اعزام هیأت بلندپایه دولتی به کشور ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۱    ۱۳۸۹/۱/۲۹ کد خبر: 9541 منبع: پرینت

مجلس سنا خواستار اعزام یک هیأت بلندپایه دولتی به ایران شد تا به دوسیه های افغان هایی که در آن کشور به اعدام محکوم هستند، رسیدگی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) و به نقل از دفتر مطبوعاتی مجلس سنا، در جلسه فوق العاده مجلس سنا که روز شنبه تدویر یافت، عملکرد مقامات ایرانی در خصوص اعدام افغان های زندانی در آن کشور مورد انتقادهای شدید از جانب سناتوران صورت گرفت.

شماری ازسناتوران گفتند که برخلاف رقم ذکرشده از سوی حکومت افغانستان وایران تعداد اعدام شدگان بیشتر می باشند؛ آنها به نقل ازتلویزیون شمشاد، رادیو آزادی و رادیو مژده که با چند تن از خانواده های اعدام شده مصاحبه شده اند؛ گفتند که تعداد اعدام شدگان از آنچه که منابع رسمی اعلام نموده اند؛ زیاد می باشند و نیز جانب ایران هنگام تحویلی هرجسد در نقطۀ مرزی؛ از اقاربشان یک مقدار پول نیز اخذ می دارند.

مجلس سنا با استماع این گزارشات وبرای دریافت حقایق موضوع فیصله نمود تا هیأتی متشکل از مجلس سنا، دادگاه عالی، وزارتهای امور خارجه، عدلیه، امورمهاجرین ودادستانی کل هرچه زودتر به کشورایران سفر نموده روی توقف اعدام افغانها با جانب ایران مذاکره کرده ونیزدرمورد علت این اعدام ها با آگاهی از دوسیه های نسبتی معدومین، رعایت موافقتنامه هردو دولت در مورد تبادله زندانیان صحبت نموده ومطالعات دقیقی را که اعدام عاملان قاچاق مواد مخدربا شریعت اسلامی مطابقت دارد وگرفتن پول ازورثۀ یک میت ، دلایل شرعی دارد؛ انجام داده وگزارش آن را به مجلس سنا و مراجع مسؤل ارائه بدارند .

این درحالی است که داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی کشور ضمن نگرانی از این موضوع در ملاقاتی با فدا حسین مالکی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل دریافت که خلاف گزارش های رسانه ها، تعداد زندانی هایی که در ایران اعدام شده اند، حدود شش تن می باشند که اجساد چهار تن آنان به روز های شانزدهم و بیست و ششم حمل سال جاری از طریق مرز اسلام قلعه به افغانستان انتقال داده شده است.

اسپنتا در این دیدار که در شورای امنیت ملی انجام شد، نگرانی افغانستان را راجع به اعدام های اخیر ابراز کرد و گفت که افغانستان و ایران در زمینه تبادل زندانی ها توافقانه نامه هایی را امضا کرده اند که حکومت افغانستان خواهان به اجرا گذاشته شدن آنها است.

طرفین توافق کردند که مقامات مسؤل دو طرف، در این رابطه هر چه زودتر تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

در این دیدار فدا حسین مالکی شمار کسانی را که به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران اعدام شده اند، از طرف رسانه افغانستان بسیار مبالغه آمیز و ناشی از عدم آگاهی دانست. سفیر ایران همچنان از آمادگی کشورش برای استراد زندانی های افغانی به کشور شان اطمینان داد و گفت در صورت آمادگی افغانستان جانب ایران در چارچوب توافقات قبلی حاضر به استرداد این زندانی ها است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مجرمين در همه كشور ها بر اساس جرم مرتكب شده در محل و بر اساس قوانين محل وقوع جرم محاكمه و مجازات مي شوند. اين امر طبيعي است دوستان افغاني نبايد توقع داشته باشند با جنجال مطبوعاتي ، ايران را از موضع خود منحرف نمايند.
آيا توقع داريد مجرمين نظير متجاوزين به عنف ، قاتلين ، قاچاقچيان مواد مخدر و ... با سلام و صلوات به دولت افغانستان تحويل داده شوند.
علي احمدي

>>>   >>> از کشور بنام اسلام، همسایه و برادر چه انتظار داشته باشیم. فقط همین قد و بس ای خدا!!!
تا چه وقت........؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است