بیوگرافی محمد معصوم استانکزی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۴/۳/۲ کد خبر: 95440 منبع: پرینت

محمد معصوم استانکزی پسرمرحوم محمود خان استانکزی در سال 1337 هجری شمسی در قریه مغل خیل ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر تولد یافته است.

استانکزى، تعلیمات ابتدایی خود را در مکتب متوسطه ده نو ولسوالی محمد آغه لوگر تکمیل و بعد در موسسه تربیتی مخابرات کابل شامل و در رشته مایکرو ویف (Microwave) تحصیلات خویش را تا صنف 14 به اکمال رسانید.

موصوف بعد ازختم دوره مکلفیت تحصیلات نظامی را در رشته مخابره در حربی دانشگاه به اتمام رسانیده و همچنان در کورس عالی افسران دروس قرارگاه، اداره حرب و فرماندهی را تکمیل نموده است.

وى، در سال 1379 ماستری اول خود را در بخش مدیریت و اداره از دانشگاه پریستون اخذ نموده و سند ماستری دوم خود را در سال 1385 در رشته مهندسی برای انکشاف پایدار (Engineering in Sustainable Development) از پوهنتون کیمبریج کشور شاهی انگلستان به دست آورده است.

استانکزی در سال 1387 به حیث سرمحقق در انستیتوت صلح آمریکا (USIP) برای مدت شش ماه در رشته صلح و امنیت تحقیقات علمی انجام داده و در عرصه های مختلف از جمله امنیت، انکشاف و صلح نوشته ها و مقالات شان چاپ و به نشر رسیده است.

وى در وزارت دفاع ملی در چوکات ریاست تشکیلات، ریاست اوپراسیون، قوماندانیت غند و معاون فرمانده فرقه ایفای وظیفه نموده است.

استانکزی در دوران مهاجرت در پاکستان و ایران مصروف کار های بشردوستانه و خدمات انکشافی در موسسات غیر دولتی مختلف بوده که در ُپست های مختلف مدیریتی و عالی به شمول مسوول بخش برنامه ریزی، ريیس دفاتر ساحوی و ريیس عمومی دفتر مرکزی ایفای وظیفه نموده است. او، بعد از تشکیل اداره موقت جمهوری اسلامی افغانستان به حیث کمیشنر حقوق بشر، و بعد به حیث وزیر مخابرات تعیین گردید.

معصوم استانکزی از سال 1384 تا 1389 به صفت معاون کمیسیون خلع سلاح و ملکی سازی، از سال 1384 تا اکنون مشاور ريیس جمهور در امور امنیت داخلی و از سال 1389 تا اکنون به حیث عضو شورای عالی صلح و ريیس دارالانشاى آن شورا ایفای وظیفه نموده است.

موصوف از ختم دوره انتقالی الی اکنون، عضویت کمیسیون های مختلف را داشته و عضویت شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان را نیز داشته است.

استانکزی از آغاز حکومت موقت در کنفرانس های بزرگ ملی و بین المللی به شمول کنفرانس اول و دوم بن، لندن، توکیو، شیکاگو، قلب آسیا (پروسه استانبول) و غیره شرکت داشته است.

اين نامزد وزارت دفاع ملى، در چند سال گذشته سه بار مورد سوى قصد قرار گرفته اما جان به سلامت برده است.

میرویس استانکزی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی تا جای که من معلومات دارم ادم خوب و با تجربه است میتواند پست وزارت دفاع را به خوبی بیش ببرد و خدمتی به مردم کند شاید بتواند افغانستان را از بحران جنگ بیرون اورد موفق باشد
شایسته (حیداری)

>>>   من که نفهمیدم ایا از صنف 14 هم میشه به ماستری رفت؟؟؟؟؟؟؟. اگر شود خوب است.

>>>   مفصوم ستانکزی اگر واقعاً افغان باشد و مانند بعضی ها نوکر کشور های بیرونی نباشد همچنان قوم پرستی نداشته باشد و اهلیت و شایستگی این پوست مهم را داشته باشد مبارکش باد .

>>>   من راجيع به معصوم استانكزي معلومات كافي دارم وقتي من از ICTI فارغ گرديدم از من 3 توسط بخش هاي مختلف امتحان اخذ نمود بعداً مرا شامل وظيفه نمود استانكزي آدم كم حرف است مگر كار هاي خود را به دقت تمام انجام ميدهد وقتي از وظيفه به خانه ميرفتم فكر ميكردم تا اين وقت كس ديگر بغير از من در اين وزارت نيست چون ساعت 10 شب به طرف خانه ميرفتم من به وقت كار نميكردم ميخواستيم وطن ما به پاي خود ايستاده شود وقتي بسوي خانه ميرفتم در ره زينه هاي يك ديگر را ميديدم هيچ حرف نميزديم فكر ميكردم مرا نميشناشد واقعاً ميخواست براي افغانستان كمك كند مگر به يك گل بهار نميشود

>>>   معصوم استانکزی، قاتل استاد برهان الدین ربانی، طراح حمله انتحاری بر جان جنرال اسدالله خالد رئیس پیشین امنیت ملی، و یکی از همکاران عاملین حمله انتحاری بالای جنرال داود داود و شاه جهان نوری است. اینها نمونه ئی از شاهکاری های این انسان ... هستند.
افغانیار

>>>   زمانیکه وزیر وزارت مخابرات بود تا نا وقت شب کار میکرد وپروژه ها حیاتی وزارت مخابرات را تهداب گذاری نمود کهپروژه های مذکور بعدا ثمر بخش واقع گردید موصوف شخص پرکار وبا حوصله میباشد با پرسونل پائین رتبه روابط خوب داشت ارزومند موفقیت شان میباشیم.

>>>   لیاقت وزارت دفاع را ندارد

>>>   اکر به آه مردم بیچاره و رنج کشیده کشور گوش کند و مصدر خدمت شود بسیار عالی و اگر این آدم مثلی دیگران غلام حلقه بگوش اجنبی ها باشد من دع میکنم که یا الله در قهر و غضب خود گرفتار اش کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است