماید تا تمام افغانستان صاحب سرکهای قیر برق شفا خانه دیکر خدمات عام المنفه شود وبهترین راه صلح در افغانستان همین است

>>>   ولایت پروان بهترین گزینه خواهد دوستان . چی فکر میکنید؟

>>>   اگر هرات یا بلخ یا بدخشان تعین گردد این شهرها مرکزیت ندارند اگر پروان انتخاب گردد در مرکز یا پایتخت دزدی زیاد میشود درکابل دیگر آبی برای نوشیدن موجود نیست با اینهمه بهترین گزینه غور است

>>>   نباید پا تخت تغییر کند. کابل مناسب ترین جای است. فکر می کنم کسانیکه از تغییر می گوید هوای استبداد به سر دارد حتما می خواهد در جای انتقال بدهد که قوم خاص در ان باشد نه همه اقوام.
حکمتی

>>>   به نظر من هرات باستان بهترین گزینه برای پایتخت است ولی به هر حال هر کجا باشد باید بسیار دور از چتلستان باشد مگر نه روی آرامش نخواهد دید

>>>   حالی بالای انتخاب پایتخت یک جنجال دیگر برپا میشود ... وای بر حال ما ... دل مردم ما است که 34 ولایت همه اش به عنوان پایتخت انتخاب شود ...

>>>   کابل زیبا پای تخت افغانستان . قندهار پای تخت پشتونستان . مزراشریف پای تخت خراسان .
بینا

>>>   از اعمال فعلی حکومت طوری معلوم میشود که پایتخت آینده ملتان خواهد بود...........

>>>   مناسب ترین منطقه ولایت باستانی تاریخی پنجشیر است

>>>   به کمپنی انتقال ده شود خوب است به پغمان وبند قرغه نزدیک میشه خوب است ، درغیر ان آوازه کنن که در زیر کوهی تلویزیون مدن چونه دیده شده بسیار خطر ناک است اگر انفجار کند همه کابل از بین میره از کابل بیرون برین ،راه سوم اینکه دوستان خارجی زیاد است بابد کوهی اسمایی را از شهر بیرون کنند .
م ی

>>>   پای تخت کابل جدید شود .
زره

>>>   پایتخت باهماهنگی پاکستان به پشاور انتقال داده شود وکابل بگزراید چراگاه تبدیل شود

>>>   بهتر است پایتخت کابل را به غرب کابل انتقال دهند و آنهم زیر پل، زیرا اکثریت متفکرین و دانشمندان آنجا قرار دارند.
روستائی

>>>   به نزدیک خانه ما انتقال داده شود ما هم پایتخت می خواهیم

>>>   هیچ ضرورت به انتقال پایتخت ازکابل زیبا به شهرهای دیگرنیست و اگرناتونمیامد امکان داشت که هر زوردار انرا درقریه خود انتقال میداد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است