دعوا بر سر پوشش زنان در تاجیکستان
وابستگی باعث شده، کور خود و بینای دیگران شویم
کمیته دینی تاجیکستان: اگر نشریه هشت صبح قابلیت تحلیل دارد، چرا وضع و حال افغانستان را تحلیل و بررسی نمی کند، و برای بهتر شدن وضعیت اجتماعی و امنیتی کشور خود تلاشی نمی کند؟! 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۶    ۱۳۹۴/۳/۱ کد خبر: 95412 منبع: جام جم پرینت

کشور مسلمان تاجیکستان در آسیای میانه این روزها درگیر دعوایی بر سر پوشش زنان است؛ از یکسو، دولت «امامعلی رحمان» تاکید دارد که مردم این کشور از جمله زنان برای حفظ «هویت آریایی و ملی» خود، باید پوشش نیاکان خویش را حفظ کنند و از سوی دیگر، رهبران مذهبی و شخصیتهای دینی این کشور هستند که اعتقاد دارند زنان باید پوشش کامل داشته و در این زمینه، آزاد باشند حتی از برقع یا رنگهای مشکی استفاده کنند.

دولت تاجیکستان اصرار دارد که هدفش از حفظ آیین نیاکان، ترویج بی حجابی نیست زیرا مردم این کشور قرنها است مسلمان هستند و همواره پوششی مناسب داشته اند، اما مایل نیست الگوهای کشورهای بیگانه در جامعه رواج یابد. در همین زمینه، کار در این کشور به جایی رسیده است که گفته می شود برخی ماموران پولیس، حتی ریشهای بلند مردان را می تراشند.

علت این کار، جلوگیری از زمینه های رشد افراطی گری به شیوه طالبان و القاعده در تاجیکستان عنوان می شود. با این حال، فشارهای معترضان به این رفتار موجب شده است تا چند مقام بلندپایه یک مرکز رسمی علمی در این کشور آسیای میانه که به داشتن موضع گیریهای ضد دینی شهرت داشتند، از مسوولیت خود استعفا بدهند.

آنها تا آنجا پیش رفتند که به صراحت خواستار جدایی دین از سیاست و عدم مداخله و حتی اظهار نظر علما و روحانیون در امور سیاسی و اجتماعی تاجیکستان شدند.

این اظهارات همزمان با برخی مواضع و اقدامات مقامهای دولتی تاجیکستان که بر حفظ پوشش و آیین نیاکان خود تاکید دارند و گروهی، آن را نوعی مخالفت با پوشش کامل حجاب اسلامی و چادر در این کشور تلقی کرده اند، موجب افزایش فشارها علیه دولت شده است.

برخی گزارشها حکایت از آن دارد با وجود آنکه در تاجیکستان هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از حجاب کامل اسلامی به تصویب نرسیده است، اما برخی ماموران دولتی و پولیس، هنگام گشت زنی در بازارها و مراکز تجاری یا دیدار با مردم در محله های شهرها و مناطق روستایی این کشور بر ضرورت پرهیز بانوان تاجیک از پوشش کامل که به عقیده آنان، مغایر با آیین نیاکان است، تاکید می کنند.

انتشار چنین اخباری، موجب واکنش هایی در خارج از تاجیکستان از جمله مراجع مذهبی نظیر آیت الله مکارم شیرازی در ایران و نیز، رسانه های افغانستان شده است اما دولت تاجیکستان تاکید دارد که چنین گزارشهایی صحت ندارد و دولت امامعلی رحمان نه تنها به آیین و باورهای مردم کشورش احترام می گذارد بلکه مصمم است هویت ملی آنها را تقویت کند.

عبدالفیض عطاییاز سخنگویان وزارت امور خارجه تاجیکستان هفته گذشته گفت: بزرگداشت ۱۳۱۰ سالگی امام اعظم (ابو حنیفه) پیشوای مذهب رایج در تاجیکستان، فعال بودن بیش از چهار هزار مسجد و همچنین ساخت بزرگترین مسجد آسیای میانه در مرکز شهر دوشنبه، همگی توسط رییس جمهور و حکومت تاجیکستان عملی شده اند. همچنین چند روز پیش مسابقات قرائت قرآن در مرکز شهر دوشنبه انجام شد که نشانه فراهم بودن شرایط برای شهروندان به منظور رعایت آزادیهای مذهبی آنها است.

با وجود این توضیحات، روزنامه «هشت صبح افغانستان» دو روز پیش در گزارشی از آنچه که آن را ایجاد محدودیت های دینی در کشور تاجیکستان خوانده بود، به شدت انتقاد کرد و از مقامهای دوشنبه خواست به جای محدودیت در ریش و حجاب مردم، توجه خود را به رشد اقتصادی کشورشان معطوف کنند.

این گزارش، خشم «عبدالغفار یوسف اف» معاون کمیته دینی تاجیکستان را برانگیخت و او دیروز در واکنش به گزارش روزنامه هشت صبح افغانستان، در رسانه های محلی تاجیکستان نوشت:«چنین دلسوزی هایی تنها با هدف ایجاد تفرقه و اغوا بین مسلمانان و همچنین بدنام ساختن ملت صلح پرور تاجیکستان مطرح می شود.»

او در جوابیه خود در این زمینه افزود: اگر نشریه هشت صبح قابلیت تحلیل دارد، چرا وضع و حال افغانستان را تحلیل و بررسی نمی کند، و برای بهتر شدن وضعیت اجتماعی و امنیتی کشور خود تلاشی نمی کند؟!

این مقام دولتی تاجیکستان تصریح کرد:«... دولت ما همه سعی و کوشش خود را می کند که تاجیکستان به سرنوشت افغانستان ، پاکستان ، سوریه و عراق گرفتار نشود و مسلمانان این جمهوری در فضای صلح و صفا و در آرامش و امنیت به سر ببرند.»

با این حال، به نظر می رسد فشارها در این زمینه علیه دولت تاجیکستان، کار را به آنجا رسانده است که اکنون دو تن از مقامهای یک مرکز فرهنگی که به بیان اظهاراتی علیه دین شهره بودند، از مقام خود کنار گذاشته شده اند؛ بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که این اقدام و استعفای این دو فرد شاخص از مجموعه یادشده، با هدف جلب نظر افراد و تشکلهایی صورت گرفته است که به تلاش برخی مقامهای دولتی تاجیکستان برای محدودکردن شعایر دینی در جامعه اعتراض دارند.

به هرحال رفتار این روزنامه ی افغانستانی بیانگر همان ضرب المثل است که از قدیم گفته اند: کور خود و بینای دیگران شده ایم. وضعیت مملکت خود ما به کجاها که نرسیده است، آن وقت تحلیلگران ما به چه موضوعاتی می پردازند که البته بیانگر اهداف و خواسته های حامیان مالی آنان است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ریش های بلند و حجاب کامل و شایسته ،اخلاقیات خوش و نوع دوستانه از نشانه هایی مردم ایران باستان است مردمی که با اخلاق تر از اعراب جاهل وتندرو قبل و بعد از دوران پیامبر اند

>>>   زنده باد امام علی رحمانوف که حقیقت را فهمیده است

>>>   این عمل دولت تاجیکستان باعث فساد و رشد افراطی گری میشود باید آزادی مذهبی داشته باشند احجاب برای زن مسلمان یک ضرورت است مخصوصا این که تاجیکستان کشور اسلامی است متاسفانه از آن روز که فرارود به دست روس ها افتاد شروع به فساد و تخریب مساجد و اعمال ضد دینی کردند تا اسلام را ضعیف کنند متاسفانه اسلام در این کشور ضعیف شده است یک نکته دیگر این است که کشور تاجیکستان باید خط خود را دوباره از سیرینلیک به فارسی تغییر دهند تا بتوانند با سایر فارسی زبانها و اقوام ایرانی جهان ارتباط برقرار کنند.

>>>   کاری به کشورهای دیکر نداشته باشید. روزنامه های افغانستان اکرتحلیل کرویامفسر دارد بیاید کشور خودمارا تحلیل وبررسی کند ما هزاران مشکل داریم که نیاز به تحلیل وتفسیر دارد.خجالت بکشید شرم کنید اول خوتان رااز عیب پاک کنید بعد به دیکران عیب بکیرید.
ابوذر حیدری

>>>   دوستان عزیز، فکر میکنم اگر ما بگذاریم دوستان تاجکستانی مانراکه خودشان و دولتشان در مورد خود هر فسمیکه میحواهند تصمیم بگیرند بهتر خواهد بود. من از آقای امام علی رحمان، رهبران دولتی و رهبران اپوزیسیون تاجکستان تقدیر میکنم که دست بدست هم دادند و کشور شان را ازغرق شدن در کشتی نا امنیها و جنگهای داخلی که در حال رشد بود عاقلانه نجات دادند. مردم تاجکستان فرهنگ و عنعنات خاص نیاکان خود را دارند و کوشش میکنند آنهارا حفظ کنند. مردم صلح پرور و آزادمنش اند. وطن خودرا دوست دارند. بنظر شخصی من ما نباید برای ایجاد درد سر بدیگران شویم. زیرا ما خود قربانی نا امنی و درگیریهای هستیم که توسط تشویق دیگران بمردم و کشور عزیز ما سبب شده اند. بنا ما نباید دردیراکه متحمل شده ایم بدیگران لازم ببینیم. من شخصا از رنجها و آلامیکه مردم کشور ما و کشورهای همسایه ما مانند پاکستان و حوزه عرب در گرداب آن بند مانده اند وباعث یک عالم مشکلات، قتل و قتال، رنج و عذاب مردم بیگناه میشوند منحیث یک انسان سخت رنج میبرم پس چراباعث انکیزه تشویق دیگران را نیز به آن سمت شویم. بدرگاه خداوند متعال استدعا میکنیم تا همه مردمان ما در یک فضای صلح و صفا و براه راست هدایت شوند.
احترام دیپلوم انجنیر شاه بیک "طالبی"

>>>   همگی آریاییان تقریبادین اسلام راپذیرفته اندوبسیار ی ازرسوم ناپسندمانندازدواج بامحارم واغذیه حرام وراترک کرده اند.درامورات ودادوستدوازدواج وتولدتامرگ ازحقوق اسلامی تبعیت می کننداین آریایی کدام حقوق مشخص داردیاکدام جهان بینی وایدئولوجی عمیق درباره جهان وانسان واقتصاد وعدالت ومساوات وعلم ودانش ؟!!! حجاب دراصل پوشش روی ورویگیری ازنامحرم است غیرآزآن حجاب گفته نمی شود.البته حجاب به نفع امنیت وعزت زنان واست ومخالف حقوق مالکیت وکاروعلم ودانش واکثرحقوق مدنی وانسانی انسان درمحیط زنانه نیست
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   حکومت کاری خوبی کرده است.
ع

>>>   بانظرشیواموافقم همچنین نظردهنده اول که گفته زیادآریایی هستید خط خودراعوض کنید خط عربی نه خط میخی رازنده کنید.روسهای تزاری تمام هویت آسیای مرکزی رابردندوامریکاهویت ایرانیان را.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   هرکه در پی انست که با معتقدات مردم بازی کند محکوم به شکست است نمیشود با فرهنگ وعنعنات ملی بازی کرد ودر برابر ان قرار گرفت عقیده ایمان را انهای که ندارند نمیدانند چقدر در دل ودماغ جا میگیرد...وهمیشه با صاحبان ان حرکت های وارداتی میگویمخارجی ها از بی عقلی وبکم تجربگی مسلمانها استفاده نموده اهداف خود را در همه حجا ذریعه ای انها بدست می اورد وباز انها را دور می اندازد مثال خوب میتواند تاریخ جهاد افغانستان باشد که بیچاره مجاهدین راچنان دور انداختند که دیکر بر نمیخیزند منظورم این نیست که حرکت پاک جهاد ما وارداتی بود ویا مجاهدین واقعی به فرمان دیگران رزمیدند ولی عده ای...به دام افتیده بودند ومجبور بودند بان دول برقصند من از یکطرف به رحمانو فیها واز سوی هم به مخالفین شان تذکار میدهم که از عقل وهوش سالم کار بگیرند تا دیگر اندیجان دیگر تکرار نشود وهیچ کدام در پی قلع وقمع دیگری برنیایدوهم زیستی مسلمت امیز ورویه برادری وهم وطنی را رعایت نمایند
خوشه چین از کوهستانات

>>>   جناب شیوا برادر عاقل درست است اسلام بر ما منت نهاد و ما را به صراط مستقیم هدایت یعنی اسلام عزیز رهنمایی کرد و بسیاری از رسوم جاهلی منسوخ شد ولی فکر نمیکنم آریانی ها قبل از اسلام ازدواج با محارم داشته بودند چون در آیین زرتشت هم این عمل زشت حرمت دارد ...

>>>   یکی از بزرگ ترین مشکلات تاجیکستان خط سریلیک روسی است که با زبان فارسی مجانست ندارد و تاجیک ها زبان مادری خود را خوب تعلیم نمیکنند یک تاجیک تاجیکستان نمیتواند دیوان مولوی یا رودکی و فردوسی را به خط فارسی بخواند و با دیگر فارسی زبانها ارتباط مکتوب برقرار نماید..

>>>   زنده باد دولت تاجیکستان،، کاش ایران و افغانستان هم همین روش رو پیش می گرفتند

>>>   چرا در مورد صبغت الله کجددی صحبت نمی شود. چرا در مورد پوشیدن حجاب توسط برادران ناراضی صحبت نمی شود. بگذارید تاجیکان را تا خود در مورد کشورشان تصیمم بگیرند...
بدخشانی

>>>   در جواب به(( زنده باد دولت تاجیکستان،، کاش ایران و افغانستان هم همین روش رو پیش می گرفتند))
چرا ایران را کنار افغانستان قرار دادی؟؟...این ما بودیم که زمانیکه اسیر جنگ داخلی بودند بعنوان برادر بزرگتر دخالت کردیم و البته به حق انها هم متمدنانه و با فرهنگی والا حرف حساب برادر بزرگتر را گوش کردند و جنگ را تمام کردند.در زمستان این کشور کوهستانی عملا به دو نیم تقسیم میشد که باز با مساعدت ایران جاده و تونلی در این کشور احداث شد که به این وضعیت پایان داد.مهمترین بخش تولید برق در این کشور دو نیروگاه سنگ توده 1 و 2 است که بازهم با مساعدت ایران انجام شد.تاجیکان همیشه دوستار ایران و قدردان هم بوده اند و میزان روابط ایران و تاجیکستان بسیار بیشتر از دو کشور معمولی است و متحدین ذاتی و تاریخی هم هستند.حتی یک سخن ضد ایرانی از جانب سیاست ورزان و رسانه های این کشور حتی از طرف سکولارترین انها شنیده نمیشود که به خیلی ها می اموزد هم فرهنگ و تمدن بودن یعنی چه!!! دوستان عزیر تاجیک ما با سطح و جایگاه فکری و فرهنگی ایران اشنا هستند و هرگز خود را در جایگاهی نمی دانن که بخواهند به بزرگشان چیزی بیاموزند.میتونین تشریف ببرید دوشنبه از خودشان سئوال کنید.دیگران دنباله رو بزرگان هستند نه برعکس.البته عجیب نیست در کشور فقیر و جنگ زده ای که ... همین 8 صبح در یک دوره برنامه اتمی ایران را نقد میکرد!!اینگونه سخن گفتن.اگر حرف گوش کن بودید که این وضعتان نبود.اخر هم معلوم نیست جزء حوزه تمدنی فارسها هستید یا پشتون.دوست ایران هستید یا امریکا.هم فرهنگ و دوست ما هستید یا با این مطالب که... توسط سیاستمدارانتان گفته میشود دشمن ما.برای خط اهن هرات ما ایرانها بیشتر مشتاق بودیم تا خودتان.اخر هم انقدر بی توجهی کردید که کلا تعطیلش کردیم.چون صاحبخانه دوست ندارد به زور که نمیشود توسعش داد.کلا راحت باشید!!!

>>>   دین باید از سیاست جدا باشد، هرگاه دین شامل سیاست شود، به افیون ملت ها ها مبدل می گردد. نمونه هایش در جهان زیاد است، کاتولیک ها با استفاده از دین، جنگ های صلیبی راه انداختندو هزاران انسان را کشتند. هتلر نیز خود را پیشوا و نماینده مسیح معرفی کرده بود. اکنون آل سعود، در شرق میانه با استفاده از نام دین و سیاست دینی، همه روزه خون ریزی و وحشت می کند....همین طور سایر سیاست های دینی دین نباید شامل سیاست شود و مردم در انتخاب خود از لحاظ اعتقادی آزاد باشند، درود.

>>>   حجاب مهم ترین چیزبرای اسلام

>>>   زنهایکه درشهرکابل همرا باپتلون ویا همرا بالباس های چسپ گشت گذارمیکنند آیا دراسلام روا است یاخیر اگر روا نیست چرا دراین باره توجه جدی نمیشود لباسهای الامی را بپوشند هم کشور اسلامی گفته هم میشود

>>>   دین و سیاست با هم است و حاکمیت از خداوند است ولی نه حاکم جبار و ستمگر مفسد جمهوری اسلامی عزیز ما ایران بهترین نمونه دین و سیاست در کنار هم است..

>>>   نباید مثل عربستان باشه و نه باید شبیه کشور خودمان که متاسفانه وضع ظاهری زنان بسیار نگران کننده است .مخصوصا مجریان تلویزیونی که واقعا خود را باخته اند .هیچ خیالشان نیست مثلا اینها تحصیل کرده های ما هستند.هر روز وضع حجاب در بین دختران افغان در شهر های بزرگ بدتر می شود .اگر کاری صورت نگیرد باید منتظر عواقب آن بود .و بزودی شاهد خواهیم بود که پوشش دختران افغان از اروپا و آمزیکا هم بدتر شود.

>>>   وابستگی باعث شده، کور خود و بینای دیگران شویم

>>>   عریانی وبرهنه ساختم زنان اولین وخطرناک ترین ابزار استعماری غرب است که میخواهد ملت هار بمشکلات بحد وعد دچار سازد.

>>>   ملت مادچارفقرفرهنگی شده وجنگ های داخلی باعث فقرملت ماشدوملت مااواره شدوفرهنگ بیگانگان به ماتحمیل شدباعث همه این بدبختی ها سیاستمداران ما ازجمله طالبان است که دست ازجنگ برنمیدارن تاملت سروسامان بگیره وازاین بیشتراواره نشون وتحت فرهنگ بیگانگان قرارنگیرن ریشه یابی کنیددردمردم مانژادپرستی وقوم گرای هست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است